"De Wereld Draait Door" maakt Houtsnip klaar

Gestart door Jubruch, november 20, 2012, 20:26:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tom1980

#30
Citaat van: Lonnie Bregman op november 21, 2012, 13:28:48 PM
Citaat van: Tom1980 op november 21, 2012, 13:21:30 PM
Citaat van: Lonnie Bregman op november 21, 2012, 13:16:17 PM
Het item ging toch over een gerecht dat vroeger wel mocht en nu niet meer, en dat ze het nog één keer gingen klaarmaken gewoon om het gerecht nog een keer te laten zien? Het zal heus geen negatieve gevolgen hebben voor de houtsnippopulatie.

Snap de logica niet echt,
Ze mogen het niet,maar laten het dus nog 1 x zien(wat dus al niet mag)
En wat is het nut ervan dan?
Die kok was zo enthousiast aan het vertellen,
Zou me niks verbazen als ze het vaker klaarmaken.

Ze zullen toch wel een vergunning o.i.d. hebben gekregen? (Lijkt me dat je het anders niet zo doet op tv) Dan mocht het dus wel, en anders vind ik het vreemdste dat ze iets illegaals zo op tv laten zien.
Het nut lijkt me hetzelfde als van andere items op tv, leerzaam, amusement, dat soort dingen.
En dat het je niks zou verbazen als ze het vaker zouden klaarmaken heeft niks met het item zelf te maken.

Ja was errug leerzaam,
Zeker voor de jagers,
Die zitten nu allemaal lekker op het eigen terrein :P
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Klaas van Dijk

Ondertussen staat er ook een reactie op de site van Vroege Vogels (ook van de VARA). Zie http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-detail.1006.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=362617&cHash=034c1d1297a7f79e097b0c6856149e45

De reactie van de redactie van Vroege Vogels laat weinig heel van DWDD. Via knip/plak:

Citeer"Namens de redactie van Vroege Vogels willen we onze afschuw uitspreken over het onderwerp in de uitzending van De Wereld Draait Door op dinsdag 20 november waarbij een houtsnip werd bereid. Het gaat om een beschermde vogel waarop in ons land niet mag worden gejaagd. De koks zetten in het programma aan tot illegale actie door te beweren dat "jagers die een eigen jachtterrein hebben erop mogen schieten". Ook vertelde Robert Kranenborg dat hij zo'n vogel wel eens illegaal had bereid. Dit alles zonder dat er weerwoord kwam. Vroege Vogels is daar erg ongelukkig over, net als de vele mensen die er naar ons of elders hun woede over uitspreken."

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Stan.

Lonnie, je weet dat elk concert, cd, boek, etc. dat in DWDD gepromoot wordt binnen de kortste keren is uitverkocht? Er zullen flink wat mensen zijn die nu ook wel een keer een houtsnip willen proberen, er zullen jagers zijn die zich door de onzin-uitspraak dat jagers op hun eigen terrein snippen mogen schieten gesterkt voelen om vooral veel snippen te gaan schieten en ze geven ook nog tips over het naarbinnen smokkelen van beschermde diersoorten.
Het is wel heel erg naief om te denken dat dit geen negatief effect op de houtsnippenpopulatie zou kunnen hebben of effecten op de status van beschermde vogels in het algemeen. Immers, als meneer van Nieuwkerk het op tv doet, waarom zou ik het dan niet mogen?
Groeten,
Stan van Remmerden

Lonnie Bregman

Citaat van: Tom1980 op november 21, 2012, 13:32:22 PM
Citaat van: Lonnie Bregman op november 21, 2012, 13:28:48 PM
Citaat van: Tom1980 op november 21, 2012, 13:21:30 PM
Citaat van: Lonnie Bregman op november 21, 2012, 13:16:17 PM
Het item ging toch over een gerecht dat vroeger wel mocht en nu niet meer, en dat ze het nog één keer gingen klaarmaken gewoon om het gerecht nog een keer te laten zien? Het zal heus geen negatieve gevolgen hebben voor de houtsnippopulatie.

Snap de logica niet echt,
Ze mogen het niet,maar laten het dus nog 1 x zien(wat dus al niet mag)
En wat is het nut ervan dan?
Die kok was zo enthousiast aan het vertellen,
Zou me niks verbazen als ze het vaker klaarmaken.

Ze zullen toch wel een vergunning o.i.d. hebben gekregen? (Lijkt me dat je het anders niet zo doet op tv) Dan mocht het dus wel, en anders vind ik het vreemdste dat ze iets illegaals zo op tv laten zien.
Het nut lijkt me hetzelfde als van andere items op tv, leerzaam, amusement, dat soort dingen.
En dat het je niks zou verbazen als ze het vaker zouden klaarmaken heeft niks met het item zelf te maken.

Ja was errug leerzaam,
Zeker voor de jagers,
Die zitten nu allemaal lekker op het eigen terein :P

Hahaha oké, er zijn leerzamere tv-programma's ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Citaat van: Stan. op november 21, 2012, 13:34:50 PM
Lonnie, je weet dat elk concert, cd, boek, etc. dat in DWDD gepromoot wordt binnen de kortste keren is uitverkocht? Er zullen flink wat mensen zijn die nu ook wel een keer een houtsnip willen proberen, er zullen jagers zijn die zich door de onzin-uitspraak dat jagers op hun eigen terrein snippen mogen schieten gesterkt voelen om vooral veel snippen te gaan schieten en ze geven ook nog tips over het naarbinnen smokkelen van beschermde diersoorten.
Het is wel heel erg naief om te denken dat dit geen negatief effect op de houtsnippenpopulatie zou kunnen hebben of effecten op de status van beschermde vogels in het algemeen. Immers, als meneer van Nieuwkerk het op tv doet, waarom zou ik het dan niet mogen?

Nou, volgens mij zijn die dingen vrij duur (had ie het niet over 80 gulden?) en ik denk niet dat er nu veel mensen thuis zitten die reeën uit schotland gaan importeren. En dan moeten ze het ook nog klaarmaken, want in een restaurant kun je het nog steeds niet bestellen.

Ik denk dat het "DWDD-effect" sterker werkt op boeken dan op houtsnippen.
Groeten, Lonnie Bregman

Dorine

Als programmamaker heb je je verantwoordelijkheden en dat is m.i. niet om mensen lekker te maken voor beschermde houtsnip op je bord.
Dorine van Asten
peregrines.nl

joostheeremans

Je kan je natuurlijk afvragen waarom iets wat is verboden, zo nodig op tv moet worden getoond. Zeker als het item wordt overgoten met een zweem van ondeugendheid en een soort romantisch beeld van stroperij. Het had mij leerzamer geleken als er werd verteld waarom de houtsnip beschermd is, en een kleine uitleg over de Bols Snippenclub bijvoorbeeld. Van de BSC kon je lid worden als je twee houtsnippen schoot met je dubbelloops jachtgeweer, zonder dat je het geweer van je schouders haalde, in één beweging. Een doublet heette dat en je had er ook nog twee getuigen bij nodig. Op een bepaald punt had de BSC meer leden dan dat er houtsnippen broedden in Nederland.


Overigens is een houtsnip bestellen in Schotland helemaal niet duur, voor 6.50 pond heb je er één, al weet ik niet zeker hoe dit juridisch zit. Het verhaal van houtsnippen in reeënmagen vanuit Schotland laten importeren leek mij nogal ongeloofwaardig, volgens mij gebeurt dat eerder in Nederland.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Theovanv

Vind het ook belachelijk, natuurlijk zijn er ergere en omvangrijker overtredingen te vinden, maar het gaat om het principe en het geven van een signaal. Als het zo verboden is, kan een organisatie als de vogelbescherming dan geen aangifte doen?
Theo van Veenendaal

Gerard Troost

Citaat van: joostheeremans op november 21, 2012, 13:47:24 PM
Je kan je natuurlijk afvragen waarom iets wat is verboden, zo nodig op tv moet worden getoond.

Alles wat God verboden heeft komt op TV. Nu wordt er 1 Houtsnip gegeten en de "halve wereld draait door" en word verwezen naar voorbeeldfunctie van TV makers. Qua Voorbeeldfunctie: hardgrondig mee eens, maar blijkbaar geld dat alleen als het om vogels gaat. Dat is vreemd en jammer.

Btw volgens mij is het helemaal niet verboden om Houtsnip te eten (correct me if i'm wrong!). Je mag ze alleen niet schieten. Ik zeg begin een houtsnippenkwekerij, gat in de markt, ze schijnen namelijk heel wat lekkerder te zijn dan Plofkip!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Oenanthe

Je mag houtsnippen niet schieten maar ook niet in gevangenschap houden. Begin dus maar gewoon een scharrelkippenhouderij.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Dorine

Citaat van: gtroost op november 21, 2012, 14:52:15 PM
Citaat van: joostheeremans op november 21, 2012, 13:47:24 PM
Je kan je natuurlijk afvragen waarom iets wat is verboden, zo nodig op tv moet worden getoond.

Alles wat God verboden heeft komt op TV. Nu wordt er 1 Houtsnip gegeten en de "halve wereld draait door" en word verwezen naar voorbeeldfunctie van TV makers. Qua Voorbeeldfunctie: hardgrondig mee eens, maar blijkbaar geld dat alleen als het om vogels gaat. Dat is vreemd en jammer.

Btw volgens mij is het helemaal niet verboden om Houtsnip te eten (correct me if i'm wrong!). Je mag ze alleen niet schieten. Ik zeg begin een houtsnippenkwekerij, gat in de markt, ze schijnen namelijk heel wat lekkerder te zijn dan Plofkip!
Die voorbeeldfunctie geld voor mij met alles en zeker voor programma's van de publieke omroep.
Helaas zendt men tegenwoordig maar uit, kijkcijfers en aandacht is  het belangrijkste.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Bas vd Burg

Citaat van: Oenanthe op november 21, 2012, 14:59:09 PM
Je mag houtsnippen niet schieten maar ook niet in gevangenschap houden. Begin dus maar gewoon een scharrelkippenhouderij.

Waar baseer jij dat op Maarten (je mag Houtsnippen niet in gevangenschap houden)? Volgens mij mag je alles houden zolang het voorzien is van een gesloten pootring, als ik het goed heb begrepen uit de vele berichten op dit forum. Jouw opmerking snap ik niet zo heel goed.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

H.Valkema

Het is goed dat mensen zich hier druk over maken ik denk dat dit ook de reden is waarom het in Nederland niet meer mag, gelukkig is Nederland op het gebied van jacht een netjes land ter vergelijking een ervaring die ik vorig jaar in Portugal mee maakte.


Daar liggen de Watersnippen gewoon in de supermarkt vers geschoten, geloofde dat ze 8 euro p.s. kosten... Daar wordt nog 2 dagen per week (woensdag en zondag) door een fanatieke club jagers non stop op watersnip gejaagd..
Groeten,
Haije Valkema

Certhia

Natuurlijk geldt dit niet alleen voor vogels maar op een vogelforum heeft t weinig waarde om andere misstanden aan het daglicht  te brengen. Dus zo zwart/wit is het niet. Juist de vogel/natuurkwesties worden hier genoemd.

Citaat van: gtroost op november 21, 2012, 14:52:15 PM
Citaat van: joostheeremans op november 21, 2012, 13:47:24 PM
Je kan je natuurlijk afvragen waarom iets wat is verboden, zo nodig op tv moet worden getoond.

Alles wat God verboden heeft komt op TV. Nu wordt er 1 Houtsnip gegeten en de "halve wereld draait door" en word verwezen naar voorbeeldfunctie van TV makers. Qua Voorbeeldfunctie: hardgrondig mee eens, maar blijkbaar geld dat alleen als het om vogels gaat. Dat is vreemd en jammer.

Btw volgens mij is het helemaal niet verboden om Houtsnip te eten (correct me if i'm wrong!). Je mag ze alleen niet schieten. Ik zeg begin een houtsnippenkwekerij, gat in de markt, ze schijnen namelijk heel wat lekkerder te zijn dan Plofkip!
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Margreet Kwh

Ik heb net een reactie gestuurd waarin ik mijn afschuw heb uitgesproken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jos Welbedacht

Ik vind ook niet dat het moet kunnen omdat het wettelijk verboden is, maar zit wel met een (gewetens)vraag. Waarom Houtsnip niet, en kip wel (voor de niet-vegetariërs)? Alleen omdat de Houtsnip een beschermde soort is? Zo werkt het bij mij wel, zeker omdat ik een passie heb met wilde vogels, maar moreel gezien is het vrij oneerlijk om wel kip te eten, en Houtsnip niet. Best een vraagstuk waar over nagedacht mag worden.
Tevens denk ik dat Mathijs van Nieuwkerk en Peter R. de Vries niet geblamed moeten worden, omdat ik denk dat zij niet op de hoogte zijn van vogels en dergelijke zaken. Zeker als chef Kranenborg vertelt dat het wel mag onder bepaalde voorwaarden (dus op het eigen jachtterrein) zullen ze geloven dat het eten van een Houtsnip best mag. De redactie had dit natuurlijk wel moeten uitzoeken, en de chef-koks moeten er op aangesproken worden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

KorHaan

#46
Ja, de redactie had dit moeten uitzoeken. En heeft dat misschien ook wel gedaan. Elk item wordt vantevoren door de redactie uitputtend uitgezocht, om in de "live" uitzending niets maar dan ook niets aan het toeval over te laten. Dus dit hele item had niet uitgezonden mogen worden. Dat het wel wordt uitgezonden, zegt iets over DWDD.

"Jumping the shark" is een uitdrukking die wat mij betreft nu onderhand ook wel op DWDD van toepassing is.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

andrestr

Met vriendelijke groet André.

Klaas van Dijk

Citaat van: Have op november 21, 2012, 20:09:15 PMhttps://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/2775 Groet, Helena

Mooi zo. Goede vragen! Bedankt voor de link.

Zelf afgelopen zaterdag nog een Houtsnip gezien. Tijdens een hoogwatertelling op Schiermonnikoog, op de lage kwelder ten oosten van het Willemsduin. De vogel vloog op een meter afstand van me op. Vloog moeizaam omhoog en ging een heel eind verder weer zitten. Deze vogel staat in mijn notitieboekje en ik heb de waarneming net ingevoerd in waarneming.nl. Deze waarneming is ook verwerkt in het verslag van de hoogwatertelling en zal dus ook worden ingevoerd op de site van Sovon.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Violet (en Remco)

Wordt er net gebeld door de VARA, weet ik veel waarover, één of andere actie.
Krijg een keurige man aan de telefoon, die ook maar zijn werk doet. Belt alleen op precies het verkeerde moment... Want ik baal over die Houtsnip actie.
Dus duidelijk gemaakt wat ik daar van vond en dat ik daarom even geen zin had in één of andere actie van de VARA. Maar dat hij wel op het 'juiste moment' belde, want dan kon hij mijn commentaar gelijk doorgeven  ;D


Arme man, maar ik heb wel even m'n hart kunnen luchten.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Theovanv

#50
Citaat van: Have op november 21, 2012, 20:09:15 PM
https://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/2775
Groet,
Helena
Top!

Ik heb niet heel de uitzending gezien, maar er werd niet op de Houtsnip teruggekomen toch? Men weet bij de DWDD anderen wel haarfijn aan de tand te voelen (Boer zoekt vrouw). Maar bezwaren van Vroege Vogels (eveneens Vara), De Vogelbescherming, ophef op Facebook, Twitter en internetfora, kamervragen van de Partij voor de Dieren, artikelen in NRC en Trouw etc etc zijn wellicht niet genoeg voor DWDD. Zal wel met dat voetstuk te maken hebben......
Theo van Veenendaal

Norman

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 20, 2012, 21:02:51 PM
Hier kan ik mij dus echt niet druk om maken. Sterker nog, ik ben best benieuwd of het lekker smaakt? Zoals in dit item gezegt word kan je vrijwel nergens houtsnip krijgen in ons land. Misschien wel omdat er niet op gejaagd mag worden? Ik denk dat we ons dan beter druk kunnen maken om bijvoorbeeld die massale vangst van Amurvalken in India. Zo schokkend zeldzaam is de houtsnip ook weer niet.

Wat een vreselijke dooddoener. Er is altijd wel iets te vinden dat erger is of lijkt dan het onderwerp.
Met zo'n redenatie moeten we stoppen met ons druk maken over een paar vogeltjes en ons focussen op de wereldvrede.

We zouden ons druk moeten maken om de Houtsnip én de Amurvalken. Het is niet een kwestie van kiezen. Als je de leden van wrn.nl het vraagt zal er steun zijn voor beide problemen.

En een Houtsnip is zeldzamer dan je denkt. Hoeveel Houtsnippen kwam je 20 jaar terug tegen en hoeveel nu?
Huismussen, Grutto's, Kemphanen, Kieviten, Wilde Eenden, etc.  zijn ook niet zeldzaam, maar lopen wel terug in aantal. Daar moet wel iets aan gedaan worden.

Geert-Jan Kroon

Citaat van: Norman op november 21, 2012, 21:43:31 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 20, 2012, 21:02:51 PM
Hier kan ik mij dus echt niet druk om maken. Sterker nog, ik ben best benieuwd of het lekker smaakt? Zoals in dit item gezegt word kan je vrijwel nergens houtsnip krijgen in ons land. Misschien wel omdat er niet op gejaagd mag worden? Ik denk dat we ons dan beter druk kunnen maken om bijvoorbeeld die massale vangst van Amurvalken in India. Zo schokkend zeldzaam is de houtsnip ook weer niet.

Wat een vreselijke dooddoener. Er is altijd wel iets te vinden dat erger is of lijkt dan het onderwerp.
Met zo'n redenatie moeten we stoppen met ons druk maken over een paar vogeltjes en ons focussen op de wereldvrede.

We zouden ons druk moeten maken om de Houtsnip én de Amurvalken. Het is niet een kwestie van kiezen. Als je de leden van wrn.nl het vraagt zal er steun zijn voor beide problemen.

En een Houtsnip is zeldzamer dan je denkt. Hoeveel Houtsnippen kwam je 20 jaar terug tegen en hoeveel nu?
Huismussen, Grutto's, Kemphanen, Kieviten, Wilde Eenden, etc.  zijn ook niet zeldzaam, maar lopen wel terug in aantal. Daar moet wel iets aan gedaan worden.

Sorry jongens, dit was inderdaad wat te kort door de bocht. Heeft er iemand trouwens actuele informatie over het aantal broedparen in Nederland? Op de site van Vogelbescherming staat alleen 3.000 tot 4.500 in 1970 en 2.000 tot 3.00 in 1998/2000. Dat is inderdaad een afname. Zet deze ook door?
Groet,

Geert-Jan Kroon

Gerard Troost

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 22, 2012, 08:37:37 AM
Op de site van Vogelbescherming staat alleen 3.000 tot 4.500 in 1970 en 2.000 tot 3.00 in 1998/2000. Dat is inderdaad een afname. Zet deze ook door?
Er zijn er te weinig broeders in NL om een jaarlijkse trend te maken. Bovenstaande gegevens komen uit de vorige 2 atlassen. Het nieuwe atlasseizoen begin 1 december, dus ik zou zeggen meld je aan op www.sovon.nl/vogelatlas!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Geert-Jan Kroon

#54
Citaat van: gtroost op november 22, 2012, 08:50:20 AM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 22, 2012, 08:37:37 AM
Op de site van Vogelbescherming staat alleen 3.000 tot 4.500 in 1970 en 2.000 tot 3.00 in 1998/2000. Dat is inderdaad een afname. Zet deze ook door?
Er zijn er te weinig broeders in NL om een jaarlijkse trend te maken. Bovenstaande gegevens komen uit de vorige 2 atlassen. Het nieuwe atlasseizoen begin 1 december, dus ik zou zeggen meld je aan op www.sovon.nl/vogelatlas!

Ik zou graag een steentje bijdragen, maar waar haal je de tijd vandaan tegenwoordig. :-X
Groet,

Geert-Jan Kroon

Theo Linders

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 22, 2012, 08:54:16 AM


Ik zou graag een steentje bijdragen, maar waar haal je de tijd van daan tegenwoordig. :-X

ik neem aan bij Daan..... Al vraag ik me af of hij die wil afgeven.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

dupont

Wat een vreselijke dooddoener. Er is altijd wel iets te vinden dat erger is of lijkt dan het onderwerp.
Met zo'n redenatie moeten we stoppen met ons druk maken over een paar vogeltjes en ons focussen op de wereldvrede.


Ik daag iedereen hier uit het toch even in het juiste perspectief te zien. De mens in zijn algemeenheid klaagt graag en spreekt graag schande. Als je dan toch actueel wil zijn: maak je druk om zaken die er werkelijk toe doen. Heb je beelden gezien van Israël en Gaza?! Ga eens in het donker zitten en luister naar een opname van Radio 1 waarbij je de kanonnen van Israël vanuit zee elke seconde hoort denderen en je hoort het gezoem van drones boven Gaza... En stel je voor dat je dus in Gaza woont en jijzelf, vrouw en je kids doodbang bent. Of je woont in Tel Aviv en er ontploft een bom of er landt een raket op je huis... Dat is realiteit en actualiteit. Natuurlijk, een Houtsnip hoort niet geschoten te worden maar om hier twee pagina's vol over te schrijven... Ga dan brieven aan Hamas en de Israëlische regering schrijven.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Geert-Jan Kroon

Citaat van: Theo Linders op november 22, 2012, 14:25:38 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 22, 2012, 08:54:16 AM


Ik zou graag een steentje bijdragen, maar waar haal je de tijd van daan tegenwoordig. :-X

ik neem aan bij Daan..... Al vraag ik me af of hij die wil afgeven.

Excuses! Ik heb last van een eigenzinnige spatiebalk. ;)
Groet,

Geert-Jan Kroon

peterlindenburg

het juiste perspectief lijkt mij in ieder geval niet het Midden-Oosten conflict...
we zijn toch een forum van natuurliefhebbers!?

Citaat van: dupont op november 22, 2012, 14:31:38 PM
Wat een vreselijke dooddoener. Er is altijd wel iets te vinden dat erger is of lijkt dan het onderwerp.
Met zo'n redenatie moeten we stoppen met ons druk maken over een paar vogeltjes en ons focussen op de wereldvrede.


Ik daag iedereen hier uit het toch even in het juiste perspectief te zien. De mens in zijn algemeenheid klaagt graag en spreekt graag schande. Als je dan toch actueel wil zijn: maak je druk om zaken die er werkelijk toe doen. Heb je beelden gezien van Israël en Gaza?! Ga eens in het donker zitten en luister naar een opname van Radio 1 waarbij je de kanonnen van Israël vanuit zee elke seconde hoort denderen en je hoort het gezoem van drones boven Gaza... En stel je voor dat je dus in Gaza woont en jijzelf, vrouw en je kids doodbang bent. Of je woont in Tel Aviv en er ontploft een bom of er landt een raket op je huis... Dat is realiteit en actualiteit. Natuurlijk, een Houtsnip hoort niet geschoten te worden maar om hier twee pagina's vol over te schrijven... Ga dan brieven aan Hamas en de Israëlische regering schrijven.