"De Wereld Draait Door" maakt Houtsnip klaar

Gestart door Jubruch, november 20, 2012, 20:26:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jubruch


Ik zie net tot mijn stomme verbazing op tv dat een "Topchef" daar doodleuk een Houtsnip staat klaar te maken! De ene keer hebben ze een leuk item over de Nederlandse natuur, op een ander moment krijg je dit "voorgeschoteld". Voor wat het waard is maar even een berichtje naar de Vogelbescherming gestuurd of ze daar even officieel protest tegen aan willen aantekenen.

Hartelijke groeten,

Christian
Christian Kooij

Klaas van Dijk

Yup, op een ander forum werd er ook al verontwaardigd op gereageerd. Houtsnip is een beschermde soort in Nederland. Daar mag helemaal niet op worden gejaagd.

E-mail adres van de VARA is goed verborgen (ik kan alleen maar van die rare digitale invulformulieren vinden). Zie bv http://omroep.vara.nl/Contact.723.0.html en http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Contact.2262.0.html.

Zijn er mensen die wel een goed werkend e-mail adres weten te vinden?


redmar_woudstra

Ik vond het vreemd. Ook lekker koketteren met het feit dat je ooit illegaal geïmporteerde vogels gegeten hebt. Maar dit zal wel weer te politiek correct zijn, je hierover verwonderen?
groet,
Redmar

Geert-Jan Kroon

Hier kan ik mij dus echt niet druk om maken. Sterker nog, ik ben best benieuwd of het lekker smaakt? Zoals in dit item gezegt word kan je vrijwel nergens houtsnip krijgen in ons land. Misschien wel omdat er niet op gejaagd mag worden? Ik denk dat we ons dan beter druk kunnen maken om bijvoorbeeld die massale vangst van Amurvalken in India. Zo schokkend zeldzaam is de houtsnip ook weer niet.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Ben Wielstra

Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar Houtduif. Die mag wel neergeknald worden, dus dan is het geen probleem... toch?

Geert-Jan Kroon

Citaat van: Ben Wielstra op november 20, 2012, 21:20:51 PM
Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar Houtduif. Die mag wel neergeknald worden, dus dan is het geen probleem... toch?

Wat mij betreft, mits gereguleerd, geen probleem. Smaakt trouwens niet zo bijzonder een verse Hollandse houtduif.
Groet,

Geert-Jan Kroon

peterlindenburg

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 20, 2012, 21:02:51 PM
Hier kan ik mij dus echt niet druk om maken. Sterker nog, ik ben best benieuwd of het lekker smaakt? Zoals in dit item gezegt word kan je vrijwel nergens houtsnip krijgen in ons land. Misschien wel omdat er niet op gejaagd mag worden? Ik denk dat we ons dan beter druk kunnen maken om bijvoorbeeld die massale vangst van Amurvalken in India. Zo schokkend zeldzaam is de houtsnip ook weer niet.

Ja dan gaan we tegen die Indiërs zeggen 'Joh, wij hebben alle houtsnippen al op, kunnen jullie even stoppen met jacht op amoervalken!?' iets met splinter en balk...

Bram Rijksen

Jagen vind ik ook niks. Gelukkig vliegen heel wat Houtsnippen zich te barsten tegen kantoorramen, toevalligerwijs ook vaak in de periode voor de kerstdagen. Die kunnen zo de pan in, toch?

Geert-Jan Kroon

Citaat van: peterlindenburg op november 20, 2012, 21:31:08 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 20, 2012, 21:02:51 PM
Hier kan ik mij dus echt niet druk om maken. Sterker nog, ik ben best benieuwd of het lekker smaakt? Zoals in dit item gezegt word kan je vrijwel nergens houtsnip krijgen in ons land. Misschien wel omdat er niet op gejaagd mag worden? Ik denk dat we ons dan beter druk kunnen maken om bijvoorbeeld die massale vangst van Amurvalken in India. Zo schokkend zeldzaam is de houtsnip ook weer niet.

Ja dan gaan we tegen die Indiërs zeggen 'Joh, wij hebben alle houtsnippen al op, kunnen jullie even stoppen met jacht op amoervalken!?' iets met splinter en balk...
Jacht moet zeker beperkt moet worden als een populatie er onder lijdt. Voor zover ik weet/lees/zie is dat voor de Houtsnip niet direct het geval. Je hoort mij echter nergens zeggen dat we alle houtsnippen dan maar direct moeten afknallen en opeten.
Groet,

Geert-Jan Kroon

psoer

Reclame voor het illegaal schieten van Houtsnippen, de Vara is bezig leden terug te winnen.

Groet, Peter Soer

peterlindenburg


Ik vind het totaal onzinnig om jacht op houtsnippen te willen, zodat een enkele gegoede landgenoot die voor een flink bedrag kan opsmikkelen in een sterrenrestaurant. Daar kunnen geen 120 duizend gedode amoervalken in India voor mij iets aan veranderen.


Daarnaast was die kok ook nog smakelijk aan het vertellen hoe hij vroeger wel eens illegaal houtsnippen binnenkreeg uit Schotland, gesmokkeld in de buiken van reeën... Ik vind het een schande, en dat van dezelfde zender die ook Vroege Vogels maakt...bizar

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 20, 2012, 21:42:28 PM
Citaat van: peterlindenburg op november 20, 2012, 21:31:08 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 20, 2012, 21:02:51 PM
Hier kan ik mij dus echt niet druk om maken. Sterker nog, ik ben best benieuwd of het lekker smaakt? Zoals in dit item gezegt word kan je vrijwel nergens houtsnip krijgen in ons land. Misschien wel omdat er niet op gejaagd mag worden? Ik denk dat we ons dan beter druk kunnen maken om bijvoorbeeld die massale vangst van Amurvalken in India. Zo schokkend zeldzaam is de houtsnip ook weer niet.

Ja dan gaan we tegen die Indiërs zeggen 'Joh, wij hebben alle houtsnippen al op, kunnen jullie even stoppen met jacht op amoervalken!?' iets met splinter en balk...
Jacht moet zeker beperkt moet worden als een populatie er onder lijdt. Voor zover ik weet/lees/zie is dat voor de Houtsnip niet direct het geval. Je hoort mij echter nergens zeggen dat we alle houtsnippen dan maar direct moeten afknallen en opeten.

Yeronimo

Heb het helemaal gemist en hoor graag als ik ergens het fragment terug kan zien om daar een mening op te vormen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

KorHaan

"Hij is beschermd, maar een jager met een eigen jachtterrein mag hem schieten" ?!?

Dat heb ik vast niet goed verstaan.



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Tom1980

#16
ben hem nu aan het kijken wel niet via de link.

Wat een hufters :angry: :-X
Even de wereld draait door vol spammen met mail?
Of kunnen we hier nog wat meer aan doen?????

Edit ik heb al mailtje gestuurd,maarja boeit ze toch geen ene ****
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Dorine

Walgelijk stuk televisie.
Het hele stuk kwam bij over als een oproep aan de jagers om die vogels te schieten, want ze zijn zo lekker .........  >:D
En die uitspraak van die jager met eigen jachtterrein vond ik ook opvallend. Heel vreemd voor een beschermde vogel.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Dirk van Opheusden

Citaat van: KorHaan op november 21, 2012, 03:37:24 AM
"Hij is beschermd, maar een jager met een eigen jachtterrein mag hem schieten" ?!?

Dat heb ik vast niet goed verstaan.



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Dat heb je goed verstaan Ronald. Ik heb het die kok ook horen zeggen. Het was maar goed dat ik zat, anders was m'n broek afgezakt.
Dirk van Opheusden

joostheeremans

Ik kreeg sterk de indruk dat Kranenborg ook weleens houtsnippen in reeënbuiken kreeg aangeleverd vanuit Nederland. Als je ziet welke status er kleeft aan het schieten van een houtsnip, kan ik me bijna niet voorstellen dat het helemaal niet meer gebeurd in Nederland.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Hier de reactie van vogelbescherming op Facebook:
Vogelbescherming Nederland Vogelbescherming krijgt veel boze reacties op De Wereld Draait Door waar gisteren tijdens de uitzending een houtsnip werd bereid. Deze verontwaardiging deelt Vogelbescherming. Door dit soort elitaire items wordt de indruk gewekt dat het eten van beschermde vogels normaal zou zijn. Dit soort van programma kan bijdragen aan illegale jacht, waartoe in het programma openlijk werd aangezet. Bovendien werd door de aanwezige kok gesteld dat jagers op eigen terrein houtsnippen zouden mogen schieten. Dat is volstrekt onjuist. De houtsnip is in Nederland overal volledig beschermd.

Mensen die filmpjes hebben van levende houtsnippen zouden deze naar DWDD kunnen sturen om te laten zien hoe mooi deze vogels levend is.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Guus Peterse

Kan mooi in het kader van dat nieuwe item van ze: 'De natuur draait door'.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


UtrechtsVogelNet

Walgelijk item met ook walgelijke figuren: popi Matthijs, die Vreselijke Rrrrrrrrrrrrr de Vries, en die arrogante koekenbakker.

Phil

arnoud.vandenberg

#25
Het beste van de reactie van Vogelbescherming is de laatste zin; een Houtsnip is een buitengewoon mooie en interessante vogel waarvan je moet genieten door er naar te kijken en in de schemering te luisteren, niet om je darmkanaal ermee te vullen. De vogelbescherming van Vlaanderen pakte een dergelijke kwestie mbt Houtsnippen overigens pittig aan: zie een artikel in de Vlaamse krant 'De Morgen': http://www.demorgen.be/dm/nl/994/stand-der-dingen/article/detail/285965/2008/05/22/Houtsnip-in-de-pan-kan-topkok-duur-te-staan-komen.dhtml

Stan.

#26
Zeer walgelijk item inderdaad.

Iedereen kan hier een reactie naar de redactie sturen: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Contact-TV-redactie.2482.0.html
Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen zich uitspreken hierover. Vroege vogels heeft ook al gereageerd, zag ik.
Groeten,
Stan van Remmerden

Lonnie Bregman

Het item ging toch over een gerecht dat vroeger wel mocht en nu niet meer, en dat ze het nog één keer gingen klaarmaken gewoon om het gerecht nog een keer te laten zien? Het zal heus geen negatieve gevolgen hebben voor de houtsnippopulatie.
Groeten, Lonnie Bregman

Tom1980

Citaat van: Lonnie Bregman op november 21, 2012, 13:16:17 PM
Het item ging toch over een gerecht dat vroeger wel mocht en nu niet meer, en dat ze het nog één keer gingen klaarmaken gewoon om het gerecht nog een keer te laten zien? Het zal heus geen negatieve gevolgen hebben voor de houtsnippopulatie.

Snap de logica niet echt,
Ze mogen het niet,maar laten het dus nog 1 x zien(wat dus al niet mag)
En wat is het nut ervan dan?
Die kok was zo enthousiast aan het vertellen,
Zou me niks verbazen als ze het vaker klaarmaken.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Lonnie Bregman

Citaat van: Tom1980 op november 21, 2012, 13:21:30 PM
Citaat van: Lonnie Bregman op november 21, 2012, 13:16:17 PM
Het item ging toch over een gerecht dat vroeger wel mocht en nu niet meer, en dat ze het nog één keer gingen klaarmaken gewoon om het gerecht nog een keer te laten zien? Het zal heus geen negatieve gevolgen hebben voor de houtsnippopulatie.

Snap de logica niet echt,
Ze mogen het niet,maar laten het dus nog 1 x zien(wat dus al niet mag)
En wat is het nut ervan dan?
Die kok was zo enthousiast aan het vertellen,
Zou me niks verbazen als ze het vaker klaarmaken.

Ze zullen toch wel een vergunning o.i.d. hebben gekregen? (Lijkt me dat je het anders niet zo doet op tv) Dan mocht het dus wel, en anders vind ik het vreemdste dat ze iets illegaals zo op tv laten zien.
Het nut lijkt me hetzelfde als van andere items op tv, leerzaam, amusement, dat soort dingen.
En dat het je niks zou verbazen als ze het vaker zouden klaarmaken heeft niks met het item zelf te maken.
Groeten, Lonnie Bregman