Geslachtsbepaling vuurwantsjes

Gestart door Arp, april 04, 2007, 15:17:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal, bij het doorwoelen van wat vuurwantsenfotos viel me op dat ik in basis twee verschillend gevormde "bibsen" herken, waarvan ik het vermoeden heb dat de ene vorm mennekes zijn en de andere juffies. Is de (wild gegokte) veronderstelling juist dat in deze collage de wantsjes links mannetjes zijn en de beide rechts vrouwtjes?

Zo ja, is dat "klepje" bovenop bij de vrouwtjes dan altijd zo zichtbaar, of alleen als ze klaar zijn om bevrucht te worden (eitjes in voorbereiding, weet ik veel wat)?? En/of zou het ook bij nimfjes al herkenbaar moeten zijn?

Of kun je er gewoon niks van zeggen en komen beide achterwerkjes bij zowel mannetjes als vrouwtjes voor??

Het diertje links van het paartje in copula (boven) heeft overigens soort van uitgegroeide vleugeltjes  B)

Alvast bedankt voor enige hulp/info!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Net andersom! Het klepje is de bovenkant (dorsaalzijde) van de pygofoor, de mannelijke genitaalcapsule.

Berend Aukema

Op de bovenste foto is het vrouwtje macropteer, maar is de membraan van de voorvleugels beschadigd en niet volledig!

Arp

#3
CiteerOp de bovenste foto is het vrouwtje macropteer ...
Berend, hartelijk dank weer eens voor je duidelijke uitleg  :duim:

Misschien ben ik vervelend, maar ik heb toch weer een wedervraag. Aanvankelijk had ik gedacht dat het vrouwtje wel die met de vleugels zou zijn, omdat het me enige logica leek te hebben dat juist macroptere vormen van bevruchte vrouwtjes dan vliegend voor een betere verspreiding/relocatie van de soort zouden kunnen zorgen.

Later ving ik op dat ook de macroptere vuurwantsjes never nooit niet zouden kunnen vliegen, waardoor ik er nu geen been in zag om dan maar het "klepje" op de andere als eierlegklep te waarderen (okay, niet dus ;) )

Vragen:
1 - Kun jij inderdaad bevestigen dat ook macroptere vuurwantsen niet kunnen vliegen
2 - Weet jij of er enig "statistisch" verschil is in het voorkomen van macroptere vormen tussen mannetjes en vrouwtjes (zoals: "bij vrouwtjes vaker" of "bij mannetjes nooit" o.i.d.)?

Je begrijpt, ik zit te vissen of er in de historische ontwikkeling van de diertjes wellicht een fase is geweest waarbij die aanvankelijke "vliegende verspreidingstheorie" van mij dan toch van invloed geweest zou zijn  :rolleyes:

Nagekomen vraag: Op de foto van Beat Weisskopf (Zwitserland) hieronder is dus een mannetje te zien (origineel hier). Is de uitstulping dan een zaadpakket dat nog moet worden afgegeven (zo groot?) of is hier iets anders aan de hand? Zojuist gepaard en moet geslachtsorgaan nog (volledig) intrekken ofzo???


[size=8]N.B. De inlay linksboven zou een eierpakketje van een kakkerlak moeten zijn (was ter vergelijking toegevoegd)[/size]
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

De informatie over vliegactiviteit van macroptere vuurwantsen is niet eenduidig. Sommige auteurs melden dat ze nooit vliegen, andere dat er wel degelijk sprake is van vliegactiviteit. Zelf heb ik dieren weg zien vliegen!
Bij veel macroptere dieren is het niet voldoende dat de vleugels volledig ontwikkeld zijn, maar dienen ook de vliegspieren ontwikkeld te zijn.
In de uitgebreide literatuur over de vuurwants wordt enerzijds gemeld dat vrouwtjes gekweekt onder laboratoriumcondities vaker langvleugelig zijn dan mannetjes, anderzijds dat in sommige populaties onder natuurlijke omstandigheden juist macroptere mannetjes vaker voorkomen dan macroptere vrouwtjes. Macroptere dieren zijn homozygoot recessief, maar de expressie van het genotype is afhankelijk van milieufaktoren: genetisch macroptere dieren kunnen zowel macropteer als brachypteer zijn. Daarnaast zijn er ook microptere dieren bekend (nauwelijks vleugels).
Kortom, een ingewikkeld verhaal.
Het mannetje op de onderste foto heeft waarschijnlijk net gekopuleerd. De inzet lijkt mij van een kakkerlak met een eipakket, maar dat is een heel ander verhaal!

Arp

Hoi Berend, ontzettend bedankt voor je geduldige en uitgebreide uitleg - echt top!  :P

Ik heb het, vrij vertaald, ook even aan de auteur van de foto van het "zwangere mannetje" doorgegeven

Alvast prettige paasdagen aan allen!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)