Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Misschien handig om mijn kramsvogels voortaan te vervagen, worden ze tenminste niet met appels uit de boom gegooid.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ben Gaxiola

Is het spammen of drammen,
dat zwammen over krammen?
Ben Gaxiola

Laurens89

#302
Citaat van: HPM op januari 19, 2013, 09:47:13 AM
Citaat van: Laurens89 op januari 18, 2013, 23:25:37 PM
Ha Herman,

Ik lees al enige tijd het determinatie forum, waarvan ik veel leer mede dankzij jouw antwoorden (en was gelukkig dus al enigszins voorbereid op jouw manier van antwoorden soms).

Of een kramsvogel nu wel een mooie vogel is of niet, ik vond het akelig dat ze alle bessen van de struiken aten waar de pestvogels eerst zaten! Had ze ook nog niet in de bessenstruiken gezien voor de sneeuwval.

Om het on-topic te houden: kan het zijn dat sneeuwval de aantallen pestvogels in NL vermindert, doordat vogels zoals kramsvogels en koperwieken richting parkjes trekken om daar hun voedsel vandaan te halen (en dus direct met pestvogels de strijd aangaan om bessen)??

Laurens

Het maakt mij niet uit wat je mooi of lelijk vindt. Voor mijn part vind je een Kramsvogel een lelijk kreng, maar als je hier vol overtuiging gaat beweren dat een Kramsvogel alleen maar een gepimpte Merel is dan geef je er blijk van niet te weten waar je het over hebt, wat niets met ervaring heeft te maken maar gewoon met (niet) kijken. In zo'n geval neem ik het voor de beledigde partij op. De Kramsvogel dus.
Je blijkt nu ook nog eens een hekel aan ze te hebben omdat ze alle bessen 'van de Pestvogels' opeten. Alsof Kramsvogels niet moeten eten en alle bessen het eigendom van Pestvogels zijn!

Ik zeg toch dat ik ze eergisteren gezien heb :P (en vele malen daarvoor)? En ik vind het gewoon geen mooie vogel, lijkt me einde verhaal.

Edit: wat ik in eerste instantie probeerde te zeggen: "He wat vind ik het persoonlijk vervelend dat de kramsvogels, een soort waar ik totaal geen uitspraak over doe, door de sneeuwval met een andere soort, de pestvogel, in competitie komt over de bron van voedsel."





HPM

#303
Hierbij een tot en met januari bijgewerkt plaatje met gegevens over de Pestvogel in Waarneming deze winter.
Er lijken er nu nog maar weinig in Nederland te verblijven en die zitten op maar een paar plekken, die niet allemaal even vaak door waarnemers worden bezocht.
In Assen zit momenteel het grootste aantal en van die lokatie worden ook de meeste waarnemingen doorgegeven.

De onderste grafiek toont het aantal kilometerhokken met pestvogelmeldingen per week. Dat geeft een wat realistischer indruk van de verspreiding dan per dag.
De laatste week loopt een paar dagen door in februari.

Herman van der Meer

HPM

#304
Hierbij een tot en met januari bijgewerkte vergelijking tussen de doorgegeven aantallin Pestvogels in Nederlan en Belgie.
Vooral de Belgische piek in de eerste helft van januari is opmerkelijk omdat die in Nederland volledig ontbreekt.


Herman van der Meer

HPM

#305
Hierbij een update van de Pestvogels tot en met februari. In de weekgrafiek loopt week 9 t/m 3 maart.

(Bijlagen verwijderd, vernieuwde in volgende bericht)
Herman van der Meer

HPM

#306
Hierbij een update van de Pestvogels tot en met maart.
Herman van der Meer

HPM

#307
Afgaande op het aantal meldingen en het aantal doorgegeven exemplaren hebben we deze winter veruit de grootste pestvogelinvasie in de geschiedenis van Waarneming.nl gehad (zie bijlage), maar Sovon noemt het 'een bescheiden invasie'. Ik denk dat dat wel klopt.
http://www.sovon.nl/nl/content/late-pestvogels

Herman van der Meer

frankneijts

Goed werk Herman: zeer verhelderend!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tom1980

Hoelang bleven de Pestvogels al die andere jaren in Nederland,(welke maand laatste melding)
Ik zie nu nog enkele meldingen,is dit uitzonderlijk laat?
En wanneer zullen de laatste ongeveer weg gaan(als dat een beetje in te schatten is)
Zal er vast wel geen blijven hangen hier,al zou dat wel leuk zijn natuurlijk.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Citaat van: Tom1980 op april 08, 2013, 19:43:17 PM
Hoelang bleven de Pestvogels al die andere jaren in Nederland,(welke maand laatste melding)
Ik zie nu nog enkele meldingen,is dit uitzonderlijk laat?
En wanneer zullen de laatste ongeveer weg gaan(als dat een beetje in te schatten is)
Zal er vast wel geen blijven hangen hier,al zou dat wel leuk zijn natuurlijk.

Je kan in bovenstaande grafieken zien en ook in de statistieken van Waarneming dat april niet zo erg ongebruikelijk is.
http://waarneming.nl/soort/stats/306
Herman van der Meer

Tom1980

Thnx Herman,
Je zou er dus van uit kunnen gaan dat uiterlijk eind mei de laatste weg zijn.
Alle jaren
Juni (1 melding)
Juli,augustus (0)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Je weet achteraf pas tot wanneer ze zijn gebleven.

Herman van der Meer