12 uur filmclips van 1000+ keversoorten

Gestart door Arp, december 15, 2012, 22:29:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Even schaamteloos reclame maken voor een product van een internet-maatje  ;D

Reinhard Weidlich, wellicht bij sommigen bekend van zijn prachtige films van Vuursalamanders, en fraaie Carabus-soorten etc., of van zijn clips op Natur-in-NRW, of YouTube, heeft een nieuwe dubbellaags DVD samengesteld met circa 1200 filmclips (7,2GiB) van meer dan 1000 keversoorten (circa 1032?), waaronder (erg) zeldzame soorten die hem zijn toegestuurd door Frank Köhler en anderen.

Alles bij elkaar ongeveer 12 uur film.

Uiteraard zijn de filmpjes op de DVD van beduidend betere kwaliteit dan de webversies in de links hierboven. Alles is gefilmd in HD-kwaliteit, maar de filmpjes zijn verkleind naar 960x540 pixels - een goed compromis tussen bestandsgrootte (beperkte ruimte op DVD) en kijkgenot. Deze DVD ken ik (nog) niet, maar ik ken een paar van zijn andere DVD's en dat zijn indrukwekkende natuurdocumenten. Ik durf m'n hand ervoor in het vuur te steken dat deze verzameling niet anders zal zijn.

Dit is natuurlijk geen determinatiewerk, maar in mijn bescheiden ervaring als insectenhobbyrommelaar is een bewegend beeld (in je hoofd) van insecten vaak net zo belangrijk voor de herkenning in het veld als een high-res idee van de kleinste determinatiekenmerken - de meeste soorten hebben toch een behoorlijk typisch gedrag c.q. manier van bewegen. Afgezien daarvan is het gewoon een genot om de beesten op deze manier in prachtige beelden langs te zien komen (weet ik van zijn andere CD's).

De DVD is in principe bedoeld voor op de PC/Mac, maar de meeste DVD of Blue-Ray spelers zullen de clips ook op de televisie kunnen weergeven. Standaard wordt een dubbelzijdige DVD +R geleverd, maar als je weet dat jouw (oudere?) DVD-speler daar een probleem mee heeft kun je ook om een -R versie vragen - liefst meteen bij de bestelling (desnoods achteraf via omruil).

Tot Kerstmis (2012 ;) ) biedt hij de DVD aan voor € 20,- (franco thuisbezorgd), bij bestelling via e-mail aan Reinhard of via mij (PB).

Daarna blijft de DVD te koop via zijn webshop voor 24,90 € + 4,90 € Verzendkosten (dus bijna €30).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)