Hoofdmenu

Jufferkraan Maurik

Gestart door Timo Roeke, oktober 28, 2012, 20:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

andrestr

Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:20:17 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 29, 2012, 21:08:27 PM
Citaat van: andrestr op oktober 29, 2012, 20:35:15 PM
Dan heb ik nog een vraag.
Ik was dit jaar in Schoorl en daar lieten 2 Morinelplevieren zich zo makkelijk fotograferen dat ik er niet eens naar toe hoefde te lopen.
Deze vogels kwamen gewoon naar me toe gelopen alsof ze nog nooit mensen gezien hadden.
Kan dit met deze vogel ook niet het geval zijn?

Morinelplevieren zijn van nature buitengewoon tam. Dat gedrag hoeft dus niet te wijzen op herkomst uit gevangenschap. Maar persoonlijk begrijp ik deze discussie niet goed. Er zijn ook vogelaars, zoals ik bijvoorbeeld, die ook van vogels genieten omdat ze zo mooi zijn. Op de foto's zie ik een jufferkraan die precies zo mooi is als de jufferkranen die ik in Kazachstan gezien heb. Hij gedraagt zich net zo als vele andere wilde vogels in Nederland. En het enige waar men zich op het forum druk over maakt is of deze vogel niet uit gevangenschap ontsnapt is.
Omdat een vogel die net om de hoek uit de kooi is gevlogen (gechargeerd) en ooit door mensen met een paar eitjes of jonkies naar Nederland is gebracht omdat wij mensen het zulke mooie vogels vinden voor in de dierentuin of naast het huis in de kooi, terwijl die soort hier inheems niet voorkomt en ook niet op eigen initiatief gekomen is, niks te maken heeft met natuur(beleving) of gedrag/biologie/ontwikkeling van vogels zelf en omdat we in Nederland al zo weinig echte natuur hebben proberen we hier en daar toch een beetje kritisch en wetenschappelijk verantwoord in te handelen.
Nou ik ga van het weekend gewoon even kijken als ie tenminste nog niet is door getrokken. B)
En als de vogel echt zo tam is levert het misschien nog een leuk plaatje op zonder te verstoren.
Met vriendelijke groet André.

GijsB

Misschien is het een idee om aan de fotograaf te vragen hoeveel vergroting/bij hoeveel mm de foto is gemaakt, kunnen we ook gelijk even vragen of er gecropt is.
Gijs

Guus Peterse

Ik meen bij meerdere mensen gelezen te hebben dat de vogel tot twee meter te benaderen was. Dan lijkt me heel deze technische discussie overbodig.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Have

Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:49:16 PM
Aan de foto is prima te zien of de foto veel of weinig gecropt is. Niet op de procent nauwkeurig, maar t geeft een aardige indruk. Je hebt het steeds over de vergroting, maar ik heb je steeds uit proberen te leggen dat dat niks uitmaakt, het gaat om de brandpuntsafstand. En zoals ik al zei, ook als je dan van een lange brandpuntsafstand uitgaat blijft het argument staan. Je hebt het over een meeuw, waar slaat dat op? Ik zeg dat ie een meter lang is. 10 meter noem ik nog steeds een dierentuinafstand voor een soort als deze.

Theo,
OK, je wilt het dus niet begrijpen. Jouw probleem.
Groet
Helena

arnoud.vandenberg

Het is hopelijk bekend: in Rajasthan, India, bevinden zich 's winters grote zwermen Jufferkranen die door dorpelingen met de hand worden gevoerd en in Kazakhstan lopen exemplaren in het voorjaar soms langs de landingsbaan van het Astana-vliegveld tussen mensen te foerageren. Kortom: bij deze soort vormt 'tamheid' niet het beste argument om over de herkomst te speculeren. Dat geldt trouwens voor veel dwaalgasten uit dunbevolkte gebieden.

Oenanthe

Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:20:17 PM
Omdat een vogel die net om de hoek uit de kooi is gevlogen (gechargeerd) en ooit door mensen met een paar eitjes of jonkies naar Nederland is gebracht omdat wij mensen het zulke mooie vogels vinden voor in de dierentuin of naast het huis in de kooi, terwijl die soort hier inheems niet voorkomt en ook niet op eigen initiatief gekomen is, niks te maken heeft met natuur(beleving) of gedrag/biologie/ontwikkeling van vogels zelf en omdat we in Nederland al zo weinig echte natuur hebben proberen we hier en daar toch een beetje kritisch en wetenschappelijk verantwoord in te handelen.

Het gaan twitchen van een zeldzaamheid louter en alleen om hem op je eigen lijst te mogen zetten (anders gaan de meesten hem immers niet twitchen) heeft naar mijn mening ook niets te maken met natuurbeleving, gedrag van de vogel zelf en wetenschappelijk verantwoord vogels kijken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Theovanv

Citaat van: Have op oktober 29, 2012, 21:55:05 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:49:16 PM
Aan de foto is prima te zien of de foto veel of weinig gecropt is. Niet op de procent nauwkeurig, maar t geeft een aardige indruk. Je hebt het steeds over de vergroting, maar ik heb je steeds uit proberen te leggen dat dat niks uitmaakt, het gaat om de brandpuntsafstand. En zoals ik al zei, ook als je dan van een lange brandpuntsafstand uitgaat blijft het argument staan. Je hebt het over een meeuw, waar slaat dat op? Ik zeg dat ie een meter lang is. 10 meter noem ik nog steeds een dierentuinafstand voor een soort als deze.

Theo,
OK, je wilt het dus niet begrijpen. Jouw probleem.
Groet
Helena
Laten we het daarop houden, zijn we van het gezeur af ;) Zoals ik al meerdere keren aangaf en Guus ook een goed punt over maakt, is het voor de voortgang van de discussie irrelevant.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: Oenanthe op oktober 29, 2012, 21:55:39 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:20:17 PM
Omdat een vogel die net om de hoek uit de kooi is gevlogen (gechargeerd) en ooit door mensen met een paar eitjes of jonkies naar Nederland is gebracht omdat wij mensen het zulke mooie vogels vinden voor in de dierentuin of naast het huis in de kooi, terwijl die soort hier inheems niet voorkomt en ook niet op eigen initiatief gekomen is, niks te maken heeft met natuur(beleving) of gedrag/biologie/ontwikkeling van vogels zelf en omdat we in Nederland al zo weinig echte natuur hebben proberen we hier en daar toch een beetje kritisch en wetenschappelijk verantwoord in te handelen.

Het gaan twitchen van een zeldzaamheid louter en alleen om hem op je eigen lijst te mogen zetten (anders gaan de meesten hem immers niet twitchen) heeft naar mijn mening ook niets te maken met natuurbeleving, gedrag van de vogel zelf en wetenschappelijk verantwoord vogels kijken.
Hoera, we hebben de twitchdiscussie weer bereikt, mijlpaal in elk topic O0
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Citaat van: Oenanthe op oktober 29, 2012, 21:55:39 PM
Het gaan twitchen van een zeldzaamheid louter en alleen om hem op je eigen lijst te mogen zetten (anders gaan de meesten hem immers niet twitchen) heeft naar mijn mening ook niets te maken met natuurbeleving, gedrag van de vogel zelf en wetenschappelijk verantwoord vogels kijken.
Mijn vingers jeuken om hier iets over te zeggen want je bent niet de eerste die blijkbaar geen benul heeft waarom mensen naar een zeldzame vogel gaan kijken, maar dan krijgen we alweer een oeverloze off-topic discussie. Dus laten we het hier gewoon over de jufferkraan hebben.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Have

#69
Citaat van: dralion13 op oktober 29, 2012, 21:53:13 PM
Misschien is het een idee om aan de fotograaf te vragen hoeveel vergroting/bij hoeveel mm de foto is gemaakt, kunnen we ook gelijk even vragen of er gecropt is.
Gijs,
Die gegevens zijn bekend op bais van de exif gegevens die Vincent heeft nagekeken.
Op basis daarvan en op basis van de door Sony gepubliceerde specificaties van het type camera, heb ik de berekeningen uitgevoerd.
Groet,
Helena

Theovanv

Citaat van: Steven Wytema op oktober 29, 2012, 21:51:07 PM
Theo M,

Ik denk dat Theo van V wat minder moeite heeft met het aantonen van wildheid dan die volièrevogel van jou.
Desalniettemin jij ook succes (zal je nodig hebben denk ik  ;) )
Daar zeg je wat, We hebben de (mogelijke) Petsjora niet of niet goed gezien, wie weet had ie ringen of een chip? :P :P
Theo van Veenendaal

andrestr

Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:20:17 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 29, 2012, 21:08:27 PM
Citaat van: andrestr op oktober 29, 2012, 20:35:15 PM
Dan heb ik nog een vraag.
Ik was dit jaar in Schoorl en daar lieten 2 Morinelplevieren zich zo makkelijk fotograferen dat ik er niet eens naar toe hoefde te lopen.
Deze vogels kwamen gewoon naar me toe gelopen alsof ze nog nooit mensen gezien hadden.
Kan dit met deze vogel ook niet het geval zijn?

Morinelplevieren zijn van nature buitengewoon tam. Dat gedrag hoeft dus niet te wijzen op herkomst uit gevangenschap. Maar persoonlijk begrijp ik deze discussie niet goed. Er zijn ook vogelaars, zoals ik bijvoorbeeld, die ook van vogels genieten omdat ze zo mooi zijn. Op de foto's zie ik een jufferkraan die precies zo mooi is als de jufferkranen die ik in Kazachstan gezien heb. Hij gedraagt zich net zo als vele andere wilde vogels in Nederland. En het enige waar men zich op het forum druk over maakt is of deze vogel niet uit gevangenschap ontsnapt is.
Omdat een vogel die net om de hoek uit de kooi is gevlogen (gechargeerd) en ooit door mensen met een paar eitjes of jonkies naar Nederland is gebracht omdat wij mensen het zulke mooie vogels vinden voor in de dierentuin of naast het huis in de kooi, terwijl die soort hier inheems niet voorkomt en ook niet op eigen initiatief gekomen is, niks te maken heeft met natuur(beleving) of gedrag/biologie/ontwikkeling van vogels zelf en omdat we in Nederland al zo weinig echte natuur hebben proberen we hier en daar toch een beetje kritisch en wetenschappelijk verantwoord in te handelen.
Misschien kom ik wat ongeduldig over maar ik heb nog steeds geen antwoord op m'n vraag waarom het geen wilde kan zijn.
Met vriendelijke groet André.

Vincent Hart

Het is dan ook geen eenvoudige vraag, André. Om het zeker te weten zou je de vogel moeten vangen. Jufferkraan is een populaire vogel bij vogelhouders. De vogel verblijft in een omgeving waar veel vogels gehouden worden, dicht in de buurt van een locatie waar eerder jufferkranen zijn gezien die als ontsnapt werden beschouwd. De vogel is zeer vertrouwelijk, maar zoals Arnoud aangeeft hierboven komt dat bij (zeker) wilde jufferkranen ook voor.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: andrestr op oktober 29, 2012, 22:10:40 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:20:17 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 29, 2012, 21:08:27 PM
Citaat van: andrestr op oktober 29, 2012, 20:35:15 PM
Dan heb ik nog een vraag.
Ik was dit jaar in Schoorl en daar lieten 2 Morinelplevieren zich zo makkelijk fotograferen dat ik er niet eens naar toe hoefde te lopen.
Deze vogels kwamen gewoon naar me toe gelopen alsof ze nog nooit mensen gezien hadden.
Kan dit met deze vogel ook niet het geval zijn?

Morinelplevieren zijn van nature buitengewoon tam. Dat gedrag hoeft dus niet te wijzen op herkomst uit gevangenschap. Maar persoonlijk begrijp ik deze discussie niet goed. Er zijn ook vogelaars, zoals ik bijvoorbeeld, die ook van vogels genieten omdat ze zo mooi zijn. Op de foto's zie ik een jufferkraan die precies zo mooi is als de jufferkranen die ik in Kazachstan gezien heb. Hij gedraagt zich net zo als vele andere wilde vogels in Nederland. En het enige waar men zich op het forum druk over maakt is of deze vogel niet uit gevangenschap ontsnapt is.
Omdat een vogel die net om de hoek uit de kooi is gevlogen (gechargeerd) en ooit door mensen met een paar eitjes of jonkies naar Nederland is gebracht omdat wij mensen het zulke mooie vogels vinden voor in de dierentuin of naast het huis in de kooi, terwijl die soort hier inheems niet voorkomt en ook niet op eigen initiatief gekomen is, niks te maken heeft met natuur(beleving) of gedrag/biologie/ontwikkeling van vogels zelf en omdat we in Nederland al zo weinig echte natuur hebben proberen we hier en daar toch een beetje kritisch en wetenschappelijk verantwoord in te handelen.
Misschien kom ik wat ongeduldig over maar ik heb nog steeds geen antwoord op m'n vraag waarom het geen wilde kan zijn.
Daar is geen antwoord op. Voor zover we nu informatie hebben is beiden niet uitgesloten en waarschijnlijk kom je daar ook nooit met 100% zekerheid achter of je moet een ring kunnen aflezen of een chip vinden oid. Dan heb je zekerheid van een escape, maar andersom is lastiger. Het gaat om wat het meest waarschijnlijke is gebaseerd op zoveel mogelijk beschikbare feiten en observaties, maar volledige zekerheid heb je niet vaak, dat geldt ook voor een boel andere waarnemingen. Er zijn genoeg mensen met Putters of andere hier inheemse soorten in de volière en lang niet iedereen ringt zn vogels netjes. Maar uiteindelijk moet je ergens een grens trekken, en dat is in dit geval de beoordeling van het CDNA voor wat betreft de officiele lijsten en archieven (voor wat betreft je eigen boekhouding kan je natuurlijk andere criteria hanteren) maar ook die kunnen er natuurlijk naast zitten, alleen we gaan er van uit dat dat dan de best mogelijke inschatting is. En ik denk dat bij gerede twijfel er eerder afgezien wordt van acceptatie dan dat het exemplaar wel geaccepteerd wordt.
Theo van Veenendaal

andrestr

Oké bedankt voor de antwoorden.
Ik zou zeggen gewoon gaan kijken en oordeel van CDNA afwachten.
Dan zou deze vogel volgens mij net zo veel kans moeten maken als de Buffelkopeend, diverse Sneeuw en Roodhalsganzen, Kwakken enz.
Met vriendelijke groet André.

Yeronimo

Heeft niemand een lijst van locaties waar Jufferkranen gehouden worden in bezit? Dan kan gekeken worden wie in regio Jufferkranen houden en deze dan mailen of ze er geen missen. Als niemand een Jufferkraan mist kunnen we uit gaan van een wilde lijkt me...
Levert volgens mij meer op dan het gespeculeer hier.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

woost

Ik vraag mij af of deze vogel niet mee getrokken kan zijn met een groep 'Europese' Kraanvogels (Grus grus)?
In Rusland komen ze allebei in het zelfde gebied voor alsdus de ANWB vogelgids.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Have

#77
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:57:34 PM
Citaat van: Have op oktober 29, 2012, 21:55:05 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:49:16 PM
Aan de foto is prima te zien of de foto veel of weinig gecropt is. Niet op de procent nauwkeurig, maar t geeft een aardige indruk. Je hebt het steeds over de vergroting, maar ik heb je steeds uit proberen te leggen dat dat niks uitmaakt, het gaat om de brandpuntsafstand. En zoals ik al zei, ook als je dan van een lange brandpuntsafstand uitgaat blijft het argument staan. Je hebt het over een meeuw, waar slaat dat op? Ik zeg dat ie een meter lang is. 10 meter noem ik nog steeds een dierentuinafstand voor een soort als deze.

Theo,
OK, je wilt het dus niet begrijpen. Jouw probleem.
Groet
Helena
Laten we het daarop houden, zijn we van het gezeur af ;) Zoals ik al meerdere keren aangaf en Guus ook een goed punt over maakt, is het voor de voortgang van de discussie irrelevant.

Welja, verander het onderwerp om je "gelijk" te halen.
Lees je originele post nog even na, waar ik op reageerde omdat de waarnemer wel degelijk het volledige tele bereik van zijn superzoom Sony compact camera benutte bij het maken van de foto.
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 20:21:40 PM
Ik heb die foto ook in mijn post gezet, maar die data zijn wel interessant Vincent. Ik was er nog vanuit gegaan dat er een telelens(je) gebruikt was maar dat deze foto een brandpuntsafstand van 70mm heeft betekend dat de vogel echt op 1 a 2 meter afstand stond.
Als je een vent bent geef je toe dat je er naast zat en dat je geen rekening hield met de conversie van de brandpuntsafstand (68,48 mm) van een compact camera naar de brandpuntsafstand (384 mm) van een 35 mm camera.
Groet,
Helena


Technische specificaties
Sony DSC-HX10V
Optische zoom 16x
F3.3 (groothoek) - 5.9 (telefoto)
Brandpuntsafstand (f = mm)
f=4,28 - 68,48 mm
Brandpuntsafstand (f = 35-mm conversie)
f=24 - 384 mm

Dorine

Echt tamme juffers die mensen gewend zijn kun je tot een metertje of drie goed benaderen, tenminste het groepje wat rondloopt in de grote volière van Dierenrijk in Nuenen wel.
En wat de grootte betreft,  ietsje kleiner dan een ooievaar.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Richard Houtman

Even los van de discussie of ie wild is of niet; zullen we allemaal voldoende afstand tot de vogel bewaren? Straks wordt ie nog verstoord...
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

Max Berlijn

Ik heb vanavond een hoop op dit topic bijgelegen. Een ding welke nog niet of vaak verkeerd gemeld is, is het feit dat Jukra' s in augustus/september trekken en dat zijn verblijf eind oktober dus niet in het voordeel van dit geval is. Nogmaals er is veel te zeggen over de drie aanvaarde gevallen in NL maar ze zaten niet in de verkeerde tijd, waren schuw (behalve die ene keer toen de vogel van 91 uit de hand at bij Theo M. en zijn broer, je wil niet weten hoe vaak ik om de bewijsplaatjes hiervan heb gevraagd bij hen) en gedroegen zich goed (eten in akkers, slapen in een moeras, of doortrekken en Italië opduiken via Frankrijk. Deze vogel is soms/meestal tam, ik ben benieuwd naar zijn vleugels, zit er in de verkeerde tijd vlakbij een plek waar er al meerdere ontsnapt zijn. Ik betwijfel of er in 2000 en laat staan daarvoor al met chips in vogels gewerkt werd dus hun ongeringdheid heeft hier meerwaarde dan nu helaas. Trek zelf je conclusie.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Theovanv

Citaat van: Have op oktober 29, 2012, 23:04:06 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:57:34 PM
Citaat van: Have op oktober 29, 2012, 21:55:05 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 21:49:16 PM
Aan de foto is prima te zien of de foto veel of weinig gecropt is. Niet op de procent nauwkeurig, maar t geeft een aardige indruk. Je hebt het steeds over de vergroting, maar ik heb je steeds uit proberen te leggen dat dat niks uitmaakt, het gaat om de brandpuntsafstand. En zoals ik al zei, ook als je dan van een lange brandpuntsafstand uitgaat blijft het argument staan. Je hebt het over een meeuw, waar slaat dat op? Ik zeg dat ie een meter lang is. 10 meter noem ik nog steeds een dierentuinafstand voor een soort als deze.

Theo,
OK, je wilt het dus niet begrijpen. Jouw probleem.
Groet
Helena
Laten we het daarop houden, zijn we van het gezeur af ;) Zoals ik al meerdere keren aangaf en Guus ook een goed punt over maakt, is het voor de voortgang van de discussie irrelevant.

Welja, verander het onderwerp om je "gelijk" te halen.
Lees je originele post nog even na, waar ik op reageerde omdat de waarnemer wel degelijk het volledige tele bereik van zijn superzoom Sony compact camera benutte bij het maken van de foto.
Citaat van: Theovanv op oktober 29, 2012, 20:21:40 PM
Ik heb die foto ook in mijn post gezet, maar die data zijn wel interessant Vincent. Ik was er nog vanuit gegaan dat er een telelens(je) gebruikt was maar dat deze foto een brandpuntsafstand van 70mm heeft betekend dat de vogel echt op 1 a 2 meter afstand stond.
Als je een vent bent geef je toe dat je er naast zat en dat je geen rekening hield met de conversie van de brandpuntsafstand (68,48 mm) van een compact camera naar de brandpuntsafstand (384 mm) van een 35 mm camera.
Groet,
Helena


Technische specificaties
Sony DSC-HX10V
Optische zoom 16x
F3.3 (groothoek) - 5.9 (telefoto)
Brandpuntsafstand (f = mm)
f=4,28 - 68,48 mm
Brandpuntsafstand (f = 35-mm conversie)
f=24 - 384 mm

Ik heb je al via pm een reactie gestuurd, want dit is enorm offtopic en verre van interessant of relevant voor andere lezers, maar je hebt je post nog even flink aangedikt, dus blijkbaar wil je hier ook een reactie, ik snap niet zo goed waar je aanvallende houding vandaan komt. Ik heb het in mijn eerste post al over verschil in brandpuntsafstand tussen verschillende formaten sensoren en we hebben al vastgesteld dat los van deze technische discussie, die helemaal niet meer interessant is voor andere lezers, uit verschillende feiten blijkt dat de vogel zich erg tam gedragen heeft, en dat was wat we uiteindelijk vast wilden stellen. Verdere discussie is helemaal niet relevant voor de ontopic discussie hier. Dus wat wil je nu precies? Gelijk krijgen? Het laatste woord in deze discussie? Die mag je beide hebben hoor. Zijn we er dan nu klaar mee?
Theo van Veenendaal

theomuusse

Ha Max, ik zat al op je reactie te wachten!
Verkeerde tijd? Den Haag vogel vloog over op 9 oktober, deze zit er vanaf 13 oktober...
Over chips beginnen is erg makkelijk, dat kun je niet bewijzen, zie de claim van de pelikaan waar zogenaamd een chip in zat.
Meerdere escapes? Het worden er steeds meer! Maar escapes waren er destijds ook in Brabant!
Het is echt absoluut nooit bewezen (en dat gaat ook niet) dat Hollandse vogels later in het buitenland zijn gezien!

En als laatste; als deze uit mijn hand had gegeten vandaag dan hadden Thomas en ik daar hard om gelachen.
De vogel uit Brabant destijds reageerde op geluid en kwam tot 10 meter, meer niet Max.

Grappig om te zien hoeveel er wordt geschreven over de spelregels van ons spelletje!
Misschien moet er daar eens eerlijk over worden gebranstormd.

Een oplosing is natuurlijk de categorie indeling van Engeland.

Theo

Dorine

#83
Citaat van: Max Berlijn op oktober 29, 2012, 23:34:41 PM
Ik heb vanavond een hoop op dit topic bijgelegen. Een ding welke nog niet of vaak verkeerd gemeld is, is het feit dat Jukra' s in augustus/september trekken en dat zijn verblijf eind oktober dus niet in het voordeel van dit geval is. Nogmaals er is veel te zeggen over de drie aanvaarde gevallen in NL maar ze zaten niet in de verkeerde tijd, waren schuw (behalve die ene keer toen de vogel van 91 uit de hand at bij Theo M. en zijn broer, je wil niet weten hoe vaak ik om de bewijsplaatjes hiervan heb gevraagd bij hen) en gedroegen zich goed (eten in akkers, slapen in een moeras, of doortrekken en Italië opduiken via Frankrijk. Deze vogel is soms/meestal tam, ik ben benieuwd naar zijn vleugels, zit er in de verkeerde tijd vlakbij een plek waar er al meerdere ontsnapt zijn. Ik betwijfel of er in 2000 en laat staan daarvoor al met chips in vogels gewerkt werd dus hun ongeringdheid heeft hier meerwaarde dan nu helaas. Trek zelf je conclusie.

Of er in 2000 al vogels gechipt werden betwijfel ik ook, volgens mij begon men toen pas in de paardenwereld te chippen.
In Dierenrijk wordt nieuwe aanwas nog steeds geringd, misschien daarbij ook gechipt. Mij lijkt het niet zo praktisch als je een vogel alleen maar chipt, je zult dat beest dan toch in je handen moeten hebben om te kijken wie het is. Dus naast de chip ook een ring lijkt mij handiger. Een chip laat zich niet altijd even makkelijk uitlezen en tegenwoordig zijn er al foefjes bekend die ervoor zorgen dat een chip niet meer uitgelezen kan worden. Of dierentuinen en mensen die zo'n beest houden en er zuinig op zijn ze dan alleen maar laten chippen betwijfel ik dan ook. Daarnaast blijf je eigenaars houden die helemaal niets doen, geen ring, geen chip, helemaal niets.

Edit: ik kwam dit tegen op een Belgische site:
vanaf 01/01/2002 mag men vogels van Bijlage I van de Citeswetgeving enkel chippen met ISOchips
dan chipt men vogels toch al veel langer als dat ik dacht.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Max Berlijn

#84
@Theo nog even over die escapes in Brabant, je bedoelt de twee vogels uit 89. Voor mij persoonlijk waren dat geen escapes ik heb dat verhaal van wijlen Rob Bouwman van die kweker jaren na het geval altijd erg vaag gevonden. De vogels zijn toendertijd breeduit in de pers gekomen en toen was er niemand die ze claimde. De CDNA dacht daar toen anders over en er zijn geen nieuwe feiten over deze vogels die herroulatie rechtvaardigen.
PS: Ik zou eigenlijk om te beginnen wel wat foto's van de open vleugels willen zien van de Maurik vogel
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Russer

Citaat van: Max Berlijn op oktober 30, 2012, 06:31:33 AM
@Theo nog even over die escapes in Brabant, je bedoelt de twee vogels uit 89. Voor mij persoonlijk waren dat geen escapes ik heb dat verhaal van wijlen Rob Bouwman van die kweker jaren na het geval altijd erg vaag gevonden. De vogels zijn toendertijd breeduit in de pers gekomen en toen was er niemand die ze claimde. De CDNA dacht daar toen anders over en er zijn geen nieuwe feiten over deze vogels die herroulatie rechtvaardigen.
PS: Ik zou eigenlijk om te beginnen wel wat foto's van de open vleugels willen zien van de Maurik vogel

Max, ik lees in bijgaand linkje dat o.a. Jukra weer in herroulatie is gebracht. Betekent dit dat alle gevallen herrouleren of alleen specifieke gevallen?

http://www.dutchavifauna.nl/news/5
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Max Berlijn

Nee dit is alleen om bij de aanvaarde gevallen na te gaan of de vogels echt aantoonbaar ongeringd waren. Daarom zou ik zo graag een foto willen hebben van die 10 meter actie van de 91 vogel van Theo en Mars. Van die vogel heb ik alleen een foto van Eric Koops hoog in de lucht. Als iemand die dit leest me aan foto's kan helpen heeeeeel graag. Dank Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Theo Linders

Ouwehands heeft geen jufferkranen, ook niet gehad de afgelopen jaren.

Maarja het blijft een van de algemeenste grotere vogels die privaat gehouden wordt.... Maar een Jufferkraanvogel zal je wel missen en zal wel gechipt zijn gok ik als het idd om een volierevogel gaat...

Chippen is tegenwoordig iig in dierentuinwereld normaler dan ringen, al worden soorten waarbij men ze ook individueel wil herkennen, zoals pinguins ook nog allemaal gemerkt....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Jaap Denee

Als er iemand tot het donker wil wachten, dan zie je hem waarschijnlijk zo het erf oplopen waar hij thuis hoort en dan weten we meteen in welke schuur hij slaapt. Scheelt elke ochtend een hoop zoeken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Theo Linders op oktober 30, 2012, 09:26:32 AM
Maarja het blijft een van de algemeenste grotere vogels die privaat gehouden wordt...

En af en toe ontsnapt er inderdaad eentje...

Als ik een rondje de Bruuk doe bij Groesbeek hoor ik er ook regelmatig een. Ergens bij die huizen aan de weg die midden door het grote blauwe deel loopt heeft iemand een Kraanvogelachtige in zijn achtertuin. Erg verwarrend als je daar nietsvermoedend rondloopt en voor de eerste keer hoort trompetteren.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/