mijn vogelMOMENT van 2012 is.....

Gestart door Ted van der Knaap, december 19, 2012, 12:50:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op december 22, 2012, 19:21:40 PM

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik daaruit inspiratie voor een cartoon heb gehaald:

http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan63.htm

Nee Ronald, Ik lig gewoon finaal in een deuk en voel me eigenlijk vereerd bovendien!  :duim:;D ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marijn van Oss

Het jaar 2012 heb ik ervaren als een geweldig vogeljaar!
      Veruit de mooiste ervaring van het jaar was om de complete
      vogeltrek vanaf begin augustus tot half november mee te maken
      op "the place to be" in het najaar: Vlieland. Elke dag in het
      veld lopen met het idee dat je op één van de meest potentiële
      plekken (zo niet de beste plek) bent voor het vinden van een
      zeldzaamheid, is voor iemand die ver in het binnenland woont
      een geweldige ervaring en geeft je een enorme motivatie. De
      dag waar ik nog dagelijks met een erg goed gevoel aan terug
      denk is 20 oktober. Het was DT3 en samen met Lars Buckx, Tim
      van Oerle en Jesse Zwart hadden we al een heerlijke dag
      vogelen erop zitten mer o.a. in het eerste uurtje licht 2
      Kleine Vliegen gevonden en een Dwerggors. Op het einde van de
      dag zijn we toch maar even gaan kijken bij één van de Raddes
      Boszangers die die dag waren gevonden. Lars en ik vonden het
      te spannend om het laatste uurtje licht "te verprutsen" aan
      iets te twitchen, dus wij besloten als slotstuk om het bos
      bij de Raddes plek te checken. Dat bleek een goede keuze, dit
      was de plek waar wij vlak voor zonsondergang de
      Petsjorapieper vonden. Dit moment is veruit het beste moment
      van dit jaar voor mij, het feit dat mensen twijfelen aan de
      determinatie doet absoluut niets af aan de enorme adrenaline
      en chaos die avond. Voor Lars en mij past hetgeen dat wij
      gezien en gehoord hebben alleen op Petsjorapieper. Een moment
      om nooit te vergeten!
Groeten,
Marijn van Oss

liesbeth te Paske

Citaat van: KorHaan op december 22, 2012, 19:21:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 22, 2012, 12:46:36 PM
Ik heb een goed vogeljaar achter de rug; mijn Europese lijst met een 20-tal uitgebreid en mijn hoogtepunten NL waren de Draaihals en Geelgors als nieuwe tuinsoorten, de SiBoPi (twitch) op Texel en een lunchwandeling met de Sovonies waarbij ik getrakteerd werd op een MiBo. Maar meest opvallende gebeurtenis was toch wel dat ik in de zomervakantie onzeker op zoek ging naar de Blauwe Ekster in Spanje, hem na > 2000 km rijden inderdaad aantrof maar aldaar door hem precies op de kruin van mijn hoofd gescheten werd. (zie ook:  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160034.msg1247240#msg1247240 ).
Ik wens iedereen hetzelfde toe voor 2013!!!  ;D ;D ;D


Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik daaruit inspiratie voor een cartoon heb gehaald:


http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan63.htm


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Ik lig nu nog harder in een deuk dan op het moment dat ie bescheten werd. Lachen dit!  ;D
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

Guus Peterse

#33
Ik raak geïnspireerd door al het voorgaande. Verschillende gevallen hierboven behoorden ook tot mijn hoogtepunten. De broedende witwangsterns van Ben bijvoorbeeld: geweldig. Op een dag dat we ook kraanvogels, roodhalsfuten en steppekiekendief hadden. En ook die dag op Texel waar Robert het over heeft, herinner ik me. Ook een van die magische momenten die je nooit vergeet: ik was eigenlijk naar Texel op zoek naar de roodstuitzwaluw, nog nieuw voor mij in Nederland. Rond De Cocksdorp echter geen spoor. Maar wel nieuws van een poelruiter én een kleine geelpootruiter bij Dijkmanshuizen: wel hele sjieke troostprijzen. Daar aangekomen was echter de hut verlaten en ik maakte me al wat zorgen. Waren de zeldzame ruiters alweer vertrokken? Was de meute hals over kop naar De Cocksdorp vertrokken omdat daar de zwaluw was teruggevonden? Werd dit weer een klassiek voorbeeld van 'wrong time wrong place'? Afijn, ik richt dan toch maar de telescoop en ... poelruiter! Tussen een stel kemphaantjes, mooi in beeld. En aan de overkant tegen de oever aan een steltje: rank, klein, opvallend scherp 'gesnipperde' bovendelen. Anders. Even spreidt-ie de vleugels: geen wit; wel een witte, recht afgesneden stuit. Kleine geelpootruiter. Dat was twee. En toen, inmiddels stond ik er niet meer alleen voor, een uitroep: roodstuitzwaluw! Het kostte even moeite maar toen had ik 'm ook. Poelruiter, kleine geelpootruiter en roodstuitzwaluw bijeen: dat zullen we ons heugen! Toen andere vogelaars van elders waren toegesneld, was de vogel alweer verdwenen. Ik behoorde tot de happy few die dag: 'right time right place'.
De grijze wouw van Keent en de steppeklapekster van Texel zijn ook al genoemd: ook voor mij enkele van de vele hoogtepunten dit jaar. Bijzonder voor mij was ook (een van) de kleine vliegenvanger(s) op Texel: voor mij nog een nieuwe soort en een geweldige opsteker aan het eind van een grotendeels verregende eerste dag van het DBA-vogelweekend.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 22, 2012, 20:08:33 PM
Citaat van: KorHaan op december 22, 2012, 19:21:40 PM

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik daaruit inspiratie voor een cartoon heb gehaald:

http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan63.htm

Nee Ronald, Ik lig gewoon finaal in een deuk en voel me eigenlijk vereerd bovendien!  :duim:;D ;)


Jouw verhalen leveren vaak vruchtbare grond waarop inspiratie kan bloeien. Altijd leuk om te lezen. Mijn dank hiervoor, en keep up the good work! :duim:

On topic:

Mijn eigen hoogtepuntje van 2012 steekt wat bleek af bij het geweld van al de schitterende momenten die ik tot dusver heb gelezen, maar goed: man Amerikaanse Wintertaling op 6 maart in de Bovenmeent, bij het Naardermeer. Leuk om zelf te ontdekken, en leuk om later te horen dat aardig wat mensen hem zijn komen bekijken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Guus Peterse

Zo bleek vind ik dat niet hoor. Een eigen ontdekking van die orde kan ik je niet navertellen afgelopen jaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jonathan leeuwis.

#36
Dit haalt het niet bij al de top verhalen van de andere, maar voor mij toch een mooie dag ;D
Opeens schiet mij het moment binnen van de busrijs met de Boomvalk in zeeland op 11-02.
Dit was een geweldige dag met een totale daglijst van 83 soorten, waaronder: ijsduiker, kuifduiker, zwarte rotgans en topper als nieuwe soort.
Voor de rest hadden we nog: Toendra rietgans, witbuikrotgans, eider, pijlstaart, zwarte zee-eend, kleine (nonnetje) grote en middelste zaagbek, kleine zil, blauwe en bruine kiek, ruigpootbuizerd, paarse, bonte en drieteenstrandloper, goud, zilver en bontbekplevier en nog een prachtig mannetje goudvink!
Kortom een geweldige dag met veel leuke en vier nieuwe soorten.
Voor de gene die het leuk vinden staan hieronder een aantal foto's:
http://waarneming.nl/waarneming/view/63110216
http://waarneming.nl/waarneming/view/63120311
http://waarneming.nl/waarneming/view/63110301
http://waarneming.nl/waarneming/view/63120283?_popup=1

KorHaan

Citaat van: guusp op december 23, 2012, 09:12:45 AM
Zo bleek vind ik dat niet hoor. Een eigen ontdekking van die orde kan ik je niet navertellen afgelopen jaar.


Het was natuurlijk een prachtig moment, daar bij het sluiten van de dag, maar ja... een eend... een zwemvlies, Guus.  :D   ;)  En ook nog uitgerekend dezelfde soort die ik 11 jaar eerder ook al daar had ontdekt, ook al begin maart. Wat een bizar iets. In de tijd dat ik nog regelmatig ging bowlen, heb ik tweemaal 211 gehaald. Dat verzin je toch niet.
Nu vraag ik mij af of er zoiets als een hattrick bestaat in het vogelen, en of ik in 2023 begin maart weer die Amerikaan tegen ga komen... ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

gerdwichers8

Al jaren kijk ik naar buizerds die ik,  nog niet geïdentificeerd-zijnde met lichte spanning aanzie in de hoop er een arend uit te vissen. Gebeurt nooit eigenlijk; hoewel van alles en nog wat opleverend. Arenden onderscheiden zich direct. Omgekeerd dan?  Ja omgekeerd gebeurde HET eindelijk eens.
In afwachting op een paar Steenarend bij Fyledalen in Zweden zagen we Ruigpoten en Buizerds in veelvoud, wouwen; Rode en later ook Zwarte;  de dag daarna over grote afstand een Zwarte waarover ik in mijn nopjes was dat ik 'm vanuit zulk lastig aspect herkennen kon tegenover Rode; maar om van grote hoogte een roofvogel in te zien 'dalen' die ik vanwege het aspect (ingevouwen vleugels, niet in te schatten hoogte) nìet van buizerd spec. onderscheiden kon totdat Jan (Uilhoorn, mijn reisgenoot die al ervaring met Fyledalen had) 'Steenarend' zei dàt was toch wel de excentriciteit waar ik al jaren op wacht.
Gek eigenlijk dat Steenarend in de loop der jaren voor mij persoonlijk de zeldzaamste Aquila-arend  gebleven is. Ook dat zou andersom moeten zijn.


Momenten genoeg, maar ik had zin aan een verhaal.


Oost-ontmoet-West is een klassieker. Mijn eerste keer overkwam me dit najaar. Pallas vs. Hornemann's; ik zag een foto met mensen die hetzelfde flikten met een BlaKo i.p.v een Pallas.


Veel plezier beleefde ik ook aan een ochtend samen met 1 van de admins van waarneming.nl in een landbouwgebied ten noorden van de Engbertsdijksvenen. Al-le-maal  zangvogels en niet in de lucht maar stuk voor stuk in mijn telescoopbeeld: riant op 20-60 keer. 100en? Soorten? Alles was bijzonder en alleen maar met plezier!
Schijten in de mais was daar zelfs feest. :duim:


ik sluit af met een spaarzaam maar tevreden enz.

Jan2002

Mijn vogelmoment van 't jaar was de laatste vakantiedag in de Carmargue, Zuid-Frankrijk. We hadden eerder die vakantie al een klein natuurgebied in de buurt bezocht in de hoop daar bijeneters te zien, maar zonder resultaat. Die laatste dag nog snel even dat gebiedje meegepikt, en daar zagen we binnen een uur een enorme groep bijeneters, zwarte ibis, hele groepen steltkluten, ralreiger, koereiger, een vissende ijsvogel en als uitsmijter twee bevers!
Groet,
Jan

ArjanH

Over mijn vogelmoment van dit jaar hoef ik niet lang na te denken. Helaas wel een hele treurige ervaring. Een prachtige Velduil die zich vast had gevlogen in prikkeldraad. Mee naar de dierenarts gegaan maar het dier was niet meer te redden. Daar tegenover staan gelukkig heel veel leuke en beduidend meer prettige waarnemingen maar deze blijft me toch het meeste bij.

Ted van der Knaap

Nu het jaar 2012 dus echt achter ons ligt (iedereen een gelukkig en gezond 2013!) zijn er misschien nog wat mensen die hun MOMENT van afgelopen jaar willen delen?

Leuk om te lezen hoe ieder op zijn eigen manier  z'n "adrenaline"-momenten heeft gehad.


(Overigens had ik  bij één van de verhalen hierboven een ander vogelMOMENT verwacht...  ... iets met struiken en politie!  8) )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 01, 2013, 10:48:28 AM
...
(Overigens had ik  bij één van de verhalen hierboven een ander vogelMOMENT verwacht...  ... iets met struiken en politie!  8) )


Ik zou dat inderdaad ook als vogelmoment hebben verteld, maar hij zit kennelijk nog in de ontkenningsfase :-)
Herman van der Meer