namen vliegen

Gestart door ajnoeverman, augustus 12, 2005, 14:46:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajnoeverman

Wie weet hoe de volgende (zweef)vliegen heten? Van een aantal heb ik wel een vermoeden, maar wil het graag zeker weten.

1)
Ik dacht zelf Dilophus febrilis klopt dat?

2)
Ik dacht zelf Episyrphus balteatus

3)
Ik dacht zelf Eristalis tenax

4)
Ik dacht een zweefvlieg van het geslacht Melanostoma.

5)

6)

7)

Alvast bedankt,

Arie Noeverman

Mark van Veen

1 - Als de foto nu genomen is en het dier niet al te groot (<1 cm) ben ik het met je eens
2 - klopt
3- kleine bijvlieg - E. arbustorum (met 90% waarschijnlijkheid)
4 - Syritta pipiens
5 - vlieg, wat weet ik niet, geen zweefvlieg
6 - witte reus of volucella pellucens
7 - bijtje, ondetermineerbaar
groet,

Mark van Veen

ajnoeverman

Mark bedankt voor je snelle reactie.

Wat betreft vlieg 1 is deze week egfotografeerd. Dus dat klopt wel.

Vlieg 5 is ca. 8 mm groot en is glanzend.

vlieg 7 (het bijtje). Hierbij nog een foto waardoor determinatie toch mogelijk is. Het dier zit op een schijnpapaver. In verhouding is dit dus een kleine bij. Ik heb deze foto twee jaar geleden gemaakt in maart.



Groeten,

Arie Noeverman

Paul Beuk

Citeer1 - Als de foto nu genomen is en het dier niet al te groot (<1 cm) ben ik het met je eens
Aan de doorns op de schenen kun je zien dat het een Bibio is, zeer waarschijnlijk Bibio marci.
Paul

Mark van Veen

CiteerWat betreft vlieg 1 is deze week egfotografeerd. Dus dat klopt wel.
Het kleine probleempje is dat bibio's niet meer vliegen... En de foto is onscherp op de poten. Paul, heb je een second opinion?
groet,

Mark van Veen

gardensafari

#5
Is Bibio clavipes juist geen nazomer- en herfstsoort?
Vandaag heb ik een identieke (?) vlieg gezien in Winterswijk. Het was helaas op mijn werk, dus geen vangpotje of camera bij de hand. Doet zeer sterk aan de Maartse Vlieg denken, alleen de vliegtijd klopt niet.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Zou, ik zeg het zachtjes en heel voorzichtig, want vliegen zijn echte rotzakken, nummer 5 niet een Lonchaeidae kunnen zijn, bij voorbeeld Setisquamalonchaea fumosa? Ik ken die familie verder niet, helaas.... Ik kan ook niet zien aan de foto hoe groot het beestje is de meeste Lonchaeidae zijn < 5 mm.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Ik ben benieuwd wat Paul vindt, die is erg goed in vliegen. Aan. B. clavipes had ik nog niet gedacht.
groet,

Mark van Veen

Paul Beuk

Van die Bibio lijken de vleugels wat zwartachtig en dat hoort niet bij de najaars Bibio. Het blijft dus problematisch.
over vlieg nr5 durfde ik niets te zeggen omdat ik het gewoon niet weet. Setisquamalonchae lijkt erop, maar die wordt toch niet echt 8 mm. Ik heb nog wel aan Muscidae zitten denken, waarin ook een paar van die blauwe vliegen met rode oogjes zitten.
Paul

AvanderHeijden


Mark van Veen

CiteerIs 5 geen wapenvlieg?
nee, die zien er heel anders uit. Dit is een lid van de groep 'kleine zwarte vliegjes', die lastig op naam te brengen zijn. Paul is erg goed in dit soort spul, dus als hij twijfelt  &lt;_&lt;  
groet,

Mark van Veen