1000 soorten in 2013 in je eigen gemeente

Gestart door Vincent Sanders, december 30, 2012, 16:08:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Dank je. Eigenlijk in november vrijwel niets nieuws, veel meer bezig geweest honderden foto's op naam te brengen. En ik ben nog niet helemaal klaar. Nog twee weken te gaan en dan maar eens wat andere fauna gaan bekijken.
groeten,

cees

Jan Eerbeek

Beste mensen,


Ik volg met enige regelmaat dit topic en ben erg benieuwd of ook in 2014 een aantal mensen van start gaat. Zo ja; dan wil ik me daarbij voegen.

Nog een vraag: met welke tool kan ik mijn soorten oproepen in mijn eigen gemeente voor een bepaalde periode?

Dank voor jullie reactie,



Mvg. Jan

c.witkamp

dag Jan,

Leuk te lezen dat je het volgt. Kijk op de eerste pagina van dit topic, daar staat uitgelegd hoe je zulk soort gegevens van je eigen gemeente in kan zien. En of er mensen mee doen in 2014......zal vast wel, ik haak af na 3 jaar. Ik zal nog wel een stukje achterlaten op dit forum met mijn ervaringen, ter leering ende vermaeck.
groeten,

cees

Vincent Sanders

Ik zal een nieuw topic openen voor 2014. Zal ook weer een poging wagen.
Gr,
Vincent Sanders

RamonVerstraaten

De eindstand

Iedereen een gelukkig en soortenrijk 2014! Mijn eerste is alweer binnen (Zwarte Kraai)  ;D
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Michiel en Milka

Bedankt Ramon! Ook weer voor dit laatste jaaroverzicht! :duim: Mijn eerste voor dit jaar was huismus.  :)
Groet, Michiel

Vincent Sanders

En ook voor de 1000 het overzicht :)
Ik heb nog een verslag geschreven van mijn 1000 soortenjaar, als die online staat zal ik hier ook even het linkje neerzetten
Gr,
Vincent Sanders


c.witkamp

Erg leuk verhaal om te lezen. Ik zal volgende week mijn ervaringen verder op papier zetten, zit nu tussen de ijseenden en de zeearenden.
groeten,

cees

Michiel en Milka

Groet, Michiel

c.witkamp

En dan hier het toegezegde verslag van mijn bevindingen in 2013, geschreven voor het regionale KNNV blad.
groeten,

cees

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

RamonVerstraaten

#222
Leuk verslag!

Zelf ben ik met meer dan 800 soorten waarvan zo'n 270 nieuw voor de gemeente meer dan tevreden over 2013. M.u.v. de paddenstoelen heb ik voor iedere soortgroep een hoger aantal dan in 2012.
               
Uitschieters voor mij waren Grauwe Klauwier als nieuwe gemeentesoort, en Vuurjuffer en Zwarte Heidelibel als nieuwe tuinsoorten. Bij de zweefvliegen ben ik van 38 (2012) naar 48 soorten gegaan, bij de vliegen in totaal van 91 naar 145, met leuke nieuwe soorten als Wilgengitje, Bosdidea, Korte Bladloper, Zilveren Blaaskop en Diksprietregendaas.

Grootste dompers: roepende zwartkopmeeuw boven de tuin, maar de verkeerde meeuw erbij gefotografeerd. Nog steeds geen Blauwborst gevonden. De eerste wolzwever voor de gemeente in mijn enthousiasme weggejaagd*. Ondanks goede voornemens nauwelijks naar grassen en zeggen gekeken.

*EDIT: gelukkig in de herkansing wel gelukt: http://waarneming.nl/waarneming/view/101504333
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Henri van Dodeweerd

Wat een leuke verslagjes. Ik ben niet zo goed in verhaaltjes maken, maar ik zal de topsoorten gewoon noemen ;)

Vogels:
Kwak
Een Wespendief overvliegend over mijn huis, terwijl ik de soort nog nooit gezien zat!

Nachtvlinders:
Wilgenwespvlinder
Grote berberisspanner op het raam net voor dat ik naar bed ging. 26ste ingevoerde waarneming op wrn.nl
Ligusterpijlstaart

Libellen:
Bloedrode heidelibel eerste na heel lang zoeken
Rivierrombout
Vroege glazenmaker

Dagvlinders:
Oranje luzernevlinder
Argusvlinder

Vliegen:
Gewone citroenzweefvlieg

Paddenstoelen:
Bruine kleibosgordijnzwam
Grote houtbekerzwam
Mijn eerste kluifzwammen

Dit is maar een kleine greep van wat voor mij speciale waarnemingen. Ook dit jaar heb ik genoten van alle 'gewone' soorten!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Vincent Sanders

De Gelderlander had mijn verslag ook opgepikt en vandaag stond er een stuk over in de krant (Nijmegen eo)  :P

http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-van-nijmegen/millingenaar-vindt-in-1-jaar-1-000-plant-en-diersoorten-1.4192394

Gr,
Vincent Sanders

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Michiel en Milka

Groet, Michiel

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk