Toen ik vijftien was kocht ik een blikken telescoop, er zat niet eens een prisma in. Ik denk dat ik heel wat blijer zou zijn geweest met deze spotting scope.
Natuurlijk is hij niet te vergelijken met dure merken, maar het is dan ook een produkt voor de kleinere beurs.
Een tijd geleden bekeek ik eens een 'zoom' verrekijker bij de Aldi en die bleek heel onverwacht toch goed scherp te zijn. Ook de collimatie was (inzoomen) in orde. Ik denk dat als ik hem thuis gedegen zou testen, op een statief en zo, dat er dan wel de nodige fouten tevoorschijn zouden komen. Maar daar koop je hem niet voor. Hij zou bijvoorbeeld heel geschikt zijn voor scouting groepen.
Het verbaast me overigens dat de fabrikant voor dat geld toch nog een behoorlijke kijker kan maken.
Deze kijkers van Lidl vallen in dezelfde klasse. Met microscopen heb ik niet veel ervaring; ik denk dat hem ik al gauw mooi vind.
Overigens vind ik dat de kwaliteit van duurdere kijkers vaak te wensen overlaat. Een paar ervaringen:
Een porro kijker van bekend Japans fabrikaat: storende randonscherpte. De oculairinstelling loopt te licht.
Een dakkant kijker van een middenklasse merk: centrale scherpstelling loopt te zwaar en de oculairinstelling te licht.
Een dakkant kijker van een duur Japans merk: contrast is te laag, slechte lichttransmissie
Een splinternieuwe porrokijker van Swift (kortgeleden getest): scherpte blijft onder de maat, rubber bekleding zit los.
Ik wil maar zeggen dat het uitgeven van meer geld niet vanzelf leidt tot een betere kijker.
Wat gebruikt een fabrikant om een voordelige kijker te fabriceren:
BK7 prisma's geven meer lichtafval naar de randen, maar dat is alleen te zien als je er op let. Bij apps voor lomofoto's wordt deze lichtafval zelfs kunstmatig gegenereerd.
Plastic lenzen worden meestal binnen in de kijker toegepast. Vaak is er niets mis met plastic lenzen, ze worden ook in dure brillen gebruikt. Bij plastic lenzen is coating minder noodzakelijk, dat geeft ook een besparing. De Aldi kijker had ongecoate, plastic lenzen binnenin. De buitenste lensdelen waren van gecoat glas.
Een plastic behuizing wordt tegenwoordig ook wel door duurdere merken gebruikt. Het is bijna oneerlijk dat met een plastic behuizing bijna even grote precisie te bereiken is als met een dure metalen behuizing.