Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Maar een moratorium in dezen gaat aan de introductie van de kraai voorbij en is  louter van invloed op  het 'onderzoek naar'.. Daarom zal een moratorium nooit antwoorden opleveren ten aanzien van de introductie.
Als de introductie zelf niet wetenschappelijk onderzocht is, gaat het wetenschappelijke onderzoek naar de populatie ontwikkeling in elk geval mank en kan er nooit een conclusie bereikt worden. Zonder begin is er immers nooit een eind en kun je op zijn best oneindig de populatie monitoren met alle (onterechte?) begunstiging vóór de Huiskraai van dien.
Of aanwezigheid (stabilisatie) of toename van de Huiskraai terecht of onterecht begunstigt wordt is niet werkelijk de vraag als de wetenschap achter blijft met bevinding aangaande de introductie. Of de fondsen ontbreken doet er niet toe: Het onderzoek ontbreekt en kan nu nooit meer aangeleverd worden vanuit de Nederlandse situatie


Introduceerde de kraai zichzelf?

HPM

#211
Gerd, er valt niets wetenschappelijks te onderzoeken aan de 'introductie' van de Huiskraai.
In 1994 werden er ineens twee in Hoek van Holland waargenomen. Over hoe ze daar gekomen zijn valt alleen maar te speculeren.


Herman van der Meer

Bartdevries

Ah, de huiskraai.

Ik kan er weinig over vertellen, behalve dat ik heb gelezen dat ze zeer lastig zijn uit te roeien.
Als ze geweren zien zijn ze weg en na een tijdje zouden ze kwaadwillenden herkennen.
Dat is wat ik gelezen heb over ze, helaas geen bron voor jullie, misschien als ik het nu kan vinden.

Ik ga me verder niet mengen in de discussie of de eliminatie zin heeft of nodig is, ik ben daar niet deskundig genoeg voor.

Ik wens de personen die de huiskraaien gaan elimineren veel succes!

Met vriendelijke groeten,

Bart de Vries

Bartdevries

#213
Ik hoop niet dat dit storend is, maar hier een stukje over hoe slim deze soort is. Van hier http://www.dailynews.co.tz/index.php/local-news/5071-house-crow-fight-hits-rock-bottom

`In Japan bouwen de kraaien dummy nesten om kraai patrouilles weg te lokken van hun echte nesten. De kraaien herkennen vallen en geweren´

Het enige middel dat lijkt te werken tegen ze is gif. Dus nogmaals veel succes met het elimineren van deze soort!

Nog wat uit Control of the alien pest: the house crow:

Other methods such as trapping and shooting  don't work as well because the crows are intelligent
enough to avoid these methods. They learn to recognise people using guns and traps and simply fly
elsewhere and even mob them. In Japan, where nest destruction was employed, the crows starting
building decoy nests to lure the pest control workers away from their real nests


Met vriendelijke groeten,

Bart de Vries

KorHaan

Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2012, 19:51:48 PM
Maar een moratorium in dezen gaat aan de introductie van de kraai voorbij en is  louter van invloed op  het 'onderzoek naar'.. Daarom zal een moratorium nooit antwoorden opleveren ten aanzien van de introductie.
Als de introductie zelf niet wetenschappelijk onderzocht is, gaat het wetenschappelijke onderzoek naar de populatie ontwikkeling in elk geval mank en kan er nooit een conclusie bereikt worden. Zonder begin is er immers nooit een eind en kun je op zijn best oneindig de populatie monitoren met alle (onterechte?) begunstiging vóór de Huiskraai van dien.
Of aanwezigheid (stabilisatie) of toename van de Huiskraai terecht of onterecht begunstigt wordt is niet werkelijk de vraag als de wetenschap achter blijft met bevinding aangaande de introductie. Of de fondsen ontbreken doet er niet toe: Het onderzoek ontbreekt en kan nu nooit meer aangeleverd worden vanuit de Nederlandse situatie


Introduceerde de kraai zichzelf?



Je wilt de wetenschap een herkansing geven, en betoogt tegelijkertijd dat de wetenschap mank gaat door het ontbreken van onderzoek naar de introductie en er dus nooit een conclusie bereikt kan worden?
Of lees ik het verkeerd?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

arnoud.vandenberg

#215
Heb nog maar weinig bewegende beelden gezien van deze Nederlandse soort (want dat is het sinds 1994). Een stemmige video van Guus van Duin vandaag zal voor iedereen die van de Huiskraai heeft genoten een memorabel souvenir zijn: zie AvN/VZK-bericht
http://www.youtube.com/watch?v=JRnf0at7RZs .
PS: Ook de in mei 2012 gearriveerde lichte vogel is in beeld gebracht; voor een opmerkelijke variatie aan geluiden kan men niet alleen op waarneming.nl maar ook op de Geluidengalerij van www.dutchbirding.nl terecht.



HPM

Citaat van: FrankR op december 14, 2012, 20:41:30 PM
Citaat van: HPM op december 14, 2012, 12:39:44 PM
De eerste melding van Huiskraai in Waarneming is van 10 april 1994. Hierbij een grafiek met alle maandmaxima vanaf dat jaar. In totaal dus een reeks van 19 jaar.
Er zijn veel oude waarnemingen ingevoerd maar tot in 2004 ontbreken er maanden met waarnemingen.
Voor een wat duidelijker beeld heb ik ook seizoensmaxima in de grafiek gezet. Die seizoenen lopen van oktober t/m maart en van april t/m september.
Het afwijkende aantal (41) van oktober 2010 heb ik wel weergegeven maar voor het seizoensmaximum ben ik uitgegaan van 28.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om het grootste aantal wat is geteld/doorgegeven, wat dus het minum aantal aanwezige Huiskraaien is. Uit de tellingen van Sovon/bSR blijkt wel dat de maxima uit Waarneming in het geval van de Huiskraai redelijk betrouwbaar zijn. In ieder geval sinds november 2009. Hoe dat in eerdere jaren zit kunnen we door gebrek aan echte tellingen niet weten.
Mooi om te zien, bijv. a.d.h.v. de grijze staafjes, dat de groei aanvankelijk licht exponentieel is (code oranje), maar dat, zoals meestal in de natuur, er een afvlakking optreedt (code groen), omdat er een dynamische stabiel evenwicht lijkt te zijn ontstaan. Dit blijkt verrassend (SOVON) reeds ca. 2008 te zijn gebeurd.

Ik vrees echter dat het station gepasseerd is, dat inhoudelijke argumenten het ruimen van de Huiskraaien zal tegengaan. De overheid wil niet wachten en monitoren - stel je voor dat de populatie toch explosief groeit -, maar relatief simpel en goedkoop van een bestuurlijk en beheersmatig probleempje af; weer een item minder op het lijstje.

Als de top in HvH bereikt is kan dat een voorbode zijn van vestiging elders. Het is mij een raadsel waarom dat nog niet eerder is gebeurd. Af en toe verschijnen er elders maar altijd maar tijdelijk.
Persoonlijk zit ik niet te wachten op een nieuwe exoot, maar als grootste probleem nu zie ik dat de aangevoerde (potentiele) schadelijkheid zo slecht is onderbouwd. De 'bewijzen' lijken mij teveel op de ook in Nederland gebruikelijke jagerspraatjes, op grond waarvan miljoenen andere kraaiachtigen (maar ook andere dieren) zijn en worden afgeschoten.
Herman van der Meer

Bartdevries

Mijn laatste reactie hoor!

Ik lees dat ze de eliminatie willen bereiken met:

-luchtdrukgeweer
-vangkooi
-kastval
-net

Nou als het waar is wat ik heb gelezen gaat dat echt niet lukken!

Nogmaals veel succes!

Met vriendelijke groeten,

Bart de Vries

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 14, 2012, 21:12:46 PM
Heb nog maar weinig bewegende beelden gezien van deze Nederlandse soort (want dat is het sinds 1994). Een stemmige video van Guus van Duin vandaag zal voor iedereen die van de Huiskraai heeft genoten een memorabel souvenir zijn: zie AvN/VZK-bericht
http://www.youtube.com/watch?v=JRnf0at7RZs

Als op mij zeer onwaarschijnlijk overkomend bewijs voor de schadelijkheid wordt aangevoerd dat ergens alle zangvogels door ze zijn uitgeroeid.
Op de video is te horen dat er in HvH na bijna 20 jaar nog steeds Huismussen zitten.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: FrankR op december 14, 2012, 21:24:51 PM
Citaat van: HPM op december 14, 2012, 21:13:43 PM
Als de top in HvH bereikt is kan dat een voorbode zijn van vestiging elders. Het is mij een raadsel waarom dat nog niet eerder is gebeurd. Af en toe verschijnen er elders maar altijd maar tijdelijk.
Persoonlijk zit ik niet te wachten op een nieuwe exoot, maar als grootste probleem nu zie ik dat de aangevoerde (potentiele) schadelijkheid zo slecht is onderbouwd. De 'bewijzen' lijken mij teveel op de ook in Nederland gebruikelijke jagerspraatjes, op grond waarvan miljoenen andere kraaiachtigen (maar ook andere dieren) zijn en worden afgeschoten.

Ik dacht eigenlijk eerder aan een uitbreiding die door een factor wordt teniet gedaan; een dynamisch evenwicht dus. Dit zou kunnen wijzen op het niet slagen van broedgevallen c.q. de nesten worden reeds uitgehaald. Op basis van het areaal rond HvH kan het nooit zo zijn dat de maximum populatie voor dit areaal bereikt is - er kunnen nog honderden Huiskraaien bij -, tenzij de hygienische omstandigheden qua afval e.d. drastische zijn verbeterd en de Huiskraai elders zijn voedsel moet gaan zoeken.

Ik zie inderdaad ook geen reden waarom ze in HvH niet verder zouden kunnen.
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Het grappige is dat er in de eerste zeven jaren nadat de vogels in Hoek van Holland verschenen uit alle hoeken van het land betrouwbare waarnemingen kwamen. Zo zijn exemplaren gefotografeerd respectievelijk in Renesse, op de Brouwersdam, in Kollumerpomp (Friesland), in Winsum (Groningen), in Harlingen, in Stavoren, in Muiden (Noord-Holland), in Utrecht-Overvecht, op Schiermonnikoog en in Hoorn. In de laatste 10+ jaren kwamen er volgens mij echter nauwelijks nog goed gedocumenteerde waarnemingen van buiten de zuidwesthoek van het vasteland-van-Zuid-Holland en was sprake van een stabiele vestiging in Hoek van Holland. Het is interessant te zien wat er gebeurt wanneer de uitroeiingsactie van start gaat en of vogels die de eerste slachting weten te overleven weer voor waarnemingen zorgen elders in het land. Of ze dan deze website nog bereiken, moeten we maar afwachten...

gerdwichers8

Citaat van: KorHaan op december 14, 2012, 21:03:19 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 14, 2012, 19:51:48 PM
Maar een moratorium in dezen gaat aan de introductie van de kraai voorbij en is  louter van invloed op  het 'onderzoek naar'.. Daarom zal een moratorium nooit antwoorden opleveren ten aanzien van de introductie.
Als de introductie zelf niet wetenschappelijk onderzocht is, gaat het wetenschappelijke onderzoek naar de populatie ontwikkeling in elk geval mank en kan er nooit een conclusie bereikt worden. Zonder begin is er immers nooit een eind en kun je op zijn best oneindig de populatie monitoren met alle (onterechte?) begunstiging vóór de Huiskraai van dien.
Of aanwezigheid (stabilisatie) of toename van de Huiskraai terecht of onterecht begunstigt wordt is niet werkelijk de vraag als de wetenschap achter blijft met bevinding aangaande de introductie. Of de fondsen ontbreken doet er niet toe: Het onderzoek ontbreekt en kan nu nooit meer aangeleverd worden vanuit de Nederlandse situatie


Introduceerde de kraai zichzelf?



Je wilt de wetenschap een herkansing geven, en betoogt tegelijkertijd dat de wetenschap mank gaat door het ontbreken van onderzoek naar de introductie en er dus nooit een conclusie bereikt kan worden?
Of lees ik het verkeerd?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Hopelijk stoor je je niet aan enige tautologie.
Als de kraai hoort bij de natuur in Nederland, dan zal hij zichzelf wel bewijzen, en zich (her) introduceren.
De bevindingen bij (her) introductie zijn het die inzicht verschaffen inzake de ware status van de kraai. Bewijst de kraai zichzelf, hij is 'natuurlijk'.
Wordt ie daarentegen begunstigd door gigaoceaanschepen  die als drijvende dorpen de zee oversteken en wordt ie begunstigd door menselijke emoties..dan tja, moet ik concluderen dat het beestje gedomesticeerd hier rondvliegt.
Maar wèl in de vrije natuur!

wilfred62

Voor de geïnteresseerden:
-nadere informatie over de rechtzaak a.s. maandag (o.a. plaats en tijd): http://www.nieuwslog.nl/2012/12/14/rechtszaak-over-huiskraai-op-17-december-in-den-haag/
-de complete tekst van het besluit van GS: http://www.nieuwslog.nl/2012/12/14/besluit-zuid-holland-over-verwijdering-huiskraai-nu-voor-iedereen-te-lezen/
groet, Wilfred Reinhold, platform Stop invasieve exoten

Je kunt nieuws over invasieve exoten - waaronder de huiskraai - volgen via http://www.twitter.com/InvasieveExoten of http://www.facebook.com/wilfred.reinhold


joostheeremans

Ik vraag me af of dit incidenteel zal zijn met vangkooien. Of werken die zeer selectief?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Typisch Duke! Dit lijkt me het meest belachelijk en het kan zeker door ringers onderschreven worden dat dit zeker niet het geval is!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cursorius




Hopelijk stoor je je niet aan enige tautologie.
Als de kraai hoort bij de natuur in Nederland, dan zal hij zichzelf wel bewijzen, en zich (her) introduceren.
De bevindingen bij (her) introductie zijn het die inzicht verschaffen inzake de ware status van de kraai. Bewijst de kraai zichzelf, hij is 'natuurlijk'.
Wordt ie daarentegen begunstigd door gigaoceaanschepen  die als drijvende dorpen de zee oversteken en wordt ie begunstigd door menselijke emoties..dan tja, moet ik concluderen dat het beestje gedomesticeerd hier rondvliegt.
Maar wèl in de vrije natuur!


Voor een soort die uitgeroeid word is het lastig zich te herintroduceren. Dan zou er dus nieuwe aanwas moeten komen, als dat zo zou zijn waarom zijn ze dan gedomesticeerd? Wat een onzinnige uitlating. Dat betekend dat iedere kraai of mus in de buurt van mensen gedomesticeerd is?

gerdwichers8

Citaat van: cursorius op december 14, 2012, 22:53:39 PM



Hopelijk stoor je je niet aan enige tautologie.
Als de kraai hoort bij de natuur in Nederland, dan zal hij zichzelf wel bewijzen, en zich (her) introduceren.
De bevindingen bij (her) introductie zijn het die inzicht verschaffen inzake de ware status van de kraai. Bewijst de kraai zichzelf, hij is 'natuurlijk'.
Wordt ie daarentegen begunstigd door gigaoceaanschepen  die als drijvende dorpen de zee oversteken en wordt ie begunstigd door menselijke emoties..dan tja, moet ik concluderen dat het beestje gedomesticeerd hier rondvliegt.
Maar wèl in de vrije natuur!


Voor een soort die uitgeroeid word is het lastig zich te herintroduceren. Dan zou er dus nieuwe aanwas moeten komen, als dat zo zou zijn waarom zijn ze dan gedomesticeerd? Wat een onzinnige uitlating. Dat betekend dat iedere kraai of mus in de buurt van mensen gedomesticeerd is?


Er wordt geen soort uitgeroeid: Het gaat hier om  'slechts' 30 individuele vogels!


Als het 'soort-eigen' is dat de Huiskraai gebruik maakt van schepen om zich te verspreiden of om zich (opzettelijk) te verplaatsen,dan zal de soort opnieuw en opnieuw pionierende individuen voortbrengen.
Het is dat pionieren wat moet worden aangetoond indien men door wetenschappelijk onderzoek de natuurlijke status van de vogel wenst te bevestigen.


Het hebben van voedsel, van een veilige roestplaats, mag niet het hoofdmotief van de vogel zijn. Ligt daar de oorzaak waarom de vogel op het schip is, en belemmert de overzeese positie van het schip de kraai in zijn eigen gekozen route, dan is de vogel, zij het tijdelijk, gedomesticeerd.

HPM

Citaat van: joostheeremans op december 14, 2012, 22:50:42 PM

Ik vraag me af of dit incidenteel zal zijn met vangkooien. Of werken die zeer selectief?



De logica is ver te zoeken.
Onder 'Specifieke schade aan flora en fauna' staat o.a.:
"Kraaiachtigen en meeuwen kunnen vanwege concurrentie
door de Huiskraai uit bepaalde gebieden verdwijnen.
"
maar als het om bijvangsten van Kauwen of Zwarte Kraaien gaat wordt dat 'in het belang van de fauna' geacht.
De Huiskraai moet dus met name ter bescherming van Zwarte Kraai worden bestreden maar als daarbij ook Zwarte Kraaien omkomen is dat kennelijk geen enkel probleem.

Merkwaardig ook dat uit het door Arnoud gegeven citaat blijkt dat de veronderstelde kansen op schade en overlast ineens feiten zijn geworden.
Herman van der Meer

HPM

Als ik mij goed herinner uit de tijd dat 'De Faunabescherming' nog 'Kritisch Faunabeheer' heette, kunnen kraaienvangkooien soms een verrassend korte levensduur hebben en zijn jagers nogal gevoelig voor verstoring.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe 'Duke' deze klus denkt uit te voeren zonder 'sociale onrust' te veroorzaken. Ze kunnen toch moeilijk een vangkooi of kanonnet voor het Vispaleis gaan plaatsen, en daar vogels gaan schieten zal ook niet onopgemerkt blijven, en al helemaal niet als het publiek erop bedacht is.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op december 15, 2012, 11:52:35 AM
Als ik mij goed herinner uit de tijd dat 'De Faunabescherming' nog 'Kritisch Faunabeheer' heette, kunnen kraaienvangkooien soms een verrassend korte levensduur hebben en zijn jagers nogal gevoelig voor verstoring.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe 'Duke' deze klus denkt uit te voeren zonder 'sociale onrust' te veroorzaken. Ze kunnen toch moeilijk een vangkooi of kanonnet voor het Vispaleis gaan plaatsen, en daar vogels gaan schieten zal ook niet onopgemerkt blijven, en al helemaal niet als het publiek erop bedacht is.
Ik denk dat er nog wel wat te porren valt Herman, zelfs voor het molesteren van conducteurs, politiemensen en ambulance personeel zijn er vandaag de dag makkelijk  'mensen' te vinden, dus in een algemene zin acht ik 'publieke onrust'  niet geheel denkbeeldig als het op semi-overheidsdienst aankomt.
Maar zou je het willen genereren is de vraag aan jou persoonlijk Herman?

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op december 15, 2012, 12:17:48 PM
Citaat van: HPM op december 15, 2012, 11:52:35 AM
Als ik mij goed herinner uit de tijd dat 'De Faunabescherming' nog 'Kritisch Faunabeheer' heette, kunnen kraaienvangkooien soms een verrassend korte levensduur hebben en zijn jagers nogal gevoelig voor verstoring.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe 'Duke' deze klus denkt uit te voeren zonder 'sociale onrust' te veroorzaken. Ze kunnen toch moeilijk een vangkooi of kanonnet voor het Vispaleis gaan plaatsen, en daar vogels gaan schieten zal ook niet onopgemerkt blijven, en al helemaal niet als het publiek erop bedacht is.
Ik denk dat er nog wel wat te porren valt Herman, zelfs voor het molesteren van conducteurs, politiemensen en ambulance personeel zijn er vandaag de dag makkelijk  'mensen' te vinden, dus in een algemene zin acht ik 'publieke onrust'  niet geheel denkbeeldig als het op semi-overheidsdienst aankomt.
Maar zou je het willen genereren is de vraag aan jou persoonlijk Herman?

Je vergelijking met het molesteren van conducteurs, politiemensen en ambulancepersoneel vind ik nogal ongepast.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Huiskraai is  een natuurlijke aanvulling op de Nederlandse avifauna (van den Berg & Roselaar 1995). En tevens een natuurlijke aanvulling op de Nederlandse avifauna voor wat betreft de categorie 'broedvogels' en dus vergelijkbaar met nieuwkomers als Pontische Meeuw, Zeearend, Kraanvogel, Wilde Zwaan (allemaal vrij recent) en Kleine Mantelmeeuw (van al wat langer geleden). Het artikel van Van den Berg & Roselaar heeft als titel 'Status van Huiskraai in Nederland'. In dit artikel leggen beide auteurs uit waarom Huiskraai beschouwd moet worden als een natuurlijke aanvulling op de Nederlandse avifauna. Het artikel is nooit herroepen en/of ingetrokken en beide auteurs staan nog steeds voor de volle 100% achter de inhoud en de conclusie. De tweede auteur is de zeer gezaghebbende taxonoom Cees Roselaar. Staat hoog in aanzien.

De CDNA (een gezamelijke commissie van NOU en DB) onderschrijft de visie in dit artikel en ook dit standpunt van de CDNA is nooit herroepen. Met andere woorden: ook de NOU is van mening dat Huiskraai een natuurlijke aanvulling is op de Nederlandse avifauna.  Er is, naar mijn weten, nooit een tegenartikel verschenen waarin wordt betoogd dat 'Van den Berg & Roselaar 1995' het, voor wat betreft de Nederlandse situatie, bij het verkeerde eind hadden. Ook in het veel bekritiseerde Sovon-rapport (het onderliggende document op grond waarvan de overheid, met wat aanvullende informatie, heeft besloten Huiskraai uit te roeien) wordt op geen enkele manier duidelijk gemaakt dat Van den Berg & Roselaar (1995) het bij het verkeerde eind hadden.

Het besluit van de overheid om een soort (in dit geval Huiskraai) uit te roeien heeft dus betrekking op een soort die op een natuurlijke wijze Nederland heeft bereikt. Want Huiskraai is dus helemaal geen exoot / uitheemse diersoort. Vergelijkingen met betrekking tot / beschouwingen over overlast (etc, zie eerdere postings) moet je dus maken met andere / vergelijkbare soorten die in het Nederlandse urbane habitat voorkomen. Zoals Zilvermeeuw, Zwarte Kraai, Kauw en Kleine Mantelmeeuw.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

H.Valkema

kraaien vangen met een vangkooi kan erg effectief zijn. Voornamelijk een goede lokvogel is een vereiste.. Bij voorkeur een tamme kraai. In Friesland (waar anders..)  loopt nu al 2 jaar een project om kraaien weg te vangen uit weidevogelgebieden. Hier is ontheffing voor bij de provincie en is dus legaal. Dit is voor zover ik weet de enige plek in Nederland waar dit legaal is. Het wordt op kleine schaal getest en als het voldoende resultaat oplevert gaat dit om meer plekken in Friesland legaal worden. Het beoogde resultaat is het verminderen van de predatiedruk van weidevogels. De vangsten waren dit jaar >100.

Lijkt me niet verstandig om hier discussie over te gaan voeren. Het hierboven genoemde is een feit, ik ga mijn persoonlijke mening daar niet over geven.
Groeten,
Haije Valkema

arnoud.vandenberg

Citaat van: Klaas van Dijk op december 15, 2012, 13:12:10 PM
Huiskraai is  een natuurlijke aanvulling op de Nederlandse avifauna (van den Berg & Roselaar 1995).
Ter aanvulling: allemaal juist maar de tekst van het artikeltje laat zien dat het om een uitzonderlijke situatie gaat. De volgorde van auteursnamen was, zoals gebruikelijk, alfabetisch en ik herinner me dat de formuleringen waren gekozen door de tweede auteur (maar dat maakt geen verschil). Het betrof in feite een publicatie van de CSNA, die op dat moment uit twee personen bestond (later uit 4-5) en in die tijd over dit soort zaken beslissingen nam. Nu beslist de CSNA alleen over taxonomie en de CDNA over status, waarbij de CSNA geraadpleegd kan worden; inderdaad heeft de CDNA geen reden gezien de status van Huiskraai te wijzigen.

HPM

#235
Allemaal mooi en aardig, maar daar heeft de provincie schijt aan. Uit het Aanwijzingsbesluit:

"De Huiskraai is weliswaar geplaatst op de lijst van
beschermde inheemse soorten, maar dient vanuit ecologisch
oogpunt toch als exoot beschouwd worden. De soort komt
namelijk van nature niet voor in Nederland en is hier door
menselijk handelen terecht gekomen.
"
Herman van der Meer

Ben Wielstra

Klaas, waarom hebben van den Berg en Roselaar niet in Nature of Science gepubliceerd? Adaptatie van Huiskraaien aan het verspreiden via schepen, dat is nogal een apart fenomeen, toch? Of is er sprake van het publiceren van eigen mening in eigen blaadje? De Grote Canadese Gans is ook echt wild hoor, tuurlijk.

arnoud.vandenberg

#237
Citaat van: HPM op december 15, 2012, 14:14:22 PM
Allemaal mooi en aardig, maar daar heeft de provincie schijt aan. Uit het Aanwijzingsbesluit:

"De Huiskraai is weliswaar geplaatst op de lijst van
beschermde inheemse soorten, maar dien vanuit ecologisch
oogpunt toch als exoot beschouwd worden. De soort komt
namelijk van nature niet voor in Nederland en is hier door
menselijk handelen terecht gekomen.
"

Precies: het werk van commissies als CDNA/CSNA vormt, al sinds de jaren 1950, slechts een hulpmiddel voor personen en instanties die uiteindelijk zelf moeten kiezen of ze er gebruik van maken. NOU en DBA houden zich uiteraard aan de beslissingen van deze commissies (want ze hebben deze commissies ingesteld) maar er zijn ook organisaties die dat niet doen.

De praktijk laat zien dat 'de status' van een soort voor bestrijders weinig uitmaakt. Als straks zou blijken dat willekeurig welke vogelsoort een gevaarlijke ziekte verspreidt, dan wordt hij zonder pardon uitgeroeid.

Klaas van Dijk

Citaat van: Ben Wielstra op december 15, 2012, 14:19:46 PMKlaas, waarom hebben van den Berg en Roselaar niet in Nature of Science gepubliceerd? Adaptatie van Huiskraaien aan het verspreiden via schepen, dat is nogal een apart fenomeen, toch?

hoi Ben,

wil je hiermee impliceren dat mijn beide publicaties over zekere broedgevallen van Bonte Strandlopers in Nederland (een in 1985, de andere in 1988) in het tijdschrift Limosa (qua niveau vergelijkbaar met Dutch Birding) dus ook maar afgedaan moeten worden als onzin / verouderd / onwetenschappelijk (etc.) omdat ik het heb gepubliceerd in Limosa?

En waarom is hier sprake van adaptatie? Wie zegt dat? Misschien te druk met andere zaken? Misschien eerst 30 jaar wachten totdat er voldoende informatie is? Mijn tweede artikel over de Bonte Strandlopers is nog veel korter dan het stuk van Arnoud en Cees. En er zijn ook genoeg voorbeelden van stukken in Nature of Science die later onzin bleken te zijn.

Ben, ik zou willen voorstellen dat jij een gedegen Engelstalige publicatie maakt waarin je duidelijk maakt dat Van den Berg & Roselaar (1995) onzin aan het verkondigen zijn en dat jij ervoor zorgt dat jouw artikel wordt geaccepteerd voor opname in een tijdschrift met een 'impactfactor' (dus minimaal het Wilson Journal of Ornithology). Aan de slag dus, want op dit moment gaan we uit van de visie in Van den Berg & Roselaar (1995).

Wel eens gehoord van "the well-known Roselaar-Summers hypothesis (Roselaar 1979; Summers 1986; Underhill et al. 1993)" en bekend met deze publicatie (Roselaar 1979)? In welk Zeer Gerenommeerd Tijdschrift stond deze publicatie van Cees?

Groetjes, Klaas

liptaster

Feit 1: Naar schatting 1/10 van de ingevoerde exoten blijft hier overleven en vormt lokaal een populatie. 1/10 hiervan blijkt op termijn uit te groeien tot een pestsoort.

Feit 2:  meerdere exoten hebben een tijdje nodig om zich aan te passen alvorens sterke populatiegroei plaatsvind en het een pest wordt.

--> Aldus voor huiskraai: 1 kans op 10 dat het een pest wordt.

Mijn mening: dat riskeren we ons toch niet? We wachten toch niet tot we zeker zijn dat het een pest wordt om dan te moeten vaststellen dat maatregelen gigantisch veel kosten tot onmogelijk worden. Enige reden voor behoud is op basis van argumenten van puur sentiment. Ik zou dat ten zeerste willen relativeren: er sterven dagelijks soorten uit waar niemand iets om geeft, die paar ingevoerde exemplaren kunnen me niks schelen (hetgeen dierenleed niet verantwoord).
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424