hier kom ik echt niet uit!

Gestart door huysse, april 05, 2007, 19:46:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Dit Lieveheersbeestje is heel klein. Er zat een 2 stip in de buurt die iets groter leek. Hij is veel kleiner dan een zevenstip ( zie foto).
Helaas kon ik hem niet van voren fotograferen.
Wat is het?

Groet,
Marijke

huysse


huysse

#2
en met 7 stip

Th.Heijerman

Wat denk je van Coccinula quatordecimpustulatua?

Theodoor

jan cuppen

Hoi Marijke,

Dit is een van de vele vormen van Adalia decempunctata, het tienstippelig lieveheersbeestje. Zelfde soort richel op het einde van de dekschilden als Harmonia axyridis, maar het 10-stipLHB'tje is veel kleiner. Jammer Theodoor.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

... Jan, twas om jou scherp te houden ...

huysse

Een kwestie van tellen dus!
Ik had echt niet aan Adalia decempunctata gedacht, vooral niet vanwege de maat (en de kleur natuurlijk).
Er zullen natuurlijk wel variaties zitten in de opgegeven maten op stippen.nl maar omdat er voor een zevenstip 5-7-mm. staat en deze vast niet meer dan 3 mm was, leek hij mij sowieso te klein voor de meeste andere soorten.( zie foto, hij past zeker minstens wel 2 x in de zevenstip!)
Maar leuk! Voor mij hier een nieuwe soort!

Marijke

p.s. Prima , die Latijnse namen, maar waarom ze er nu pustulae bij moeten halen is me niet duidelijk!

jan cuppen

Een wetenschapper die een nieuwe soort beschrijft mag ook de wetenschappelijke naam geven. Die kan overal en nergens opslaan, zo lang er binnen het geslacht waartoe de soort behoort maar niet een andere soort met dezelfde naam (bijv. in Zuid-Amerika) bestaat. Dat kan soms lastig zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

geertje

Ik vind deze vorm zo waanzinnig mooi!
Pas twee keer gezien; en heb toch al behoorlijk veel 10stippen gezien op de walnoot in mijn tuin.
Op de een of andere manier trekt deze boom deze soort erg aan (terwijl de luizen op deze bladeren toch wel gigantisch zijn).
Groeten,
Gera Nieland