Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Patrick1977

Vreemd, nog geen topic hierover..... Maarreh volgens mij hebben we n dikke invasie te pakken of niet?
Iemand wellicht interessante berichten uit scandinavie.hierover? Hoop namelijk wel dat ze nu pok tot limburg af gaan zakken.

Gr patrick lemmens
Gr. Patrick Lemmens

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Patrick1977 op november 07, 2012, 16:27:54 PM
Vreemd, nog geen topic hierover..... Maarreh volgens mij hebben we n dikke invasie te pakken of niet?
Iemand wellicht interessante berichten uit scandinavie.hierover? Hoop namelijk wel dat ze nu pok tot limburg af gaan zakken.

Gr patrick lemmens

Uit België komt er in ieder geval al een melding niet ver van Maastricht (uit Tienen, 50 km ten westen van).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Patrick1977 op november 07, 2012, 16:27:54 PM
Maarreh volgens mij hebben we n dikke invasie te pakken of niet?

Euhhh  :rolleye:

van f&s martens
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marcel van kammen

Jammer van de technische kwaliteit van de foto, maar wat een spektakel op die plaat zeg. Geweldig zo'n club bij mekaar. Ik had er vandaag eentje bijna op mn schoenen zitten, hij liet zn besje vallen uit de boom en besloot er maar achteraan te duiken.....alsof het het laatste besje van de hele struik was. Prachtbeeesten zijn het, ik was ze even vergeten maar nu weet ik het weer: Pestvogels zijn nog 10x gaver dan mijn favoriet de Hop! Nieuwe nummer 1 dus :-)

HPM

Over Falsterbo waren het er tot nu toe maar enkele (13 in twee dagen) maar vandaag ineens 32.
Dat er in Nederland een invasie is is al sinds de laatste week van oktober duidelijk.
Herman van der Meer

Dorine

Een invasie,
stuur er dan maar een paar richting zuid-oosten van het land  ;)
Dorine van Asten
peregrines.nl

Bart van Hoogstraten

Wat ze morgen bij Sovon onder lunchtijd aan het doen zijn laat zich ook wel raden...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marcel van kammen

Als we meer noorderwind krijgen,levert dat dan ook nog meer pesto's op denken jullie? Het zijn er nu al mooi wat,maar dr passen dr nog wel wat meer in Friesland. Is het automatisch ook wat rustiger met mensen op elke locatie :-)

Rikstar

#8
Ook in de UK begint de invasie zich sinds eind oktober te vormen. Erg leuk, en ook ik heb gelukkig alweer een groepje kunnen ontdekken daar  :)

Edit: en een grote invasie is het bij lange na nog niet. Ik heb in Nederland nog geen waarnemingen langs zien komen van 100+ vogels.  :angel:    Kan mij nog goed jaren herrinderen met 500+ in stad Groningen. Om maar 1 van de vele voorbeelden te noemen. Maar deze aantallen kunnen zeker nog komen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

c.witkamp

in estland vanaf begin oktober, tot 1000 per waarneming.
groeten,

cees

Wim Langbroek

Dat wordt de bessenstruiken weer goed in de gaten houden, en het kenmerkende geluidje natuurlijk van overvliegende beesten. Superbeesten zijn het
Mvg. Wim Langbroek

Jeroen Nagtegaal

Gezien de waarnemingen in de UK, maar ook op de eilanden is herkomst vanuit Noorwegen wellicht waarschijnlijk?
Dat zou ook het afwijkende patroon vanuit Falsterbo wellicht verklaren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 07, 2012, 17:41:29 PM
Gezien de waarnemingen in de UK, maar ook op de eilanden is herkomst vanuit Noorwegen wellicht waarschijnlijk?
Dat zou ook het afwijkende patroon vanuit Falsterbo wellicht verklaren?

Of ze komen uit het oosten en steken vanuit Nederland de Noordzee over.
Herman van der Meer

HPM

#13
Hier Pestvogel in Duitsland vanaf 1 oktober maar dxe eersten lijken daar op 23 oktober te zijn gemeld. Op Waarneming was dat op de 25e.
http://www.ornitho.de/index.php?m_id=30097
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op november 07, 2012, 18:49:37 PM
Hier Pestvogel in Duitsland vanaf 1 oktober maar dxe eersten lijken daar op 23 oktober te zijn gemeld. Op Waarneming was dat op de 25e.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93999.msg1305648#msg1305648

(volgens mij heb je iets verkeerd gedaan met copy-pasten; ik begrijp het in ieder geval niet)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 07, 2012, 18:54:23 PM
Citaat van: HPM op november 07, 2012, 18:49:37 PM
Hier Pestvogel in Duitsland vanaf 1 oktober maar dxe eersten lijken daar op 23 oktober te zijn gemeld. Op Waarneming was dat op de 25e.
http://www.ornitho.de/index.php?m_id=30097

(volgens mij heb je iets verkeerd gedaan met copy-pasten; ik begrijp het in ieder geval niet)

Veranderd.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 07, 2012, 17:41:29 PM
Gezien de waarnemingen in de UK, maar ook op de eilanden is herkomst vanuit Noorwegen wellicht waarschijnlijk?
Dat zou ook het afwijkende patroon vanuit Falsterbo wellicht verklaren?

Ongetwijfeld zullen er Pestvogels via Noorwegen naar de UK vliegen maar ze komen dan eerst ergens anders vandaan: broeden doen ze er immers nauwelijks.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: Rikstar op november 07, 2012, 17:09:42 PM
Ook in de UK begint de invasie zich sinds eind oktober te vormen. Erg leuk, en ook ik heb gelukkig alweer een groepje kunnen ontdekken daar  :)

Edit: en een grote invasie is het bij lange na nog niet. Ik heb in Nederland nog geen waarnemingen langs zien komen van 100+ vogels.  :angel:    Kan mij nog goed jaren herrinderen met 500+ in stad Groningen. Om maar 1 van de vele voorbeelden te noemen. Maar deze aantallen kunnen zeker nog komen.

Ik kan mij tientallen jaren herinneren met 0 (NUL) Pestvogels. Tjongejonge, de jeugd van tegenwoordig. Jemig de pemig.
Groeten,

Bram ter Keurs

Marwin

Kan niet wachten dat ze in Zwolle worden gevonden :blink:
Is denk ik een kwestie van tijd, want ze zijn al wel hier in de buurt geweest o.a Deventer, Ommen en vandaag ook Steenwijk.
Paar dagen geleden een overvliegend beest over Zwolle gemeld.

Er zijn er nog niet veel gemeld in het binnenland, dus hopelijk komt dat snel!
Eergisteren gerichte zoekactie gedaan in Zwolle zonder resultaat.
Vrijdag middag nog maar eens proberen!
Zwolle toch wel Place to be voor deze soort ;D :duim:

Rikstar

Inmiddels 27 Bram  ;D

Citaat van: BramtK op november 07, 2012, 20:57:15 PM
Citaat van: Rikstar op november 07, 2012, 17:09:42 PM
Ook in de UK begint de invasie zich sinds eind oktober te vormen. Erg leuk, en ook ik heb gelukkig alweer een groepje kunnen ontdekken daar  :)

Edit: en een grote invasie is het bij lange na nog niet. Ik heb in Nederland nog geen waarnemingen langs zien komen van 100+ vogels.  :angel:    Kan mij nog goed jaren herrinderen met 500+ in stad Groningen. Om maar 1 van de vele voorbeelden te noemen. Maar deze aantallen kunnen zeker nog komen.

Ik kan mij tientallen jaren herinneren met 0 (NUL) Pestvogels. Tjongejonge, de jeugd van tegenwoordig. Jemig de pemig.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Haha, oke, dat valt dus ook wel weer mee. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Yeronimo

Twee jaar geleden zat Leeuwarden nog vol. Ik wil niet klagen, maar toch moeten ze hier nog gevonden worden  :-\
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Citaat van: Yeronimo op november 07, 2012, 23:34:14 PM
Twee jaar geleden zat Leeuwarden nog vol. Ik wil niet klagen, maar toch moeten ze hier nog gevonden worden  :-\


Je vindt ze niet als je achter je computer zit, ga zoeken dan!
Gijs

j.steenbergen

O, ik kan niet wachten! Al die suffe wijkjes doorcrossen op je fietsje, wat een fijne hobby hebben we toch! ;)
Jeroen Steenbergen

Geert-Jan Kroon

Citaat van: dralion13 op november 08, 2012, 09:02:18 AM
Citaat van: Yeronimo op november 07, 2012, 23:34:14 PM
Twee jaar geleden zat Leeuwarden nog vol. Ik wil niet klagen, maar toch moeten ze hier nog gevonden worden  :-\


Je vindt ze niet als je achter je computer zit, ga zoeken dan!

Citeer
  Reactie #21 Gepost op: november 07, 2012, 23:34:14 pm

Met een nachtkijker? ;)
Groet,

Geert-Jan Kroon


Marcel van kammen

Klopt helemaal Hisko. In Buitenpost waren de aantallen niet zo groot, maar daar heb ik in de afgelopen 10 jaar toch ook zo'n 3 of 4 jaar gehad dat de Pestvogeltjes op precies dezelfde plekken zaten. Dit jaar helaas nog niet gevonden,hoewel ik ook het idee heb of hebben de spreeuwen en de koperwieken de meeste bessen al weg zitten vreten.

Guus Peterse

Wat me in Utrecht juist is opgevallen de afgelopen jaren is dat ze elke invasie weer op een andere plek zitten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan vH

Hier in Barneveld zitten ze ook bijna elk jaar langs de Barneveldse Beek, maar ik heb ze dit jaar nog niet kunnen vinden daar.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op november 08, 2012, 10:30:11 AM
Hier in Barneveld zitten ze ook bijna elk jaar langs de Barneveldse Beek, maar ik heb ze dit jaar nog niet kunnen vinden daar.

Wacht nou maar even af. Ze zijn net twee weken in het land. Als het doozret hebt je nog maanden de kans om ze tegen te komen. In sommige jaren is de piek pas in maart.
Herman van der Meer