Hoofdmenu

Jufferkraan Maurik

Gestart door Timo Roeke, oktober 28, 2012, 20:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

Hij was vandaag al populairder dan de Steppeklap... Komt o.a. omdat 'Maurik' centraler ligt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Timo Roeke


Jaap Denee

Citaat van: Edwin Russer op oktober 30, 2012, 15:48:46 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 30, 2012, 15:12:25 PM
Volgens mij in Planet Earth. Die staat bij mij thuis, ik zal vanavond eens kijken. In Kazachstan heb ik overigens ook niets gemerkt van opvallende tamheid van jufferkranen.

Iets vergelijkbaars. Het is zelfs een soort van een voederdorp waarbij de vogels zo vanaf eind augustus tot maart worden bijgevoerd. Dat maakt uiteraard onze vogel wel iets geloofwaardiger 8)

http://www.youtube.com/watch?v=w3fdZUoVI4U


Mooi hoor, Edwin. Allemaal relatief tamme vogels met mooie, lange, ongeschonden, grijze tertialpunten... Niet van die vuilbruine, afgebroken punten zoals bij de Maurik-vogel. Ja, wordt er allemaal nog geloofwaardiger op. Lekker gaan, jongens!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Wouter Puyk

Nu was ik per ongeluk een paar jaar geleden in "rutjastan" (  iets met Indian Bustards further on the road ). In Kichan worden de Jufferkranen vroeg in de ochtend gevoerd op een soort binnenplaats ter grote van een voetbalveld in het dorp. Het voer wordt gestrooid. Van uit de hand voeren kan ik me niets herinneren.
Kichan bevindt zich in een woestijn met wat extensieve landbouw rond het dorp. Na het voeren hangen de Jufferkranen buiten het dorp op zandheuvels en velden. Hier zijn ze zeker niet makkelijk benaderbaar. Het voeren en wat poeltjes om te badderen trekken de Jufferkranen aan. Zonder het voeren is de winterpopulatie waarschijnlijk veel kleiner.
Bovenstaande om de vermeende tamheid in winterkwartieren te nuanceren.

theomuusse

Soms is het ongelofelijk wat je wel en niet bezoekt!
Eerst liep de vogel op 2 meter, maar dat doet ie niet.
Nu is er weer een veer vies.

Rui en/ of sleet is toch heel normaal in oktober.
Als je kijkt naar hoe zwarte zeekoeten of roofvogels (monniksgier,vale gier) er in NL soms bijvliegen..

Mis um niet Jaap!

Theo

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Tamheid/makheid in relatie tot Mens is erg vaak een slecht en onbruikbaar criterium (zie ook de bijdrage van Arnoud).

(1) Sommige Kokmeeuwen hier in de stad Groningen (wintergasten) kan ik tot op 2 meter benaderen en sommigen ervan eten zelfs uit de hand. En sommige Kokmeeuwen in de stad laten zich zelfs met de hand vangen. We hebben hiervoor een aparte categorie (= handvangsten). En de Kokmeeuwen in de stad (ook als ze op de slaapplaats bij de Oostersluis zitten; idem andere soorten meeuwen die hier dan zitten) trekken zich al helemaal niets aan van de traumaheli die op onregelmatige tijden af- en aanvliegt vanaf het dak van het AZG (in het centrum). Op grond van de vele terugmeldingen zijn dit vogels die in landen rond de Oostzee broeden: een aanzienlijk deel op locaties in Finland waar erg weinig mensen lijken te wonen. Het zijn dus allemaal gewoon echt wilde Kokmeeuwen.

(2) Op grond van ringonderzoek weten we ook dat een deel van dezelfde populatie Kokmeeuwen in de nazomer de slagpennen ruit in de Waddenzee. Nou, dan vliegen ze al vanaf een kilometer (of veel meer) op als er een helicoper over de Waddenzee vliegt. En het aflezen van een ring kun je midden in de Waddenzee ook wel vergeten (laat staan lokken met voer). [ik heb het dus niet over havens etc.].

(3): En dan de Knobbelzwanen. Ruiers op het IJsselmeer langs de Houtribdijk kon ik tot op enkele meters benaderen (metalen ringen met de kijker en/of telescoop aflezen), gewoon door ze langzaam & wat gehurkt te benaderen. Een paar maanden later gaan dezelfde individuen meteen op de wieken als je een stap in het weiland zet, want dan wordt er weer op gejaagd (de ringterugmeldingen van vogels die we destijds op het IJsselmeer hebben geringd vormen het bewijs dat het om dezefde vogels ging).

Gedrag van vogels kan dus erg snel veranderen.

(4): Geldt dus ook voor een land als India (zie ook de bijdrage van Arnoud). Erg veel Indiërs zijn vegetarier en schieten geen dieren (vogels) dood cq laten dieren/vogels met rust cq er is geen 'markt' voor vlees van wilde vogels. Ergo erg vaak makke/ tamme vogels, want ze zien Mens niet als gevaar. Roofvogels als Zwarte Wouw lopen dus in India gewoon over straat (net als Koe). Koe in India gaat niet opzij voor een auto, heel anders dan in Nederland. Iedere vogelaar die India heeft bezocht zal hebben ervaren dat veel vogels er vaak erg gemakkelijk zijn te benaderen / te fotograferen (etc.).

Thomas van der Es

Gewone kraanvogels lopen ook wellis dichtbij....http://waarneming.nl/waarneming/view/69860694 Ik riep hem vanuit de auto(en ik kan slecht improviseren) en hij kwam op enkele meters dichterbij. Mais heb ik niet gevoerd. Het gaat bij deze vogel (s)(jukra, sib taling, roze pelikaan (!) , )  natuurlijk om de spelregels. Die zijn scherp gezet door het CDNA door een Siberische taling te accepteren die in een park zat in Almelo (ze eten vast eikels) . Een Roze pelikaan of Jufferkraan komt zo nooit meer op de lijst, omdat we nu fora hebben.We beginnen spontaan dierentuinen, vogelopvangen te bellen etc (gebeurde dat tien jaar terug?) Deze vogel ziet er niet zo heel raar uit, poten ongeringd, geen rare plek; maisakkers langs het rivierengebied ( je hebt overal vogelhouders , en ouwehands had geen vogels met een 'j' die hadden ze "nooit trouwens!!!!!" ) Dus tja lijkt me een gezonde zaak om het formulier in te vullen.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

theomuusse

Inderdaad.
Voor klachten over de spelregels moet men elders zijn!

Theo

Jaap Denee

Leuk statement, jongens.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Ik vat even samen: De zaken die bij de Almelo sibtaling pleiten voor een herkomst uit gevangenschap, pleiten bij de Maurikkraan voor wilde herkomst?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2012, 20:28:03 PM
Ik vat even samen: De zaken die bij de Almelo sibtaling pleiten voor een herkomst uit gevangenschap, pleiten bij de Maurikkraan voor wilde herkomst?


Iets met van die mannen in bruine pijen en een kale kop dat is meer de strekking.....
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Waarom raken de gemoederen eigenlijk niet net zo verhit als er bijvoorbeeld weer eens een Indische Gans wordt gemeld?
Herman van der Meer

joostverhoeven

Vandaag ook naar de Jufferkraanvogel geweest!
Diverse foto's kunnen maken van de vogel in vlucht en onderkant van de veren. Zal ze straks even uploaden. Ik meen toch wel wat beschadiging te zien! :S
Groeten,

Joost Verhoeven

Pim

Zijn er al mensen die je geld hebben geboden om deze foto's stilletjes te laten verdwijnen?  :angel:
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Thomas van der Es

Vroeger ;-) (heb dat tijdperk helaas gemist) deden ze niet zo aan (teveel goede) foto's en fora
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

jvdlaan

Citaat van: Thomas van der Es op oktober 30, 2012, 20:54:53 PM
Vroeger ;-) (heb dat tijdperk helaas gemist) deden ze niet zo aan (teveel goede) foto's en fora

Vroeger dachten ze nog zelf na of lazen ze boeken en gingen op reis en brachten daar verslag over uit, schreven artikelen in tijdschriften en discussieerden ze in het veld of tijdens dia-avondjes op lange winteravonden.
Dat resulteerde o.a. in het CDNA-handboek of in een Avifauna of een kenmerkengids :police: . Tegenwoordig lijken ze alleen nog maar te discussiëren op fora. Zonder resultaat. ;D

Thomas van der Es

Citaat van: jvdlaan op oktober 30, 2012, 21:24:14 PM
Citaat van: Thomas van der Es op oktober 30, 2012, 20:54:53 PM
Vroeger ;-) (heb dat tijdperk helaas gemist) deden ze niet zo aan (teveel goede) foto's en fora

Vroeger dachten ze nog zelf na of lazen ze boeken en gingen op reis en brachten daar verslag over uit, schreven artikelen in tijdschriften en discussieerden ze in het veld of tijdens dia-avondjes op lange winteravonden.
Dat resulteerde o.a. in het CDNA-handboek of in een Avifauna of een kenmerkengids :police: . Tegenwoordig lijken ze alleen nog maar te discussiëren op fora. Zonder resultaat. ;D

Top Jan! Heb die boekjes wel trouwens, net als bergen jaargangen van Dutch Birding. We gaan het artikel heus wel opleuken geen probleem (zo ging het vroeger ook!) ;-)
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Theovanv

17:44 nog een waarneming tp met foto, om 17:46 schijnt ie weggevlogen te zijn. had verwacht dat als het een escape was hij wel langer op deze plek was gebleven. of zoekt hij savonds een slaapplek in de buurt op en keert hij s ochtends weer terug? ( en geeft dat nog enige indicatie van herkomst?)
Theo van Veenendaal

Thomas van der Es

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

joostverhoeven

http://waarneming.nl/waarneming/view/71938991?_popup=1
Geen superfoto's maar er stonden nog geen foto's van de vogel in vlucht op!
Groeten,

Joost Verhoeven

Vincent Hart

Citaat van: Thomas van der Es op oktober 30, 2012, 21:48:14 PM
Ga nou maar
Precies! Kun je je eigen oordeel vormen, en als ie per ongeluk aanvaard wordt, ben je spekkoper  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Geert-Jan Kroon

Groet,

Geert-Jan Kroon

Thomas van der Es

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2012, 21:52:50 PM
Citaat van: Thomas van der Es op oktober 30, 2012, 21:48:14 PM
Ga nou maar
Precies! Kun je je eigen oordeel vormen, en als ie per ongeluk aanvaard wordt, ben je spekkoper  ;)

Vincent heeft gewoon geen zin ;-) Ongeringde juffer!  ;)
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Bas vd Burg

Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2012, 21:52:50 PM
Citaat van: Thomas van der Es op oktober 30, 2012, 21:48:14 PM
Ga nou maar
Precies! Kun je je eigen oordeel vormen, en als ie per ongeluk aanvaard wordt, ben je spekkoper  ;)

Helemaal mee eens Vincent.
De CDNA heeft spelregels bedacht, mooi opgeschreven in het CDNA-handboek. Als een vogel in aanmerking komt voor aanvaarding dan is de kans groot dat 'ie aanvaard wordt, daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar zo is het wel. Tsja en als je dan meedoet het het spelletje "ik wil een zo lang mogelijke NL-lijst met door de CDNA-aanvaarde soorten" dan kun je in dit specifieke geval 2 dingen doen:
- je gaat naar de vogel voor het felbegeerde kruisje/vinkje/streepje of
- je blijft thuis omdat je het ruk vindt om naar een naar ontsnapping riekende vogel te gaan kijken want ik wil voor mezelf een zo "zuiver" mogelijke lijst hebben.
Het is aan de mensen zelf om te beslissen wat ze doen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Dat eigen oordeel vormen was wel serieus bedoeld. Ik ga geen vrij nemen voor dit beest want ik geloof er niet in, maar die afweging moet natuurlijk iedereen voor zichzelf maken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thomas van der Es

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 30, 2012, 22:06:14 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 30, 2012, 21:52:50 PM
Citaat van: Thomas van der Es op oktober 30, 2012, 21:48:14 PM
Ga nou maar
Precies! Kun je je eigen oordeel vormen, en als ie per ongeluk aanvaard wordt, ben je spekkoper  ;)

Helemaal mee eens Vincent.
De CDNA heeft spelregels bedacht, mooi opgeschreven in het CDNA-handboek. Als een vogel in aanmerking komt voor aanvaarding dan is de kans groot dat 'ie aanvaard wordt, daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar zo is het wel. Tsja en als je dan meedoet het het spelletje "ik wil een zo lang mogelijke NL-lijst met door de CDNA-aanvaarde soorten" dan kun je in dit specifieke geval 2 dingen doen:
- je gaat naar de vogel voor het felbegeerde kruisje/vinkje/streepje of
- je blijft thuis omdat je het ruk vindt om naar een naar ontsnapping riekende vogel te gaan kijken want ik wil voor mezelf een zo "zuiver" mogelijke lijst hebben.
Het is aan de mensen zelf om te beslissen wat ze doen.

Like zouden we tegenwoordig zeggen! Vroeger had niet iedereen een thermoskan. Hasta la vista. Ik ga voor optie A  of optie 1
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Yeronimo

Wellicht dat ik morgen ga (als Struikriet niet gemeld wordt). Al is het maar om de eerste geluidsopname ervan in het systeem van waarneming.nl toe te voegen :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Citaat van: Thomas van der Es op oktober 30, 2012, 22:14:18 PMVroeger had niet iedereen een thermoskan.
En nu heeft Luuk er twee. Leve de vooruitgang!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

#148
In lijsttechnische zin is dit een verschrikkelijk kansloos rukbeest. Profeet David voorspelt u dat ie het niet haalt.  :wacko:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Thomas van der Es

Heel goed Jeroen! Hopen dat die terugkeert!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl