Een heel andere Andrena

Gestart door corzonneveld, april 05, 2007, 00:08:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zag vandaag een voor mij nieuwe bij, wellicht Andrena. Natuurlijk bleef ie maar kort zitten, en dan nog deels in de schaduw :angry:
Gevolg: niet zo'n mooie foto. Maar hij viel op door de sterke beharing, die grijs ovekwam (meer dan op de foto).

Wat zou het kunnen zijn?


Groet
Cor  
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blerf

de schaduw is inderdaad wel wat vervelend. Als hij een donkere band tussen de vleugels op het borststuk had, zoals op deze foto het geval lijkt te zijn, dan is het denk ik Andrena cineraria. Als deze donkere band slechts een speling van het licht was en het borststuk egaal grijs van kleur was, dan is het Andrena vaga.
vanwege de foto zou ik op de eerste mogelijkheid af gaan.

-blerf-
Groet,
Jeroen

corzonneveld

#2
De band op het borststuk is reeel, het is het achterlijf dat in de schaduw zit.

Komt deze soort dan ook op klei voor? Volgens mijn boekje (Tirion) is de soort cineraria schaars in het westen, maar ik had er al stieken naar gekeken!

Groet & dank
Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blerf

tsja hij (zij) zit normaal inderdaad op zandgronden, maar komt in t westen ook wel voor hoor. zij het schaars
Groet,
Jeroen

RoyKleukers

Is het geen bruine rouwbij (Melecta albifrons)? Dit is de parasiet van de gewone sachembijen die nu op veel plaatsen op longkruid e.d. vliegen. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

blerf

Roy, ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben!
Maar ook deze soort komt volgens mij niet in zeer grote aantallen voor in het (westen van het) land. Hij lijkt het wel beter te doen in de grote steden.
leuke waarneming in elk geval!
Groet,
Jeroen

corzonneveld

#6
Wat leuk! Ik heb nog wat zitten stoeien in fotoshop, vooral wat minder contrastrijk gemaakt (zie bijgevoegd resultaat). Daardoor zie je nu enige lichte beharing op het tweede tergiet. Dat lijkt te kloppen met de rouwbij. Verder lijkt de kleuring van poot 2 niet aan te sluiten bij Andrena cineraria. Verder zijn er inderdaad kleine lichte vlekjes op tergieten 4 en 5 te zien. Tenslotte: De sachembij vliegt hier overal. Mag ik uit deze overwegingen concluderen dat de determinatie Melecta albifrons redelijk betrouwbaar is??

Groet
Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blaauw7

Dit is inderdaad M. albifrons. Een koekoeksbij van A. plumipes. Het is een rodelijst soort! Mannetjes verschijnen enkele weken eerder dan de vrouwtjes. Pas op want deze wilde bij kan steken!

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers