welke gal is dit, op wilg?

Gestart door elshof, december 27, 2012, 20:21:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

elshof

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72787330
onzeker Wilg (alle soorten) - Salix spec. gezien op 2012-09-02 Wijhe - Elshof
Foto's:

Toelichting:
gal op wilg
bij voorbaat dank leonieke kruit

Grada Menting

Ik denk de Schietwilgwratmijt.

Je kunt gallen beter in het gallenforum plaatsen.

elshof

Ja, ik zie nu dat er een gallenforum bestaat. In de lijst van "soortgroepen" bij het invoeren van een waarneming is echter geen mogelijkheid gallen en mijnen in te voeren.

Bedankt,
Leonieke Kruit

Margreet Kwh

Hallo Leonieke,

Op waarneming.nl moet een gal of mijn ingevoerd worden bij de veroorzaker. Een mijt hoort tot de soortgroep "overige ongewervelden" (het is een soort spin). Lukt dat?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

elshof

Dat is bij gallen en mijten nu juist zo lastig, want gallen kunnen door zoveel verschillende soorten worden veroorzaakt. Dat maakt het zoeken zo lastig. Het gallenboekje (dat ik helaas niet heb) is wat dat betreft erg handig, omdat het uitgaat van de plantensoort en niet van de veroorzaker. Dat is erg gebruiksvriendelijk, want de plantennamen zullen gemakkelijker uit te vinden zijn voor de meeste mensen dan de veroorzaker.
Groet,
Leonieke

Margreet Kwh

Citaat van: elshof op december 28, 2012, 14:06:29 PM
Dat is bij gallen en mijten nu juist zo lastig, want gallen kunnen door zoveel verschillende soorten worden veroorzaakt. Dat maakt het zoeken zo lastig. Het gallenboekje (dat ik helaas niet heb) is wat dat betreft erg handig, omdat het uitgaat van de plantensoort en niet van de veroorzaker. Dat is erg gebruiksvriendelijk, want de plantennamen zullen gemakkelijker uit te vinden zijn voor de meeste mensen dan de veroorzaker.
...
zie ook mijn reacties bij je andere topic.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven