Bultruggen voor Egmond en Bergen

Gestart door PieWie, december 02, 2012, 13:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Citaat van: ArjenDrost op december 16, 2012, 18:43:10 PMHeb je ook naar het verspreidingskaartje gekeken wat ook op wikipedia staat? ;)

Ja ik weet het, maar ik kan niet inschatten hoe oud die wonden zijn en hoe ver ze gezwommen heeft en waar ze allemaal geweest is. Daarnaast zijn er mogelijk nog gelijkende soorten met een ander verspreidingsgebied. Als je regelmatig op walvisstrandingen.nl kijkt, zie je dat gestrande dieren vaak soortgelijke wonden hebben. Ik wil maar aangeven dat die wonden niet perse het gevolg hoeven zijn van menselijke acties in de laatste dagen. De kans is groter dat het een natuurlijke oorzaak heeft. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

M.Haverkamp

Citaat van: Merel op december 16, 2012, 19:08:01 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 16, 2012, 18:43:10 PMHeb je ook naar het verspreidingskaartje gekeken wat ook op wikipedia staat? ;)

Ja ik weet het, maar ik kan niet inschatten hoe oud die wonden zijn en hoe ver ze gezwommen heeft en waar ze allemaal geweest is. Daarnaast zijn er mogelijk nog gelijkende soorten met een ander verspreidingsgebied. Als je regelmatig op walvisstrandingen.nl kijkt, zie je dat gestrande dieren vaak soortgelijke wonden hebben. Ik wil maar aangeven dat die wonden niet perse het gevolg hoeven zijn van menselijke acties in de laatste dagen. De kans is groter dat het een natuurlijke oorzaak heeft. ;)
Johannes is vermoord. Vermoord door mannen in witte pakken ::)


Yeronimo

En wat wordt er eigenlijk gedaan met de Potvis die daar ook is gestrand? Daar hoor ik geen kip over.
Als de Bultrug dan toch weggehaald wordt, dan lijkt me de Potvis ook een mooi en interessant project voor 'dood doet leven'.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

joostheeremans

Die potvis gaat ook naar Naturalis heb ik hier gelezen
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rob Koelman

Citaat van: Yeronimo op december 16, 2012, 19:15:02 PM
En wat wordt er eigenlijk gedaan met de Potvis die daar ook is gestrand? Daar hoor ik geen kip over.
Als de Bultrug dan toch weggehaald wordt, dan lijkt me de Potvis ook een mooi en interessant project voor 'dood doet leven'.

Helemaal mee eens! Kan ik over een jaartje of twee zowel een schedel van een bultrug als een schedel van een potvis scoren...  ;)

Rob Koelman
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 16, 2012, 18:59:41 PM
Citaat van: HPM op december 16, 2012, 18:53:33 PM
Heb je je ook al afgevraagd wat voor iemand dat moet zijn die in het donker van minstens 2.5 kilometer afstand mannetjes in witte pakken ziet?

Vast ook die van die mannetjes in witte pakken bij dat ongeluk met dat Israëlische Vrachttoestel op Bijlmer?  ;)

Precies. Die mannetjes kwamen de bewijzen verdonkeremanen dat de bultrug voor de Mossad spioneerde.

Een andere mogelijkheid is dat ze het asbest kwamen verwijderen voor hij naar Naturalis gaat.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

#216
Citaat van: Rob Koelman op december 16, 2012, 19:17:49 PM

Helemaal mee eens! Kan ik over een jaartje of twee zowel een schedel van een bultrug als een schedel van een potvis scoren...  ;)


Eerlijk delen, Rob ;)
Douwe van der Ploeg

Klaas van Dijk

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 15:44:22 PM
Citaat van: jva op december 16, 2012, 15:18:49 PM
Citaat van: Hans Verdaat op december 16, 2012, 15:15:16 PMDorine: betreft allemaal hetzelfde, Pieterburen = Zeehondencreche = Lenie
Volgens mij heeft Lenie echter (officieel) niets meer te zeggen, ze is immers directeur af..(ik ga nu niet zeggen dat 'r dat ook al niet goed afging..)
In sept las je op het nieuws dat ze weg was maar 2 dagen later meldde Pieterburen dat dat niet zo was.

Zie bijvoorbeeld http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9345491.ece/Lenie-'t-Hart-op-zijspoor en http://www.lc.nl/friesland/regio/article15202913.ece/Lenie-'t-Hart-op-zijspoor

Was volgens Lenie grote flauwe kul (vast ook wel online te vinden via Google). Maar bovenstaande krantenartikelen staat nog steeds op de website van de krant (zonder rectificatie).

joostheeremans

Als je ziet hoe ze de afgelopen dagen omspringt met organisaties als Ecomare en Naturalis dan begrijp ik best dat je haar niet de dagelijkse leiding over een bedrijf toevertrouwd. Wat een feeks.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

cursorius

Citaat van: joostheeremans op december 16, 2012, 19:48:11 PM
Als je ziet hoe ze de afgelopen dagen omspringt met organisaties als Ecomare en Naturalis dan begrijp ik best dat je haar niet de dagelijkse leiding over een bedrijf toevertrouwd. Wat een feeks.

Gelukkig heeft ze nog twee zeehonden van de dood gered vandaag.... lagen zeker op n zandbankje uit te rusten.....

Dorine

Jammer dat dit topic zo'n wending genomen heeft. Ik probeerde serieus hier wellicht meer te weten te komen omdat ik van sommigen een hoge pet ophad.
Ik heb me dus behoorlijk vergist in bepaalde mensen.
Steek verder lekker de draak met bepaalde mensen en zaken, op twitter zouden jullie niet misstaan!
Dorine van Asten
peregrines.nl

joostheeremans

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 20:11:53 PM
Jammer dat dit topic zo'n wending genomen heeft. Ik probeerde serieus hier wellicht meer te weten te komen omdat ik van sommigen een hoge pet ophad.
Ik heb me dus behoorlijk vergist in bepaalde mensen.
Steek verder lekker de draak met bepaalde mensen en zaken, op twitter zouden jullie niet misstaan!


Dorine, wat wil je verder nog weten dan? De vragen die nu rondzweven zijn allemaal op basis van getuigen die niet verder bij naam worden genoemd en die tot nu toe geen bewijs hebben aangedragen voor wat ze beweren. Lenie 't Hart grijpt elk gerucht op haar Twitter aan om andere partijen zwart te maken met termen als moordenaars, lijkenpikkers, kapotsnijden en doodspuiten. Dat dit topic een minder serieuze wending neemt komt denk ik vooral daardoor.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

Van Lenie 't Hart heb ik ook geen hoge pet op, van mij mag ze met pensioen. Neemt niet weg dat ze in het verleden ook goed werk heeft verricht.
De media en ook twitter neem ik  met een flinke korrel zout, nu schrijven ze dit en over een half uur weer dat.
Dat Lenie moord en brand roept weten we allemaal, maar om zo'n verhaal compleet uit je duim te zuigen, nou ik weet het niet, misschien zit er wel ergens een kern van waarheid in en dan bedoel ik niet die mannen in witte pakken.
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ze met een volledig uit haar duim gezogen verhaal een Marianne Thieme en Sea Shepherd met zich mee krijgt. Want dan staat Thieme natuurlijk ook voor schut als ze in de 2e kamer wil pleiten voor een protocol betreffende aangespoelde walvissen etc.
Dorine van Asten
peregrines.nl

cursorius

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 21:06:35 PM
Van Lenie 't Hart heb ik ook geen hoge pet op, van mij mag ze met pensioen. Neemt niet weg dat ze in het verleden ook goed werk heeft verricht.
De media en ook twitter neem ik  met een flinke korrel zout, nu schrijven ze dit en over een half uur weer dat.
Dat Lenie moord en brand roept weten we allemaal, maar om zo'n verhaal compleet uit je duim te zuigen, nou ik weet het niet, misschien zit er wel ergens een kern van waarheid in en dan bedoel ik niet die mannen in witte pakken.
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ze met een volledig uit haar duim gezogen verhaal een Marianne Thieme en Sea Shepherd met zich mee krijgt. Want dan staat Thieme natuurlijk ook voor schut als ze in de 2e kamer wil pleiten voor een protocol betreffende aangespoelde walvissen etc.

Zoals ik al eerdeer doorgaf, lees de bijdragen van mevr Thiemen op haar Facebook, dat kan je toch niet serieus nemen, laat staan al die reacties die mensen erbij schrijven.... als je niet achter zulke reacties zou staan zou je je berichtgevingen toch wel wat gaan aanpassen lijkt me. Ik had haar en haar partij hoog maar dit gaat schiet ieder doel van de PvdD voorbij! Of ik heb iets gemist...

joostheeremans

Voor zover ik kan zien op Twitter heeft Thieme zich aanzienlijk genuanceerder uitgelaten en is ze niet mee gegaan in de indianenverhalen van 't Hart. Als ik deze verklaring van de PVDD lees dan lijkt ze zich te storen aan het feit dat naar buiten werd gebracht dat Naturalis het kadaver zouden krijgen (wat voor de publieke opinie misschien inderdaad niet zo verstandig was). Hoewel het kadaver in eerste instantie volgens mij voor onderzoek is en niet, zoals PVDD beweert, ten behoeve van tentoonstelling (sowieso niet op korte termijn). Daarnaast vindt ze dat de reddingsacties te snel zijn opgegeven en dat er een protocol moet komen voor gestrande zeezoogdieren. Ten slotte, en daar zijn volgens mij vele op het forum het mee eens, vindt ze dat dode walvissen niet uit het ecosysteem moeten worden gehaald.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Klaas van Dijk

Beste Dorine,

De situatie in een wat verder verleden is inderdaad totaal niet te vergelijken met nu. Toen waren er door allerlei oorzaken (vooral oorzaken die met menselijk handelen te maken hadden) nog maar erg weinig Zeehonden in de Waddenzee. Ondertussen is dat natuurlijk totaal anders. Kijk maar naar de grafieken met de lange-termijn ontwikkelingen van de populaties Zeehonden in de Waddenzee.

Vroeger had je dus best een stel valide argumenten om aan Zeehondenopvang in de Waddenzee te doen. Nu echter niet meer. En vermoedelijk is het nu zelfs averechts. Want Zeehondenopvang is niet bevordelijk voor het proces van natuurlijke selectie. Ergo, de Zeehondencreche Pieteburen zou dus moeten besluiten dat Zeehond in de Waddenzee (en omgeving) niet langer meer opgevangen hoeft te worden. Staat natuurlijk los van de educatieve waarde. Je ziet dus ook dat Ecomare en Pieterburen hier een totaal andere visie over naar buiten brengen.

Groetjes, Klaas

jeroenroelofsen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 16, 2012, 18:59:41 PM
Citaat van: HPM op december 16, 2012, 18:53:33 PM
Heb je je ook al afgevraagd wat voor iemand dat moet zijn die in het donker van minstens 2.5 kilometer afstand mannetjes in witte pakken ziet?

Vast ook die van die mannetjes in witte pakken bij dat ongeluk met dat Israëlische Vrachttoestel op Bijlmer?  ;)
---cynische modus aan---
Het is allemaal de schulde van de gemeente Utrecht. Als die beter op hadden gelet met hun asbest, had deze Bultrug geen asbest binnen gekregen, en waren er gister avond ook geen asbestsaneerders nodig geweest bij johannes. Je moet er toch niet aan denken dat bij het preparen van de Bultrug in Naturalis mensen aan Asbest bloot worden gesteld?
---cynische modus uit---

Nu maar hopen dat er inderdaad eens goed wordt gesproken in de politiek over een protocol voor dit soort zaken.
Daarnaast vind ik het terecht dat Ecomare aangifte doet over die dreig tweets. Discussie is goed, meer bedreigingen niet!
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ArjenDrost †

Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:17:40 PM
Nu maar hopen dat er inderdaad eens goed wordt gesproken in de politiek over een protocol voor dit soort zaken.
Ik  ben alleen bang dat, protocol of niet, er altijd mensen (die zelf niet ter plaatse zijn geweest) blijven beweren dat het hun wel was gelukt de ... te redden. Alle direct betrokken instanties (incl. SOS Dolfijn en Greenpeace die beiden hun hulp hebben aangeboden, wat niet nodig bleek te zijn) zeggen dat alles is gedaan om het dier te redden.


Groeten, Arjen

Merel

Citaat van: M.Haverkamp op december 16, 2012, 19:09:37 PM
Citaat van: Merel op december 16, 2012, 19:08:01 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 16, 2012, 18:43:10 PMHeb je ook naar het verspreidingskaartje gekeken wat ook op wikipedia staat? ;)
Ja ik weet het, maar ik kan niet inschatten hoe oud die wonden zijn en hoe ver ze gezwommen heeft en waar ze allemaal geweest is. Daarnaast zijn er mogelijk nog gelijkende soorten met een ander verspreidingsgebied. Als je regelmatig op walvisstrandingen.nl kijkt, zie je dat gestrande dieren vaak soortgelijke wonden hebben. Ik wil maar aangeven dat die wonden niet perse het gevolg hoeven zijn van menselijke acties in de laatste dagen. De kans is groter dat het een natuurlijke oorzaak heeft. ;)
Johannes is vermoord. Vermoord door mannen in witte pakken ::)
Keep dreaming.

Citaat van: Rob Koelman op december 16, 2012, 19:17:49 PM
Citaat van: Yeronimo op december 16, 2012, 19:15:02 PM
En wat wordt er eigenlijk gedaan met de Potvis die daar ook is gestrand? Daar hoor ik geen kip over.
Als de Bultrug dan toch weggehaald wordt, dan lijkt me de Potvis ook een mooi en interessant project voor 'dood doet leven'.
Helemaal mee eens! Kan ik over een jaartje of twee zowel een schedel van een bultrug als een schedel van een potvis scoren...  ;)

Rob Koelman
(op persoonlijke titel)
Jij ziet het helemaal zitten he? :P
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroenroelofsen

#229
Citaat van: ArjenDrost op december 16, 2012, 22:34:57 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:17:40 PM
Nu maar hopen dat er inderdaad eens goed wordt gesproken in de politiek over een protocol voor dit soort zaken.
Ik  ben alleen bang dat, protocol of niet, er altijd mensen (die zelf niet ter plaatse zijn geweest) blijven beweren dat het hun wel was gelukt de ... te redden. Alle direct betrokken instanties (incl. SOS Dolfijn en Greenpeace die beiden hun hulp hebben aangeboden, wat niet nodig bleek te zijn) zeggen dat alles is gedaan om het dier te redden.


Groeten, Arjen
Mee eens, schreeuwers van de zijlijn (bijv Lenie 't Hart) blijf je houden.

Hoe ik het zou zien voor toekomstige gevallen;
-walvis spoelt levend aan
-gemeente stelt gelijk een gebieds verbod in om ramptoerisme te voorkomen en het dier zo veel mogelijk rust te gunnen
-instanties die redding mogen doen worden ingeseind
-reddingspoging wordt gedaan
-indien redding onmogelijk blijkt, het dier zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlossen
-waar mogelijk het dier laten liggen (terrug geven aan de natuur) of waar dit geen optie snel opruimen
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Dorine

Dat gebiedsverbod kwam ook op een vreemd moment, niet lang nadat men bekend maakte geen reddingspogingen meer te doen en anderen opstonden om dat wel te doen. Van euthansie was toen nog geen sprake.
Maar met het nodige gegoogle op internet kwam ik dit bericht tegen waarin, weliswaar niet letterlijk, de reden van dat verbod genoemd wordt.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/93449/Gebiedsverbod+rond+zandbank+bultrug
Dorine van Asten
peregrines.nl

Dorine

Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:48:01 PM
-indien redding onmogelijk blijkt, het dier zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlossen
maar dan wel meteen goed, zodat ie ook echt dood is
Dorine van Asten
peregrines.nl

ArjenDrost †

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 22:54:32 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:48:01 PM
-indien redding onmogelijk blijkt, het dier zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlossen
maar dan wel meteen goed, zodat ie ook echt dood is
Ik denk ook dat ze dat wel geprobeerd hebben hoor....

Inge van der Wulp

Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 22:54:32 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:48:01 PM
-indien redding onmogelijk blijkt, het dier zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlossen
maar dan wel meteen goed, zodat ie ook echt dood is


Daar zit hem eigenlijk het probleem. Niemand heeft hier ervaring mee. Ook niet de dierenartsen die het uit moesten voeren. Op basis van hun kennis hebben ze deze beslissing genomen om het zo te doen (en op basis van de veiligheid, ik zou ook niet bij zijn staart gaan staan) maar dat is niet gelukt. Ik was toevallig afgelopen zaterdag bij Lenie 't Hart (voor iets heel anders!). Ik heb van zeer dichtbij mee gemaakt hoe ze met haar hele hart en met passie voor de dieren gaat. Dat ze daarbij andere maatstaven heeft dan de rest van de mensen kunnen we haar toch niet verwijten? Zij verwijt dat de mensen die met de Bultrug bezig waren, dat weet ik, maar om haar nou meteen een feeks te noemen maakt ons geen haar beter. Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met haar ideeen en manier van communiceren. Maar ik vind wel dat net als de mensen van SOS dolfijn, KNMR, gemeente Texel en Ecomare ook zij respect verdient omdat ze zich actief probeert bezig te houden met het welzijn van het dier. Dat is in mijn ogen nog altijd beter en prijswaardiger dan vanaf je toetsenbord de meest ongenuanceerde en ongefundeerde opmerkingen de wereld in slingeren.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

HPM

Citaat van: Inge van der Wulp op december 17, 2012, 07:33:49 AM
Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 22:54:32 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:48:01 PM
-indien redding onmogelijk blijkt, het dier zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlossen
maar dan wel meteen goed, zodat ie ook echt dood is


Daar zit hem eigenlijk het probleem. Niemand heeft hier ervaring mee. Ook niet de dierenartsen die het uit moesten voeren. Op basis van hun kennis hebben ze deze beslissing genomen om het zo te doen (en op basis van de veiligheid, ik zou ook niet bij zijn staart gaan staan) maar dat is niet gelukt. Ik was toevallig afgelopen zaterdag bij Lenie 't Hart (voor iets heel anders!). Ik heb van zeer dichtbij mee gemaakt hoe ze met haar hele hart en met passie voor de dieren gaat. Dat ze daarbij andere maatstaven heeft dan de rest van de mensen kunnen we haar toch niet verwijten? Zij verwijt dat de mensen die met de Bultrug bezig waren, dat weet ik, maar om haar nou meteen een feeks te noemen maakt ons geen haar beter. Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met haar ideeen en manier van communiceren. Maar ik vind wel dat net als de mensen van SOS dolfijn, KNMR, gemeente Texel en Ecomare ook zij respect verdient omdat ze zich actief probeert bezig te houden met het welzijn van het dier. Dat is in mijn ogen nog altijd beter en prijswaardiger dan vanaf je toetsenbord de meest ongenuanceerde en ongefundeerde opmerkingen de wereld in slingeren.

Hear, Hear!
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: Inge van der Wulp op december 17, 2012, 07:33:49 AM
Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 22:54:32 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:48:01 PM
-indien redding onmogelijk blijkt, het dier zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlossen
maar dan wel meteen goed, zodat ie ook echt dood is


Daar zit hem eigenlijk het probleem. Niemand heeft hier ervaring mee. Ook niet de dierenartsen die het uit moesten voeren. Op basis van hun kennis hebben ze deze beslissing genomen om het zo te doen (en op basis van de veiligheid, ik zou ook niet bij zijn staart gaan staan) maar dat is niet gelukt. Ik was toevallig afgelopen zaterdag bij Lenie 't Hart (voor iets heel anders!). Ik heb van zeer dichtbij mee gemaakt hoe ze met haar hele hart en met passie voor de dieren gaat. Dat ze daarbij andere maatstaven heeft dan de rest van de mensen kunnen we haar toch niet verwijten? Zij verwijt dat de mensen die met de Bultrug bezig waren, dat weet ik, maar om haar nou meteen een feeks te noemen maakt ons geen haar beter. Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met haar ideeen en manier van communiceren. Maar ik vind wel dat net als de mensen van SOS dolfijn, KNMR, gemeente Texel en Ecomare ook zij respect verdient omdat ze zich actief probeert bezig te houden met het welzijn van het dier. Dat is in mijn ogen nog altijd beter en prijswaardiger dan vanaf je toetsenbord de meest ongenuanceerde en ongefundeerde opmerkingen de wereld in slingeren.


Tjah, er zijn mensen met de dood bedreigd. Mensen die een reddingsactie ondernamen om de bultrug te redden, met hun hele hart en passie nota bene. Als je dan ziet hoe zij de ene na de andere opruiende tweet eruit stuurt dan kan ik daar geen enkel respect voor op brengen. Over haar huidige werkzaamheden ben ik ook sceptisch. Het redden van jonge zeehondjes voorziet wat mij betreft vooral in een sociale behoefte (wij kunnen tegenwoordig niet meer tegen een stervend dier aankijken) dan dat het een groot ecologisch belang dient.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

Dorine van Asten
peregrines.nl

joostheeremans

http://nos.nl/audio/452482-burgemeester-texel-worden-andere-gevechten-uitgevochten-over-rug-van-johannes.html   burgemeester Giskes stelt dat er al langer een conflict is tussen Ecomare en Pieterburen (over hoe met zeehonden om te gaan) en tussen KNRM en beroepsbergers (de ene redt mensen gratis, de ander vraagt er een vergoeding voor) en dat dat nu over de rug van de bultrug wordt uitgevochten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Inge van der Wulp

Citaat van: joostheeremans op december 17, 2012, 08:40:51 AM
Citaat van: Inge van der Wulp op december 17, 2012, 07:33:49 AM
Citaat van: Dorine op december 16, 2012, 22:54:32 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 16, 2012, 22:48:01 PM
-indien redding onmogelijk blijkt, het dier zo snel mogelijk uit zijn/haar lijden verlossen
maar dan wel meteen goed, zodat ie ook echt dood is


Daar zit hem eigenlijk het probleem. Niemand heeft hier ervaring mee. Ook niet de dierenartsen die het uit moesten voeren. Op basis van hun kennis hebben ze deze beslissing genomen om het zo te doen (en op basis van de veiligheid, ik zou ook niet bij zijn staart gaan staan) maar dat is niet gelukt. Ik was toevallig afgelopen zaterdag bij Lenie 't Hart (voor iets heel anders!). Ik heb van zeer dichtbij mee gemaakt hoe ze met haar hele hart en met passie voor de dieren gaat. Dat ze daarbij andere maatstaven heeft dan de rest van de mensen kunnen we haar toch niet verwijten? Zij verwijt dat de mensen die met de Bultrug bezig waren, dat weet ik, maar om haar nou meteen een feeks te noemen maakt ons geen haar beter. Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met haar ideeen en manier van communiceren. Maar ik vind wel dat net als de mensen van SOS dolfijn, KNMR, gemeente Texel en Ecomare ook zij respect verdient omdat ze zich actief probeert bezig te houden met het welzijn van het dier. Dat is in mijn ogen nog altijd beter en prijswaardiger dan vanaf je toetsenbord de meest ongenuanceerde en ongefundeerde opmerkingen de wereld in slingeren.


Tjah, er zijn mensen met de dood bedreigd. Mensen die een reddingsactie ondernamen om de bultrug te redden, met hun hele hart en passie nota bene. Als je dan ziet hoe zij de ene na de andere opruiende tweet eruit stuurt dan kan ik daar geen enkel respect voor op brengen. Over haar huidige werkzaamheden ben ik ook sceptisch. Het redden van jonge zeehondjes voorziet wat mij betreft vooral in een sociale behoefte (wij kunnen tegenwoordig niet meer tegen een stervend dier aankijken) dan dat het een groot ecologisch belang dient.


Dat van die zeehonden staat geheel los van deze discussie. Het heeft alles met de persoon te maken die Lenie is en niets met de dieren. Ik hoor niemand de mensen van SOS dolfijn een "feeks" noemen omdat wij stervende Bruinvissen van het strand plukken en bij hun in de opvang dumpen. Dat is wat mij tegen staat. Lenie doet het met volle passie en gelooft heilig in haar ideeën. Niemand luistert naar haar. Niemand neemt haar serieus. Dan zou ik ook heel hard gaan schreeuwen. Nogmaals, ik heb een andere mening dan dat zij heeft maar ik vind wel dat ze meer respect verdient omdat ze staat voor waar ze in geloofd. Als het allemaal wat gezakt is zou ik op het aanbod van SOS dolfijn ingaan om met alle betrokkenen om de tafel te gaan zitten en een protocol op te stellen. Het lijkt mij wijs om ook mensen van Pieterburen daarin te betrekken.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

joostheeremans

Als de zeehonden in deze discussie niet ter zake doen (en dat doen ze inderdaad niet) dan staat haar passie of haar volle overtuiging natuurlijk ook los van deze discussie. SOS Dolfijn heeft een heldere verklaring op de website geplaatst waarin ik mij wel kan vinden. Ook hun oproep om na de storm eens om de tafel te gaan zitten met de betrokken partijen lijkt me geen verkeerde. In dat licht vind ik de toon van Lenie 't Hart dan ook extra vreemd, aangezien ze straks met elkaar om de tafel moeten, mits ze tot de kring van betrokkenen wilt behoren in de toekomst.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-