Welke koekoeksbij kan dit zijn...

Gestart door corzonneveld, maart 31, 2007, 22:58:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Bij dezelfde kolonie zag ik ook een andere kleine wesp/bij/wespbij. Dit beestje deed me denken aan Nomada. Valt er iets te zeggen wat het is vanaf deze foto's??

Groet
Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

blerf

hallo,

dit is inderdaad een wespbij (Nomada spec.). en wel een vrouwtje. om welke soort het gaat zou ik niet durven zeggen

-blerf-
Groet,
Jeroen

Jelle

Mooi. Eén van de donker gekleurde soorten. Geen gastheerbijen of nesten in de buurt gezien? Zeker in het oog houden.

corzonneveld

En dan nu de toevoegingen... Als dit kleine wespbijtje land blijven de vleugels nog even in de 'vliegstand', vibrerend, en dus bedekken ze het achterlijf niet. Zie hieronder:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

als de vleugels sluiten is het achterlijf niet meer goed te zien...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Hier nog een zijkantje
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en tot slot nog een poetsende.

Determineren van de gastheer is voor mij een even groot probleem als determineren van de gast... Op grond van foto's in dit forum getoond kan ik gokken dat hier vliegt: Andrena flavipes. Dicht in de buurt vliegt A. haemorrhoa, iets wat lijkt op A. barbilabrus, A. cf. nitida, en een zeer kleine Andrena die ik nog niet heb (durven laten) zien. Dt doe ik dan straks.

De hier getoonde Nomada is ook klein (in mijn beleving...), zie de zandkorrels. Ik zou zeggen ca 8 mm.

Het zou al leuk zijn als de mogelijkheden tot 2 a 3 soorten beperkt kunnen worden, dan is wellcith op grond van verspreiding ed een gokje te wagen. Ik weet dat determinatie van foto vaak niet goed mogelijk is, maar ben tevreden met een duidelijke inperking (die liefst verder gaat dan Nomada spec.! :rolleyes: )

Groet
Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl