Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op december 31, 2015, 12:20:28 PMAls je alle bejaagbare soorten op waarneming.nl onzichtbaar wil maken, dan kunnen we de site beter gelijk sluiten. Net of waarneming.nl er schuldig aan is dat er nog steeds op de huiskraaien wordt gejaagd, dat noem ik pas kortzichtig.

Wie heeft het er over dat alle bejaagbare soorten op waarneming.nl onzichtbaar moeten worden gemaakt?

Je hebt bejaagbare soorten die worden gedood vanwege 'schadebestrijding' en/of voor de consumptie. Hierbij wordt hooguit een deel van de lokale dieren gedood.

Bij de huiskraai gaat het om de totale uitroeiing van de soort in ons land. Dat is toch wel even wat anders...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Ben ik met je eens Rob, maar het is toch ridicuul om een vinger te wijzen naar waarneming.nl om dat de soort in de statistieken voor komt. En dat daar mee gestopt moet worden. Dan zaag je de hele basis onder deze site weg.
En, zoals ik al eerder schreef, zou het wel heel erg onprofessioneel van DukeFauna zijn als ze zich louter op de statistieken van waarneming.nl zouden baseren....

Doe maar ff een tabletje onder mijn tong voor ik me nog meer op ga winden en rare dingen ga zeggen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peter van santbrink

Voor zover ik het begrijp wordt een soort verborgen ter bescherming vnl vanwege verstoring; dat de soort nog wel in de statistieken komt is op zich prima als de soort niet op 1 vaste locatie zit maar als deze zoals de Huiskraai maar op 1 plek zit dan heeft het verbergen van de soort geen zin.

Iedereen (inclusief DukeFauna) weet waar de Huiskraai zat en door hier te vermelden dat de Huiskraai 2016 haalt geef je aan dat er nog Huiskraaien zitten.

Ik heb het dus over dit specifieke geval, niet in het algemeen; statistieken zijn prima, vooral niets aan veranderen  :duim:

@ Jeroen; Ik weet niet of Dukefauna op de hoogte is van het feit dat er nog Huiskraaien aanwezig zijn, checken ze de omgeving nog regelmatig ?

@ Rob; inderdaad wordt de exacte locatie niet gemeld maar in dit specifieke geval is de vermelding van de aanwezigheid van Huiskraaien genoeg omdat iedereen weet waar ze zitten

Nogmaals, ik heb het over dit specifieke geval, dus niet in het algemeen of over bejaagbare soorten


jeroenroelofsen

Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 13:48:56 PM
@ Jeroen; Ik weet niet of Dukefauna op de hoogte is van het feit dat er nog Huiskraaien aanwezig zijn, checken ze de omgeving nog regelmatig ?
Als ze doen waarvoor ze (met overheidsgeld) voor betaald worden, dan mag ik toch aannemen van wel.......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 13:48:56 PM

...  Iedereen (inclusief DukeFauna) weet waar de Huiskraai zat en door hier te vermelden dat de Huiskraai 2016 haalt geef je aan dat er nog Huiskraaien zitten. ...


Laten we afspreken dat we onze mond houden als er geen huiskraaien meer over zijn.  Dan blijft Duke tot het eind zijner tijden doorzoeken. En dan gaan we hem met z'n allen langs de kant van de weg staan uitlachen op de Nationale Waarneming.nl-uitlachdag.
Herman van der Meer

hiskodevries

Je bedoeld deze teksten herhalen ook al worden ze niet meer gemeldt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 31, 2015, 14:53:41 PM

Je bedoeld deze teksten herhalen ook al worden ze niet meer gemeldt.

Dat kan natuurlijk ook en dan ook gelijk maar met de preciese lokaties, zodat we weten waar we moeten gaan staan lachen. Zoeiets als een zekere grote trap op de alarmlijn. Maar ik bedoelde dat als je niet zou mogen melden dat ze er nog steeds zijn je ook niet mag melden als ze er niet meer zijn. Zij schieten ze dood en wij zwijgen ze dood.
Herman van der Meer

peter van santbrink

Citaat van: HPM op december 31, 2015, 15:14:34 PM
Citaat van: hiskodevries op december 31, 2015, 14:53:41 PM

Je bedoeld deze teksten herhalen ook al worden ze niet meer gemeldt.

Dat kan natuurlijk ook en dan ook gelijk maar met de preciese lokaties, zodat we weten waar we moeten gaan staan lachen. Zoeiets als een zekere grote trap op de alarmlijn. Maar ik bedoelde dat als je niet zou mogen melden dat ze er nog steeds zijn je ook niet mag melden als ze er niet meer zijn. Zij schieten ze dood en wij zwijgen ze dood.

dan verbreken we het zwijgen, afgelopen oktober kwam ik 2 exemplaren tegen en 1 vertoonde bedelgedrag en leek gevoerd te worden; zijn ze zich weer aan het vermenigvuldigen ?


HPM

Peter, even melden dat ze ook 2016 nog zullen halen is iets anders dan foto's (met een datum) tonen. Vaak verraden foto's de precieze locatie, zeker aan mensen die er goed bekend zijn.
Herman van der Meer

peter van santbrink

Citaat van: HPM op december 31, 2015, 16:04:47 PM
Peter, even melden dat ze ook 2016 nog zullen halen is iets anders dan foto's (met een datum) tonen. Vaak verraden foto's de precieze locatie, zeker aan mensen die er goed bekend zijn.

dat probeer ik juist duidelijk te maken, in dit geval is er geen verschil; die Huiskraaien zitten op 1 plek ; we zullen het wel zien of de overlevende vogels 2017 zullen halen.....

HPM

Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 17:22:53 PM
Citaat van: HPM op december 31, 2015, 16:04:47 PM

Peter, even melden dat ze ook 2016 nog zullen halen is iets anders dan foto's (met een datum) tonen. Vaak verraden foto's de precieze locatie, zeker aan mensen die er goed bekend zijn.

dat probeer ik juist duidelijk te maken, in dit geval is er geen verschil; die Huiskraaien zitten op 1 plek ; we zullen het wel zien of de overlevende vogels 2017 zullen halen.....

Je maakt bezwaar tegen het hier eenvoudig melden dat ze er nog steeds zijn en dan ga je hier foto's plaatsen om duidelijk te maken dat foto's de locatie kunnen verraden.  Snap je dat zelf wel?
Herman van der Meer

peter van santbrink

Citaat van: HPM op december 31, 2015, 17:32:22 PM
Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 17:22:53 PM
Citaat van: HPM op december 31, 2015, 16:04:47 PM

Peter, even melden dat ze ook 2016 nog zullen halen is iets anders dan foto's (met een datum) tonen. Vaak verraden foto's de precieze locatie, zeker aan mensen die er goed bekend zijn.

dat probeer ik juist duidelijk te maken, in dit geval is er geen verschil; die Huiskraaien zitten op 1 plek ; we zullen het wel zien of de overlevende vogels 2017 zullen halen.....

Je maakt bezwaar tegen het hier eenvoudig melden dat ze er nog steeds zijn en dan ga je hier foto's plaatsen om duidelijk te maken dat foto's de locatie kunnen verraden.  Snap je dat zelf wel?

jij bent degene die het niet snapt, door jouw melding maakt het niet meer uit of er nog foto's worden geplaatst; ik plaats deze specifieke foto's om aan te geven dat er misschien een broedgeval heeft plaatsgevonden.


HPM

Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 18:48:22 PM

jij bent degene die het niet snapt, door jouw melding maakt het niet meer uit of er nog foto's worden geplaatst; ...

Wat een verschrikkelijke onzin is dat! Je snapt er werkelijk niets van.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op december 31, 2015, 19:37:14 PM
Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 18:48:22 PM

jij bent degene die het niet snapt, door jouw melding maakt het niet meer uit of er nog foto's worden geplaatst; ...

Wat een verschrikkelijke onzin is dat! Je snapt er werkelijk niets van.
Misschien is handiger om het niet te snappen, gesnopen!
En nu stoppen en oliebollen gaan eten graag!
En niet met je ;D mond vol platen, beglepuH.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Herman van der Meer

Gert Ottens

Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 18:48:22 PM
Citaat van: HPM op december 31, 2015, 17:32:22 PM
Citaat van: peter van santbrink op december 31, 2015, 17:22:53 PM
Citaat van: HPM op december 31, 2015, 16:04:47 PM

Peter, even melden dat ze ook 2016 nog zullen halen is iets anders dan foto's (met een datum) tonen. Vaak verraden foto's de precieze locatie, zeker aan mensen die er goed bekend zijn.

dat probeer ik juist duidelijk te maken, in dit geval is er geen verschil; die Huiskraaien zitten op 1 plek ; we zullen het wel zien of de overlevende vogels 2017 zullen halen.....

Je maakt bezwaar tegen het hier eenvoudig melden dat ze er nog steeds zijn en dan ga je hier foto's plaatsen om duidelijk te maken dat foto's de locatie kunnen verraden.  Snap je dat zelf wel?

jij bent degene die het niet snapt, door jouw melding maakt het niet meer uit of er nog foto's worden geplaatst; ik plaats deze specifieke foto's om aan te geven dat er misschien een broedgeval heeft plaatsgevonden.

Overigens gaat het bij de Huiskraaien op de foto om twee adulte vogels, dus is dit geen aanwijzing voor een broedgeval in 2015.
Wel is het misschien het voorspel voor een broedgeval dit jaar.

HPM

Citaat van: Gert Ottens op januari 04, 2016, 16:53:12 PM

Overigens gaat het bij de Huiskraaien op de foto om twee adulte vogels, dus is dit geen aanwijzing voor een broedgeval in 2015.
Wel is het misschien het voorspel voor een broedgeval dit jaar.

Ik weet niet of ze dat gaat lukken want de populatie heeft jarenlang nauwelijks, geen of een negatief geboorte-overschot gehad.
Herman van der Meer

hoekse_huiskraai

Duke weet zelf natuurlijk dondersgoed of er nog huiskraaien zijn..De opdracht gever weer niet...in gesprek met hen gaven ze aan wel degelijk Internet te gebruiken  om te zien of Dukes klus erop zit...die komen echt niet zelf achter hun buro vandaan om dat te checken ...overigens geen jongen dit jaar.

ronald nuiver

hoop dat ze het verschil weten met de Bonte kraai.
Straks knallen ze die ook nog neer  :D

HPM

Citaat van: ronald nuiver op januari 06, 2016, 19:13:14 PM

hoop dat ze het verschil weten met de Bonte kraai.
Straks knallen ze die ook nog neer  :D

Het verschil is gemakkelijk op internet te vinden.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Onlangs verscheen in het tijdschrift Bull. B.O.C. (het bulletin van de British Ornithologists' Club) een nieuw artikel over de expansie van de Huiskraai.

Colin Ryall 2016. Further records and updates of range expansion in House Crow Corvus splendens. Bull. B.O.C. 2016 136(1): 39-45. Hieronder via copy/paste de samenvatting:
CiteerHouse Crow continues its ship-assisted global invasion, reaching locations further from its native range in the Indian Subcontinent. This report reviews the species' recent spread as well as changes in the status of existing introduced populations where information is available. With the collapse of long-standing eradication programmes in Kenya and Tanzania, and a spread to inland sites in both countries, it is inevitable that House Crows will colonise the heart of Africa. In South and East Asia too, the species is spreading unobstructed through the region. Nevertheless, there is now a growing recognition of the threats of invasive alien species in general, including House Crow, and a willingness by some authorities and funding bodies to prevent the species' proliferation. As a result, control programmes are now in operation at several locations where House Crows have established, and increasingly proactive approaches involving risk assessments, surveillance and action plans are being developed where a risk of invasion exists.

De PDF staat online en is gratis voor iedereen te downloaden via http://boc-online.org/wp/wp-content/uploads/BBOC1361-House-Crow-spread.pdf

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

pdeknijff

Wat die postdoc's er mee te maken hebben begrijp ik niet helemaal, maar het is wel geschreven door een rabiate Huiskraaienhater zonder enige nuance.

Die vermeende "steady growth" in Nederland was er natuurlijk helemaal niet. Op grond van de beschikbare data kom je op een groeifactor van hooguit 1.1 - 1.2, en dat over een periode van ca. 15 jaar. Of dat zegt iets specifieks over de aanwas in Nederland (te veel competitie met andere kraaiachtigen?), of iets over de ogenschijnlijke afwezigheid van competitie (dus een beschikbare ecologische niche) elders.
Het is duidelijk dat we de echte betrouwbare info over deze soort niet van deze kraaienhater zullen krijgen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

egilio

10% groei is een verdubbeling elke 6-7 jaar, 20% elke 3 jaar. Dat is toch een behoorlijke groei hoor in populaties! En een flinke marge. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

henksluis

Regel van 72.
(Globaal) Verdubbeling: 72 / groeipercentage = aantal jaren
Mvg Henk
greetings from Dandified vulture

Cygnus

Citaat van: frankmeer op augustus 14, 2016, 20:55:09 PM
Uit het AD van afgelopen vrijdag ...

Weet iemand wat de oorsprong is van de stelling dat een paartje Huiskraaien op een Egyptisch vrachtschip Hoek van Holland heeft bereikt?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Ik heb ook een stelling: die paar die er nog zijn zitten op een schip naar Egypte te wachten.
Herman van der Meer

henksluis

Het lijkt mij zinvol om ook de statistieken vanaf 2015 te vervagen. Daar valt ook eea uit te concluderen
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

HPM

Het heeft een paar jaar geduurd, maar de Huiskraaien lijken nu toch echt op te zijn.
Het Vispaleis zal het wel aan de omzet merken.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op april 05, 2017, 10:18:28 AM
Het heeft een paar jaar geduurd, maar de Huiskraaien lijken nu toch echt op te zijn.
Het Vispaleis zal het wel aan de omzet merken.

Wordt er nu een feest gegeven ofzo?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OJGoreng

Citaat van: OlivierO op april 05, 2017, 22:05:56 PM
Wordt er nu een feest gegeven ofzo?

Neenee, eerder het omgekeerde. Een wellicht niet onaanzienlijk deel van de omzet zal zijn gegenereerd door van kijkers en fotoapparatuur voorziende dagjesmensen, die nu weg zullen blijven.
Met vriendelijke groet, Zainal