Bandzwever?

Gestart door Jan Zwaaneveld, april 07, 2007, 22:55:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Toen ik 'm fotografeerde dacht ik dat het de Bosbandzwever was, die dagelijks even langskomt op ons dakterras. Maar toen ik, eenmaal achter de pc, gewoontegetrouw op de ogen inzoomde of ik daarop haartjes kon ontwaren, zag ik dat deze zwever een rij langere haren onder op zijn ogen had. De rest van de ogen leek kaal, ook bij maximale vergroting, terwijl ik bij de Bosbandzwever dan vrijwel altijd fijne haartjes kan zien.
Kleine bandzwever moet hele kale ogen hebben, Bessenzweefvlieg is het ook niet, want deze heeft zwart op de achterdijen.

Wie kan helpen?

Alvast bedankt!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

foto 2, zie de rij langere haren onderop de ogen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

han.endt

Vanwege de haartjes onder op de ogen blijft er maar één optie over: Bosbandzwever. Het niet zichtbaar zijn van haren op een foto zegt niet zoveel. Vaak moet het licht goed op de haren vallen om ze op een foto zichtbaar te maken.

Jan Zwaaneveld

Hoi Han,

Zijn dit dan de haren die je op de ogen van een Bosbandzwever moet zien? Ik dacht altijd dat de hele ogen bedekt waren met heel fijne haartjes.

Ik heb zo onderhand heel wat foto's van de Bosbandzwever - tenminste, ik nam altijd aan dat het die was - die dit rijtje haren niet hebben, maar waarvan wel de ogen bedekt zijn met heel fijne beharing.

Ik ben even in verwarring nu!  :wacko:  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

han.endt

#4
Als je de ogen onder een binoculair of met een goede loep zou bekijken dan zou je zien dat de ogen gelijkmatig behaard zijn. Op een foto zijn de haren lang niet altijd te zien en kan je er weinig van zeggen of de haren gedeeltelijk of geheel afwezig zijn. Om het zo te stellen: zie je haren op de foto dan zijn ze er, maar zie je ze niet dan zegt dit helemaal niets.

Jan Zwaaneveld

O.k., duidelijk, bedankt voor de toelichting Han.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)