Hoofdmenu

Haakbekken

Gestart door laatvlieger, november 13, 2012, 22:47:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 13:45:14 PM
Met 'het laatste zetje geven' heb ik me waarschijnlijk wat verkeerd uitgedrukt.
Ik doelde erop dat ze niet Duitsland invliegen maar door de (zuid) oostenwind naar ons toe geblazen worden.
Boven Den Helder is de afgelopen nacht iig behoorlijk wat (lage) trek vastgelegd.
http://www.flysafe-birdtam.eu/profile.php?radar=denhelder
(Weet ik, Den Helder ligt behoorlijk ver van Denemarken af)

Maar ze zitten niet in het zuidoosten.
Als ze ergens worden heengeblazen is het van ons af.
Herman van der Meer

Steven Wytema

Sorry Herman, als je het niet wil begrijpen kan ik je een PM sturen hoe ik er over denk.
De goegemeente is denk ik niet echt geïnteresseerd in dit gezever.
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 14:06:10 PM
Sorry Herman, als je het niet wil begrijpen kan ik je een PM sturen hoe ik er over denk.
De goegemeente is denk ik niet echt geïnteresseerd in dit gezever.

Wat een rare manier om te zeggen dat je je ongelijk niet wil toegeven.
Het "gezever"is heel simpel: de Haakbekken zitten in Scandinavie. N-NO van ons dus. Met dat hogedrukgebied is de stroming daar naar (O)NO. Ze zullen dus niet deze kant op waaien en waar bij ons de wind vandaan komt zitten ze niet.
Herman van der Meer

lennartv

Citaat van: hiskodevries op november 14, 2012, 13:03:49 PM
marcel, obsmapp gebruiken dan heb je ze op je gsm staan


Dat is dan apart. Ik heb zojuist mijn Obsmapp helemaal geupdated, maar de haakbek staat er nog steeds niet bij...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

wumizusume

Citaat van: HPM op november 15, 2012, 13:26:13 PM
Citaat van: wumizusume op november 15, 2012, 12:53:07 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 11:23:13 AM
Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 10:56:57 AM
...
Toevalligerwijs ligt er nu een hogedrukgebied boven Polen om die vogels hopelijk ff het laatste zetje te geven.
Bessen checken dus!

Bij een hogedrukegebied boven Polen waaien ze juist de andere kant op.
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/weerkaarten/animate.cgi

Haha, alsof trekvogels zich van de wijs (en route) laten brengen door een beetje wind.

Waar laten ze zich dan wél door van de wijs brengen?

Ik denk aan: honger en/of instinctieve drang naar het zuid(west)en te vliegen. Verder (in andere gevallen) aan reversed migration, waarschijnlijk een afwijking waardoor ze de verkeerde kant opvliegen.
Ik reageerde zo omdat vroeger bij de behandeling van de waarneming van een extreem zeldzame Aziatische soort in bladen als British Birds er allerlei weerkaartjes bijgehaald werden om te 'verklaren' hoe die vogel in Groot-Britannië terecht zou zijn gekomen. M.i. flauwekul. Alsof al die Bladkoningen die we in de herfst hier krijgen hierheen gewaaid zouden zijn! Met reversed migration is zo'n beeld veel beter (maar ook weer niet volledig - ik weet het) te verklaren.
In het geval van Haakbekken is er denk ik van iets vergelijkbaars sprake: ze willen instinctief verder trekken en de richting lijkt ZW te zijn. Als ze dat in hun kop hebben zullen ze zich niet zo gauw laten beinvloeden door een beetje wind. Wèl kunnen ze natuurlijk daardoor iets afwijken van hun richting van voorkeur (we staan niet voor niks met ZO-wind graag op de trektelposten aan de kust!).
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 15, 2012, 13:26:13 PM
Citaat van: wumizusume op november 15, 2012, 12:53:07 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 11:23:13 AM
Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 10:56:57 AM
...
Toevalligerwijs ligt er nu een hogedrukgebied boven Polen om die vogels hopelijk ff het laatste zetje te geven.
Bessen checken dus!

Bij een hogedrukegebied boven Polen waaien ze juist de andere kant op.
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/weerkaarten/animate.cgi

Haha, alsof trekvogels zich van de wijs (en route) laten brengen door een beetje wind.

Waar laten ze zich dan wél door van de wijs brengen?

Voedselaanbod?  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

martinharskamp

Citaat van: lennartv op november 15, 2012, 16:16:13 PM
Citaat van: hiskodevries op november 14, 2012, 13:03:49 PM
marcel, obsmapp gebruiken dan heb je ze op je gsm staan


Dat is dan apart. Ik heb zojuist mijn Obsmapp helemaal geupdated, maar de haakbek staat er nog steeds niet bij...
Bij mij wel hoor!

Geert-Jan Kroon

Citaat van: martinharskamp op november 15, 2012, 18:42:31 PM
Citaat van: lennartv op november 15, 2012, 16:16:13 PM
Citaat van: hiskodevries op november 14, 2012, 13:03:49 PM
marcel, obsmapp gebruiken dan heb je ze op je gsm staan


Dat is dan apart. Ik heb zojuist mijn Obsmapp helemaal geupdated, maar de haakbek staat er nog steeds niet bij...
Bij mij wel hoor!

Ook de buitenlandse vogellijst gedownload?
Groet,

Geert-Jan Kroon

HPM

Citaat van: wumizusume op november 15, 2012, 16:43:34 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 13:26:13 PM
Citaat van: wumizusume op november 15, 2012, 12:53:07 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 11:23:13 AM
Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 10:56:57 AM
...
Toevalligerwijs ligt er nu een hogedrukgebied boven Polen om die vogels hopelijk ff het laatste zetje te geven.
Bessen checken dus!

Bij een hogedrukegebied boven Polen waaien ze juist de andere kant op.
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/weerkaarten/animate.cgi

Haha, alsof trekvogels zich van de wijs (en route) laten brengen door een beetje wind.

Waar laten ze zich dan wél door van de wijs brengen?

Ik denk aan: honger en/of instinctieve drang naar het zuid(west)en te vliegen. Verder (in andere gevallen) aan reversed migration, waarschijnlijk een afwijking waardoor ze de verkeerde kant opvliegen.
Ik reageerde zo omdat vroeger bij de behandeling van de waarneming van een extreem zeldzame Aziatische soort in bladen als British Birds er allerlei weerkaartjes bijgehaald werden om te 'verklaren' hoe die vogel in Groot-Britannië terecht zou zijn gekomen. M.i. flauwekul. Alsof al die Bladkoningen die we in de herfst hier krijgen hierheen gewaaid zouden zijn! Met reversed migration is zo'n beeld veel beter (maar ook weer niet volledig - ik weet het) te verklaren.
In het geval van Haakbekken is er denk ik van iets vergelijkbaars sprake: ze willen instinctief verder trekken en de richting lijkt ZW te zijn. Als ze dat in hun kop hebben zullen ze zich niet zo gauw laten beinvloeden door een beetje wind. Wèl kunnen ze natuurlijk daardoor iets afwijken van hun richting van voorkeur (we staan niet voor niks met ZO-wind graag op de trektelposten aan de kust!).

Maar neem Kraanvogels. Die komen tweemaal per jaar over Nederland terwijl dat echt niet de kortste weg voor ze is en ze ook niet komen eten. Hoveel er over ons land komen en tot hoe diep in het land hangt toch af van de wind.
Uiteraard laten normale trekvogels zich niet van hun hoofdrichting en beoogde doel brengen door tegenwind, maar ik denk niet dat Haakbekken zo'n gelegenheid aan zullen grijpen om eens een keertje naar Nederland af te zakken. Als die zo'n grote  trekdrang zouden hebben waren ze hier waarschijnlijk al lang geqeest.
Overigens heb ik in het najaar eens een Zwartkop geringd die een of enkele dagen later op de Shetlands werd teruggevangen.
Herman van der Meer

martinharskamp

Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 15, 2012, 18:43:30 PM
Citaat van: martinharskamp op november 15, 2012, 18:42:31 PM
Citaat van: lennartv op november 15, 2012, 16:16:13 PM
Citaat van: hiskodevries op november 14, 2012, 13:03:49 PM
marcel, obsmapp gebruiken dan heb je ze op je gsm staan


Dat is dan apart. Ik heb zojuist mijn Obsmapp helemaal geupdated, maar de haakbek staat er nog steeds niet bij...
Bij mij wel hoor!

Ook de buitenlandse vogellijst gedownload?
Ik wel.

lennartv

Citaat van: martinharskamp op november 15, 2012, 18:47:29 PM
Citaat van: Geert-Jan Kroon op november 15, 2012, 18:43:30 PM
Citaat van: martinharskamp op november 15, 2012, 18:42:31 PM
Citaat van: lennartv op november 15, 2012, 16:16:13 PM
Citaat van: hiskodevries op november 14, 2012, 13:03:49 PM
marcel, obsmapp gebruiken dan heb je ze op je gsm staan


Dat is dan apart. Ik heb zojuist mijn Obsmapp helemaal geupdated, maar de haakbek staat er nog steeds niet bij...
Bij mij wel hoor!

Ook de buitenlandse vogellijst gedownload?
Ik wel.


In het onderdeel 'Foto's geluiden en informatie' heb ik Xeno Canto NL gedownload en Vogels. In de lijst met opties zie ik daar niet iets van buitenlandse vogels staan. Misschien kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

lennartv

Ik ben er inmiddels achter, ik had de Observado soortenlijst nog niet gedownload. Dat heb ik nu wel gedaan en ik heb dus het geluid. Overigens zou het voor mij wel een stuk praktischer zijn als de 'realistische' dwaalgasten in Nederland ook in de soortenlijst zouden worden overgenomen. Ik kan bijvoorbeeld van de Raddes boszanger een mooi overzicht vinden bij wereld maar niet bij NL. Als een aantal geluiden van phyllo's (en inderdaad haakbek) zouden worden geplaatst in het Nederlandse overzicht dan scheelt dat weer wat zoekwerk. Ik weet niet of dat mogelijk is?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: lennartv op november 15, 2012, 19:03:08 PM
Ik ben er inmiddels achter, ik had de Observado soortenlijst nog niet gedownload. Dat heb ik nu wel gedaan en ik heb dus het geluid. Overigens zou het voor mij wel een stuk praktischer zijn als de 'realistische' dwaalgasten in Nederland ook in de soortenlijst zouden worden overgenomen. Ik kan bijvoorbeeld van de Raddes boszanger een mooi overzicht vinden bij wereld maar niet bij NL. Als een aantal geluiden van phyllo's (en inderdaad haakbek) zouden worden geplaatst in het Nederlandse overzicht dan scheelt dat weer wat zoekwerk. Ik weet niet of dat mogelijk is?
Heb je wel ingesteld dat je ook de zeldzame en zeer zeldzame soorten ziet....?

lennartv

 :-[  Nu zeer zeldzaam ingesteld, alles werkt prima. Bedankt! :duim:
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: lennartv op november 15, 2012, 19:58:16 PM
:-[  Nu zeer zeldzaam ingesteld, alles werkt prima. Bedankt! :duim:

Ach... t Is herkenbaar  B)
Ondersoorten, verzamelsoorten, exoten en hybriden moet je ook apart instellen.

Cornelis Fokker

Citaat van: frankneijts op november 14, 2012, 22:53:50 PM
Citaat van: wumizusume op november 14, 2012, 22:17:32 PM
Citaat van: Marcel van kammen op november 14, 2012, 00:02:41 AM
Ik zie niet zovaak haakbekken en ben niet zo bekend met hun habitat: waar kunnen we ze eventueel verwachten? Ik weet dat ze de laatste keer in een afzichtelijk hoekje zaten,maar komen ze bijv. op bepaalde bessenstruiken af?

Jelmer noemde het al, maar het mag benadrukt worden: Haakbekken zijn dol op lijsterbes (Sorbus).

Klopt helemaal maar dat geldt voor zo'n beetje alles wat bessen lust, inclusief niet in het laatst onze eigen lijsters en dat al vanaf pakweg begin augustus. Dat leidt er althans in mijn omgeving toe dat in de meeste jaren de voorraad lijsterbessen in november al ernstig pleite is...

Gelukkig is dat op deze plek nog niet het geval.. http://waarneming.nl/waarneming/view/72111192
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

HPM

Citaat van: Cornelis Fokker op november 15, 2012, 20:38:19 PM
Citaat van: frankneijts op november 14, 2012, 22:53:50 PM
Citaat van: wumizusume op november 14, 2012, 22:17:32 PM
Citaat van: Marcel van kammen op november 14, 2012, 00:02:41 AM
Ik zie niet zovaak haakbekken en ben niet zo bekend met hun habitat: waar kunnen we ze eventueel verwachten? Ik weet dat ze de laatste keer in een afzichtelijk hoekje zaten,maar komen ze bijv. op bepaalde bessenstruiken af?

Jelmer noemde het al, maar het mag benadrukt worden: Haakbekken zijn dol op lijsterbes (Sorbus).

Klopt helemaal maar dat geldt voor zo'n beetje alles wat bessen lust, inclusief niet in het laatst onze eigen lijsters en dat al vanaf pakweg begin augustus. Dat leidt er althans in mijn omgeving toe dat in de meeste jaren de voorraad lijsterbessen in november al ernstig pleite is...

Gelukkig is dat op deze plek nog niet het geval.. http://waarneming.nl/waarneming/view/72111192

Dat is geen Lijsterbes.
Herman van der Meer

Jos Welbedacht

Is het meidoorn? En zo ja, valt dat ook in de smaak bij Haakbekken?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HPM

Citaat van: Jos Welbedacht op november 15, 2012, 21:48:01 PM
Is het meidoorn? En zo ja, valt dat ook in de smaak bij Haakbekken?
Volgens mij inderdaad een Crataegus, maar geen gewone Meidoorn. En zoals je op de foto ziet worden de bessen door Pestvogels gegeten.
Herman van der Meer

wumizusume

Citaat van: HPM op november 15, 2012, 18:46:14 PM
Citaat van: wumizusume op november 15, 2012, 16:43:34 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 13:26:13 PM
Citaat van: wumizusume op november 15, 2012, 12:53:07 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 11:23:13 AM
Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 10:56:57 AM
...
Toevalligerwijs ligt er nu een hogedrukgebied boven Polen om die vogels hopelijk ff het laatste zetje te geven.
Bessen checken dus!

Bij een hogedrukegebied boven Polen waaien ze juist de andere kant op.
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/weerkaarten/animate.cgi

Haha, alsof trekvogels zich van de wijs (en route) laten brengen door een beetje wind.

Waar laten ze zich dan wél door van de wijs brengen?

Ik denk aan: honger en/of instinctieve drang naar het zuid(west)en te vliegen. Verder (in andere gevallen) aan reversed migration, waarschijnlijk een afwijking waardoor ze de verkeerde kant opvliegen.
Ik reageerde zo omdat vroeger bij de behandeling van de waarneming van een extreem zeldzame Aziatische soort in bladen als British Birds er allerlei weerkaartjes bijgehaald werden om te 'verklaren' hoe die vogel in Groot-Britannië terecht zou zijn gekomen. M.i. flauwekul. Alsof al die Bladkoningen die we in de herfst hier krijgen hierheen gewaaid zouden zijn! Met reversed migration is zo'n beeld veel beter (maar ook weer niet volledig - ik weet het) te verklaren.
In het geval van Haakbekken is er denk ik van iets vergelijkbaars sprake: ze willen instinctief verder trekken en de richting lijkt ZW te zijn. Als ze dat in hun kop hebben zullen ze zich niet zo gauw laten beinvloeden door een beetje wind. Wèl kunnen ze natuurlijk daardoor iets afwijken van hun richting van voorkeur (we staan niet voor niks met ZO-wind graag op de trektelposten aan de kust!).

Maar neem Kraanvogels. Die komen tweemaal per jaar over Nederland terwijl dat echt niet de kortste weg voor ze is en ze ook niet komen eten. Hoveel er over ons land komen en tot hoe diep in het land hangt toch af van de wind.
Uiteraard laten normale trekvogels zich niet van hun hoofdrichting en beoogde doel brengen door tegenwind, maar ik denk niet dat Haakbekken zo'n gelegenheid aan zullen grijpen om eens een keertje naar Nederland af te zakken. Als die zo'n grote  trekdrang zouden hebben waren ze hier waarschijnlijk al lang geqeest.
Overigens heb ik in het najaar eens een Zwartkop geringd die een of enkele dagen later op de Shetlands werd teruggevangen.

Grote vogels en/of zwevers zijn inderdaad gevoeliger voor wind. Al is de afwijking bij Kraanvogels niet echt groot: de 'normale' trekbaan ligt vrij dicht bij ons land.
Een ander voorbeeld zijn Roodpootvalken: bij aanhoudende oostenwind hebben we er hier echt meer dan bij (constante) zeewind.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Adri Clements

Heel illustratief is de trekroute van Bastaardarend Tõnn in 2011, vergeleken met de andere najaren. Sterk verdrift richting west toen er oostenwind stond. Boven Noord-Frankrijk was de wind niet meer zo krachtig en zie daar, hij vloog weer vrolijk verder op z'n oude route! Zie artikel in natuur.oriolus.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Justin Jansen

Eerste vogel is in Duitsland gezien (Wangerooge), overvliegend.
M.v.g., Justin Jansen


Adri Clements

Dat is dan goed nieuws, ruim 100km ten oosten van Schiermonnikoog (Wangerooge is het 8e Duitse waddeneiland oostelijk van Schier)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Casperr


Klaas van Dijk

In verschillende jaarverslagen van het Vogeltrekstation (ook het meest recente) staat te lezen dat er in Nederland in totaal 13 Haakbekken zijn geringd. Deze gevallen zijn ook terug te vinden op de online soortkaarten in Griel (http://www.griel.nl/Pages/StaticMaps.aspx), zie bijlage. Het blijkt te gaan om 13 vogels die in juli 1991 in Noord-Brabant zijn geringd (op het kaartje staan 13 waarnemingen, ook als je de periode uitbreidt tot 1 januari 1900 - vandaag).

Maar op http://www.dutchavifauna.nl/species/haakbek is hier niets van terug te vinden. Wat zijn dit voor vogels? In beslag genomen kooivogels die geringd met een Vogeltrekstation-ring weer zijn losgelaten?

Steven Wytema

Dat lijkt me de meest waarschijnlijke optie..
13 vogels in juli in het binnenland is niet erg voordehandliggende situatie voor wilde vogels.
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Klaas van Dijk op november 21, 2012, 13:17:53 PM
In verschillende jaarverslagen van het Vogeltrekstation (ook het meest recente) staat te lezen dat er in Nederland in totaal 13 Haakbekken zijn geringd. Deze gevallen zijn ook terug te vinden op de online soortkaarten in Griel (http://www.griel.nl/Pages/StaticMaps.aspx), zie bijlage. Het blijkt te gaan om 13 vogels die in juli 1991 in Noord-Brabant zijn geringd (op het kaartje staan 13 waarnemingen, ook als je de periode uitbreidt tot 1 januari 1900 - vandaag).

Maar op http://www.dutchavifauna.nl/species/haakbek is hier niets van terug te vinden. Wat zijn dit voor vogels? In beslag genomen kooivogels die geringd met een Vogeltrekstation-ring weer zijn losgelaten?

Ongetwijfeld. Immers is (was?) dat een normale gang van zaken als vogels om wat voor reden dan ook in beslag zijn genomen en (uit)gewend in een vogelasiel o.i.d.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas van Dijk

Bedankt voor de reacties. Lijkt mij inderdaad ook de meest waarschijnlijke optie.

Blijft staan dat (relatieve) leken die de Grielkaartjes raadplegen / gebruiken als bron snel op een verkeerd been zullen worden gezet m.b.t. het voorkomen van Haakbek in Nederland, want nergens staat aangegeven (ik kan het in ieder geval niet vinden) dat het dus niet gaat om wilde vogels.

Zie ook de discussie elders op dit forum over de Grielkaart van Paarse Strandloper (subforum ringen). Ook die kaart geeft een scheef beeld van de door de meesten veronderstelde werkelijkheid (= waarnemingen van wilde vogels met een link met Nederland).

Groetjes, Klaas

Sivienka

De blauwe stip op het kaartje geeft (niet helemaal precies) het Vogelrevalidatiecentrum Zundert aan dat gelegen is aan de Luitertweg. Blauwe stip zou de loslaat plek nabij de bossen kunnen zijn. Je kan navraag doen bij het revalidatiecentrum. http://www.vrczundert.nl/nl/home.aspx

Groetjes,
Sivienka

Klaas van Dijk

Klopt. De stip staat gecentreerd. Volgens Griel (zie ook http://www.griel.nl/Pages/StaticMaps.aspx):
Citeer"De waarnemingen worden gegroepeerd op afgeronde coordinaten (u kunt zelf kiezen op welk niveau). Ze geven dus niet de exacte locatie weer. Detail: Low (± 10KM)"

Is het nu wat duidelijker?