Ctenophora festiva

Gestart door Windekind, april 03, 2007, 18:54:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Vorige week kreeg ik dit exemplaar aangeboden ter determinatie.
Gevonden in een stapeltje takkenhout (Robinia),  dat was bedoeld voor een terrarium. Er was sprake van een nest met eieren.
Ik heb de situatie niet gezien en kreeg deze info uit 2e hand.

Wie kan de soort benoemen ? M.I.is het een soort vlieg die goed is in mimicry, maar verbeter mij maar als het niet klopt.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

even verplaatst hier naartoe, want hij stond bij de overige ongewervelden.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jan Zwaaneveld

Het is een langpootmug uit het genus Ctenophora. C. ornata wellicht, uit mijn hoofd, maar ik zou het moeten uitzoeken. Dat zal ik bij gelegenheid even doen, als in de tussentijd niemand uitsluitsel geeft.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Windekind

#4
Alvast hartelijk dank voor je reactie Jan.
Het beest had inderdaad erg lange poten  :rolleyes:
Ik zou het erg leuk vinden om nog te horen of de soort met zekerheid tot de soort C. ornata is te benoemen.
Ik heb even wat plaatjes gekeken op internet en het lijkt er wel heel erg veel op. Ik ga er voorlopig vanuit dat dit de juiste naam is.
Ik verplaats hem nog even van de diptera-plek naar insekten alg.

Hoe algemeen of hoe zeldzaam is de soort ? Ik lees wel van "niet algemeen", maar misschien kan iemand dit nuanceren.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jan Zwaaneveld

Hoi Elmar, ik was een tikje te gehaast en te enthousiast. Ik kan er op basis van deze foto's niet meer van maken dan Ctenophora spec. Er zijn diverse gelijkende soorten. Ik heb weliswaar een determinatiesleutel voor deze langpoten, maar de foto's geven te weinig details prijs om met zekerheid tot soortbepaling te komen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Windekind

Jan, bedankt voor je reactie.
Enthousiasme houdt je enthousiast zal ik maar zeggen.
Mmm, merkwaardige zin.  :wacko:

Gezien het feit dat er een nest zit (zat) zal ik kijken of ik er nog een ex. vandaan kan halen.


Maar ik ben al blij met de Ctenophora spec.

Thanx
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Louis.Boumans

De tabel van Oosterbroek et al. 2006 er weer bij gehaald, dan kom ik toch duidelijk uit op Ctenophora festiva. Is tenslotte ook een feestelijk beest.

Elmar: is deze mug zo vroeg, of kwam hij eerder uit doordat het hout binne is bewaard?

Een 'nest' van deze dieren had ik niet onverwacht. De larven ontwikkelen zich in vermolmd hout. Ik weet niet of het wijfje veel eieren op dezelfde plek afzet. Als je er meerdere uit één stuk hout krijgt, is dat een leuke observatie.

groet, Louis