lange slanke duizendpoot (groep Geophilomorpha).

Gestart door Antonello, april 08, 2007, 00:30:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Antonello

Is dit een miljoenpoot? Vond ik in de tuinaarde toen ik aan het spitten was.  

Arp

#1
Volgens mij een duizendpoot (één paar poten per segment)?? Ik weet er niks van - misschien iets in richting Geophilus (kun je alvast plaatjes vergelijken), maar er komt vast nog wel iemand langs die wel weet waar hij/zij het over heeft ;)

Edit: Misschien heb je hier wat aan :gap:
  • Matty Berg (1999) Naamlijst van de Nederlandse duizendpoten (Myriapoda: Chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen, nr.8, pp.67-76. Download PDF (89KB)
  • Matty Berg en Chris Evenhuis (2001) Determinatietabel voor de nederlandse duizendpoten (myriapoda: chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen nr.15, pp.41-78. Download PDF (860KB) en pak dan ook de errata uit NFM-17 mee:  PDF (165KB)  
  • Brolemann, H.W. (1930) Myriapodes Chilopodes, Faune de France n° 25  (404 pg./481 fig.) PDF (18MB!!)
  • Tasmanian multipedes
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

#2
Het determineren van duizendpoten vanaf een foto is vaak erg moeilijk. De determinatiekenmerken zijn meestal niet zichtbaar. De foto toont een lange slanke duizendpoot (groep Geophilomorpha). De kop is duidelijk donkerder dan de rest van het lichaam en de antennenleedjes lijken redelijk lang, zijn langer dan breed. Dit zou kunnen wijzen op Geophilus flavus. Maar, het dier lijkt er wat fragieler uit te zien dan gebruikelijk voor deze soort. Een zekere determinatie is dan ook niet mogelijk.

Matty Berg
Coordinator Bodemfaunawerkgroep EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna