Hoofdmenu

Jufferkraan Maurik

Gestart door Timo Roeke, oktober 28, 2012, 20:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Ottens

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 02, 2012, 14:39:04 PM
Citaat van: Max Berlijn op november 02, 2012, 13:34:56 PM
Overigens doken nagenoeg zeker deze vogels later op in Oostenrijk (04-10 Bleiburg Karnten), zie hiervoor het JV 89 blz 44, DB 91 en een plaatje van die vogels in Limicola 4 blz 45). Indien we deze twee vogels als escapes blijven beschouwen is het feit dat de "Garry vogel" in Frankrijk en later Italie opdook dus helaas ook geen argument voor diens wildheid (begrijp me goed, die van 89 moeten in mijn optiek terug op de NL lijst)

Natuurlijk is het feit dat Garry's vogel doorvloog naar Zuid-Europe een argument voor wildheid; het zou minder goed in ons idee over het trekgedrag van de soort passen als hij de rest van zijn leven op Westvoorne was blijven staan.

Verder is het inderdaad niet helemaal zeker dat de Oostenrijkse vogels van 4 oktober 1989 dezelfde waren als die van een paar weken eerder in oostelijk Noord-Brabant en nu ik de foto's van beide landen in Limicola en DB nogmaals vergelijk durf ik mijn handen er niet voor in het vuur te houden. Het is echter wel suggestief omdat zowel in Oostenrijk als in Nederland de twee vogels verschilden in de lengte van de tertials (lang en gaaf in de ene en kort en gesleten in de andere vogel). Peter Barthel in Limicola 4: 45, 1990 zegt dan ook over de Oostenrijkse vogels: 'Interessant sind in diesem Zusammenhang die beide Jungfernkraniche, die sich in Holland vom 10-12/9 aufhielten und vielleicht dieselben waren.' Uit jouw artikel (DB 11: 81-82, 1991) komt verder naar voren dat ze vermoedelijk al op 25 juli 1989 bij Schaijk waren gezien en met zekerheid vanaf 17 augustus 1989 langs de Veluwsedijk bij Asten (kortom: het gebied waar ook een exemplaar 15 maanden later werd gefotografeerd en tot in 1995 terugkeerde of bleef).
Overigens zijn deze twee vogels in Oostenrijk niet aanvaard als zijnde wild, ze zijn er in een soort van cat. D 'eingestuft'.

Max Berlijn

Zou Peter Barthel ook over de Oostenrijkse lijst gaan?, if so, laat dan maar zitten :D
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

overigens heeft de CDNA bij status van soorten/gevallen zich (gelukkig) nooit laten beinvloeden door de mening van landen om zich heen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

snwja3

Citaat van: Max Berlijn op november 02, 2012, 15:23:17 PM
overigens heeft de CDNA bij status van soorten/gevallen zich (gelukkig) nooit laten beinvloeden door de mening van landen om zich heen.

Helaas wel door meningen van Limburgers!  ;) ;D
Wietze Janse

Justin Jansen

Citaat van: snwja3 op november 02, 2012, 15:26:23 PM
Citaat van: Max Berlijn op november 02, 2012, 15:23:17 PM
overigens heeft de CDNA bij status van soorten/gevallen zich (gelukkig) nooit laten beinvloeden door de mening van landen om zich heen.

Helaas wel door meningen van Limburgers!  ;) ;D
Verklaar u nader Janse!  >:D
M.v.g., Justin Jansen


Rikstar

heeft iets te maken met de volgende waarneming  :angel:

Citaat van: HPM op november 01, 2012, 10:24:59 AM
Citaat van: dralion13 op november 01, 2012, 10:00:41 AM
Bij mij kwam die gister niet dichterbij dan een meter of 10, ik denk dat die 2 meter erg onderschat is.

Mensen die het verschil niet kunnen zien tussen 2 en 10 meter zullen dan ook wel een Kalkoen voor een Jufferkraan hebben aangezien en de kwekersring over het hoofd hebben gezien.


Citaat van: Ben Gaxiola op november 02, 2012, 14:10:37 PM
Had Joost een meetlint bij zich dan?  8)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

cursorius

Citaat van: Justin Jansen op november 02, 2012, 16:00:29 PM
Citaat van: snwja3 op november 02, 2012, 15:26:23 PM
Citaat van: Max Berlijn op november 02, 2012, 15:23:17 PM
overigens heeft de CDNA bij status van soorten/gevallen zich (gelukkig) nooit laten beinvloeden door de mening van landen om zich heen.

Helaas wel door meningen van Limburgers!  ;) ;D
Verklaar u nader Janse!  >:D

Brabanders Wietze, nu stoot je de Limburgers tegen t zere been.....

cursorius

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 02, 2012, 14:39:04 PM
Citaat van: Max Berlijn op november 02, 2012, 13:34:56 PM
Overigens doken nagenoeg zeker deze vogels later op in Oostenrijk (04-10 Bleiburg Karnten), zie hiervoor het JV 89 blz 44, DB 91 en een plaatje van die vogels in Limicola 4 blz 45). Indien we deze twee vogels als escapes blijven beschouwen is het feit dat de "Garry vogel" in Frankrijk en later Italie opdook dus helaas ook geen argument voor diens wildheid (begrijp me goed, die van 89 moeten in mijn optiek terug op de NL lijst)

Natuurlijk is het feit dat Garry's vogel doorvloog naar Zuid-Europe een argument voor wildheid; het zou minder goed in ons idee over het trekgedrag van de soort passen als hij de rest van zijn leven op Westvoorne was blijven staan.

Verder is het inderdaad niet helemaal zeker dat de Oostenrijkse vogels van 4 oktober 1989 dezelfde waren als die van een paar weken eerder in oostelijk Noord-Brabant en nu ik de foto's van beide landen in Limicola en DB nogmaals vergelijk durf ik mijn handen er niet voor in het vuur te steken. Het is echter wel suggestief omdat zowel in Oostenrijk als in Nederland de twee vogels verschilden in de lengte van de tertials (lang en gaaf in de ene en kort en gesleten in de andere vogel). Peter Barthel in Limicola 4: 45, 1990 zegt dan ook over de Oostenrijkse vogels: 'Interessant sind in diesem Zusammenhang die beide Jungfernkraniche, die sich in Holland vom 10-12/9 aufhielten und vielleicht dieselben waren.' Uit jouw artikel (DB 11: 81-82, 1991) komt verder naar voren dat de Brabanders vermoedelijk al op 25 juli 1989 bij Schaijk waren gezien en met zekerheid vanaf 17 augustus 1989 langs de Veluwsedijk bij Asten (het gebied waar ook het exemplaar in 1991-95 verbleef).

Waarom zou jij je hand wel in het vuur durven steken dat de vogel van Garry dezelfde is als van Frankrijk.... als doorvliegen naar een ander land een argument van wildheid is, waar ik het uiteraard mee eens ben, misschien moeten we nog eens een boompje op gaan zetten over de Sporenkievit van de Hilversumse Bovenmeent, die stak zelfs de zee over en belandde in de UK (vloog die ook niet weer terug naar NL??)

migratorius

Citaat van: cursorius op november 02, 2012, 18:14:22 PMals doorvliegen naar een ander land een argument van wildheid is, waar ik het uiteraard mee eens ben, misschien moeten we nog eens een boompje op gaan zetten over de Sporenkievit van de Hilversumse Bovenmeent, die stak zelfs de zee over en belandde in de UK (vloog die ook niet weer terug naar NL??)
Als die aanvaard wordt hebben we er wéér een vogel bij die in het andere land niet als wilde vogel wordt beschouwd. Elke Ross' Gans, de Roze Pelikaan van het Tjeukemeer en de Steppearend van Safaripark de Kempen zijn andere voorbeelden die me te binnen schieten.

JanHein

cursorius

Citaat van: migratorius op november 02, 2012, 19:55:41 PM
Citaat van: cursorius op november 02, 2012, 18:14:22 PMals doorvliegen naar een ander land een argument van wildheid is, waar ik het uiteraard mee eens ben, misschien moeten we nog eens een boompje op gaan zetten over de Sporenkievit van de Hilversumse Bovenmeent, die stak zelfs de zee over en belandde in de UK (vloog die ook niet weer terug naar NL??)
Als die aanvaard wordt hebben we er wéér een vogel bij die in het andere land niet als wilde vogel wordt beschouwd. Elke Ross' Gans, de Roze Pelikaan van het Tjeukemeer en de Steppearend van Safaripark de Kempen zijn andere voorbeelden die me te binnen schieten.

JanHein

Dan moet ie zeker aanvaard worden, laten we consequent blijven!

Maar ik heb even in de oude (dia)dozen gesnuffeld en na diverse niespartijen er een paar dia's uitgehaald en gescanned:

http://waarneming.nl/waarneming/view/70346287

Thomas van der Es

Die roze pelikaan uit 2009 (oa Blauwe kamer), is toch in Denemarken aangetroffen en aanvaard?
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

canoorlander

Toen Bram Rijksen mij nog laat in de middag belde om naar de twee Jufferkraanvogels van Asten te gaan waren er diverse redenen die het redelijkerwijs aannemelijk maakte dat het wilde vogels betrof. Allereerst viel het samen met de trekpiek van de soort en was er niets op te merken aan het verenkleed. Bovendien waren beide ongeringd. Wat mij persoonlijk de doorslag gaf was het feit dat de vogels slaap- en fourageertrek vertoonden. Dat was iets wat je niet van ontsnapte vogels zou verwachten. Wilden we de vogels nog zien dan moesten we opschieten want anders waren de vogels vertrokken naar hun slaapplek. Na een snelle en lange tocht kwamen we gelukkig op tijd aan en hebben beide vogels nog goed kunnen bekijken. Na een tijdje, ze bleven die dag gelukkig iets langer hangen, vlogen ze inderdaad zonder duidelijke aanwijsbare reden op en vlogen in de richting die andere vogelaars al hadden aangegeven als de richting van de slaapplek. Mijn inziens vertoonden dit paar duidelijk het gedrag van wilde vogels en de melding dat het toch ontsnapte exemplaren zou betreffen klonk mij dan ook zeer vreemd in de oren. Vooral ook vanwege de melding van zeer waarschijnlijk hetzelfde paar in Oostenrijk.
Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

woost

Citaat van: Ben Gaxiola op november 02, 2012, 14:10:37 PM
Had Joost een meetlint bij zich dan?  8)

Ik schrok me kapot toen hij achter hoop ingepakt gras vandaan kwam. Misschien is 3 meter wat kort maar meer dan vijf was het niet.
Hij vloog op en ging een klein stukkie verder weer zitten.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

woost

Citaat van: Have op november 02, 2012, 20:44:20 PM
Citaat van: woost op november 02, 2012, 20:32:15 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op november 02, 2012, 14:10:37 PM
Had Joost een meetlint bij zich dan?  8)

Ik schrok me kapot toen hij achter hoop ingepakt gras vandaan kwam. Misschien is 3 meter wat kort maar meer dan vijf was het niet.
Hij vloog op en ging een klein stukkie verder weer zitten.
Co vd Wardt heeft hierover op de DB site het volgende geschreven:

"Mijn ervaring vanmorgen was dat de vogel direct wegliep als ze waarnemers zag.
Dat de vogel dicht benaderd is komt wellicht doordat men ongezien achter de strobalen bleef en dan ineens oog in oog met de vogel kwam te staan.
Ik ben benieuwd of iemand heeft ervaren dat de vogel wel naar hem/ haar toekwam?
Dat de vogel de boerderij op rustige momenten bezoekt is niet zo gek. Ik heb begrepen dat de Fam. Gerritsen op advies van vogelbescherming wat mais als voer voor de vogel heeft neergelegd. In het buitenland zijn ze soms ook verrassend tam en waarneembaar op boerenerven. Soms brengen ze ook schade toe aan gewassen bij voedselgebrek."

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=8431&page=zoek

Groet
Helena

De boerderij waar wij op mochten had het ook over dat er mais lag. Verder heeft de vogel totaal geen
intentie getoond om naar mij toe te komen, juist het tegenovergestelde.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

snwja3

#284
Citaat van: Have op november 02, 2012, 20:44:20 PM
Citaat van: woost op november 02, 2012, 20:32:15 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op november 02, 2012, 14:10:37 PM
Had Joost een meetlint bij zich dan?  8)

Ik schrok me kapot toen hij achter hoop ingepakt gras vandaan kwam. Misschien is 3 meter wat kort maar meer dan vijf was het niet.
Hij vloog op en ging een klein stukkie verder weer zitten.
Co vd Wardt heeft hierover op de DB site het volgende geschreven:

"Mijn ervaring vanmorgen was dat de vogel direct wegliep als ze waarnemers zag.
Dat de vogel dicht benaderd is komt wellicht doordat men ongezien achter de strobalen bleef en dan ineens oog in oog met de vogel kwam te staan.
Ik ben benieuwd of iemand heeft ervaren dat de vogel wel naar hem/ haar toekwam?
Dat de vogel de boerderij op rustige momenten bezoekt is niet zo gek. Ik heb begrepen dat de Fam. Gerritsen op advies van vogelbescherming wat mais als voer voor de vogel heeft neergelegd. In het buitenland zijn ze soms ook verrassend tam en waarneembaar op boerenerven. Soms brengen ze ook schade toe aan gewassen bij voedselgebrek."

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=8431&page=zoek

Groet
Helena

Diezelfde argumenten werden voor de vogel in 1998 in de omgeving van Mookerheide, Limburg ook gebruikt. Die heeft het niet gehaald .....
Bij elke vogel/discussie dezelfde herhaling van zetten.
Wietze Janse

Thomas van der Es

#285
Ik verwacht morgen 100 + waarnemers. Terecht als je kijkt wat er  aan aanvaarde gevallen op de NL-lijst staat/stond. Los van de Garry vogel..(Alvast gefeliciteerd!!! :) )  Toch bijzonder dat de boer intensief voert. Zo wordt de vogel natuurlijk steeds makker en dat is voor de commissie natuurlijk niet goed. De meeste 'rare' , totaal niet schuwe gewone kraanvogels zag ik toch op  recent (geoogste) maisakkers. (oa deze http://waarneming.nl/waarneming/view/62299106 en http://waarneming.nl/waarneming/view/69860694 ) En ik heb maar een vrij standaard thermoskan (camera) .
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

theomuusse

Ik heb even een overzicht gemaakt van de herhaling van zetten van Wietze:

1983: twee half-vleugelige vogels in december in Limburg worden als escape afgewezen.

1989: nieuw voor NL: 2 vogels verblijven vanaf 25 juli tot 12 september bij Asten en worden aanvaard als eerste voor NL.
De vogels tonen een symmetrisch ruipatroon in de vleugels.
Ze tonen fourageergedrag en trekken naar een slaapplaats en terug.
Niets aan de hand. Ze worden wellicht in Oostenrijk teruggezien.

1991: de vogels van Asten sneuvelen na een onderzoek van Rob Bouwman waarbij zoo Animali de vogels claimt te missen.
Demoiselle crane weer van de lijst...

1992: Heusden NB (vlakbij Asten) welkomt een adult maar hoort hem afgewezen als bekende escape...

1993: nieuw voor NL: een overvliegende vogel over Rottumeroog haalt de lijst overvliegend op 30 april.
Een andere overvlieger wordt afgewezen vanwege een slechte beschrijving (Zeewolde 9 mei).

1995: 2e voor NL: opnieuw een overvlieger, deze keer over Baarn op 1 mei

1997: allebei de gevallen sneuvelen als escape (!!) omdat de vogel veel in gevangenschap wordt gehouden en er geen ongeringdheid kon worden vastgesteld.

1998: Mariahoop begroet een ongeringde adult maar die heeft missende pennen en is te tam, in 1998 en later nog eens afgewezen.
Mariahoop ligt in de buurt van Asten (zie later).

1999: Breskens scoort een langsvlieger met Kranen in maart, maar de ongeringdheid wordt niet bewezen, afgewezen.

2001: nieuw voor NL: 1 vogel van Asten's ongeringde duo haalt de lijst omdat hij terugkeert in Asten in 1991.
De vogel uit 1991 keerde terug in 1992, 1993, 1994 en 1995. De verblijfstijd per jaar is uitgebreid en betreft voorjaar, zomer en/of najaar.
Het ontsnappingsjaar 1989 blijft wel afgewezen.
De opgave van de CDNA is dat de vogel (ondanks een algemene kooivogel) een lange-afstandstrekker is en dat hij ook op andere europese lijsten voorkomt (Hongarije).

2002: de augustus 2000 vogel van Buurse (15-26 aug) komt erbij op de lijst, we staan weer op 2.
Een ongeringde vogel met in 1 vleugel missende handpennen blijkt voldoende.

2004: een vogel nabij Rhenen (8- 29 april) sneuvelt want er is geen zekere ongeringdheid gezien...

2006: een adult eind april en begin mei bij Rhenen sneuvelt als bekende escape (zonder extra info).

2010: de lijst gaat naar 3 na een overvlieger op 9 oktober zonder ringen over Zuid-Holland.

2012: de Buurse vogel sneuvelt op een forum want hij heeft een vleugelclip.
Er is een nieuwe kans met een vogel zonder ringen nabij Maurik (vanaf 13 oktober).

Theo

lupokatja

Citaat van: Have op november 02, 2012, 22:24:09 PM
Er is sinds 1998 wel iets gebeurd, namelijk "Almelo".
Tamheid lijkt voor de CDNA geen afwijzingscriterium meer te zijn...

Groet,
Helena

En dus moeten we ons uiterste best doen nog meer van dat soort gevallen geaccepteerd te krijgen? Als je er nu echt van overtuigd ben dat dit beest waarschijnlijk wild is heb ik er geen moeite mee, maar als het alleen gaat om gebruik te maken van een weeffoutje vind ik het een beetje sneue bedoening. Zag dat je je mail had aangepast, maar ik denk niet dat er twijfel over bestaat dat het beest tam is, toch? Of het nou 3, 5, of 10m is.

Ik kan grofweg 3 scenario's bedenken waarom zo'n vogel zo tam zou kunnen zijn:

1) het beest is gewend aan mensen omdat ie uit een park/kooi komt
2) het beest is gewend aan mensen omdat ie regelmatig foerageert in de omgeving van mensen
3) het beest is volkomen onbekend met mensen

Scenario 1 ligt voor de hand, in hoeverre scenario 2 of 3 een verklaring kunnen zijn zou ik niet durven zeggen, maar als dat gedrag alleen in nogal specifieke situaties voorkomt (dorpje in India, landingsbaan in Kazakhstan) zouden die al snel een stuk minder waarschijnlijk zijn. Met de vogel van Garry hebben we al een prima kandidaat op de NL lijst, dus ik zie de reden niet waarom ook dit beest er nog op zou moeten? Wat worden we daar nou wijzer van?

Lützen

theomuusse


Ben Wielstra

Je achter een Nuremberg defense verschuilen dus. Er zijn ook mensen en vogels kijken serieus nemen en graag lijstjes bijhouden. Zij zijn nu de dupe. Spelregels die niet optimaal zijn kunnen aangepast worden.

Justin Jansen

Citaat van: theomuusse op november 02, 2012, 23:03:28 PM

1998: Mariahoop begroet een ongeringde adult maar die heeft missende pennen en is te tam, in 1998 en later nog eens afgewezen.
Mariahoop ligt in de buurt van Asten (zie later).

Zou toch eens in een Topografische atlas kijken Theo.....
M.v.g., Justin Jansen


theomuusse

Ligt niet naast elkaar, maar nou ook weer niet heel ver...

Theo

dupont

Citaat van: Ben Wielstra op november 03, 2012, 02:22:53 AM
Je achter een Nuremberg defense verschuilen dus. Er zijn ook mensen en vogels kijken serieus nemen en graag lijstjes bijhouden. Zij zijn nu de dupe. Spelregels die niet optimaal zijn kunnen aangepast worden.

We zijn het hier eens Ben! Ik ben een lijstjesman maar weiger hier resoluut, ik herhaal: dit is een verschrikkelijk kansloos rukbeest. :lol:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

arnoud.vandenberg

Citaat van: cursorius op november 02, 2012, 18:14:22 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op november 02, 2012, 14:39:04 PM
... Peter Barthel in Limicola 4: 45, 1990 zegt dan ook over de Oostenrijkse vogels: 'Interessant sind in diesem Zusammenhang die beide Jungfernkraniche, die sich in Holland vom 10-12/9 aufhielten und vielleicht dieselben waren.' ...
Waarom zou jij je hand wel in het vuur durven steken dat de vogel van Garry dezelfde is als van Frankrijk.... als doorvliegen naar een ander land een argument van wildheid is, waar ik het uiteraard mee eens ben, misschien moeten we nog eens een boompje op gaan zetten over de Sporenkievit van de Hilversumse Bovenmeent, die stak zelfs de zee over en belandde in de UK (vloog die ook niet weer terug naar NL??)

Leo: aan de reden dat ik er niet helemaal zeker van was dat de twee Oostenrijkse vogels van oktober 1989 dezelfde zijn als de twee van Asten in september 1989 ligt inderdaad een cirkelredenering ten grondslag. Ik geloof namelijk niet dat vogels na een lang verblijf in een vogelpark opeens in het juiste jaargetijde de juiste trekrichting weten te vinden. Naar mijn idee is zulk trekgedrag weliswaar geen bewijs voor wildheid maar er wel een indicatie voor. Echter, je kan het natuurlijk ook omdraaien: dat de vogels door hun gedrag aantoonden dat ze niet afkomstig waren van dat vogelpark, dat vijf jaar zijn poorten moest sluiten.

dupont

Wat mij betreft komt er een grote 'etnische' zuivering van de Nederlandse lijst: alle Canadese Ganzen eraf, Fluitzwaan, Buffelkopeend, Kokardezaagbek, Rossgans, Sneeuwgans excl goede exemplaar in NoordHolland, etc etc. We houden elkaar nu lekker voor de gek!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Gert Ottens

Citaat van: dupont op november 03, 2012, 11:24:12 AM
Citaat van: Ben Wielstra op november 03, 2012, 02:22:53 AM
Je achter een Nuremberg defense verschuilen dus. Er zijn ook mensen en vogels kijken serieus nemen en graag lijstjes bijhouden. Zij zijn nu de dupe. Spelregels die niet optimaal zijn kunnen aangepast worden.

We zijn het hier eens Ben! Ik ben een lijstjesman maar weiger hier resoluut, ik herhaal: dit is een verschrikkelijk kansloos rukbeest. :D


Wat weet jij je hier weer eloquent uit te drukken, David ;) ! Maar ik woon op 20 km van Maurik en weiger ook resoluut (voor wat het waard is). Op naar de volgende soort zonder discussie over de herkomst!

HPM

Citaat van: dupont op november 03, 2012, 11:31:14 AM
Wat mij betreft komt er een grote 'etnische' zuivering van de Nederlandse lijst: alle Canadese Ganzen eraf, Fluitzwaan, Buffelkopeend, Kokardezaagbek, Rossgans, Sneeuwgans excl goede exemplaar in NoordHolland, etc etc. We houden elkaar nu lekker voor de gek!

Als je de duizenden (broedende) Canadezen van de Nederlamndse lijst afvoert hou je jezelf voor de gek.
Herman van der Meer

Hans Peterse

Ik lees deze discussie met verbazing.
Waar maken we ons eigenlijk druk om? Naar mijn idee maakt de vogel weinig kans, maar ik ben toch wezen kijken. Mooie vogel, en blij dat ik 'm gezien heb, wild of niet. Je zou haast zeggen dat de principiële weigeraars de lijst-fetisjisten zijn, en niet degenen die wel gaan kijken...
En stel dat-ie wel wordt geaccepteerd, zoals de Eend-van-Almelo, is dat erg? Wie of wat wordt hier schade gedaan? De reputatie van het CDNA, of vogelend Nederland? So what? Het lijkt me dat er serieuzer zaken zijn om je druk om te maken...

Hans



Max Berlijn

Elke keer als ik  denk het wordt nog wat met David verpest die het weer  ;D, volgens mij vergeet je er nog 400+, alles wordt namelijk gehouden, jammer van je Sperweruil... :(
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jvdlaan

Citaat van: dupont op november 03, 2012, 11:31:14 AM
Wat mij betreft komt er een grote 'etnische' zuivering van de Nederlandse lijst: alle Canadese Ganzen eraf, Fluitzwaan, Buffelkopeend, Kokardezaagbek, Rossgans, Sneeuwgans excl goede exemplaar in NoordHolland, etc etc. We houden elkaar nu lekker voor de gek!

En de Langstaartklauwier, Goudlijster, Dwerguil, Sperweruil etc, die worden ook gehouden. Dus alleen eendachtigen van de lijst halen, dat is pas jezelf voor de gek houden!