Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

Ha, ha, ha, bij die Muntjak had ik duidelijker moeten vermelden dat het een persoonlijke mening was  :angel: . Mijn mening over huiskraaien houd ik voor mij  ;D .


Maurice
:police:  wederom op strikt persoonlijke titel   :police:
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Klaas van Dijk

Citaat van: peterlindenburg op december 11, 2012, 20:35:53 PMwat mij betreft niet, ik heb liever dit soort openhartige reacties dan zo'n politiek correct verhaal van Sovon.
Citaat van: August op december 11, 2012, 20:32:10 PMBeste Admins van waarneming.nl Misschien handig dat jullie eerst dit binnenkamers uitvechten ;)

Ik ben het met Peter eens. Bovendien is er nog iets. Wetenschap streeft naar waarheid, en niets anders dan waarheid.

Een onderzoeker (=wetenschapper) kan dus niet op hetzelfde moment twee waarheden verkondigen. Ergo, hij kan nooit zijn 'pet' als 'medewerker van firma A, B of C, en/of van Universiteit D, E of F en/of van onderzoeksinstituut G, H of I' afzetten en 'op persoonlijke titel' spreken. Want dan heeft deze wetenschapper onmiddellijk een ernstig probleem. Want was is dan de waarheid? En hoe kan hij deze 'waarheid op persoonlijke titel' dan niet verkondigen als 'waarheid met zijn pet op als (etc)'?

Dat is dus onmogelijk. Want dat gaat onmiddellijk wringen en levert onmiddellijk vragen op. En de vragen zullen pregnanter zijn als de wetenschapper meer ervaring heeft / een hogere positie bekleedt (etc.).

Zie http://www.knaw.nl/Pages/DEF/28/402.bGFuZz1OTA.html voor wat achtergrondsdocumenten over hoe wetenschappers zich moeten gedragen (en ook moeten reageren als er vragen zijn). En lees anders het rapport van de Commissie Levelt maar eens goed door (zie https://www.commissielevelt.nl/). Zeer boeiende materie met erg veel achtergrondinformatie over de onderzoekspraktijk.

Groetjes, Klaas van Dijk

Guus Peterse

Klaas, op persoonlijke titel betekent simpelweg dat het je eigen mening is die je verkondigt en niet die van de organisatie die je eventueel zou kunnen vertegenwoordigen. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

August

Grappig zag net bij Earthflight dat een Steppearend werd weggejaagd werd door Huiskraaien alleen volgens het commentaar waren het Bonte Kraaien.
August van Rijn

Henri van Dodeweerd

Citaat van: maurice.lahaye op december 11, 2012, 20:08:39 PM
@Pim, @Tom,


Volgens mij is waarneming.nl net zo onafhankelijk en objectief als SOVON. Als je niet wil dat je waarnemingen, eventueel voor bestrijding van exoten of wat dan ook worden gebruikt, moet je gewoon aanvinken dat je gegevens niet doorgeleverd mogen worden. Zo simpel kan het leven soms zijn.


Maurice
Op persoonlijke titel.

Tja, hoe exotisch is de huiskraai??? In waarneming.nl staat hij nog als inheems. Dus wat dat betreft geen exoot dus waarom bestrijden?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

GijsB

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 11, 2012, 21:29:25 PM
Citaat van: maurice.lahaye op december 11, 2012, 20:08:39 PM
@Pim, @Tom,


Volgens mij is waarneming.nl net zo onafhankelijk en objectief als SOVON. Als je niet wil dat je waarnemingen, eventueel voor bestrijding van exoten of wat dan ook worden gebruikt, moet je gewoon aanvinken dat je gegevens niet doorgeleverd mogen worden. Zo simpel kan het leven soms zijn.


Maurice
Op persoonlijke titel.

Tja, hoe exotisch is de huiskraai??? In waarneming.nl staat hij nog als inheems. Dus wat dat betreft geen exoot dus waarom bestrijden?


Waarneming.nl is alleen niet alles. Op waarneming.nl wordt gezegd dat het verplaatsen per boot hun natuurlijke manier van verspreiden is, dus dat het wild is. TIE ziet het verplaatsen per schip als zijnde, zonder de mens waren huiskraaien nooit in Nederland gekomen dus is het een exoot.

Gijs

Bas vd Burg

#156
@Albert, Sovon mag dan wel vinden dat ze dit soort onderzoeken/rapporten wel kunnen schrijven, maar ik hoop dat Sovon in het vervolg zich een paar keer achter de oren gaat krabben als er weer een dergelijk verzoek komt. Je ziet wat voor emotionele reacties het teweeg brengt.

Ik zou als tip willen meegeven om in het vervolg bij dit soort delicate opdrachten (waar mogelijk negatieve gevolgen uit kunnen voortvloeien en die behoorlijke emotionele reacties teweeg brengen met alle gevolgen van dien), dit voor te leggen aan de ledenraad alvorens de opdracht aan te nemen. Met andere woorden, de richtlijnen inzake aanvaarding opdrachten uitbreiden met een derde voorwaarde namelijk "positief besluit ledenraad" die dan in sommige gevallen zwaarder weegt dan de overige 2 voorwaarden.

@Guus, je hebt op zich wel gelijk mbt de uitleg van "op persoonlijke titel", maar je moet wel oppassen met het gebruik van dat soort zinnetjes. Ik werk al lang genoeg in een politieke organisatie dat dergelijke zinnen niet altijd werken. En dit zal voor waarneming.nl niet anders zijn.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Citaat van: dralion13 op december 11, 2012, 21:35:16 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 11, 2012, 21:29:25 PM
Citaat van: maurice.lahaye op december 11, 2012, 20:08:39 PM
@Pim, @Tom,


Volgens mij is waarneming.nl net zo onafhankelijk en objectief als SOVON. Als je niet wil dat je waarnemingen, eventueel voor bestrijding van exoten of wat dan ook worden gebruikt, moet je gewoon aanvinken dat je gegevens niet doorgeleverd mogen worden. Zo simpel kan het leven soms zijn.


Maurice
Op persoonlijke titel.

Tja, hoe exotisch is de huiskraai??? In waarneming.nl staat hij nog als inheems. Dus wat dat betreft geen exoot dus waarom bestrijden?


Waarneming.nl is alleen niet alles. Op waarneming.nl wordt gezegd dat het verplaatsen per boot hun natuurlijke manier van verspreiden is, dus dat het wild is. TIE ziet het verplaatsen per schip als zijnde, zonder de mens waren huiskraaien nooit in Nederland gekomen dus is het een exoot.
Het is niet zo zeer Waarneming.nl die dat vindt, maar het CDNA. Na, naar ik aanneem, uitvoerig onderzoek en zorgvuldige afweging. Waarneming.nl volgt slechts.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

dupont

Wat een schandelijke gang van zaken bij Sovon! Ik zeg 'gatverdamme'! Hoezo objectief? Op het moment dat je de opdracht kreeg stond het gevolg al vast. Wat een ramp voor alle wel goedwillende Sovonmedewerkers...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jeroen Nagtegaal

Dan kan SOVON beter maar geen onderzoek gaan doen.
Bijna al het onderzoek resulteert in beleid om de soort te beheren, de ene soort profiteert ervan, de andere niet.
Zou Sovon dan ook al het Ganzen-onderzoek stil moeten zetten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: guusp op december 11, 2012, 21:06:29 PMKlaas, op persoonlijke titel betekent simpelweg dat het je eigen mening is die je verkondigt en niet die van de organisatie die je eventueel zou kunnen vertegenwoordigen. Zo ingewikkeld is dat toch niet?

Guus, zo werkt dat niet voor wetenschappers.

(1): Professor dr. P. P. Terzijde: 'Het rapport over soort A voldoen aan de strenge internationale normen voor het beoefenen van goede wetenschap, zie artikel 1 lid 1 op
http://www.knaw.nl/Content/Internet_KNAW/thematisch/bestanden/Klachtenregeling_Wetenschappelijke_Integriteit_KNAW.pdf voor een overzicht van alle rapporten die hieraan ten grondslag liggen en waaraan we ons altijd houden.'
.

(2): dezelfde persoon, maar nu als Pieter Peter Terzijde, voorzitter van de Vereniging tot Bescherming van soort A: "(..) veel herhalingen, veel aannames, veel redelijk onzinnige vergelijkingen met andere populaties. eigenlijk allesbehalve wetenschappelijk. Je vraagt je af of (..) het niet tijd wordt dat (..) een echte wetenschapper zich met dit soort publicaties laat bemoeien. (..). Niet zoals nu gebeurt: het niet weten en dan maar wat collateral damage op een treurig hoopje gooien."

Dat wringt. En fors. En als Pieter Terzijde dit niet als privépersoon (of als voorzitter van X.) mag zeggen, wringt er nog veel meer. Wat dan zijn er dus echt twee waarheden.

Niet voor niets moeten wetenschappers nu (zie bv http://www.rug.nl/about-us/where-do-we-stand/quality-works/research-ethics ) "bij hun aanstelling aan de universiteit verklaren de Nederlandse Gedragscode Wetenschapsbeoefening te kennen en zich daaraan te houden." Lees de code maar na.

Groetjes, Klaas

henksluis

http://www.faunabescherming.nl/
Ik zie deze vogels al vanaf minstens 1995 in HvH
Nooit gezien dat deze slmme vogels schade veroorzaken.
Als ze toch zonodig wat willen uitroeien kunnen ze beter JAPANSE DUIZENDKNOOP en REUZENBERENKLAUW proberen.
Lijkt wel PVVbeleid bedacht door figuur uit VENLO

mvg Henk
greetings from Dandified vulture

Jeroen Nagtegaal

@ Henk. Het is juist om toestanden als met Japanse Duizenknoop en Reuzenberenklauw te voorkomen. Zo erg als die twee soorten als het niet worden. Maar het risico op uitbreiding bestaat wat mij betreft wel degelijk.

Het TIE houd zich dan ook met alle exoten bezig. Dus ook Japanse Duizenknoop en Reuzenberenklauw.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cursorius



Jeroen nogmaals, waarschijnlijk heb je er over heen gelezen maar ben benieuwd naar jouw bewering.

Citaat van: cursorius op december 10, 2012, 21:02:36 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 09, 2012, 17:07:54 PM
Ook komen er jaarlijks vele soorten met vliegtuigen mee.. Natuurlijk?

Vertel Jeroen, er vanuit gaande dat jij bedoeld dat vogels uit zichzelf de keuze maken om mee te vliegen. Ik werk al tien jaar op Schiphol en heb nog nooit een 'vreemde' vogel gezien. Vergeet ook niet dat het in het ruim vriest en dat vogels die dan misschien per ongeluk een vliegtuig invliegen zeer waarschijnlijk dood zullen vriezen....

peterlindenburg


Maurice, hoe kan ik dit doen? Ik kan het niet vinden.


groet en dank
Peter

Citaat van: maurice.lahaye op december 11, 2012, 20:08:39 PM
@Pim, @Tom,


Volgens mij is waarneming.nl net zo onafhankelijk en objectief als SOVON. Als je niet wil dat je waarnemingen, eventueel voor bestrijding van exoten of wat dan ook worden gebruikt, moet je gewoon aanvinken dat je gegevens niet doorgeleverd mogen worden. Zo simpel kan het leven soms zijn.


Maurice
Op persoonlijke titel.

Harm Niesen

Was van plan niet ook nog eens op dit forum te reageren... Maar goed. Pim Julsing verwoordde het prima. Natuurlijk, je moet proberen te voorkomen dat exoten zich hier vestigen. Maar inmiddels wint de opvatting terrein, dat soorten die het hier al 10 jaar of langer zelfstandig volhouden, niet langer als exoot zouden moeten worden beschouwd. Omdat je ze toch nooit meer kwijt raakt. Zelfs de muskusrattenvangers vinden dat de muskusrat ingeburgerd is. Floristen lachen om dit soort discussies, in veel natuurgebieden is een groot deel van de begroeiing exoot. Zo ongeveer de complete flora van de droge delen van onze nationale trots de Veluwe is exoot. Hetzelfde geldt voor de onderwaterflora en fauna. Exoten worden ten behoeve van sportvissers bewust uitgezet, in feite illegaal. De flora en fauna van onze kustwateren verandert in razend tempo. Huiskraaien maken gebruik van drijvende voorwerpen om zich te verspreiden. Natuurlijker kan het niet. Vrijwel de complete fauna van de Galapagos is per drijvend voorwerp gearriveerd! Natuurlijk kan je een plaatselijke en opzettelijk uitgezette populatie van brulkikkers en siberische eekhoorns uitroeien, maar dat is totaal onvergelijkbaar. Muskusratten, waterpest, japanse oesters, bessenwier, amerikaanse boormossels, paalworm, nijlgans, halsbandparkiet, geen van die soorten heeft ook maar een fractie van de voorspelde ellende veroorzaakt. En bestrijding, voorzover geprobeerd, heeft ook nooit zelfs maar het minste effect gehad.

HPM

Ik heb nog meer eens een plaatje over de Huiskraai gemaakt op basis van gegevens uit Waarneming.nl. Het grootste aantal is uit oktober 2010. Dat is voor zover ik weet de enige echte telling, die van Sovon(?). Om het een beetje vergelijkbaar te houden heb ik het verschil rood gemaakt.
Het is duidelijk dat het maximum aantal in de afgelopen zes jaar niet duidelijk is toegenomen. Op basis van de telling in oktober 2010 neem ik aan dat het er steeds rond de 40 waren. Van een uitbreiding van het areaal is duidelijk ook geen sprake. Een of twee uurhokken in HvH en omgeving en af en toe een uitstapje (of melding) elders in het land, zoals afgelopen zomer naar Den Haag.
In het aantal meldingen (= waarnemingen) zit wel ontwikkeling, (net als in het doorgegeven aantal) maar dat zegt niets over het aantal Huiskraaien.

Om kort te gaan: er is nu niets meer aan de hand dan dat er al zeker sinds 1994  een kleine kolonie buitenlandse zeelieden in Hoek van Holland verblijft.
De vraag is of je moet wachten tot ze misschien toch nog eens het land gaan overspoelen of dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen en voorkomen dat het zover kan komen.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: cursorius op december 11, 2012, 22:35:39 PM
Jeroen nogmaals, waarschijnlijk heb je er over heen gelezen maar ben benieuwd naar jouw bewering.
Citaat van: cursorius op december 10, 2012, 21:02:36 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 09, 2012, 17:07:54 PM
Ook komen er jaarlijks vele soorten met vliegtuigen mee.. Natuurlijk?
Vertel Jeroen, er vanuit gaande dat jij bedoeld dat vogels uit zichzelf de keuze maken om mee te vliegen. Ik werk al tien jaar op Schiphol en heb nog nooit een 'vreemde' vogel gezien. Vergeet ook niet dat het in het ruim vriest en dat vogels die dan misschien per ongeluk een vliegtuig invliegen zeer waarschijnlijk dood zullen vriezen....
Er zijn legio voorbeelden van soorten, dus niet alleen vogels, die in lading verborgen zitten. Is het een tactiek van die ene spinnen-soort om tussen de bananen te gaan zitten? Lijkt me niet... Zo zijn er nog vele. Wat mij betreft vergelijkbaar met de Huiskraaien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marcel van kammen

kleine onderdelen van de cocaplant weten  ook altijd sneaky via boten en vliegtuigen ons land binnen te komen...

HPM

Citaat van: FrankR op december 12, 2012, 00:02:53 AM
Ik vroeg me het volgende af. Wat is het beeld als je de maximum-aantallen (M) deelt door het aantal waarnemingen (n) en die quotiënten (M/n) per jaar-maand uitzet? Je corrigeert dan in zekere zin voor het waarnemers-effect. Het mooiste zou zijn om dan van die waarden een plot te maken via curve-fitting en te kijken wat de trend is. Eigenlijk moet de SOVON dit doen natuurlijk.

Citaat van: HPM op december 11, 2012, 23:23:12 PM
Ik heb nog meer eens een plaatje over de Huiskraai gemaakt op basis van gegevens uit Waarneming.nl.

Het maximum aantal lijkt me in het geval van de Huiskraai niet erg afhankelijk van het aantal waarnemingen/waarnemers.
In theorie worden er altijd maximaal evenveel geteld, of in ieder geval nooit meer dan er zitten, of dat nou door 1 of door 100 waarnemers gebeurt.
Herman van der Meer

Tom1980

Dat wil ik ook wel weten,
Waar ik dat uit kan vinken?

Ik denk dat vervagen niet zal helpen ;)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Citaat van: FrankR op december 12, 2012, 00:22:01 AM
Citaat van: HPM op december 12, 2012, 00:13:40 AM
Citaat van: FrankR op december 12, 2012, 00:02:53 AM
Ik vroeg me het volgende af. Wat is het beeld als je de maximum-aantallen (M) deelt door het aantal waarnemingen (n) en die quotiënten (M/n) per jaar-maand uitzet? Je corrigeert dan in zekere zin voor het waarnemers-effect. Het mooiste zou zijn om dan van die waarden een plot te maken via curve-fitting en te kijken wat de trend is. Eigenlijk moet de SOVON dit doen natuurlijk.

Citaat van: HPM op december 11, 2012, 23:23:12 PM
Ik heb nog meer eens een plaatje over de Huiskraai gemaakt op basis van gegevens uit Waarneming.nl.

Het maximum aantal lijkt me in het geval van de Huiskraai niet erg afhankelijk van het aantal waarnemingen/waarnemers.
In theorie worden er altijd maximaal evenveel geteld, of in ieder geval nooit meer dan er zitten, of dat nou door 1 of door 100 waarnemers gebeurt.

Ja, da's waar inderdaad. Het aantal waarnemingen doet er eigenlijk niet toe in dit geval. Ik wilde normeren naar gemiddelde totale aantallen per waarneming per jaar-maand. Gaat te ver denk ik.

Niet zo veelgevraagd hoor. Ik gebruik het gemiddeld aantal per melding vaak omdat het een snelle manier is om voor dubbeltellingen te corrigeren. Bij de huiskraai heb ik voor het hoogste getelde aantal gekozen omdat dat cijfer dichterbij het werkelijke aantal zal zitten.
Veel waarnemers zijn niet zo goed in tellen. De aanwezigheid van een soort is belangrijker dan het aawezige aantal tellen. Vandaar dat er zo weinig over de Huiskraai bekend is. Ze rijden in januari of februari naar het Vispaleis  om een zeldzame soort op hun jaarlijst te kunnen zetten en daar houdt het dan mee op en de doorgegeven aantallen kunnen sterk wisselen. Dat laatste was mooi te zien bij de Pestvogels van Barendrecht

Herman van der Meer

C.Dekker

Citaat van: dralion13 op december 11, 2012, 21:35:16 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 11, 2012, 21:29:25 PM
Citaat van: maurice.lahaye op december 11, 2012, 20:08:39 PM
@Pim, @Tom,


Volgens mij is waarneming.nl net zo onafhankelijk en objectief als SOVON. Als je niet wil dat je waarnemingen, eventueel voor bestrijding van exoten of wat dan ook worden gebruikt, moet je gewoon aanvinken dat je gegevens niet doorgeleverd mogen worden. Zo simpel kan het leven soms zijn.



Maurice
Op persoonlijke titel.

Tja, hoe exotisch is de huiskraai??? In waarneming.nl staat hij nog als inheems. Dus wat dat betreft geen exoot dus waarom bestrijden?


Waarneming.nl is alleen niet alles. Op waarneming.nl wordt gezegd dat het verplaatsen per boot hun natuurlijke manier van verspreiden is, dus dat het wild is. TIE ziet het verplaatsen per schip als zijnde, zonder de mens waren huiskraaien nooit in Nederland gekomen dus is het een exoot.

Dus is het eigenlijk heel simpel zonder de mens was de huiskraai hier niet uitgeroeid en was er ook geen discussie.
Feit is dat er nu eenmaal mensen zijn dus ook boten dus ook de huiskraai in Nederland.

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

bert regensburg




Citaat van: HPM op december 12, 2012, 10:59:29 AM
Veel waarnemers zijn niet zo goed in tellen. De aanwezigheid van een soort is belangrijker dan het aanwezige aantal tellen. Vandaar dat er zo weinig over de Huiskraai bekend is. Ze rijden in januari of februari naar het Vispaleis  om een zeldzame soort op hun jaarlijst te kunnen zetten en daar houdt het dan mee op en de doorgegeven aantallen kunnen sterk wisselen.
Voor het geval de Huiskraaien 2013 nog (net) gaan halen, heeft iemand de NS al gewaarschuwd om in de eerste week van januari extra treinen op Hoek van Holland in te zetten?



m.vr.gr. Bert Regensburg

HPM

Citaat van: bert regensburg op december 12, 2012, 12:07:40 PM
Citaat van: HPM op december 12, 2012, 10:59:29 AM

Veel waarnemers zijn niet zo goed in tellen. De aanwezigheid van een soort is belangrijker dan het aanwezige aantal tellen. Vandaar dat er zo weinig over de Huiskraai bekend is. Ze rijden in januari of februari naar het Vispaleis  om een zeldzame soort op hun jaarlijst te kunnen zetten en daar houdt het dan mee op en de doorgegeven aantallen kunnen sterk wisselen.


Voor het geval de Huiskraaien 2013 nog (net) gaan halen, heeft iemand de NS al gewaarschuwd om in de eerste week van januari extra treinen op Hoek van Holland in te zetten?

Ik krijg de indruk dat er de laatste tijd al een influx van 'lijsters' is door de ontdekking van die veronderstelde ondersoort zugmayeri.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 10, 2012, 13:35:46 PMJa, over de problemen in de havens van eilandfauna's of tropische gebieden (Australie, Kenia, Zuid-Afrika) zijn veel publicaties te vinden (zie ook DB destijds) maar ze zijn niet te vergelijken met de Nederlandse situatie. Er zijn voor zover ik weet geen publicaties over problemen met Huiskraai in havens in ons klimaat. Kauw, Zwarte Kraai en misschien Ekster zullen hier naar ik aanneem de directe concurrenten van Huiskraai zijn en dat zijn niet soorten die in de tropen voorkomen.

Via http://en.wikipedia.org/wiki/House_Crow kun je direct klikken op een PDF met een verspreidingskaart van de Atlas of Southern African Birds (http://sabap2.adu.org.za/docs/sabap1/549.pdf).

Dit is, voor zover mij bekend, 'work in progress', en je ziet een bijna leeg kaartje. De bijgaande tekst is opvallend. De eerste zin luidt:'The House Crow is an aggressive alien species which occurs in suburban, urban and industrial areas.' De laatste zin luidt: 'It is likely to become a dominant and problematic urban species in southern Africa'.

Nou, dan zet je wel de toon. En een weids vooruitzicht. En is Hond (een zeer algemene aaseter in het urbane milieu [inclusief vuilnisbulten] over de hele wereld) ook niet een soort met een 'potential human health hazard'?

Klaas van Dijk

Citaat van: peterlindenburg op december 11, 2012, 19:33:38 PM"In het rapport gaven we aan dat er te weinig bruikbare gegevens waren om een uitspraak te kunnen doen over de toekomstige populatieomvang, broedsucces en sterfte van de Nederlandse populatie. Hierop aansluitend heeft Sovon samen met bureau Stadsnatuur Rotterdam in 2012 een telling uitgevoerd, waaruit naar voren kwam dat de populatie niet verder was toegenomen. Sovon sprak zich niet uit over de noodzaak van bestrijding."

Dit roept bij mij een vraag op. Als er te weinig gegevens zijn om een uitspraak te doen, en er wordt geconstateerd dat de populatie drie jaar later nog niet toeneemt, dan moet je je als Sovon toch wel uit over de noodzaak van bestrijding uitspreken, namelijk dat die er niet is? Ook lees ik het volgende stukje:

'Wat vindt Sovon van het besluit? Sovon stelt zich op als een onafhankelijke organisatie die tel- en onderzoeksresultaten presenteert ten behoeve van natuurbeheer, -beleid en -bescherming. Onze rol is primair om op een objectieve wijze cijfers en kennis te verzamelen over het reilen en zeilen van de Nederlandse vogelbevolking. Dat betekent dat we ons met feiten bezighouden, niet met belangenbehartiging of vaststelling van beleid. Dit laatste laten we aan andere organisaties over, zoals Vogelbescherming respectievelijk de overheid. Ons doel is te zorgen dat de discussies daar gevoerd worden op basis van feiten en inhoudelijke kennis.'

Is dit geschreven door een politicus of zo? Er wordt totaal geen antwoord gegeven op de vraag die Sovon zichzelf stelt, namelijk 'Wat vindt Sovon van het besluit?' Of is het antwoord op de vraag simpelweg 'niets'? Sovon doet mij een beetje denken aan GroenLinks die naar Kunduz gingen, waarmee ze haar eigen achterban mee verkwanselde. Ik zou Sovon willen aanraden het politiek correcte te laten varen en gewoon in normaal Nederlands te gaan praten. Dat zullen de 8000 vrijwilligers van Sovon vermoed ik ook meer op prijs stellen.

Ik heb het stuk op de Sovon-site gelezen en ook mij vielen een aantal zaken op.

(1): Sovon vindt inderdaad op dit moment 'niets' van het besluit om Huiskraai uit te roeien (want anders had het er wel  gestaan). Tegelijkertijd wordt duidelijk aangegeven dat je je voor dit soort zaken moet wenden tot de Ledenraad. De Ledenraad kan natuurlijk best wel een besluit nemen dat Sovon hier wel iets van moet vinden. De ledenraad heeft hierover het laatste woord (want Sovon is een Vereniging, en dan heeft de Ledenraad altijd het laatste woord).

(2): Er staat verder
CiteerDe beslissing om een soort weg te halen uit ons ecosysteem is een besluit waarmee veel emoties gepaard gaan en waar verschillend over gedacht wordt. De vraag die nu onder andere wordt gesteld, is of Sovon überhaupt een onderzoeksopdracht moet aannemen waarop een dergelijk besluit kan volgen. Wij vinden van wel.
Ook hier kan de ledenraad het kantoor / bureau best opdracht geven om het anders aan te pakken. Bijvoorbeeld:
- eerst toestemming hebben van de Ledenraad (al dan niet met eerst ook een bijeenkomst waar alle 8000 tellers welkom zijn) voordat een dergelijke opdracht wordt aangenomen;
- nooit dergelijke opdrachten aannemen (etc.).
- opdracht geven om alsnog een contra-expertise (bv review) te laten uitvoeren naar het huidige rapport over Huiskraai.
- etc.

(3): En ook:
CiteerSovon voerde in 2009 een risicoanalyse uit voor het Team Invasieve Exoten van het toenmalige Ministerie van LNV. Deze analyse was gebaseerd op een uitgebreide literatuurstudie en (...).
Vreemd genoeg wordt niet ingegaan op de veelvuldige kritiek hier (dus op dit forum), maar ook elders, en nu, maar ook eerder, dat Sovon de verkeerde conclusies uit deze literatuurstudie heeft getrokken, etc. Met andere woorden: al deze kritiek, terecht of onterecht, wordt niet weersproken / weerlegd en noem maar op.
- de vraag kan dus rijzen waarom de critici niet de mond zijn gesnoerd door met feitelijke argumenten duidelijk te maken dat ze onzin aan het uitkramen zijn.
- tegelijkertijd kunnen de critici blijven roepen / volhouden dat zij gelijk hebben (want Sovon weerlegt hun kritiek niet).

En nu?

HPM

Olaf Klaassen & André de Baerdemaeker
Telling van Huiskraaien in Hoek van Holland op 4 maart 2012
Sovon-Notitie 2012-105
http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/SOVON-notitie_2012-105_Huiskraaitelling.pdf

"In maart 2012 heeft Sovon Vogelonderzoek Nederland in samenwerking met Bureau Stadsnatuur Rotterdam (bSR) in opdracht van Team Invasieve Exoten een telling uitgevoerd van Huiskraaien in Hoek van Holland. De telling bestond uit een slaapplaatstelling, voorafgegaan door een gebiedstelling, en werd uitgevoerd door vijf ervaren waarnemers. De telling is succesvol verlopen en leverde 23 exemplaren op. Dit maximum werd zowel op de voorverzamelplaats als op de slaapplaatsen geteld. Overdag werden niet meer dan 13 vogels aangetroffen.
In vergelijking met tellingen uit twee eerdere seizoenen ligt het vastgetelde aantal iets lager.  Het maximum is nog steeds 29 vogels in januari 2011.
Het uitblijven van verdere groei van de populatie vanaf 2009 is verrassend gezien de jaarlijks vastgestelde broedpogingen.
"


seizoen    datum    aantal    tellers
2009/10    16-11-09    24    Sovon
2009/10    06-01-10    24    Sovon
2009/10    28-02-10    23    Sovon
2010/11    10-01-11    >5    bSR
2010/11    24-01-11    29    bSR
2010/11    25-02-11    27    bSR
2011/12    26-10-11    >17    Sovon /bSR
2011/12    04-03-12    23    Sovon /bSR




Een  vergelijkbaar lijstje volgens Waarneming.nl.
Het maandmaximum
nov 2009    19
jan 2010    24
feb 2010    24
jan 2011    29
jan 2011    29
feb 2011    22
okt 2011    17
mrt 2012    18
Herman van der Meer

Theo_V

Beste Klaas,

Het is tegelijkertijd verbazingwekkend en uiterst irritant hoe jij, ondanks vele malen uitleg, jij er keer op keer blijk geeft van niet goed te (willen?) begrijpen waar de vereniging Sovon voor staat, namelijk het coördineren van tellingen van in Nederland in het wild voorkomende vogels ten behoeve van beleid, bescherming en onderzoek. Je kunt ons dus als lid aanspreken als wij die coördinatie en/of die tellingen niet goed doen. Dát doe je niet maar je bent wel bezig om projecten van Sovon en de daaruit voortkomende conclusies zwart te maken. Dat je daarvoor op EuroBirdNet.NL zelfs zo ver durft te gaan om Sovon-medewerkers met naam en toenaam te diskwalificeren is laag bij de gronds, kwetsend en onnodig en getuigt van het volledig ontbreken van enig respect; ik verzoek je hierbij dringend daar onmiddelijk mee te stoppen.

Sovon is inderdaad een vereniging met een ledenraad die zich onlangs, begin november, nog heeft uitgesproken GEEN rol voor zichzelf te zien bij het acquireren, uitvoeren en afronden van opdrachten tenzij de inzet van de tellers (tijd, deskundigheid) hierbij in het gedrang gaan komen. Jouw suggestie dat de ledenraad zich zou moeten gaan bemoeien met de meer dan 200 projecten die Sovon op jaarbasis uitvoert is daarmee niet alleen al achterhaald voordat je er mee kwam maar geeft tevens duidelijk aan dat je geen flauw benul hebt hoe Sovon werkt en wenst te werken. En ook dat is een goede reden jouw niet aflatende stroom negatieve uitlatingen over Sovon gewoon te stoppen en nuttiger dingen te gaan doen, zoals ik je al eerder heb gevraagd.

Wie verder wil lezen hoe Sovon écht te werk verwijs ik graag naar onze website  www.sovon.nl/nl/actueel.

Theo Verstrael
directeur Sovon

Gert Ottens

Citaat van: HPM op december 12, 2012, 14:07:27 PM
Olaf Klaassen & André de Baerdemaeker
Telling van Huiskraaien in Hoek van Holland op 4 maart 2012
Sovon-Notitie 2012-105
http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/SOVON-notitie_2012-105_Huiskraaitelling.pdf

"In maart 2012 heeft Sovon Vogelonderzoek Nederland in samenwerking met Bureau Stadsnatuur Rotterdam (bSR) in opdracht van Team Invasieve Exoten een telling uitgevoerd van Huiskraaien in Hoek van Holland. De telling bestond uit een slaapplaatstelling, voorafgegaan door een gebiedstelling, en werd uitgevoerd door vijf ervaren waarnemers. De telling is succesvol verlopen en leverde 23 exemplaren op. Dit maximum werd zowel op de voorverzamelplaats als op de slaapplaatsen geteld. Overdag werden niet meer dan 13 vogels aangetroffen.
In vergelijking met tellingen uit twee eerdere seizoenen ligt het vastgetelde aantal iets lager.  Het maximum is nog steeds 29 vogels in januari 2011.
Het uitblijven van verdere groei van de populatie vanaf 2009 is verrassend gezien de jaarlijks vastgestelde broedpogingen.
"


seizoen    datum    aantal    tellers
2009/10    16-11-09    24    Sovon
2009/10    06-01-10    24    Sovon
2009/10    28-02-10    23    Sovon
2010/11    10-01-11    >5    bSR
2010/11    24-01-11    29    bSR
2010/11    25-02-11    27    bSR
2011/12    26-10-11    >17    Sovon /bSR
2011/12    04-03-12    23    Sovon /bSR




Een  vergelijkbaar lijstje volgens Waarneming.nl.
Het maandmaximum
nov 2009    19
jan 2010    24
feb 2010    24
jan 2011    29
jan 2011    29
feb 2011    22
okt 2011    17
mrt 2012    18


Die 23 van afgelopen maart zijn inmiddels natuurlijk alweer achterhaald. Om te beginnen heeft die vogel van de ondersoort zugmayeri zich inmiddels bij de groep gevoegd (afgelopen mei, als deze vogel een nakomeling zou zijn van de al aanwezige (broed)vogels dan zou hij/zij vast al eerder zijn opgevallen; in mei was de vogel namelijk al in adult kleed) en daarnaast leert een check op waarneming.nl dat er zeker een en waarschijnlijk twee (mogelijk meer?) jongen zijn grootgebracht afgelopen broedseizoen. Als deze jongen het zover hebben overleefd dan zijn er dus minimaal 26 Huiskraaien aanwezig momenteel.