Welke bloedbij?

Gestart door ArjenDrost †, april 01, 2007, 02:26:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Hoi allen

Weet iemand welke bloedbij op onderstaande foto staat? Hij kwam uit een nestholte van de bij op deze foto die ik toch maar op Grote Zijdebij? houd.
De Grote Bloedbij zou parasiteren op de Grote Zijdebij, maar dit lijkt me geen Grote Bloedbij. Dus of er was een andere bij die per ongeluk in een Grote Zijdebij kolonie binnenviel, of het is toch geen Grote Zijdebij?

Wie helpt?

Alvast bedankt

Arjen
http://www.natureview.nl/photography/
http://www.nederpix.nl

ArjenDrost †

Ik weet het, ik ben ongeduldig. Maar heeft niemand een idee welke soort bloedbij dit is (en de bij waar hij op parasiteert in het andere topic)?

Groeten, Arjen

GerardL

Hallo Arjan,


Volgens mijn boekje (Tirion Insektengids) komen er 22 soorten in de Benelux voor.
(Specodes soorten)
Ter info staat er nog: de meeste soorten bloedbijen ontwikkelen zich als koekoeksbijen in de nesten van andere groefbijen.

Grtzzzz

Gerard



ArjenDrost †

Dank Gererd. Maar ik vrees dat ik al wist dat er meerdere soorten bloedbijen zijn (gezien op Wilde Bijen). Maar ik ben dus benieuwd welke soort het is, ik kom er zelf (zoals ik in m'n eerste post schreef) niet helemaal uit. Hij kwam dus niet uit het holletje van een groefbij, maar uit die van een zandbij of Grote Zijdebij (daar ben ik ook nog niet uit, zie m'n andere topic).

Met vriendelijke groet

Arjen

Mark van Veen

Bloedbijen zijn helaas niet van foto af te determineren, daarvoor zijn ze te lastig. Ik vrees dat je het bij Bloedbij spec. moet houden.
groet,

Mark van Veen

ArjenDrost †

Hmm, helaas. Is er dan een kenmerk waar ik in het veld op kan letten? Wie weet kom ik haar nog een keer tegen.
Zou het een Grote Bloedbij kunnen zijn? Dat zou verklaren waarom hij uit het holletje van een Grote Zijdebij (?) zou komen.

In ieder geval bedankt.

Arjen

Mark van Veen

Een Grote Bloedbij (S. albilabris) is het niet: daar is het achterlijf vrijwel geheel rood. Hier is het kontje duidelijk zwart.
groet,

Mark van Veen

ArjenDrost †

Bedankt Mark. Ik had al zo'n vermoeden eigenlijk (maar weet niet hoe variabel die soorten kunnen zijn).
Maar dan was hij dus kennelijk bij de verkeerde soort in het holletje gekropen, of is deze bij geen Grote Zijdebij.

Groeten, Arjen