Hoofdmenu

Jufferkraan Maurik

Gestart door Timo Roeke, oktober 28, 2012, 20:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rutger

Vogel is zojuist naar Oost weggevlogen. Wat willen we nog meer  ;D ?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

snwja3

#211
http://waarneming.nl/waarneming/view/71959399 'moeilijk zichtbaar omdat ie achter de schuur staat. Wel te zien vanaf de Parkstraat.'

Of zit die er misschien nog wel? Als Luuk een uur tevergeefs heeft gezocht, is deze waarneming nadat die wegvliegend is gezien!?

Edit: En hij is inderdaad inmiddels weer teruggevonden.
Wietze Janse

Bas vd Burg

En natuurlijk ook goed om te lezen (uit de piep van luuk) dat Jaap Denee, het zekere voor het onzekere heeft genoemen terwijl hij best sceptisch was (is) ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JandJ

Whatsappbericht van Joey Braat: 'Zit er gewoon nog. Had hem alleen net teruggevonden voor de piep.'
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 01, 2012, 11:39:25 AM
(...)
Excuus aan forumlezers voor onderstaand geneuzel over vogels met een trieste historie. Echter, Max, van de vogel van Buurse zou men denk ik vanwege alle afwijkingen in de rechtervleugel (missende pennen, mogelijk clipje) tegenwoordig geen geval maken.

Foto van de 'Jufferkraan Buurse': https://www.facebook.com/photo.php?fbid=226507877479842&set=a.104925622971402.4266.100003618937649&type=1&theater
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

snwja3

Citaat van: Bas vd Burg op november 01, 2012, 16:06:20 PM
En natuurlijk ook goed om te lezen (uit de piep van luuk) dat Jaap Denee, het zekere voor het onzekere heeft genoemen terwijl hij best sceptisch was (is) ;D

Ja, maar Jaap Denee en 'betrouwbare bron' in een zin!? Dat roept vragen op .... ;)
Wietze Janse

Timo Roeke


Via de site van DutchAvifauna.nl vond ik de volgende tekst:
De voorjaarstrek vindt ongeveer gelijktijdig met die van Kraanvogels plaats maar de najaarstrek is vroeger; op Cyprus passeren groepen gedurende eind maart-midden april en midden augustus-begin september (Alström et al 1991).

De tijd van het jaar lijkt me in dit geval niet passend (al stamt de eerste waarneming uit 19okt).

Max Berlijn

Ere wie er toekomt. Roy Slaterus wees me vanochtend op een wingclip van Buurse (dat we daar 12 jaar over gedaan hebben..). Deze kan dus van de NL lijst afgevoerd worden. Blijft over 91-95 Beuven (trok elk jaar daar door) en 2010 okt Wassenaar en verder. In mijn optiek in ere te herstellen Sept 89..
Zie hieonder een andere foto van Buurse met een "achterdeur"van een wingclip...(heeft deze discussie toch nog een goede ontmaskeriong gebracht).
Wie helpt ma aan meer foto's van de 91-95 vogel??
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JandJ

Was dat zoveel jaar geleden niet al te zien? Ik neem aan dat die foto's ook door de CDNA bekeken zijn toen.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

GijsB

Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2012, 16:46:03 PM

Via de site van DutchAvifauna.nl vond ik de volgende tekst:
De voorjaarstrek vindt ongeveer gelijktijdig met die van Kraanvogels plaats maar de najaarstrek is vroeger; op Cyprus passeren groepen gedurende eind maart-midden april en midden augustus-begin september (Alström et al 1991).

De tijd van het jaar lijkt me in dit geval niet passend (al stamt de eerste waarneming uit 19okt).


Maar misschien is dit exemplaar wel uit centraal of oost Azië, die is dan wat langer onderweg dan de vogels die van Oekraïne naar Cyprus moeten vliegen.
Gijs

Edwin Russer

Citaat van: JandJ op november 01, 2012, 16:06:47 PM
Whatsappbericht van Joey Braat: 'Zit er gewoon nog. Had hem alleen net teruggevonden voor de piep.'

Geen paniek mensen, dit beest blijft nog wel zitten komende winter. Bij de eerste de beste enigzins matige vorstperiode, een zeldzaam collecters item 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: JandJ op november 01, 2012, 16:56:53 PM
Was dat zoveel jaar geleden niet al te zien? Ik neem aan dat die foto's ook door de CDNA bekeken zijn toen.
Bij de Grote Tafeleend heeft het ook vele jaren geduurd... En dat terwijl die vogel veel meer gefotografeerd is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JandJ

Grote tafeleend is maar weinig zó gefotografeerd dat het (kleine!) clipje zichtbaar was. En bij de eerste foto was dat clipje gelijk al ontdekt.
Van Buurse zullen geen tientallen foto's zijn, en als er nu in een uur tijd al twee foto's gepost worden waar de clip goed op te zien is....


Maargoed, dit alles geeft nog steeds geen nieuwe inzichten over Maurik toch?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

leostegeman

Was een paar maanden geleden bij een Sauna bij Putten. Liep buiten tussen de tafeltjes en stoelen ook een Jufferkraan zonder ringen, niet gekortwiekt oid, beetje rafelig (zoals deze) en kon gewoon vliegen. Als dit beestje 30 meter vliegt zit ie op een akker en komen er 100+man kijken...

Ik kan verder niks zinnigs bijdragen aan de eeuwige escape-discussie, maar ik heb het vermoeden dat er nog veel meer van dit soort vogels zijn die ergens in een privé-collectie rondlopen en vliegen (naast de reeds genoemde dierentuin/waterwildcollecties).....

Groet

JandJ

Citaat van: leostegeman op november 01, 2012, 17:08:54 PM
Was een paar maanden geleden bij een Sauna bij Putten. Liep buiten tussen de tafeltjes en stoelen ook een Jufferkraan zonder ringen, niet gekortwiekt oid, beetje rafelig (zoals deze) en kon gewoon vliegen. Als dit beestje 30 meter vliegt zit ie op een akker en komen er 100+man kijken...
(...)
Indienen die hap!  ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Theo Linders

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 01, 2012, 14:45:43 PM
Juist omdat er in 2003 geruimd is, is het aannemelijk dat in 2003 en de jaren er direct na, er maar weinig aanwas beschikbaar was. Voordat de populatie in gevangenschap zich dus heeft kunnen opbouwen zijn enkele jaren nodig.

naja ruim hersteld dus: http://zootierliste.de/?klasse=2&ordnung=210&familie=21004&art=2100407

Op dit moment 14 dierentuinen in NL alleen al met deze soort, om nog maar te zwijgen van de rest van Europa en particulieren....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Halff

#227
Citaat van: Max Berlijn op november 01, 2012, 16:54:03 PM
Ere wie er toekomt. Roy Slaterus wees me vanochtend op een wingclip van Buurse (dat we daar 12 jaar over gedaan hebben..). Deze kan dus van de NL lijst afgevoerd worden. Blijft over 91-95 Beuven (trok elk jaar daar door) en 2010 okt Wassenaar en verder. In mijn optiek in ere te herstellen Sept 89..
Zie hieonder een andere foto van Buurse met een "achterdeur"van een wingclip...(heeft deze discussie toch nog een goede ontmaskeriong gebracht).
Wie helpt ma aan meer foto's van de 91-95 vogel??


Als we over het vaststellen van een duidelijke wingclip 12 jaar moeten doen (en dan op deze manier er achter moeten komen) dan ben ik zeer benieuwd naar de foto's van de Beuven vogel(s) en dan metname van de (on)geringde poten en de vleugels uitgeklapt etc. straks is daar ook een wingclip of iets dergelijks te zien, dat zou dan toch jammer zijn voor de meesten en dan blijft alleen de vogel van Garry (okt. 2010) over (m.i. ook het beste geval van de Nederlandse lijst maar dat terzijde).

Mochten deze foto's er niet zijn, of niet goed te beoordelen zijn, den ben ik voor afvoeren van dit geval (a la Lammergier) totdat het tegendeel bewezen is. Maar goed dat is mijn bescheiden mening en ik loop wat ver op de feiten vooruit.

Timo Roeke

@Max - De foto die je van de Buurse vogel plaatste stond nog niet op DutchAvifauna.nl. Is dat nog work in progress of komt niet alles er op te staan?

Rob Halff

Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2012, 18:19:31 PM
@Max - De foto die je van de Buurse vogel plaatste stond nog niet op DutchAvifauna.nl. Is dat nog work in progress of komt niet alles er op te staan?


Kan de fotograaf (of iemand anders die toestemming heeft de foto te plaatsen) zelf doen d.m.v. de contact optie te gebruiken op de pagina van het geval.

Jaap Denee

Citaat van: Bas vd Burg op november 01, 2012, 16:06:20 PM
En natuurlijk ook goed om te lezen (uit de piep van luuk) dat Jaap Denee, het zekere voor het onzekere heeft genoemen terwijl hij best sceptisch was (is) ;D


http://waarneming.nl/waarneming/view/71960264
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op november 01, 2012, 16:20:11 PM
Citaat van: Bas vd Burg op november 01, 2012, 16:06:20 PM
En natuurlijk ook goed om te lezen (uit de piep van luuk) dat Jaap Denee, het zekere voor het onzekere heeft genoemen terwijl hij best sceptisch was (is) ;D

Ja, maar Jaap Denee en 'betrouwbare bron' in een zin!? Dat roept vragen op .... ;)


Wacht maar tot ik een Reuzenzwartkopmeeuw piep...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

@Timo, work in progress maar door de clip nu achterhaald, @JanJ het is ongelooflijk maar waar, maar jullie op het forum hadden het ook niet gezien...:-) Op een of andere manier kijk je hier dus toch over heen en eeeh ik kijk ook verre van dagelijk/jaarlijks naar JuKra in NL platen....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

dupont

Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2012, 16:46:03 PM

Via de site van DutchAvifauna.nl vond ik de volgende tekst:
De voorjaarstrek vindt ongeveer gelijktijdig met die van Kraanvogels plaats maar de najaarstrek is vroeger; op Cyprus passeren groepen gedurende eind maart-midden april en midden augustus-begin september (Alström et al 1991).

De tijd van het jaar lijkt me in dit geval niet passend (al stamt de eerste waarneming uit 19okt).

De waarneming van Garry Bakker & co kan dus net zo goed de prullenbak in... Kom maar in Garry...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Thomas van der Es

Na de maandag piep, gelukkig óók een vergrootglas op vroegere gevallen. Meer foto's uit Brabant ben ik best nieuwsgierig naar  ;)
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

nick

kan iemand me even uitleggen waar/hoe je die wingclip op de foto van de Buurse-vogel kuint zien? ik zie vooralsnog niets, maar weet ook niet waar ik naar moet zoeken.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Jaap Denee

Citaat van: Rob Halff op november 01, 2012, 18:13:45 PM
Citaat van: Max Berlijn op november 01, 2012, 16:54:03 PM
Ere wie er toekomt. Roy Slaterus wees me vanochtend op een wingclip van Buurse (dat we daar 12 jaar over gedaan hebben..). Deze kan dus van de NL lijst afgevoerd worden. Blijft over 91-95 Beuven (trok elk jaar daar door) en 2010 okt Wassenaar en verder. In mijn optiek in ere te herstellen Sept 89..
Zie hieonder een andere foto van Buurse met een "achterdeur"van een wingclip...(heeft deze discussie toch nog een goede ontmaskeriong gebracht).
Wie helpt ma aan meer foto's van de 91-95 vogel??


Als we over het vaststellen van een duidelijke wingclip 12 jaar moeten doen (en dan op deze manier er achter moeten komen) dan ben ik zeer benieuwd naar de foto's van de Beuven vogel(s) en dan metname van de (on)geringde poten en de vleugels uitgeklapt etc. straks is daar ook een wingclip of iets dergelijks te zien, dat zou dan toch jammer zijn voor de meesten en dan blijft alleen de vogel van Garry (okt. 2010) over (m.i. ook het beste geval van de Nederlandse lijst maar dat terzijde).

Mochten deze foto's er niet zijn, of niet goed te beoordelen zijn, den ben ik voor afvoeren van dit geval (a la Lammergier) totdat het tegendeel bewezen is. Maar goed dat is mijn bescheiden mening en ik loop wat ver op de feiten vooruit.


Ach... op de feiten vooruit lopen. In het kader van de actualiteit (de Lammergier) een heel logische gevolgtrekking. En Jufferkraan is met al die bewezen escapes natuurlijk nog veel dubieuzer. Geen duidelijke foto's met poten zonder ringen of vleugels zonder clip? Doei.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rein Genuït

In het midden van de onderste vleugel op de foto zie je als je goed kijkt een metalen uitstulping
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rob Halff

Citaat van: dupont op november 01, 2012, 18:57:07 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2012, 16:46:03 PM

Via de site van DutchAvifauna.nl vond ik de volgende tekst:
De voorjaarstrek vindt ongeveer gelijktijdig met die van Kraanvogels plaats maar de najaarstrek is vroeger; op Cyprus passeren groepen gedurende eind maart-midden april en midden augustus-begin september (Alström et al 1991).

De tijd van het jaar lijkt me in dit geval niet passend (al stamt de eerste waarneming uit 19okt).

De waarneming van Garry Bakker & co kan dus net zo goed de prullenbak in... Kom maar in Garry...

Ben ik niet met je eens David (om even voor Garry te praten). O.a. bewezen ongeringd, strak in het pak, geen wingtagg te zien en geen beschadigingen en/of missende pennen. Daarnaast vind ik een 1e kj vogel gevoelsmatig veel spannender dan een adult ergens in de zomer, maar dat is persoonlijk.

Tevens is de najaarstrek van Juffer dan wel vroeger (aug/begin sept) maar dat betekent natuurlijk niet dat zo'n vogel ook in die periode op moet duiken. Voordat hij hier is ben je ook zo een paar weken verder in het seizoen, met wat tussenstops om bij te tanken etc.

Jaap Denee

Citaat van: nick op november 01, 2012, 19:01:41 PM
kan iemand me even uitleggen waar/hoe je die wingclip op de foto van de Buurse-vogel kuint zien? ik zie vooralsnog niets, maar weet ook niet waar ik naar moet zoeken.


Er zit een suggestie van een wingclip: een uitstulping op de vleugelboeg.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee