Hoofdmenu

Jufferkraan Maurik

Gestart door Timo Roeke, oktober 28, 2012, 20:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Vergis je niet. Mensen rijden liever voor niets, dan later iets mislopen. Er zijn in totaal net geen 400 mensen bij de Siberische taling in Almelo geweest. Daar hadden ze mazzel. Bij deze vogel waarschijnlijk niet. Bovendien is de twijfel een goede promotor. Dit topic is ook al 10.00+ keer gelezen. De jukra heb ik uiteindelijk bezocht door alle heisa. De steppeklap heb ik nog niet bezocht.

Guus Peterse

Citaat van: HPM op november 05, 2012, 16:56:14 PM
Hij is op gebied ingevoerd maar het adres staat erbij. Gewoon de oude plek.
Inmiddels is het in orde, maar aanvankelijk was-ie in het verkeerde gebied ingevoerd. Vandaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Timo Roeke op november 05, 2012, 17:21:33 PM
Vergis je niet. Mensen rijden liever voor niets, dan later iets mislopen. Er zijn in totaal net geen 400 mensen bij de Siberische taling in Almelo geweest. Daar hadden ze mazzel. Bij deze vogel waarschijnlijk niet. Bovendien is de twijfel een goede promotor. Dit topic is ook al 10.00+ keer gelezen. De jukra heb ik uiteindelijk bezocht door alle heisa. De steppeklap heb ik nog niet bezocht.

Dit soort topics behoort tot de meest 'populaire' van dit forum.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=stats
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op november 03, 2012, 23:13:18 PMBovendien is het dacht ik voor ringers niet eens toegestaan om dit soort gevallen gericht te vangen.

Ja, dat klopt.

Maar je moet er dan ook een landelijk project van maken met meerdere ringers en voor meer soorten (vergelijkbare soorten [water]vogels met een onduidelijke herkomst). Zie de bijdrage van Tom van der Have met wat ideeën hierover. En het hoeft echt niet zo heel ingewikkeld te zijn hoor, hier en elders is voldoende geschreven om zo'n projectvoorstel goed te onderbouwen. Ik kan me niet voorstellen dat het Vogeltrekstation het dan niet zo goedkeuren (zeker niet als het projectvoorstel ook door een aantal organisaties etc. wordt ondersteund, en zeker niet als er ook publicaties uit voort zullen komen).

Voor enkele soorten lopen dergelijke projecten al / staan in de startblokken. Denk aan Casarca in Nederland (deels naar aanleiding van een discussie op waarneming.nl): op dit moment is een groep ringers / vogelaars hier mee bezig (voor volgend jaar), denk aan Nijlgans (project van Frank Majoor), denk aan het Duitse neozoën project van Olaf Geiter & Susanne Homma, etc.

Merken van dergelijke vogels met duidelijk afleesbare individuele merktekens (pootringen, halsbanden etc.) is makkelijke manier om, met behulp van vrijwilligers (=vogelaars, fotografen, 'the general public' etc.) een heleboel informatie hierover te krijgen. Pas dan kom je een stap verder. Denk aan die omzwervingen van die pelikaan die opeens naar Duitsland vloog (heb jij toen heel mooi in beeld gebracht), denk aan de omzwervingen van gekleurringde Sneeuwganzen uit Duitsland (etc.).

HPM

Klaas, de projecten die je noemt zijn wel wat anders dan het ad-hoc of stelselmatig vangen en ringen van al dan niet dubieuze twitchvogels.

Herman van der Meer

Jan2002

Citaat van: Timo Roeke op november 05, 2012, 17:21:33 PM
...Dit topic is ook al 10.00+ keer gelezen...
Dat zegt niet alles. Ik volg dit topic op de voet; niet omdat die vogel me interesseert, maar omdat ik al dagenlang hartelijk kan lachen over hoe een groep volwassen mannen over elkaar heenbuitelt om hun gelijk, dan wel andermans ongelijk aan te tonen  ;D
Groet,
Jan

Carolien

Citaat van: Jan2002 op november 05, 2012, 21:52:36 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 05, 2012, 17:21:33 PM
...Dit topic is ook al 10.00+ keer gelezen...
Dat zegt niet alles. Ik volg dit topic op de voet; niet omdat die vogel me interesseert, maar omdat ik al dagenlang hartelijk kan lachen over hoe een groep volwassen mannen over elkaar heenbuitelt om hun gelijk, dan wel andermans ongelijk aan te tonen  ;D


Vind ik leuk!!!!!!!

Herman Bouman

Citaat van: Timo Roeke op november 05, 2012, 17:21:33 PM
Vergis je niet. Mensen rijden liever voor niets, dan later iets mislopen. Er zijn in totaal net geen 400 mensen bij de Siberische taling in Almelo geweest. Daar hadden ze mazzel. Bij deze vogel waarschijnlijk niet. Bovendien is de twijfel een goede promotor. Dit topic is ook al 10.00+ keer gelezen. De jukra heb ik uiteindelijk bezocht door alle heisa. De steppeklap heb ik nog niet bezocht.
Dat is natuurlijk doodzonde... tja keuzes

Timo Roeke

Doodzonde inderdaad :). Maar de Steppeklap is 3,5 uur rijden voor een enkele rit. Dat zit er nu niet in.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op november 05, 2012, 20:40:36 PM
Klaas, de projecten die je noemt zijn wel wat anders dan het ad-hoc of stelselmatig vangen en ringen van al dan niet dubieuze twitchvogels.
Ook daar is het geeft het Vogeltrekstation wel toestemming voor mits goed onderbouwd. Zodoende was er dus ook toestemming om de mogelijke Amerikaanse Zilvermeeuw te vangen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 05, 2012, 22:53:04 PM
Citaat van: HPM op november 05, 2012, 20:40:36 PMKlaas, de projecten die je noemt zijn wel wat anders dan het ad-hoc of stelselmatig vangen en ringen van al dan niet dubieuze twitchvogels.
Ook daar is het geeft het Vogeltrekstation wel toestemming voor mits goed onderbouwd. Zodoende was er dus ook toestemming om de mogelijke Amerikaanse Zilvermeeuw te vangen.

Je moet ergens beginnen, en vaak begint een project met een ad-hoc vangst en/of enkele ad-hoc waarnemingen. Er zijn genoeg vragen te bedenken met betrekking tot herkomst, bewegingen (etc. etc. etc.) van in Nederland rondvliegende vogelsoorten waarvan òf de herkomst onduidelijk is, òf waarvan wel duidelijk is wat de herkomst is (bv Huiskraai), maar waarvan we een heleboel andere zaken nog niet weten.

Merken (= ringen met een metalen ring van het Vogeltrekstation en met een duidelijk ander merkteken) is vaak de enige manier om wat stappen verder te komen. Hier en elders zijn eindeloze betogen op te hangen of Jufferkranen in jaar X dezelfde waren als die in jaar Y (en Z, etc.). Daar kom je niet / nooit uit; wel als ze duidelijk zijn gemerkt. Idem over de vraag of een Jufferkraan in NL dezelfde is als een Jufferkraan in Oostenrijk. Nu blijft het hangen op veel 'misschien' / boterzachte veronderstellingen (etc.).

Dit alles geldt nog in veel sterkere mate voor de ideeën of tamme (bv enkele generaties) / losgelaten Jufferkranen qua trekgedrag (of noem maar op) wel of niet weer hetzefde gedrag gaan vertonen als ze een aantal jaren in vrijheid rondvliegen. Durf jij daar een zinnige uitspraak over te doen? Ik niet. Merken van vogels kan ook een antwoord op deze vraag geven.

Nakomelingen van ex-gevangenschap Ooievaars blijken dus ook gewoon heen & weer te vliegen naar de overwinteringsgebieden in West-Afrika. Zonder ringonderzoek had niemand je geloofd. En wat denk je van die rare Brandganzen? In een dierentuin / parkje geboren Brandganzen blijken gewoon mee te trekken met de wilde vogels naar het noorden en gaan daar ook gewoon broeden. Idem. Weten we alleen door ringonderzoek.

Hoeft natuurlijk echt niet om alle soorten te gaan: je kunt er een aantal (tien, noem maar een getal) uitpikken / een selectie maken voor een aantal goede kandidaten uitkiezen.

Jeroen heeft bijvoorbeeld een dergelijk ringproject opgestart voor Zwarte Zwaan. Wat weten we daar nu van? Idem de flamingo's. Weten we nu veel meer van omdat ze door Joop Treep c.s. worden gekleurringd. Grote watervogels worden overal & nergens gezien & massaal op de foto gezet.

Wouter Monster

Zodoende was er dus ook toestemming om de mogelijke Amerikaanse Zilvermeeuw te vangen.

Ik voel een drijfjacht op de jufferkraanvogel opkomen! ;D
Groet, Wouter Monster

Jeroen Nagtegaal

Drijfjacht? Gewoon een inloopkooi met kuikens erin. Geef hem een weekje en je hebt hem...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

leostegeman

 
En als blijkt dat het een escape is, wat dan.. Dan weet je dat dus van dit individu maar dan kan je nog niks zeggen over de rest en zal je bij elk ander individu weer de zelfde discussie krijgen.

Wat mogelijk wel zinvol is, en wat Klaas ook aangeeft, is om de vogel als je m toch hebt, te merken (met wat dan ook). Dan kan je dus zien wat er verder met de vogel gebeurt....

stefanhageman

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 07, 2012, 13:51:06 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 06, 2012, 20:03:08 PM
Drijfjacht? Gewoon een inloopkooi met kuikens erin. Geef hem een weekje en je hebt hem...

Wie in Utrecht of rond Tiel organiseert een vangactie en vraagt daarvoor toestemming van de bewoners? Jeroen wil denk ik wel tijd vrijmaken om bij het vangen te helpen en hij kan met een rugveer en top van p3 isotopenonderzoek laten doen. Hoewel bijna iedereen in een kooivogel gelooft, blijft het interessant om aan te tonen waar hij vandaan komt.

Ik wil best helpen met vangen. Misschien als je IVN-West-Betuwe contacteert dat er wel iets geregeld kan worden?
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Even de reactie (iets aangepast) die ik naar Arnoud mailde op het forum zetten. Dat geeft wellicht meer duidelijkheid.

Voor het vangen is wel wat meer nodig, zeker aan verguningen en toestemmingen.
Voor het vangen zijn denk ik 2 opties. Strikken vanuit een schuiltent. Dat kan in principe al elke dag, maar oogt wat bruut.
Een andere optie het vangen met een kooi (of slagnet), iets waar Frank Majoor ook wel ervaring mee heeft.

Probleem is dat er veel tijd in gaat zitten op een relatief onbereikbare plek voor mij... Tijd die ik nu niet heb, en Frank vermoedelijk ook niet.

Meest praktisch is nu denk ik dat er een local wordt gezocht die gaat praten met de boer en vervolgens gaat voeren met kuikens.
Zodra de vogel gewend aan de kooi is, kan gezorgd worden dat een ringer (Frank, ik of iemand anders) paraat staat om het nodige te doen.

Tegelijk moet toestemming geregeld worden bij het VT en moet van te voren een protocol geschreven worden wat er met de vogel wordt gedaan indien gechipt en indien niet gechipt. In het 2e geval is wild aannemelijk en ben ik ook sterk voor om de vogel te kleurringen en direct weer los te laten als de conditie het toelaat.

Samengevat moet er dus een 'projectteam' samengesteld worden.
Dat gaat zorgen voor:
-vergunningen
-voeren
-vangmiddelen
-een protocol 'wat doen we met de vogel als...'
-etc. etc.

Wie zin heeft om mee te helpen kan mij mailen op jhc.nagtegaal@gmail.com.
Ik wil in deze fase best het projectteam vormen, maar ga zeker niet de kar trekken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene Janssen

#376
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 07, 2012, 15:06:04 PMEen andere optie het vangen met een kooi (of slagnet), iets waar Frank Majoor ook wel ervaring mee heeft.
Met een valalarm hoef je mogelijk niet eens te prebaiten. Gewoon wachten totdat de SMS afgaat... Ik wil wel een valalarm uitlenen, ik heb helaas geen dagkuikens liggen... Ik kan wel met een aanhanger ergens een inloopkooi oppikken, heb er zelf helaas geen.

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 07, 2012, 13:51:06 PMWie in Utrecht of rond Tiel organiseert een vangactie en vraagt daarvoor toestemming van de bewoners? Jeroen wil denk ik wel tijd vrijmaken om bij het vangen te helpen en hij kan met een rugveer en top van p3 isotopenonderzoek laten doen. Hoewel bijna iedereen in een kooivogel gelooft, blijft het interessant om aan te tonen waar hij vandaan komt.
Is het zeker dat dit isotopenonderzoek dan doorgang vindt? Dan lijkt mij bijna alles in kruiken...

René
René Janssen

Pim

Wat al te simplistisch om een niet gechipte vogel als wild te beschouwen.
Er wordt dan wel voorbijgegaan aan eerdere observaties omtrent gedrag en verenkleed.
Ik hoop dat het CDNA wat kritischer zal kijken naar deze casus.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 07, 2012, 13:51:06 PM
en hij kan met een rugveer en top van p3 isotopenonderzoek laten doen

Zo te zien is dergelijk onderzoek vrij recent uitgevoerd: http://waarneming.nl/foto/view/4110331


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rene Janssen op november 08, 2012, 08:40:00 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 07, 2012, 15:06:04 PMEen andere optie het vangen met een kooi (of slagnet), iets waar Frank Majoor ook wel ervaring mee heeft.
Met een valalarm hoef je mogelijk niet eens te prebaiten. Gewoon wachten totdat de SMS afgaat... Ik wil wel een valalarm uitlenen, ik heb helaas geen dagkuikens liggen... Ik kan wel met een aanhanger ergens een inloopkooi oppikken, heb er zelf helaas geen.

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 07, 2012, 13:51:06 PMWie in Utrecht of rond Tiel organiseert een vangactie en vraagt daarvoor toestemming van de bewoners? Jeroen wil denk ik wel tijd vrijmaken om bij het vangen te helpen en hij kan met een rugveer en top van p3 isotopenonderzoek laten doen. Hoewel bijna iedereen in een kooivogel gelooft, blijft het interessant om aan te tonen waar hij vandaan komt.
Is het zeker dat dit isotopenonderzoek dan doorgang vindt? Dan lijkt mij bijna alles in kruiken...

René
Kijk daar hebben we wat aan. Eendagskuiken zal het probleem niet wezen.

Isotopen-onderzoek kan ook uitgevoerd worden.
Vergunning om de vogel te vangen is min of meer ook rond.

Dan wil ik zelf dat er van te voren vastgesteld wordt wat er met de vogel gebeurd indien gechipt of niet gechipt.
Ringen en loslaten? Of de dierentuin in... En welke Dierentuin? etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

Bij Ouwehands hebben ze nog geen Jufferkranen, misschien dat zij interesse hebben  ;D
Steven Wytema


Klaas van Dijk

Een metalen ring geven (aan de tibia), een hele duidelijke indvidueel herkenbare kleurring om de tibia en weer loslaten. Lekker in de natuur / in het boerenland laten rondlopen / rondvliegen en gewoon zien wat deze vogel gaat doen.

Vanzelfsprekend een uitputtende beschrijving (=ruiscore 0-5) maken van alle vleugelpennen (handpennen, armpennen, tertials, staartpennen, links en rechts). En een heleboel andere maten van deze vogel nemen.

Erg leuk allemaal dat dit zo in gang wordt gezet.

Jeroen Nagtegaal

Loslaten is denk ik niet toegestaan op basis van de Flora en Fauna wet indien het een Kweekvogel blijkt te zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jaapbird

oeps glipt ie uit mijn handen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: jaapbird op november 08, 2012, 13:56:29 PM
oeps glipt ie uit mijn handen

Als je een vergunning hebt om hem weer terug te vangen, denk ik dat ze dit niet gaan geloven. Of je moet hem nog maar een keer vangen!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

Prima als er wat geneuzeld wordt. Maar als er mensen zijn die daadwerkelijk een bijdrage willen leveren kan ik dat zeker waarderen. Er moeten bijvoorbeeld ook contacten gezocht worden met Dierenambulance/Opvangcentra etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

#386
Een serieuze bijdrage dan, in elk geval als zodanig bedoeld: er wordt gezegd dat vrijlaten in geval van escape niet is toegestaan. Omgekeerd lijkt me dat vasthouden in geval van wilde vogel niet zal (in elk geval niet zou moeten) zijn toegestaan. En ondanks de algemene stemming lijkt me de kans groot dat wildheid-of-niet niet onmiddellijk in de hand valt vast te stellen. Dus...? Vasthouden tot we het wel weten en als, in dat hypothetische geval, een paar weken later uit de uitkomsten van het DNA-onderzoek mocht blijken dat-ie toch wild was, alsnog vrijlaten? Dan lijkt me 'oeps glipt-ie uit mijn handen' misschien nog een reëlere optie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Steven Wytema

Nou ging het hier niet (in eerste instantie) om DNA Guus, maar om het vaststellen of het dier een chip draagt.


Ik vind het wel een gevatte opmerking want als ie geen chip draagt lijkt het me wel voor de hand liggend om DNA af te nemen.
In dat geval moet je idd enkele weken wachten en is het (dus) voordehand liggend om de vogel in een dierenasiel op te vangen.
Maar dierenambulance en -asiel doen daar doorgaans niet heel moeilijk over toch?
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Wat wettelijk is toegestaan, wil ik daarom ook goed van te voren uitgezocht hebben. Evenals een protocol 'Wat te doel als...' Het vasthouden mag denk ik wel als ervan uitgegaan wordt dat de vogel verzwakt is. De lokale Dierenambulance heeft immers al een vangpoging gedaan. Zeker weten doe ik het niet, daarvoor is dus contact ook nodig met de Dierenambulance etc.

Iets tussen de regeltjes door doen lijkt me in dit geval, dat toch veel bekendheid heeft niet kunnen. Dat kan voor alle betrokkenen gevolgen hebben. Iets waar ik in elk geval geen zin in heb.

Daarnaast heeft DNA-afnemen verder weinig zin. Het gaat om isotopen-onderzoek.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

#389
DNA, isotopen, sorry, even door elkaar gehaald. Dat van die chip had ik ook wel door, maar waar het natuurlijk om gaat is als er geen chip gevonden wordt. Zoals al eerder in dit topic opgemerkt lijkt de conclusie dat-ie dan dus wild is, wat voorbarig en dan zul je dus nog even moeten wachten op de uitkomst. En los van wat wettelijk is toegestaan en los van de welwillendheid van de asiels vraag ik me af of het wel wenselijk is en moreel toelaatbaar om zo'n vogel een paar weken op te bergen.
Nog los van het feit dat, mocht er geen chip gevonden worden, misschien wel ineens een heleboel mensen toch maar even willen gaan kijken en die krijgen daar dan voorlopig even de kans niet toe. Dat is natuurlijk niet relevant want, ik hoor het al roepen: 'het belang van twitchers is uiteraard ondergeschikt'. Maar gevangenschap is natuurlijk ook niet in het belang van de vogel.


Nou ja, uiteindelijk is dit natuurlijk in hoge mate hypothetisch.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015