Spotting scope bij de Lidl

Gestart door Lucas28, december 09, 2012, 14:06:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Angelique

Eigenlijk was de boodschap van mijn reactie de volgende:
Ik vindt bij kijkers en scopes het verband tussen oplopende kwaliteit enerzijds en oplopende prijs anderzijds volledig buiten proportioneel. (En dan laat ik de hele goedkope budgetklasse van lidl even buiten beschouwing)

Ik kocht ooit op het vogelfestival een scope voor 175 euro. Prima ding met een wat zwaar lopende vergrotingsring maar met een scherp en contrastrijk beeld. Als je gek bent van een hobby en je hebt de centen dan wil je uiteindelijk toch het beste, zo ook ik. Dus kocht ik jaren later een tweedehands Zeiss D85. Uiteraard is de Zeiss is in alle opzichte beter maar dat staat niet in verhouding tot de tienvoudig hogere nieuwprijs van destijds. En zelfs met mijn tweedehandsprijs vindt ik die verhouding nog scheef hoe gek ik ook ben met mijn Zeiss.

Met mijn verrekijker hetzelfde. Ik heb een bynolit buzzard van circa 500 euro. Een kijker die niet eens zo heel ver van de top af zit qua beeldkwaliteit. Ik heb ook wel eens door swarovski en leica gekeken maar ben daarvan ten opzichte van mijn bynolit niet zo onder de indruk dat ik daar maar eens even 1000 tot 1500 euro meer aan uit zou geven.

Samenvattend; duurder is beter maar hoeveel duurder mag beter naar verhouding zijn ?
En die verhouding ligt mijn inziens bij dit soort optiek behoorlijk scheef.
Echter, als geld geen rol speelt dan is de duurste bijna altijd de beste keus.

KorHaan

#31
Hoi Angelique,


Vergeet niet dat de dure optiekmerken ook voortdurend verbeteren. Een Leitz of Zeiss dakkant uit de jaren 80 van de vorige eeuw was optisch de mindere van een goede porrokijker. Toch betaalde je daar bedragen voor boven de fl. 1000, een meervoud van een goede porro. Pas vanaf de invoering van de fasecontrast-coating in 1988 konden de dakkantkijkers een beetje concurreren met de porrokijkers, omdat het contrast en daarmee de scherpte dramatisch verbeterde. Ik heb in 1983 wel eens zo'n Leitz vergeleken met mijn Optolyth Alpin porro, maar de porro was in alle opzichten beter. Toch was de Leitz twee keer zo duur.

Bij de duurdere merkkijkers stoppen ze ook veel geld in research, en ontwikkelen ze revolutionaire verbeteringen. De open-brug-constructie waar Swarovski als eerste mee kwam, zie je nu bij bijna alle middenklassers en nog goedkopere kijkers ook terug. (De Bynolyt Buzzard II heeft ook zo'n open brug. Ik heb de B.B. I  10x42 gehad  ;) .)
Fieldflattener-lenzen zijn volgens mij voor het eerst in de Nikon High Grade dakkantkijkers toegepast, in een tijd dat Japan de fase van naäpen van de Europese elitekijkers voorbij was en een bedreiging voor de Europese top was geworden. Nu kom je bij veel Chinese kijkers ook die fieldflattener-lenzen tegen, die zo'n mooie randscherpte geven in je beeld. De Chinezen zijn goed bezig, en ontwikkelen steeds betere kijkers die maar een fractie van de dure topmerken kosten. Maar zonder de voortdurende vernieuwing van de marktleiders Zeiss, Leica, Swarovski en Nikon, hadden we nu al die prachtige betaalbare middenklassekijkers ook niet gehad.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over diëlectrische coatings op prisma's en lenzen, die de lichttransmissie enorm hebben verbeterd, waardoor je een verrassend helder beeld krijgt óók in goedkopere dakkantkijkers. Dat is ook een top-down-ontwikkeling. De top bepaalt, de rest volgt.

De nieuwste generatie Swarovski Swarovision EL -kijkers zijn weer een stap verder dan de voorgaande EL's. De nieuwe Victory HT van Zeiss is nog weer beter dan de Victory FL. En daarvan profiteren weer alle andere merken, uiteindelijk. Dat de nieuwste generatie meer kost, is waar, maar niet zo veel meer. En als je het beste wilt hebben, is een topkijker of een topscoop een goede investering. Je doet er lang mee, en vergeleken met andere hobby's is € 2000 voor een topkijker niet eens zo'n uitspatting.

Er is gelukkig in bijna alle prijsklassen tegenwoordig wel goed spul te vinden; we leven toch maar in een mooie tijd, met zoveel keus.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Het kan altijd beroerder in de laagste prijsklasse; een Allbino's review van de slechtste kijker ooit:


http://www.allbinos.com/17.1-binoculars_review-summary-Steel_ladle_50x50.html

;D



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Angelique

Inderdaad, er is gelukkig in alle prijsklasse's voor ieder wat wils.
En als je het kunt betalen als fervent hobbyist dan komt die Zeiss, Leica of Swarovski er op den duur toch bij velen. Dat is een stukje hobby-materialisme wat je bij veel sporten, hobby's en liefhebberijen ziet. Dan is wat men heeft eigenlijk wel goed genoeg maar droomt men op den duur toch van beter. Ons hele leven draait nou eenmaal om behoefte bevrediging in de ruimste zin des woords anders wordt het allemaal erg saai en nutteloos op de aardkloot.  En als die behoefte er niet is dan wordt ie voor je gecreëerd door anderen. ik ben daar overigens geen uitzondering op.
Interessante discussie. Bedankt voor de reactie's.

arjan.kop

Wat een mooie review. Je zult dit maar aantreffen in je kijker. Ik heb, ondanks de waarschuwing bovenaan, toch bijna in mijn broek geplast.