Kleine netwants

Gestart door Arp, maart 31, 2007, 14:06:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Aangezien hier kennelijk mensen rondwaren die wel van Want(s)en weten, nog eens een poging met een probleemgevalletje van vorig jaar. Dit kleine netwantsje zat voorjaar 2006 toen ik uit de auto stapte opeens op mijn hand - ik maak mij ook sterk dat het vervolgens wegvloog, maar het kan eventueel ook "waaien" geweest zijn (hoewel het een prachtige, tamelijk windstille dag was) - m.a.w. ik heb het gevoel dat het géén nimfje was.

Ik heb al eens eerder op insektenfotos.de (hier) nagevraagd en kreeg daar in eerste instantie van Jürgen Peters als antwoord dat het wel eens een Stephanitis takeyai zou kunnen zijn. Even later kwam iemand langs die wel heel veel van wantsen weet, maar op dat ogenblik er vooral op uit was om Jürgen af te zeiken en zich er dus toe beperkte om diens antwoord in het belachelijke te trekken, zonder echter duidelijk te maken wat het dan wel zou zijn, behalve dat hij deze foto erbij plakte, die hij kennelijk voor dezelfde soort houdt. Sindsdien heb ik het maar opgegeven met de netwantsen, want zonder literatuur of andere hulp houdt het bij mij qua herkenning snel op.

Enfin, toch nog maar eens een poging hier dus. Deze is dus volgens R.D. géén Stephanitis takeyai. Maar wat dan wel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Stephanitis takeyai, een met de waardplanr (Pieris japonica) uit Japan geïntroduceerde soort, die inmiddels goed ingeburgerd is in tuinen en parken en ook steeds meer op Rhododendron wordt waargenomen. Lijkt veel op de inheemse S. oberti, die op rododendron en rode bosbes leeft, maar niet zo'n grote donkergekleurde halsblaas ("hoed") heeft.

Arp

#2
CiteerStephanitis takeyai ... Lijkt veel op de inheemse S. oberti, die op rododendron en rode bosbes leeft, maar niet zo'n grote donkergekleurde halsblaas ("hoed") heeft.
Dus toch??!!  Dat maakt het wel ietwat verwonderlijk dat R. het nodig vond Jürgen vanwege de determinatie als Stephanitis takeyai zo af te zeiken. Ik had eigenlijk verwacht dat het dan toch wel (overduidelijk) wat anders moest zijn ... nou ja, misschien weet hij het toch ook allemaal niet zo precies als'ie doet voorkomen <_<

Bedankt ook voor je uitleg over het verschil met S. oberti - alvast weer een weetje meer erbij  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)