1000 soorten in 2013 in je eigen gemeente

Gestart door Vincent Sanders, december 30, 2012, 16:08:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Sanders

Alleen 'echte' soorten, de rest niet en exclusief niet telbare activiteiten vondst (dood),aangeplant,vangst door kat,sp,orenoverwinterend,met fotoval,vervellend,dood exemplaar in collectie,vangst,aangespoeld,verkeersslachtoffer,aangevoerd,in braakbal?
Gr,
Vincent Sanders

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

Prima. Dat wordt te gek. Ik verwijder de software weer voor deze aktie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Laat 't dan maar staan, of tel dan die lijst met activiteiten erachter dan maar gewoon mee.
Gr,
Vincent Sanders

arjan.kop

#65
Ik zie het probleem weer eens niet, maar dat komt omdat ik een simpele ziel ben denk ik.

Laat alles gewoon lekker staan zoals het nu is. Het is geen wedstrijd, maar een persoonlijke uitdaging. De beste manier om allerlei typen waarnemingen niet te zien is door ze gewoon niet in te voeren.
Als je geen specjes wilt zien in je lijst, determineer ze dan eerst. Simpel zat toch? De één zal er tevreden mee zijn, de ander stelt zichzelf wat hogere eisen.
Geen exoten? Negeer ze lekker.

Ik zal zelf ook een beetje moeten smokkelen. Bijna geen van de voor mij interessante groepen is in het veld op naam te brengen. Dat houdt dus in dat ik vang, verzamel of anderszins. Die 'activiteiten', vallen buiten de lijst. Ik meld ze als ter plekke (zo trof ik ze tenslotte ook aan, toch?) Om het voor anderen makkelijker te maken om te zien wat er bij mij op de plank staat kan er altijd een tweede waarneming voor collectiemateriaal, netjes inclusief nummer worden ingevoerd.

hiskodevries

De bedoeling was een laagdrempelige telling wat jullie willen is niet uit te leggen aan een niet vogelaar.
Als iemand een huiskat wil tellen prima toch, om 100 soorten te krijgen zul je toch met meer moeten komen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Mee eens: als je ze zelf niet wil tellen, dan leg je jezelf toch gewoon een hoger doel op? 50 soorten extra, bijvoorbeeld?
Douwe van der Ploeg

c.witkamp

Zullen we ons gewoon gaan richten op de doelen die we willen behalen? Tenslotte bepaal jij zelf wat je invoert. Dus wil je geen huiskat in je lijst, of vogel spec, of dansmug onbekend, dan moet je die niet invoeren....Wil je ze wel invoeren maar voor jezelf niet meetellen, dan heb je wat meer werk (excelfiles etc). Dus je hebt het zelf in de hand. Ik zal zelf ook heus wel met spec soorten in de lijst komen. Aan het eidn van het jaar is het dan een kwestie van kijken wat er nog steeds op spec staat, die evt verwijderen als ik het zelf een waardeloze waarneming vindt, en dan telt het vanzelf wel of niet mee. Nog 965 soorten te gaan, dat lijkt me uitdagend genoeg. Succes allemaal!
groeten,

cees

Limosa

Welke lijstprincipes een ieder aanhoudt mag een ieder zelf bepalen, maar we moeten voorkomen dat spec. soorten of exoten/escapes niet meer gemeld worden omdat ze anders de lijst 'vervuilen'. Daarmee zou dit 'spel' de basisprincipes van wrn.nl geweld aan doen. Dergelijke gegevens zijn juist erg belangrijk voor velerlei doeleinden!

In zijn algemeenheid zou ik graag zien dat bij alle lijstjes binnen wrn.nl de hele waslijst aan sporen, vangst, dood, etc. 'gewoon' meetellen. Exoten ook. Spec's en/of verzamelsoorten alleen wanneer nog geen van familie/de te verwarren soorten ingevoerd is. Je kunt overigens zlef lijstjes filteren in de database met alleen 'echte' sorten binnen de gemeente, dus voor de puristen zijn er voldoende mogelijkheden om de 'echte' soorten bij te houden...
Groeten,

Joachim

GijsB

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 04, 2013, 18:09:36 PM
Mee eens: als je ze zelf niet wil tellen, dan leg je jezelf toch gewoon een hoger doel op? 50 soorten extra, bijvoorbeeld?


Dat, of je voert gewoon geen soorten in binnen je gemeente die je niet wil tellen
Gijs

Henri van Dodeweerd

Laten we deze discussie maar stoppen.

Wat Hisko gemaakt heeft is top!! :duim:

Iedereen voert in wat hij/zij wil invoeren. En als je geen specjes e.d. wil, dan ben je creatief genoeg om wat te bedenken, toch?

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan vH

Het lijkt me wel erg vreemd om als je voor 1000 soorten gaat ook verzamelsoorten, hybriden en varianten mee te tellen. Ik ga dat in ieder geval niet doen, maar daardoor wordt het overzicht dat Hisko gemaakt heeft helaas onbruikbaar. Is het mogelijk om in ieder geval dat aan te passen, zodat je alleen soorten op de lijst ziet?

De rest is minder belangrijk en kun je van mening over verschillen, en ik vind het ook niet erg om een dode Egel of een Fazant op de lijst erbij te hebben, maar ik vind het wel erg jammer als ook plant onbekend, vogel onbekend, mos onbekend en dergelijke mee tellen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

c.witkamp

@Jan: gewoon zelf niet invoeren als je dat niet in je database wil hebben; en als anderen dat wel willen dat is aan hen. Daarom worden zaken wat onvergelijkbaar, maar hou je het voor jezelf wel zo interessant. En zeg nu eerlijk, het is toch veel leuker om 50 nieuwe echte soorten in je gemeente te vinden dan eerste te worden met allerlei specsoorten?
groeten,

cees

Jan vH

#74
Citaat van: c.witkamp op januari 05, 2013, 21:13:47 PM
@Jan: gewoon zelf niet invoeren als je dat niet in je database wil hebben; en als anderen dat wel willen dat is aan hen. Daarom worden zaken wat onvergelijkbaar, maar hou je het voor jezelf wel zo interessant. En zeg nu eerlijk, het is toch veel leuker om 50 nieuwe echte soorten in je gemeente te vinden dan eerste te worden met allerlei specsoorten?

Maar als ik een onbekende plant zie wil ik die ook invoeren als plant onbekend, een onbekend mos als mos onbekend, enz (ik kan niet alles zelf determineren, maar ben wel benieuwd welke soorten ik zie). Ik voer niet alleen in voor '1000 soorten in je eigen gemeente'. Juist omdat het leuker is om eerste te worden met 50 nieuwe echte soorten vind ik dat alleen de echte soorten zouden moeten tellen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

arjan.kop

Dan gebruik je toch gewoon de huidige toplijst? Ik neem ook nog aan dat je je indets invoert in de hoop dat een ander ze afmaakt. Als dat kan is dat mooi, anders terug voor meer info, of lekker laten zitten.

arjan.kop

De eerste week zit er op. Niet helemaal natuurlijk, maar vrije tijd heb ik niet meer tot dinsdagavond. Toch, zonder moeite, de eerste dertig soorten op kunnen voeren. Op één na allemaal 'usual suspects', maar dat geeft niet. Volgende week moeten we ons huis uit zijn en de nieuwe woning kan pas over een maand betrokken worden, dus het zal nog wel even rustig blijven. We gaan gelukkig verhuizen naar de groenste wijk van Gouda. In de voortuin zag ik tijdens de bezichtiging al meer vogels dan ik hier in een jaar zie overvliegen.

Michiel en Milka

#77
edit: deels verkeerde topic. Ik zet het eindbestand in het topic 2012

De ontknoping 2012.
Ik ben er zelf twee weken tussenuit geweest om aan mijn observadolijstje te werken, maar heb op dit moment nog lang niet alles ingevoerd. De eerste week in NL is dus volledig aan mij voorbij gegaan, inclusief de discussie hierboven. Ik zag gisteravond de opties even snel langs komen. En dat zag er goed uit. Maar ik moet nog even goed lezen hoe het allemaal werkt.
Hierbij het bestand met de waarnemingen t/m 31-12-2012. (edit: verwijderd) Iedereen in ieder geval een goed 2013 gewenst.
Groet, Michiel

Jan vH

Citaat van: arjan.kop op januari 05, 2013, 21:28:12 PM
Dan gebruik je toch gewoon de huidige toplijst? Ik neem ook nog aan dat je je indets invoert in de hoop dat een ander ze afmaakt. Als dat kan is dat mooi, anders terug voor meer info, of lekker laten zitten.

Ik doe bijvoorbeeld ook onderzoek naar varens op muren in Barneveld. Daarbij zijn er soms exemplaren die (nog) niet op soort te determineren zijn. Die wil ik toch invoeren om het overzicht compleet te houden. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Het is geen groot probleem, want met bijvoorbeeld de gebiedsstatistieken kun je ook prima overzichten maken, maar ik vind het jammer dat het nieuwe overzicht nu onbruikbaar is om bij te houden hoeveel soorten je al heb gezien, terwijl het daar toch voor bedoeld is. Volgens mij is het niet zo moeilijk om het aan te passen voor Hisko.

Vandaag ben ik pas voor het eerst een beetje serieus bezig geweest met de 'Barneveldjaarlijst', maar wel met succes, ik heb nu ongeveer 100 soorten. Hoogtepunten van vandaag waren o.a. Hamsteroortje, Ramshoorngalwesp en Mosschelpje, allemaal op nieuwe locaties en de laatste was zelfs nog nieuw voor de gemeente Barneveld! Ook grappig om te zien dat een rondje voor de jaarlijst in de eigen wijk direct 11 nieuwe soorten oplevert voor de wijk.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

nu:
Alleen soorten doen mee. dus als je per ongelijk voor een synoniem, verzamelsoort etc invoert, doen niet mee
waarneming moet zeker zijn en aantal>0
escapes en exoten laten we zoals het is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Henri25

Ik zit te twijfelen om toch nog mee te doen! Heb al een aantal andere plannen lopen namelijk (vlinderrouttes, eerste jaarlijst vogels, nachtvlinderval). Maar als ik deze soorten in eigen gemeente meetel is er misschien wel een leuk aantal te halen. Kan ik nog meedoen voor gemeente Groningen?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Jan vH

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2013, 08:49:19 AM
nu:
Alleen soorten doen mee. dus als je per ongelijk voor een synoniem, verzamelsoort etc invoert, doen niet mee
waarneming moet zeker zijn en aantal>0
escapes en exoten laten we zoals het is

Bedankt Hisko!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Sanders

Citaat van: Henri25 op januari 07, 2013, 12:44:38 PM
Ik zit te twijfelen om toch nog mee te doen! Heb al een aantal andere plannen lopen namelijk (vlinderrouttes, eerste jaarlijst vogels, nachtvlinderval). Maar als ik deze soorten in eigen gemeente meetel is er misschien wel een leuk aantal te halen. Kan ik nog meedoen voor gemeente Groningen?
Tuurlijk! Ik zal je straks in de lijst zetten
Gr,
Vincent Sanders

Henri25

#84
Super! Bedankt!  :duim:

Mijn gegevens:
Naam: Henri Zomer
Account: http://waarneming.nl/user/profile/86447
Gemeente Groningen
De link: http://goo.gl/4I7uL
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

DeHaas

Lijkt mij een leuk spelletje en ik vindt de overzichten erg leuk/mooi, maar 250 is voor mij al heel hoog gegrepen. Ik probeer al mijn waarnemingen van foto's te voorzien en dat kost (mij) veel tijd, maar ik zou het leuk vinden om te kijken hoever ik kom, mag dat?
Groeten,
Nanny de Haas

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2013, 08:49:19 AM
nu:
Alleen soorten doen mee. dus als je per ongelijk voor een synoniem, verzamelsoort etc invoert, doen niet mee
waarneming moet zeker zijn en aantal>0
escapes en exoten laten we zoals het is

Hisko, je bent geweldig!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Citaat van: DeHaas op januari 07, 2013, 14:17:13 PM
Lijkt mij een leuk spelletje en ik vindt de overzichten erg leuk/mooi, maar 250 is voor mij al heel hoog gegrepen. Ik probeer al mijn waarnemingen van foto's te voorzien en dat kost (mij) veel tijd, maar ik zou het leuk vinden om te kijken hoever ik kom, mag dat?

Ja dat is goed, je woont in Arnhem? Je staat erbij
Gr,
Vincent Sanders

DeHaas

Groeten,
Nanny de Haas