Hoofdmenu

Jufferkraan Maurik

Gestart door Timo Roeke, oktober 28, 2012, 20:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

Citaat van: Hans Peterse op november 03, 2012, 12:04:04 PM
Ik lees deze discussie met verbazing.
Waar maken we ons eigenlijk druk om? Naar mijn idee maakt de vogel weinig kans, maar ik ben toch wezen kijken. Mooie vogel, en blij dat ik 'm gezien heb, wild of niet. Je zou haast zeggen dat de principiële weigeraars de lijst-fetisjisten zijn, en niet degenen die wel gaan kijken...
En stel dat-ie wel wordt geaccepteerd, zoals de Eend-van-Almelo, is dat erg? Wie of wat wordt hier schade gedaan? De reputatie van het CDNA, of vogelend Nederland? So what? Het lijkt me dat er serieuzer zaken zijn om je druk om te maken...

Hans
:duim: :duim:

Klaas van Dijk

Citaat van: dupont op november 03, 2012, 11:31:14 AMWat mij betreft komt er een grote 'etnische' zuivering van de Nederlandse lijst: alle Canadese Ganzen eraf, Fluitzwaan, Buffelkopeend, Kokardezaagbek, Rossgans, Sneeuwgans excl goede exemplaar in NoordHolland, etc etc. We houden elkaar nu lekker voor de gek!

Edwin, waarom staat Knobbelzwaan niet in deze lijst? En hoe is het met de Ooievaar?

Ben Wielstra

CiteerEn de Langstaartklauwier, Goudlijster, Dwerguil, Sperweruil etc, die worden ook gehouden. Dus alleen eendachtigen van de lijst halen, dat is pas jezelf voor de gek houden!

Vandaar ook eendachtigen EN Jufferkraan. En dan nog een makkelijk antwoord: waarom de Indische Gans etc. NIET op de lijst?

August

Citaat van: Klaas van Dijk op november 03, 2012, 13:16:24 PM
Citaat van: dupont op november 03, 2012, 11:31:14 AMWat mij betreft komt er een grote 'etnische' zuivering van de Nederlandse lijst: alle Canadese Ganzen eraf, Fluitzwaan, Buffelkopeend, Kokardezaagbek, Rossgans, Sneeuwgans excl goede exemplaar in NoordHolland, etc etc. We houden elkaar nu lekker voor de gek!

Edwin, waarom staat Knobbelzwaan niet in deze lijst? En hoe is het met de Ooievaar?
Hellaas worden er meer uilen gehouden dan Kraanvogels. Heb begrepen van Handelaar dat er ruim 20000 uilen in particulier bezit zijn. Deze handelaar verkoopt zelf 250 uilen per jaar. De kans dat een uil een esc is vele maler groter. Bijna alle zangvogels kan je ook makkelijk kopen. Noem ze maar op ik weet wel een adres. Wat ik wil zeggen als je etnische zuivering wil houden doe het dan goed?
August van Rijn

Edwin Russer

Citaat van: Klaas van Dijk op november 03, 2012, 13:16:24 PM
Citaat van: dupont op november 03, 2012, 11:31:14 AMWat mij betreft komt er een grote 'etnische' zuivering van de Nederlandse lijst: alle Canadese Ganzen eraf, Fluitzwaan, Buffelkopeend, Kokardezaagbek, Rossgans, Sneeuwgans excl goede exemplaar in NoordHolland, etc etc. We houden elkaar nu lekker voor de gek!

Edwin, waarom staat Knobbelzwaan niet in deze lijst? En hoe is het met de Ooievaar?

Klaas, je moet bij David zijn ;) 
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Klaas van Dijk

Citaat van: Ben Wielstra op november 03, 2012, 13:18:48 PMWaarom de Indische Gans etc. NIET op de lijst?

Inderdaad. Werp maar eens een blik op figuur 1 op http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/early/2012/10/25/rspb.2012.2114.full.pdf+html?sid=19969d37-ce01-4d2b-a7e6-c6ca51cf3ca4

Van ergens in het midden/noorden van Mongolië naar het zuidpuntje van India vliegen is snel 5000 km (via de kortste route). Vanuit Mongolië een beetje afbuigen naar west en binnen no time zit je als Indische Gans in (West)Europa.


Klaas van Dijk

Citaat van: Edwin Russer op november 03, 2012, 14:22:10 PMKlaas, je moet bij David zijn ;)
Yap, gelijk & excuses. Maar jij mag ook het antwoord wel geven hoor.

cursorius

Citaat van: Klaas van Dijk op november 03, 2012, 14:23:20 PM
Citaat van: Ben Wielstra op november 03, 2012, 13:18:48 PMWaarom de Indische Gans etc. NIET op de lijst?

Inderdaad. Werp maar eens een blik op figuur 1 op http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/early/2012/10/25/rspb.2012.2114.full.pdf+html?sid=19969d37-ce01-4d2b-a7e6-c6ca51cf3ca4

Van ergens in het midden/noorden van Mongolië naar het zuidpuntje van India vliegen is snel 5000 km (via de kortste route). Vanuit Mongolië een beetje afbuigen naar west en binnen no time zit je als Indische Gans in (West)Europa.

En dan ook nog eens als hoogst vliegende vogel. Ik zeg gaan voor n 'goedvoelende' Indische Gans. Gevoelsvogelen. Zo 2013!

Ben Gaxiola

Ik zeg kleurringen die beesten!  8)
Ben Gaxiola

meeuwissen

Was wel even schrikken vandaag bij de nieuwste foto's van de Maurik Jufferkraan op waarneming.nl.
Met name de foto's van Ton van Wijk en Tom Visbeek laten afgebroken toppen zien van de handpennen aan beide vleugels. De bruinige tertials en bovenste armpennen zien er gehavend en afgebroken uit.
Dit beeld zie je vaak op foto's van Jufferkranen in volieres en parken (internetsites), vaak dan nog veel dramatischer door het kortwieken.
Beschadiging van de pennen van deze Jufferkraan zijn volgens mij toch ontstaan door het breken van de pennen tegen gaas. Dit beeld ken ik van grote vogels in gevangenschap.
Erg wetenschappelijk klinkt het niet maar het is mij tot nog toe niet gelukt dergelijke slijtage (schredder?) aan te tonen op foto's van de wilde Jufferkraan in zijn broedgebieden.
De allereerste foto moet ik nog vinden.....
De jonge Jufferkraan in de BBC-film die achtervolgd wordt door twee Arenden is ook niet puntgaaf, maar die is gewoon aan het ruien, mist een paar pennen.
Erg optimistisch over het wild zijn ben ik niet.
Met groeten
Guido Meeuwissen


meeuwissen

Jan, die foto ben ik ook tegengekomen maar dit zijn volgens mij ontbrekende en normaal ruiende vleugelpennen. Zie ik niet als gedeeltelijke slijtage maar als natuurlijk aanwezige rui.
Guido

jvdlaan

Citaat van: meeuwissen op november 03, 2012, 18:11:36 PM
Jan, die foto ben ik ook tegengekomen maar dit zijn volgens mij ontbrekende en normaal ruiende vleugelpennen. Zie ik niet als gedeeltelijke slijtage maar als natuurlijk aanwezige rui.
Guido

Pardon me French, maar de linker vogel zijn linkervleugel (p6 vermoed ik). Daarvan is de top duidelijk gesleten dan wel afgebroken.

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op november 03, 2012, 18:18:33 PM
Citaat van: meeuwissen op november 03, 2012, 18:11:36 PM
Jan, die foto ben ik ook tegengekomen maar dit zijn volgens mij ontbrekende en normaal ruiende vleugelpennen. Zie ik niet als gedeeltelijke slijtage maar als natuurlijk aanwezige rui.
Guido

Pardon me French, maar de linker vogel zijn linkervleugel (p6 vermoed ik). Daarvan is de top duidelijk gesleten dan wel afgebroken.

Lijkt er meer op dat p6 (als we de buitenste 10 noemen) gedraaid is en je tegen de (top van de) "zijkant" aan kijkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

#314
Citaat van: frankneijts op november 03, 2012, 18:28:43 PM
Citaat van: jvdlaan op november 03, 2012, 18:18:33 PM
Citaat van: meeuwissen op november 03, 2012, 18:11:36 PM
Jan, die foto ben ik ook tegengekomen maar dit zijn volgens mij ontbrekende en normaal ruiende vleugelpennen. Zie ik niet als gedeeltelijke slijtage maar als natuurlijk aanwezige rui.
Guido

Pardon me French, maar de linker vogel zijn linkervleugel (p6 vermoed ik). Daarvan is de top duidelijk gesleten dan wel afgebroken.

Lijkt er meer op dat p6 (als we de buitenste 10 noemen) gedraaid is en je tegen de (top van de) "zijkant" aan kijkt.

Onzin. Noerajev was een balletdanser. Rensenbrink een slangenmens, maar een handpen van een kraanvogel niet.


Oenanthe

Citaat van: lupokatja op november 02, 2012, 23:09:43 PM

Ik kan grofweg 3 scenario's bedenken waarom zo'n vogel zo tam zou kunnen zijn:

1) het beest is gewend aan mensen omdat ie uit een park/kooi komt
2) het beest is gewend aan mensen omdat ie regelmatig foerageert in de omgeving van mensen
3) het beest is volkomen onbekend met mensen

Scenario 1 ligt voor de hand, in hoeverre scenario 2 of 3 een verklaring kunnen zijn zou ik niet durven zeggen, maar als dat gedrag alleen in nogal specifieke situaties voorkomt (dorpje in India, landingsbaan in Kazakhstan) zouden die al snel een stuk minder waarschijnlijk zijn. Met de vogel van Garry hebben we al een prima kandidaat op de NL lijst, dus ik zie de reden niet waarom ook dit beest er nog op zou moeten? Wat worden we daar nou wijzer van?

Lützen

Tamheid kan ook wijzen op volkomen onbekendheid met mensen. Dat zie je bij kruisbekkeninvasies. De eerste blijven zitten tot je er op een meter naast staat en kijken je onbevreesd, eerder geïnteresseerd aan. Na verloop van tijd (als de invasie doorzet) komt dergelijk gedrag niet meer voor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

meeuwissen

#317
Jan, ter vergelijking dan de rechtervleugel van de MaurikJufferkraan met beschadigde handpennen en de afgebroken armpen. Deze vogel heeft het zwaar te verduren gehad. Laat ik de tertials even buiten beschouwing. Hoe en waar dit is gebeurd kan je over bomen.
Guido

theomuusse

Ik zie geen gebroken armpen. Wel allemaal verse.

Edwin Russer

Citaat van: meeuwissen op november 03, 2012, 19:14:34 PM
Jan, ter vergelijking dan de rechtervleugel van de MaurikJufferkraan met beschadigde handpennen en de afgebroken armpen. Deze vogel heeft het zwaar te verduren gehad. Laat ik de tertials even buiten beschouwing. Hoe en waar dit is gebeurd kan je over bomen.
Guido

Ik heb het ook al veel eerder aangegeven, dit zit er gewoon niet goed uit en zijn er wel meer vogels, Roze Pelikaan Bergen, Jukra Montfoort, Am. Smient Durgerdam en wellicht nog meer taxa met dit soort beschadigingen afgewezen. Bij één van de waarnemingen las ik dus ook dat de vogel zich zelfs niet van de wijs liet brengen toen er zo'n Chinook-helicopter overvloog en zelfs riep naar de helicopter.....Hoe wild kun je dan nog zijn :rolleye:

Op één van die foto's zie je duidelijk beschadigde pennen in de rechtervleugel, schijnt de vogel zelfs een Chinook-helicopter te kunnen weerstaan, eet de vogel mais bij het erf en dan het relatief tamme gedrag, zal de vogel zeer waarschijnlijk de toets der kritiek niet kunnen weerstaan.

http://waarneming.nl/waarneming/view/71935364
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

andrestr

Of deze nu wel of niet er doorheen komt ik ben toch blij dat ik vandaag geweest ben want het blijft een mooie vogel.
Wat ik wel vreemd vind is dat de vogel nog niet door de CDNA behandeld is en al wel als escape wordt goedgekeurd als je het zo hebt ingevoerd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71985593
Met vriendelijke groet André.

jvdlaan

Als we de vogel willen afwijzen, dan graag met valide argumenten. Dat een vogel naar een helikopter roept heeft volgens mij niets met wild of ontsnapt te maken, maar is niet meer dan een schrikreactie voor een groot onbekend object.
Aan de andere kant, ik zou de proef op de som niet durven nemen door met een gehuurde Chinook over een club (Juffer)kraanvogels te gaan vliegen.

Klaas van Dijk

Ik lees allerlei verhalen dat de vogel zo mak/tam is. Dus waarom staat er niet iemand op die een vangactie organiseert? Voor het vangen van een 'huisdier' is m.i. geen vergunning / ontheffing nodig. Er zijn legio voordelen als je de vogel een tijd in de hand hebt:

(1): een precieze beschrijving (inclusief hopen foto's) van de toestand van alle vleugelpennen (en andere veren). Vragen / problemen over al dan niet rui / beschadigingen etc. heb je in één klap opgelost als je de vogel in de hand hebt (en er iemand bij is die weet hoe je dit op een systematische manier moet noteren). Vanzelfsprekend kun je ook nog tal van andere maten (etc.) nemen.

(2): voor het loslaten geef je hem een individueel merkteken. Dat kan een metalen ring van het Vogeltrekstation zijn (als er een ringer bij is betrokken); bij de uitkomst 'huisdier' (grote kans dat je dit weet als je hem éénmaal in de hand hebt) kun je deze vogel een ander duurzaam merkteken (bv genummerde kleurring) geven.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

jvdlaan

Ik ben voor. Klaas, jij kent vast wel iemand die zo'n beest kan vangen en ook nog eens mag ringen?

August

Citaat van: Klaas van Dijk op november 03, 2012, 20:43:14 PM
Ik lees allerlei verhalen dat de vogel zo mak/tam is. Dus waarom staat er niet iemand op die een vangactie organiseert? Voor het vangen van een 'huisdier' is m.i. geen vergunning / ontheffing nodig. Er zijn legio voordelen als je de vogel een tijd in de hand hebt:

(1): een precieze beschrijving (inclusief hopen foto's) van de toestand van alle vleugelpennen (en andere veren). Vragen / problemen over al dan niet rui / beschadigingen etc. heb je in één klap opgelost als je de vogel in de hand hebt (en er iemand bij is die weet hoe je dit op een systematische manier moet noteren). Vanzelfsprekend kun je ook nog tal van andere maten (etc.) nemen.

(2): voor het loslaten geef je hem een individueel merkteken. Dat kan een metalen ring van het Vogeltrekstation zijn (als er een ringer bij is betrokken); bij de uitkomst 'huisdier' (grote kans dat je dit weet als je hem éénmaal in de hand hebt) kun je deze vogel een ander duurzaam merkteken (bv genummerde kleurring) geven.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
En om te zoeken naar een chip?
August van Rijn

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


August

Als hij er 1 zou hebben dan hoef je dat niet meer te doen :angel:  dus. Als het beest gevangen zou worden zou ik dat als eerste doen!
August van Rijn

theomuusse

Ik heb voor het indienen echt elke pen goed kunnen beschrijven. Daar hoef je hem niet voor te vangen.

Theo


(1): een precieze beschrijving (inclusief hopen foto's) van de toestand van alle vleugelpennen (en andere veren). Vragen / problemen over al dan niet rui / beschadigingen etc. heb je in één klap opgelost als je de vogel in de hand hebt (en er iemand bij is die weet hoe je dit op een systematische manier moet noteren). Vanzelfsprekend kun je ook nog tal van andere maten (etc.) nemen.

Klaas van Dijk

Citaat van: August op november 03, 2012, 20:49:08 PMEn om te zoeken naar een chip?

Geen idee hoe je dat aanpakt, maar ook onderzoeken op aan- / afwezigheid van chip lijkt me iets wat je alleen kunt doen als je de vogel in de hand hebt. Excuses als ik de plank misssla (sommige zenders zijn namelijk ook van enige afstand afleesbaar, bv een deel van de zenders die nu bij soorten als Lepelaar, Kleine Mantelmeeuw, Scholekster en Rotgans worden gebruikt).

Theo, blijft staan dat vangen wel als gevolg heeft dat de vogel gemerkt zal worden losgelaten. En het beschrijven van het ruistadium van alle pennen (hand- en arm, links en rechts, en staartpennen) volgens het BTO systeem (0-5) is m.i. veel gemakkelijker als je de vogel in de hand hebt. Niet / (net) niet helemaal uitgegroeide pennen / subtiele verschillen tussen veren onderling (noem maar op) zijn veel gemakkelijker te bestuderen / te fotograferen als je de vogel in de hand hebt. Net als bij Grote Meeuwen (heb je zelf ook hopen van in de hand gehad en grondig bekeken).

Jan, m.i. lezen genoeg ringers / vangers mee. Hopelijk reageren er een aantal. Tuurlijk ken ik hopen ringers die dit erg leuk zouden vinden. Maar ik laat het aan jou & anderen over om dit te organiseren. Wel een erg boeiende discussie.

snwja3

CiteerAls we de vogel willen afwijzen, dan graag met valide argumenten.


Is het tegenwoordig al zover? Ik ken nog tijden dat je met valide argumenten moest komen om iets aanvaard te krijgen!?
Maar begrijp wel wat je bedoeld, Jan, geen verdere uitleg/reactie nodig.  ;)

Ben ook van mening dat er veel 'loze' argumenten naar voren worden gebracht, maar door voor- en tegenstanders beide.
Andere gevallen en andere soorten worden als voorbeeld gebruikt om deze vogel wel/niet te aanvaarden.
Elk geval staat op zich en moet op zijn alleen eigen kenmerken en andere (bij)zaken beoordeelt worden.

En ja, ik geloof dat de Juffer 'vacrancy potential' heeft en dat deze zich hier kan geraken. Maar kleine kans.
En ja daar kunnen veren afbreken, slijten, gehavend raken, maar altijd zonder vast patroon.
En ja, ze worden gehouden en er ontsnappen exemplaren. Iets grotere kans.
Maar een combinatie van tijd, redelijke tamheid en een beschadigd vleugelpatroon, dat typisch is voor kooivogels ....... geeft mij geen warm gevoel.

Toch respect voor de voorstanders, laten ze hem zeker maar indienen, ik wacht op een vogel die 'mij' beter lijkt. Die van Garry had ik graag gezien.
Wietze Janse