Cryptocephalus moraei ?

Gestart door Remco (en Violet), november 25, 2012, 13:02:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, is dit Cryptocephalus moraei ?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69923016
onzeker Cryptocephalus moraei gezien op 2012-07-22 Soesterberg - Vliegbasis Soesterberg
Foto's:




bij voorbaat dank IVN Eemland Vlinderwerkgroep
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Lucgast

Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

Arp

Vooraf - ik zou daar ook op uitkomen.

Maar het is altijd hachelijk - foto's kijken op kerbtier.de alleen is zeker niet voldoende. In de meeste overzichten ontbreken nog soorten. Bij Cryptocephalus o.a. bijvoorbeeld van de in NL voorkomende soorten minmaal al bilineatus, coerulescens, decemmaculatus, macellus, ochroleucus en octopunctatus.

Als ik even in Polen rondsnuffel (of hier), dan vind ik voor de meeste wel plaatjes (behalve coerulescens, maar de Russische lijkt er ook niet op). Volgens deze pagina zou die overigens wellicht synoniem zijn met androgyne (?!?)

Anyway, daar lijkt dan uiteindelijk toch niks vergelijkbaars tussen te zitten, maar bij sommige soorten komen nogal uiteenlopende kleurvariaties voor en van de soorten die niet in NL voorkomen (?!?) lijken o.a. C. quadriguttatus en C. quadripustulatus ook behoorlijk op deze, dus het is kennelijk geen erg ongewoon kleurpatroon voor Cryptocephalus.

Dus als je de soorten niet allemaal kent (zoals ik), dan is het waarschijnlijk slim om deze sleutel er voor de zekerheid nog eens naast te houden... (ga ik nu even niet zelf doen)

... of wachten op een keverkennert die hem even inkopt natuurlijk
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lucgast

Jaja, het is niet zomaar plaatjes kijken... :rolleye:
Terug heel wat opgestoken en gelukkig hebben we jullie als experts om richting te geven!
Great Arp! :duim:
Luc
Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

Arp

#4
Hoi Luc,

Als ik een expert was hoefde ik al die onzin niet op te zoeken :rolleyes: Dan wist ik uit m'n hoofd of Cryptocephalus moraei duidelijk is of een hachelijk geval.

Ik ben ook slechts een gezellig meezoekende plaatjeskijker, maar door dat vaak te doen en er een beetje bij door te zoeken leren we langzaam, langzaam steeds een klein beetje meer ;) Het is wat dat betreft wel handig om niet te stoppen bij "die lijkt erop", maar juist door te zoeken tot "geen andere lijkt hierop" (in redelijkheid), want pas dan heb je een beter idee hoe waardevol die eerste vaststelling was (of niet).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

met kevertje er bij zo opgelost. zit wel in de goede richting. bij fhl geven ze ook nog wat gele kleur aan bij de voorpootjes. dit zie ik zo hier niet. groeten toon.
Toon Keukelaar

Remco (en Violet)

Helaas geen kevertje, deze laten we (bijna) altijd lekker rondhobbelen.

Wat wij vaak doen is inderdaad ook plaatjes vergelijken maar niet zo ver als Arp gaat.
Helaas ook een beperkte kennis van het duits, wat het doorlopen van de sleutel(s) er niet makkelijker opmaakt.

deze zullen we als een onzekere C.moraei de boeken in laten gaan.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Twan martens

Bij mij heet deze altijd moraei. Maar Arp heeft weer eens alles door elkaar geschud. ;D
Ik vind hem op hypericum.
Is dat dan geen hulpmiddel?

Twan.

Th.Heijerman

Inderdaad zonder twijfel C. moraei.

Theodoor