Hoofdmenu

Jufferkraan Maurik

Gestart door Timo Roeke, oktober 28, 2012, 20:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman Bouman

Citaat van: Jaap Denee op november 01, 2012, 18:49:20 PM
Citaat van: snwja3 op november 01, 2012, 16:20:11 PM
Citaat van: Bas vd Burg op november 01, 2012, 16:06:20 PM
En natuurlijk ook goed om te lezen (uit de piep van luuk) dat Jaap Denee, het zekere voor het onzekere heeft genoemen terwijl hij best sceptisch was (is) ;D

Ja, maar Jaap Denee en 'betrouwbare bron' in een zin!? Dat roept vragen op .... ;)


Wacht maar tot ik een Reuzenzwartkopmeeuw piep...  ;)


Iets met rug rechthouden en lijst belang ofzo..... Tja was te verwachten
:angel:

dupont

Citaat van: Rob Halff op november 01, 2012, 19:04:01 PM
Citaat van: dupont op november 01, 2012, 18:57:07 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2012, 16:46:03 PM

Via de site van DutchAvifauna.nl vond ik de volgende tekst:
De voorjaarstrek vindt ongeveer gelijktijdig met die van Kraanvogels plaats maar de najaarstrek is vroeger; op Cyprus passeren groepen gedurende eind maart-midden april en midden augustus-begin september (Alström et al 1991).

De tijd van het jaar lijkt me in dit geval niet passend (al stamt de eerste waarneming uit 19okt).

De waarneming van Garry Bakker & co kan dus net zo goed de prullenbak in... Kom maar in Garry...

Ben ik niet met je eens David (om even voor Garry te praten). O.a. bewezen ongeringd, strak in het pak, geen wingtagg te zien en geen beschadigingen en/of missende pennen. Daarnaast vind ik een 1e kj vogel gevoelsmatig veel spannender dan een adult ergens in de zomer, maar dat is persoonlijk.

Tevens is de najaarstrek van Juffer dan wel vroeger (aug/begin sept) maar dat betekent natuurlijk niet dat zo'n vogel ook in die periode op moet duiken. Voordat hij hier is ben je ook zo een paar weken verder in het seizoen, met wat tussenstops om bij te tanken etc.

Goed, het geval 'Garry' is beter dan de huidige vogel, maar is dit voor een notoire kooivogel genoeg?
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: nick op november 01, 2012, 19:01:41 PM
kan iemand me even uitleggen waar/hoe je die wingclip op de foto van de Buurse-vogel kuint zien? ik zie vooralsnog niets, maar weet ook niet waar ik naar moet zoeken.

Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Citaat van: dupont op november 01, 2012, 18:57:07 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2012, 16:46:03 PM

Via de site van DutchAvifauna.nl vond ik de volgende tekst:
De voorjaarstrek vindt ongeveer gelijktijdig met die van Kraanvogels plaats maar de najaarstrek is vroeger; op Cyprus passeren groepen gedurende eind maart-midden april en midden augustus-begin september (Alström et al 1991).

De tijd van het jaar lijkt me in dit geval niet passend (al stamt de eerste waarneming uit 19okt).

De waarneming van Garry Bakker & co kan dus net zo goed de prullenbak in... Kom maar in Garry...
Jufferkraanvogels kunnen net zoals Steppeklapeksters en Langstaartklauwieren eind oktober van veel verder komen dan de Cyprusvogels, dus wat er in de Avifauna staat hoeft niet de regel te zijn. Het maandvoorkomen van dwaalgasten moet worden bepaald door de vogels zelf en niet door ons verwachtingspatroon.

Het probleem met Jufferkranen is dat we steeds ontsnapte exemplaren aantreffen en daardoor almaar kritischer moeten worden. Over de herkomst van een tamme gewone Kraanvogel die 's winters kreupel in Zeeland rondloopt maakt niemand zich zorgen, maar een Jufferkraanvogel met wat sleet op de handpenpunten en tertials wordt bijna automatisch als escape weggezet.

Op de vogel van Garry is echter niets aan te merken: geen gekke beschadiging, geen ring en de juveniele vogel vloog als ik me goed herinner vrij vlot weer door naar Frankrijk, waar hij ook is aanvaard.

Dirk van Opheusden

Citaat van: August op november 01, 2012, 11:42:29 AM
Citaat van: Have op november 01, 2012, 11:33:55 AM
Citaat van: August op november 01, 2012, 11:29:58 AM
Citaat van: Rene Janssen op november 01, 2012, 10:46:29 AM
Die foto is al door "Have" Helena geannalyseerd. Dat was iets verder (zie pagina 3, 4 of 5). Die foto is flink ingezoomd, digitaal en analoog met de zoom van die Sony camera.


René
Heb het nu ook gelezen en zelf nagerekend kom zelf op een metertje of 5 trouwens maar dat terzijde!


Volgens mij was de afstand minimaal 10 meter.
Probeer het in de praktijk maar eens uit door een object van 1x1 meter met een 400 mm lens op een spiegelreflex camera (het equivalent van de gebruikte instellingen op de bewuste foto) volledig in beeld te brengen, met ook nog ruime marges aan alle zijkanten.

Groet,
Helena

Groet
Helena
5 of 10 meter. Het zal voor aanvaarding niet veel uitmaken. Heb ooit begrepen dat er Haakbekken op een meter op de plaat zijn gezet. Terwijl deze vogels ook gehouden worden ( ps ik zeg niet dat de Haakbekken escapes waren) maar deze zijn ook aanvaard.

Tamheid is iets anders dan gebrek aan schuwheid.
Gedomesticeerde dieren (huisdieren) zijn tam. 'Wilde' dieren kunnen een gebrek aan schuwheid vertonen.
Dat het veel op elkaar lijkt blijkt wel uit dit topic.
('Gebrek' vind ik niet echt een lekker woord, maar ik kom zo gauw niet op iets beters)
Dirk van Opheusden

michielg

quote: De jufferkraanvogel broedt op de steppen van Oost-Europa en Azië, in een langgerekte band van Zuid-Oekraïne tot Mongolië en het noordoosten van China. Daarnaast zijn er in Oost-Turkije en in Marokko nog kleine populaties, waarover weinig bekend is.

Kan best van de Oost-turkse of Marokaanse populatie komen.... verklaart gelijk waarom hij zo lang blijft hangen  :rolleye:

michielg

Citaat van: Have op november 01, 2012, 21:06:24 PM
Citaat van: michiel1981 op november 01, 2012, 20:53:02 PM
quote: De jufferkraanvogel broedt op de steppen van Oost-Europa en Azië, in een langgerekte band van Zuid-Oekraïne tot Mongolië en het noordoosten van China. Daarnaast zijn er in Oost-Turkije en in Marokko nog kleine populaties, waarover weinig bekend is.

Kan best van de Oost-turkse of Marokaanse populatie komen.... verklaart gelijk waarom hij zo lang blijft hangen  :rolleye:
Zo lang is ie er nog niet, als je het vergelijkt met het eerste aanvaarde geval, de Noord-Brabamtse vogel(s) van 1991 t/m 1995.

Deze verbleef daar gedurende de volgende perioden.
1991: 7 mei t/m 27 mei
1992: 30 april t/m 8 juni
1993: 20 mei t/m 3 juli
1994: 1 mei t/m 14 mei
1995: 23 april t/m 20 juli

Groet,
Helena

Beste Helena,

Volgens de bewoners zit hij er al enkele weken :)

Gert Ottens

Citaat van: michiel1981 op november 01, 2012, 20:53:02 PM
quote: De jufferkraanvogel broedt op de steppen van Oost-Europa en Azië, in een langgerekte band van Zuid-Oekraïne tot Mongolië en het noordoosten van China. Daarnaast zijn er in Oost-Turkije en in Marokko nog kleine populaties, waarover weinig bekend is.

Kan best van de Oost-turkse of Marokaanse populatie komen.... verklaart gelijk waarom hij zo lang blijft hangen  :rolleye:


Voor de volledigheid: de voormalige Marokkaanse populatie is al een tijdje uitgestorven...

michielg

Citaat van: Gert Ottens op november 01, 2012, 21:30:35 PM
Citaat van: michiel1981 op november 01, 2012, 20:53:02 PM
quote: De jufferkraanvogel broedt op de steppen van Oost-Europa en Azië, in een langgerekte band van Zuid-Oekraïne tot Mongolië en het noordoosten van China. Daarnaast zijn er in Oost-Turkije en in Marokko nog kleine populaties, waarover weinig bekend is.

Kan best van de Oost-turkse of Marokaanse populatie komen.... verklaart gelijk waarom hij zo lang blijft hangen  :rolleye:


Voor de volledigheid: de voormalige Marokkaanse populatie is al een tijdje uitgestorven...

allemaal zelfmoord gepleegd omdat ze een minderwaardigheidscomplex kregen van mensen die hun  bekritiseerde :angel:

cursorius

Citaat van: michiel1981 op november 01, 2012, 20:53:02 PM
quote: De jufferkraanvogel broedt op de steppen van Oost-Europa en Azië, in een langgerekte band van Zuid-Oekraïne tot Mongolië en het noordoosten van China. Daarnaast zijn er in Oost-Turkije en in Marokko nog kleine populaties, waarover weinig bekend is.

Kan best van de Oost-turkse of Marokaanse populatie komen.... verklaart gelijk waarom hij zo lang blijft hangen  :rolleye:

Ik vrees dat je toe bent aan een nieuwe veldgids, Jufferkranen zijn sinds 1985 uitgestorven in Marokko en de populatie in Turkije is waarschijnlijk ook niet meer.....

cursorius

Citaat van: michiel1981 op november 01, 2012, 21:40:17 PM
Citaat van: Gert Ottens op november 01, 2012, 21:30:35 PM
Citaat van: michiel1981 op november 01, 2012, 20:53:02 PM
quote: De jufferkraanvogel broedt op de steppen van Oost-Europa en Azië, in een langgerekte band van Zuid-Oekraïne tot Mongolië en het noordoosten van China. Daarnaast zijn er in Oost-Turkije en in Marokko nog kleine populaties, waarover weinig bekend is.

Kan best van de Oost-turkse of Marokaanse populatie komen.... verklaart gelijk waarom hij zo lang blijft hangen  :rolleye:


Voor de volledigheid: de voormalige Marokkaanse populatie is al een tijdje uitgestorven...

allemaal zelfmoord gepleegd omdat ze een minderwaardigheidscomplex kregen van mensen die hun  bekritiseerde :angel:

Het lijkt me dat voor jouw politieke standpunten hier geen ruimte is.

mdevries

Zo Project J gaat lekker wat is het volgende geval?
Mark de Vries


Bart van Hoogstraten

Citaat van: mdevries op november 01, 2012, 22:16:12 PM
Zo Project J gaat lekker wat is het volgende geval?

Marokkaanse Kwikstaart? ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

theomuusse

Nou, ik heb jouw avatar wel eens in NL gezien.
Misschien kunnen we daarvoor praten?

Theo

August

Citaat van: dupont op november 01, 2012, 18:57:07 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2012, 16:46:03 PM

Via de site van DutchAvifauna.nl vond ik de volgende tekst:
De voorjaarstrek vindt ongeveer gelijktijdig met die van Kraanvogels plaats maar de najaarstrek is vroeger; op Cyprus passeren groepen gedurende eind maart-midden april en midden augustus-begin september (Alström et al 1991).

De tijd van het jaar lijkt me in dit geval niet passend (al stamt de eerste waarneming uit 19okt).

De waarneming van Garry Bakker & co kan dus net zo goed de prullenbak in... Kom maar in Garry...
Gewoon jaloers ben je ;D
August van Rijn

mdevries

Citaat van: theomuusse op november 01, 2012, 22:20:32 PM
Nou, ik heb jouw avatar wel eens in NL gezien.
Misschien kunnen we daarvoor praten?

Theo


Nou Theo die duwen we er ook gewoon op  ;D
Mark de Vries


cursorius

#256
Citaat van: theomuusse op november 01, 2012, 22:20:32 PM
Nou, ik heb jouw avatar wel eens in NL gezien.
Misschien kunnen we daarvoor praten?

Theo

Jaaaa De Spokie! Die was wel mooi van de Meent en daarna in de UK!!! Goeie stroming was er toen ook uit het oosten....

Och en dat ie een paar veren mistte, who cares! Ik vind dat nog steeds een strak geval!

http://waarneming.nl/waarneming/view/4823113

garryb

#257
Het belangrijkste verschil is, wat onze waarneming betreft, een goed gevoel. En dat telt. Zoals gezegd had ons beest (in Nederland gezien door 10 mensen op vier locaties) helemaal geen veerbeschadigingen, geen ringen en geen wing-clip en betrof het een 1kj vogel. De soort wordt geacht vagrancy-potential te hebben naar West-Europa en is op grond van de huidige criteria simpelweg terecht aanvaard. Verder fijn om te vernemen dat ik er per vandaag dankzij de wing-clip van de Buurse-vogel een nog grotere blokker bij heb :P

Jan Harteman

#258
Citaat van: Justin Jansen op november 01, 2012, 14:33:12 PM
In maart 2004 waren er 258 vogels in gevangenschap (www.isis.org)
Dit zijn enkel de geregistreerde dierentuin-vogels. Particulier worden er minstens zoveel (of veel meer) gehouden en gekweekt in Europa.


Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 01, 2012, 14:36:22 PM
Denk er ook aan dat in 2003 massale ruimingen zijn geweest onder gehouden vogels vanwege vogelgriep. Persoonlijk zou het mij niet vebazen als dit de stand in 2004 flink heeft beïnvloed en er nu dus veel meer gehouden wordt.
Ten tijde van de vogelgriepcrisis in 2003 zijn er alleen vogels "geruimd" die destijds onder de definitie pluimvee vielen, voornamelijk watervogels en hoenderachtigen. Kraanvogels horen daar niet bij, dus deze zijn beslist niet afgemaakt, dus deze factor hoef je niet mee te wegen.
In dierentuinen is überhaupt niet geruimd, zij mochten hun vogels vaccineren (hoogst merkwaardige uitzondering, uit veterinair oogpunt gezien).

August

Citaat van: Jan Harteman op november 01, 2012, 22:57:04 PM
Citaat van: Justin Jansen op november 01, 2012, 14:33:12 PM
In maart 2004 waren er 258 vogels in gevangenschap (www.isis.org)
Dit zijn enkel de geregistreerde dierentuin-vogels. Particulier worden er minstens zoveel (of veel meer) gehouden en gekweekt in Europa.


Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 01, 2012, 14:36:22 PM
Denk er ook aan dat in 2003 massale ruimingen zijn geweest onder gehouden vogels vanwege vogelgriep. Persoonlijk zou het mij niet vebazen als dit de stand in 2004 flink heeft beïnvloed en er nu dus veel meer gehouden wordt.
Ten tijde van de vogelgriepcrisis in 2003 zijn er alleen vogels "geruimd" die destijds onder de definitie pluimvee vielen, voornamelijk watervogels en hoenderachtigen. Kraanvogels horen daar niet bij, dus deze zijn beslist niet afgemaakt, dus deze factor hoef je niet mee te wegen.
In dierentuinen is überhaupt niet geruimd, zij mochten hun vogels vaccineren (hoogst merkwaardige uitzondering, uit veterinair oogpunt gezien).
Jan kan jij wat meer vertellen over chippen van vogels in het algemeen? Als je bv een vogel chipt moet je deze wettelijk gezien ook nog Ringen als het een soort betreft die onder de Europese wetgeving valt?
August van Rijn

August

Citaat van: garryb op november 01, 2012, 22:53:25 PM
Het verschil is, wat onze waarneming betreft, een goed gevoel. En dat telt. Verder fijn om te vernemen dat ik er per vandaag een nog grotere blokker bij heb :P
Ik blok lekker mee ;D

August van Rijn

dupont

#261
Citaat van: garryb op november 01, 2012, 22:53:25 PM
Het belangrijkste verschil is, wat onze waarneming betreft, een goed gevoel. En dat telt. Zoals gezegd had ons beest (in Nederland gezien door 10 mensen op vier locaties) helemaal geen veerbeschadigingen, geen ringen en geen wing-clip en betrof het een 1kj vogel. De soort wordt geacht vagrancy-potential te hebben naar West-Europa en is op grond van de huidige criteria simpelweg terecht aanvaard. Verder fijn om te vernemen dat ik er per vandaag dankzij de wing-clip van de Buurse-vogel een nog grotere blokker bij heb :P


Prima Garry! Het is maar hoe je het wilt zien. Jufferkraan blijft een notoire kooivogel (net als gave en ongeringde Kokardezaagbek). Als adulte beesten kunnen ontsnappen of losgelaten worden, waarom eerste jaars vogels niet?! Ik vind het prima als jij/CDNA het zo ziet, gun hem jullie ook van harte en het is een stoere waarneming, maar dan vind ik een Eastern Crowned Warbler toch indrukwekkender. Maar dat zul je zelf ook vinden.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

garryb

#262
CiteerAls adulte beesten kunnen ontsnappen of losgelaten worden, waarom eerste jaars vogels niet?!
Dat beweert niemand. Over het algemeen heeft de praktijk wel geleerd dat het vagrancy-potential van jonge vogels hoger is, dus dat maakt de kans groter (t.o.v. een adult beest) dat het een echte dwaalgast betrof i.p.v. een escape. Bovendien is Jufferkraanvogel een lange-afstandstrekker waardoor de soort hier als dwaalgast kan komen, ongeacht dat het beeld wordt vertroebeld door escapes (zoals nu het zoveelste exemplaar in de Betuwe  ;) ). Realiseer je dat het CDNA-toetsingskader uitgaat van kansen, niet van zekerheden, want of een zeldzame vogel in ons land ontsnapt is weet je natuurlijk vrijwel nooit zeker, ook niet bij een Kroonboszanger. Al is de kans dat zoiets een escape betreft natuurlijk erg klein.

Martijn Bot

Citaat van: dupont op november 02, 2012, 11:07:35 AM
maar dan vind ik een Eastern Crowned Warbler toch indrukwekkender. Maar dat zul je zelf ook vinden.
Op een telpost staan, en met een zeer select gezelschap in het najaar een 1KJ Jufferkraan over je hoofd zien vliegen, die vervolgens tot in Zuid-Europa wordt gezien, versus een Kroonboszanger (massa)twitchen? Ik weet wel wat ik indrukwekkender vind, en ondanks mijn scepsis over de soort in het algemeen ben ik toch echt jaloers op Garry.

Max Berlijn

#264
De vleugels van de 91-95 vogel zijn enigsinds te zien op de foto van Erik Koops uit 91. Daar is niet zo veel mis mee (indien je gelooft dat het een van de 89 vogels was is dat ook wel logisch..). Ringen had de vogel niet (zelf gezien en vele andere met mij), en daar gaat het nu om. Ik kan me niet voorstellen dat het plaatje van Koops het enige is dat in al die jaren gemaakt is (ook al is het voor het digitale tijdperk), dus wie helpt.
Overigens de poten en vleugels van de 89 vogels zijn wel goed vastgelegd. Ik ga zelf op zoek naar de hardheid van het verhaal van de ontsnapping (wat pas jaren erna naar boven kwam terwijl de 89 (25-07 Schaik t/m 12-09 Heusden)vogels breed uitgemeten in het nieuws zijn geweest toen ze er zaten. Overigens doken nagenoeg zeker deze vogels later op in Oostenrijk (04-10 Bleiburg Karnten), zie hiervoor het JV 89 blz 44, DB 91 en een plaatje van die vogels in Limicola 4 blz 45). Indien we deze twee vogels als escapes blijven beschouwen is het feit dat de "Garry vogel" in Frankrijk en later Italie opdook dus helaas ook geen argument voor diens wildheid (begrijp me goed, die van 89 moeten in mijn optiek terug op de NL lijst)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rikstar

#265
eindelijk eens een afstandmeting ipv wilde gokken in dit topic van de laatste tijd:
http://waarneming.nl/waarneming/view/71967225
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ben Gaxiola

Had Joost een meetlint bij zich dan?  8)
Ben Gaxiola

M. Hoogteijling

Citaat van: Max Berlijn op november 02, 2012, 13:34:56 PM
De vleugels van de 91-95 vogel zijn enigsinds te zien op de foto van Erik Koops uit 91. Daar is niet zo veel mis mee (indien je gelooft dat het een van de 89 vogels was is dat ook wel logisch..). Ringen had de vogel niet (zelf gezien en vele andere met mij), en daar gaat het nu om. Ik kan me niet voorstellen dat het plaatje van Koops het enige is dat in al die jaren gemaakt is (ook al is het voor het digitale tijdperk), dus wie helpt.
Overigens de poten en vleugels van de 89 vogels zijn wel goed vastgelegd. Ik ga zelf op zoek naar de hardheid van het verhaal van de ontsnapping (wat pas jaren erna naar boven kwam terwijl de 89 (25-07 Schaik t/m 12-09 Heusden)vogels breed uitgemeten in het nieuws zijn geweest toen ze er zaten. Overigens doken nagenoeg zeker deze vogels later op in Oostenrijk (04-10 Bleiburg Karnten), zie hiervoor het JV 89 blz 44, DB 91 en een plaatje van die vogels in Limicola 4 blz 45). Indien we deze twee vogels als escapes blijven beschouwen is het feit dat de "Garry vogel" in Frankrijk en later Italie opdook dus helaas ook geen argument voor diens wildheid (begrijp me goed, die van 89 moeten in mijn optiek terug op de NL lijst)

@Max, is er een mogelijkheid om de redenatie van de CDNA terug te lezen over de '89 vogels? Er is zoveel over te doen en als men vermoed dat de 91-95 vogel een teruggekeerde '89-vogel is dan lijkt er iets niet te kloppen..... Goed dat je de hardheid van het "ontsnappingsverhaal" verder toetst, hou ons op de hoogte!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Max Berlijn

@Marijn, hoezo iets niet te kloppen?, je bedoelt waar was die dan in 90?? (dat is wat ik ook altijd denk, Beuven wordt en werd namelijk dagelijks bevogeld), maar goed. Hij zal wel ergens bij de afgevoerde gevallen staan in een JV (niet nagezocht). Wijlen Rob Bouwman heeft jaren na dato een brief (toen ging dat nog zo) geschreven aan de CDNA met daarin de medeling dat hij had uitgevonden dat de vogels uit een speciefiek park uit Eindhoven kwamen. Iemand (volgens mij van dat park) had hem dat verteld. Dit park bestaat niet meer (sinds 1994) maar ik heb nog wel een los eindje waar ik mee verder kan.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

arnoud.vandenberg

#269
Citaat van: Max Berlijn op november 02, 2012, 13:34:56 PM
Overigens doken nagenoeg zeker deze vogels later op in Oostenrijk (04-10 Bleiburg Karnten), zie hiervoor het JV 89 blz 44, DB 91 en een plaatje van die vogels in Limicola 4 blz 45). Indien we deze twee vogels als escapes blijven beschouwen is het feit dat de "Garry vogel" in Frankrijk en later Italie opdook dus helaas ook geen argument voor diens wildheid (begrijp me goed, die van 89 moeten in mijn optiek terug op de NL lijst)

Natuurlijk is het feit dat Garry's vogel doorvloog naar Zuid-Europe een argument voor wildheid; het zou minder goed in ons idee over het trekgedrag van de soort passen als hij de rest van zijn leven op Westvoorne was blijven staan.

Verder is het inderdaad niet helemaal zeker dat de Oostenrijkse vogels van 4 oktober 1989 dezelfde waren als die van een paar weken eerder in oostelijk Noord-Brabant en nu ik de foto's van beide landen in Limicola en DB nogmaals vergelijk durf ik mijn handen er niet voor in het vuur te steken. Het is echter wel suggestief omdat zowel in Oostenrijk als in Nederland de twee vogels verschilden in de lengte van de tertials (lang en gaaf in de ene en kort en gesleten in de andere vogel). Peter Barthel in Limicola 4: 45, 1990 zegt dan ook over de Oostenrijkse vogels: 'Interessant sind in diesem Zusammenhang die beide Jungfernkraniche, die sich in Holland vom 10-12/9 aufhielten und vielleicht dieselben waren.' Uit jouw artikel (DB 11: 81-82, 1991) komt verder naar voren dat de Brabanders vermoedelijk al op 25 juli 1989 bij Schaijk waren gezien en met zekerheid vanaf 17 augustus 1989 langs de Veluwsedijk bij Asten (het gebied waar ook het exemplaar in 1991-95 verbleef).