Bultruggen voor Egmond en Bergen

Gestart door PieWie, december 02, 2012, 13:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 16:12:17 PM
Citaat van: M. Baltus op december 20, 2012, 15:40:25 PM
Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 15:31:13 PM
De ene keer wordt de walvis op de razende bol  ingevoerd als Bultrug de andere keer als Potvis.
Hoe zit dat nu?

Er zijn daar twee beesten aangespoeld. 1 bultrug (levend, inmiddels dood) en 1 potvis (dood).
Beide zijn daar overigens al niet meer, als ik het goed begrepen heb.
Er is toch alleen maar sprake geweest van 1 exemplaar op de razende bol ???


Je hebt even wat gemist, Kees


augustvansteensel

Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 16:12:17 PM
Citaat van: M. Baltus op december 20, 2012, 15:40:25 PM
Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 15:31:13 PM
De ene keer wordt de walvis op de razende bol  ingevoerd als Bultrug de andere keer als Potvis.
Hoe zit dat nu?

Er zijn daar twee beesten aangespoeld. 1 bultrug (levend, inmiddels dood) en 1 potvis (dood).
Beide zijn daar overigens al niet meer, als ik het goed begrepen heb.
Er is toch alleen maar sprake geweest van 1 exemplaar op de razende bol ???
nee, eerst was er een bultrug aangespoeld, die recent is overleden.
Daarna werd er ook een aangespoelde dode potvis ondekt.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Joskert

Citaat van: JohanvantBosch op december 20, 2012, 16:18:44 PM
Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 16:12:17 PM
Citaat van: M. Baltus op december 20, 2012, 15:40:25 PM
Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 15:31:13 PM
De ene keer wordt de walvis op de razende bol  ingevoerd als Bultrug de andere keer als Potvis.
Hoe zit dat nu?

Er zijn daar twee beesten aangespoeld. 1 bultrug (levend, inmiddels dood) en 1 potvis (dood).
Beide zijn daar overigens al niet meer, als ik het goed begrepen heb.
Er is toch alleen maar sprake geweest van 1 exemplaar op de razende bol ???


Je hebt even wat gemist, Kees

Daar ziet het er wel naar uit ja .....
Met vriendelijke groet, CJ kees

Hans Verdaat

Marco bedankt voor de info over de eerdere waarneming van de 2 bultruggen.
Over vandaag is nog wat onduidelijkheid. Na ons vertrek is de KNRM ter plaatse geweest, die melden een walvis met een kalf erbij. Wij hebben dit met zekerheid niet gezien (walvis zeker 30x boven zien komen). Het is natuurlijk niet uitgesloten dat er meerdere dieren in dit gebied aanwezig zijn. Blijft altijd leuk die grote walvissen! 

Margreet Kwh

Column van bioloog en wetenschapsjournalist Stephan van Duin, waarin ook de nieuwe waarneming van vandaag genoemd wordt:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/20/is-het-erg-als-een-bultrug-sterft-helemaal-niet/
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

lucasn

op hoeveel stuks zitten we nou de laatste paar weken? Vier toch?
Groet,
Lucas Nieuweboer

joostheeremans

Moeder en kalf op 2 december voor Egmond, een gestrande op de razende bol en gisteren weer een bultrug voor Castricum. Ik weet niet in hoeverre het dezelfde individuen zijn, maar in het 'beste' geval dus 4, in het conservatieve geval maar 2 (en nu dus nog maar 1).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

Citaat van: joostheeremans op december 21, 2012, 14:05:52 PM
Moeder en kalf op 2 december voor Egmond, een gestrande op de razende bol en gisteren weer een bultrug voor Castricum. Ik weet niet in hoeverre het dezelfde individuen zijn, maar in het 'beste' geval dus 4, in het conservatieve geval maar 2 (en nu dus nog maar 1).

mits de KNRM gister gelijk had, zwemmen er nog 2 rond, moeder en kalf.
Dorine van Asten
peregrines.nl

j.steenbergen

Iemand toevallig gehoord of ze vandaag ook zijn gezien? Ik wil morgen zelf s een tijdje over zee gaan kijken, vandaar...
Jeroen Steenbergen

laatvlieger

Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 16:12:17 PM
Citaat van: M. Baltus op december 20, 2012, 15:40:25 PM
Citaat van: Joskert op december 20, 2012, 15:31:13 PM
De ene keer wordt de walvis op de razende bol  ingevoerd als Bultrug de andere keer als Potvis.
Hoe zit dat nu?

Er zijn daar twee beesten aangespoeld. 1 bultrug (levend, inmiddels dood) en 1 potvis (dood).
Beide zijn daar overigens al niet meer, als ik het goed begrepen heb.
Er is toch alleen maar sprake geweest van 1 exemplaar op de razende bol ???
nee, twee
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Merel

Oke, ik hoorde vandaag via via dat er op het forum van bokt.nl iets werd gezegd over dat er zeer recent (bericht is van vandaag) nog 'walvisjes' voor onze kust zwemmen. Hoewel hier op Waarneming niks van terug te vinden is, leek het me toch nog ff handig dit te checken.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1677367&&start=1850 Onderste bericht.

Ik zit zelf niet op bokt.nl en ken deze persoon niet. Weet ook niet of deze persoon het verschil weet tussen bruinvis en bultrug. Maar indien iemand anders hier er nog iets van weet, dan ben ik erg benieuwd. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

MLANG


Lonnie Bregman

Haha, wat is de gebruikelijke vertaling van "blow" dan, Michel? ;)
Groeten, Lonnie Bregman

ArjenDrost †

Blaaswolk?


Ik ben ooit door zo'n wolk heen gevaren. Stoom is het in ieder geval niet ;)

Hans Verdaat


Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

PieWie

Wim van Splunder meldt de bultruggen weer voor de kust van Egmond!

groeten, Pierre

HPM

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

Is Lenie al gesignaleerd in Egmond?  ;D
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Marko Oudenaarden

Hebben de bultruggen van Egmond vandaag een ommetje gemaakt?

Twitterberichten van Strandpolitie Bloemendaal van rond 12:00 uur:

StrandpolitieBZ ‏@StrandpolitieBZ
Net voor de kust van #Bloemendaal een springende #bultrug gesignaleerd. Ongeveer 3 mijl uit de kust. Blijft indrukwekkend.

foto gaat niet lukken ivm afstand. Hij zat tussen drie vissersschepen en ging richting #IJmuiden - #Wijk aan Zee.

Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

Rene Janssen

Wat is 30 km voor een bultrug? 10 keer ademhalen?



René
René Janssen

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

RNieuwland


Bart van Hoogstraten

Periodiek verschijnen er zeer grote aantallen voor de Noorse kust (heeft met de Haringstand te maken geloof ik) en op het moment is dat verschijnsel weer gaande. Zouden ze een nieuwe route aangeboord hebben via de Noordzee? (en kunnen we ze voortaan altijd zien als het verschijnsel bij Noorwegen er is?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohanvantBosch

Weet iemand hoe het zit met het organiseren van een boottochtje? Zou je een boot om te gaan zeevissen mogen afhuren voor whalewatching? Heb je een vergunning nodig? Dit alles mits je je aan de regels houdt, voldoende afstand houdt etc... die bij verantwoord whalewatching horen?

Ben Wielstra

Pterodroma is bezig een boot te regelen, maar dat zal nog niet volgend weekend maar het weekend daarop worden (als we een boot te pakken kunnen krijgen).

hiskodevries

Waarom zwemmen die bultruggen alleen voor de kust van Noord Holland? En niet voor Zuid Holland

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dorine

Citaat van: hiskodevries op januari 12, 2013, 14:46:41 PM
Waarom zwemmen die bultruggen alleen voor de kust van Noord Holland? En niet voor Zuid Holland

of:
waarom valt het mensen in Noord-Holland wel op dat ze er zwemmen en in Zuid-Holland niet?
Dorine van Asten
peregrines.nl