Kleine Klapekster->Steppeklapekster

Gestart door Robertmeer, oktober 27, 2012, 18:22:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robertmeer

Er wordt een 1e winter Kleine Klapekster gemeld op de zuidpunt van Texel, zie: http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/71885308
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MarcelHaas

Citaat van: Vincent Hart op oktober 27, 2012, 18:37:39 PM
En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...


Helaas... Toch een Kleine.

Rob Halff

Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 18:54:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 27, 2012, 18:37:39 PM
En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...


Helaas... Toch een Kleine.

Hoezo helaas? Wat zeer zeldzaam is moet zeer zeldzaam blijven en daarmee doel ik uiteraard op de Steppeklapekster ;)

Natuurlijk is een Kleine Klap eind Oktober ook niet verkeerd, opvallend genoeg zat er vorig jaar ook eentje in Zeeland op deze datum.

Folkert Jan

Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 18:54:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 27, 2012, 18:37:39 PM
En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...


Helaas... Toch een Kleine.


Geen zwart tussen snavel en oog, korte staart, lichte snavel. Toch dingen die zo met het boekje erbij meer richting steppe wijzen. Waarom toch kleine? Ik heb daar nog geen argumentatie voor gehoord, behalve dat de waarnemers bekende vogelaars zijn.
Uit de extra info bij de piep is niet duidelijk of daarmee bedoeld wordt dat gewone klapekster is uitgesloten of dat ook steppe is uitgesloten? Wellicht nog even navragen bij de waarnemingen van Erik en Marc? Just to be sure  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

MarcelHaas

Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 19:42:17 PM
Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 18:54:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 27, 2012, 18:37:39 PM
En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...


Helaas... Toch een Kleine.


Geen zwart tussen snavel en oog, korte staart, lichte snavel. Toch dingen die zo met het boekje erbij meer richting steppe wijzen. Waarom toch kleine? Ik heb daar nog geen argumentatie voor gehoord, behalve dat de waarnemers bekende vogelaars zijn.
Uit de extra info bij de piep is niet duidelijk of daarmee bedoeld wordt dat gewone klapekster is uitgesloten of dat ook steppe is uitgesloten? Wellicht nog even navragen bij de waarnemingen van Erik en Marc? Just to be sure  ;)


Marc en Eric zullen niet voor niets zo snel naar de plek zijn gegaan, uiteraard om te checken of het een Steppeklapekster betreft... Steppe lijkt me dus uitgesloten, vandaar ook 'de piep' van Eric.

MarcelHaas

Citaat van: Rob Halff op oktober 27, 2012, 19:08:32 PM
Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 18:54:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 27, 2012, 18:37:39 PM
En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...


Helaas... Toch een Kleine.

Hoezo helaas? Wat zeer zeldzaam is moet zeer zeldzaam blijven en daarmee doel ik uiteraard op de Steppeklapekster ;)

Natuurlijk is een Kleine Klap eind Oktober ook niet verkeerd, opvallend genoeg zat er vorig jaar ook eentje in Zeeland op deze datum.


Toegegeven, het klonk wat arrogant... Maar de enige Steppeklapekster in NL is al weer bijna 20 jaar geleden (september 1994)... Ik snap dat jij hem hebt Rob, maar van mij mag-ie terugkomen  :P

Folkert Jan

Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 19:45:27 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 19:42:17 PM
Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 18:54:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 27, 2012, 18:37:39 PM
En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...


Helaas... Toch een Kleine.


Geen zwart tussen snavel en oog, korte staart, lichte snavel. Toch dingen die zo met het boekje erbij meer richting steppe wijzen. Waarom toch kleine? Ik heb daar nog geen argumentatie voor gehoord, behalve dat de waarnemers bekende vogelaars zijn.
Uit de extra info bij de piep is niet duidelijk of daarmee bedoeld wordt dat gewone klapekster is uitgesloten of dat ook steppe is uitgesloten? Wellicht nog even navragen bij de waarnemingen van Erik en Marc? Just to be sure  ;)


Marc en Eric zullen niet voor niets zo snel naar de plek zijn gegaan, uiteraard om te checken of het een Steppeklapekster betreft... Steppe lijkt me dus uitgesloten, vandaar ook 'de piep' van Eric.


Dat lijkt me ook ja, maar iets meer duidelijkheid is wenselijk. De piep kan ook bedoeld zijn om aan te geven dat gewone klapekster uitgesloten is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 19:50:17 PM
Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 19:45:27 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 19:42:17 PM
Citaat van: MarcelHaas op oktober 27, 2012, 18:54:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 27, 2012, 18:37:39 PM
En die beschrijving zou natuurlijk zo maar ook nog op een nog zeldzamer soort kunnen slaan ...


Helaas... Toch een Kleine.


Geen zwart tussen snavel en oog, korte staart, lichte snavel. Toch dingen die zo met het boekje erbij meer richting steppe wijzen. Waarom toch kleine? Ik heb daar nog geen argumentatie voor gehoord, behalve dat de waarnemers bekende vogelaars zijn.
Uit de extra info bij de piep is niet duidelijk of daarmee bedoeld wordt dat gewone klapekster is uitgesloten of dat ook steppe is uitgesloten? Wellicht nog even navragen bij de waarnemingen van Erik en Marc? Just to be sure  ;)


Marc en Eric zullen niet voor niets zo snel naar de plek zijn gegaan, uiteraard om te checken of het een Steppeklapekster betreft... Steppe lijkt me dus uitgesloten, vandaar ook 'de piep' van Eric.


Dat lijkt me ook ja, maar iets meer duidelijkheid is wenselijk. De piep kan ook bedoeld zijn om aan te geven dat gewone klapekster uitgesloten is.

CiteerEric Menkveld om 27-10 18:43:Zit er nog, is inderdaad een kleine klapekster


Ik me duidelijk dat het een kleine klapekster is.




Gijs

Folkert Jan

#9
Ik ben maar zo vrij geweest om het Erik en Marc zelf te vragen per mail. Van Erik nog niks terug, maar van Marc dit: (heb toestemming van Marc dit te posten)

Op mijn vraag of steppeklapekster was uitgesloten het volgende antwoord:

"Nee zeker niet uitgesloten, het was al te donker. Eric Menkveld had de vogel net een paar minuten eerder ook zitten en die zag er een 1e winter kl klap in, maar het was al te laat en te kort om allesrustig te bekijken, wordt morgen vervolgd
wellicht dit erbij vermelden,

Vogel is heel kort en in de schemer zittend gezien door E. Menkveld en zelf
heb ik de vogel twee maal kort vliegend gezien, in het donker worden mistte
ik de grijze indruk (ik vond de vogel wat aan de bruine kant). Wel had de
vogel vrij grote witte vleugelpanelen en een korte staart waardoor ik wel
denk aan kl klap. Maar hopelijk zit de vogel er morgenochtend nog om
duidelijkheid te krijgen"
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

#10
Folkert-Jan, bedankt voor het verduidelijkende bericht, we gaan morgen zelf ook naar de vogel zoeken. Overigens is de beschrijving van de vogel toch beter voor een Kleine Klap (hpp, wbs).
Frank van der Meer

Norman

Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 20:57:55 PM
Ik ben maar zo vrij geweest om het Erik en Marc zelf te vragen per mail. Van Erik nog niks terug, maar van Marc dit: (heb toestemming van Marc dit te posten)

Op mijn vraag of steppeklapekster was uitgesloten het volgende antwoord:

"Nee zeker niet uitgesloten, het was al te donker. Eric Menkveld had de vogel net een paar minuten eerder ook zitten en die zag er een 1e winter kl klap in, maar het was al te laat en te kort om allesrustig te bekijken, wordt morgen vervolgd
wellicht dit erbij vermelden,

Vogel is heel kort en in de schemer zittend gezien door E. Menkveld en zelf
heb ik de vogel twee maal kort vliegend gezien, in het donker worden mistte
ik de grijze indruk (ik vond de vogel wat aan de bruine kant). Wel had de
vogel vrij grote witte vleugelpanelen en een korte staart waardoor ik wel
denk aan kl klap. Maar hopelijk zit de vogel er morgenochtend nog om
duidelijkheid te krijgen"


Een dergelijk bericht maakt het wel verrassend dat alle drie de waarnemingen op 'zeker' staan. Lijkt me toch dat ze nog wel op 'onzeker' mogen staan.

Folkert Jan

Ook Eric mailt mij net:
Letterlijk zegt hij: "Het was bijna donker. Kan nog best een step zijn"

Norman: denk niet dat je heel druk moet maken over de juistheid van de waarneming op dit moment. Wordt morgen vast nog eens na gekeken als de vogel beter bekeken kan worden (mocht hij er nog zitten)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Norman

#13
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 22:36:53 PM
Norman: denk niet dat je heel druk moet maken over de juistheid van de waarneming op dit moment. Wordt morgen vast nog eens na gekeken als de vogel beter bekeken kan worden (mocht hij er nog zitten)

Maak mij ook zeker niet druk, maar om de database van waarneming.nl zuiver te houden is het wel van belang dat waarnemers accuraat kun waarnemingen invoeren.

Waarneming.nl word door veel gemeentes en andere overheden gebruikt als betrouwbare bron van informatie. Dan zou het jammer zijn als plannen worden goedgekeurd of afgekeurd op basis van onjuiste gegevens.

Nu zal dat voor een dwaalgast niet zo van belang zijn, maar als een dwaalgast al niet accuraat word ingevoerd, wat zegt dat over algemene soorten?

frankneijts

Citaat van: Norman op oktober 27, 2012, 22:46:05 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 22:36:53 PM
Norman: denk niet dat je heel druk moet maken over de juistheid van de waarneming op dit moment. Wordt morgen vast nog eens na gekeken als de vogel beter bekeken kan worden (mocht hij er nog zitten)

Maak mij ook zeker niet druk, maar om de database van waarneming.nl zuiver te houden is het wel van belang dat waarnemers accuraat kun waarnemingen invoeren.

Waarneming.nl word door veel gemeentes en andere overheden gebruikt als betrouwbare bron van informatie. Dan zou het jammer zijn als plannen worden goedgekeurd of afgekeurd op basis van onjuiste gegevens.

Nu zal dat voor een dwaalgast niet zo van belang zijn, maar als een dwaalgast al niet accuraat word ingevoerd, wat zegt dat over algemene soorten?

Norman, in dit geval is het inderdaad beter even te wachten met een oordeel tot er morgen eventueel nog wat meer informatie komt. Mocht dat niet het geval zijn moet deze waarneming 'sowieso' ingediend en beoordeeld worden door de CDNA vóór dat wij 'm goedkeuren, óók als het een Steppeklapekster blijkt te zijn..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Norman

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2012, 23:00:25 PM
Citaat van: Norman op oktober 27, 2012, 22:46:05 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2012, 22:36:53 PM
Norman: denk niet dat je heel druk moet maken over de juistheid van de waarneming op dit moment. Wordt morgen vast nog eens na gekeken als de vogel beter bekeken kan worden (mocht hij er nog zitten)

Maak mij ook zeker niet druk, maar om de database van waarneming.nl zuiver te houden is het wel van belang dat waarnemers accuraat kun waarnemingen invoeren.

Waarneming.nl word door veel gemeentes en andere overheden gebruikt als betrouwbare bron van informatie. Dan zou het jammer zijn als plannen worden goedgekeurd of afgekeurd op basis van onjuiste gegevens.

Nu zal dat voor een dwaalgast niet zo van belang zijn, maar als een dwaalgast al niet accuraat word ingevoerd, wat zegt dat over algemene soorten?

Norman, in dit geval is het inderdaad beter even te wachten met een oordeel tot er morgen eventueel nog wat meer informatie komt. Mocht dat niet het geval zijn moet deze waarneming 'sowieso' ingediend en beoordeeld worden door de CDNA vóór dat wij 'm goedkeuren, óók als het een Steppeklapekster blijkt te zijn..... 8)

Ik oordeel op basis van de geboden informatie. Er was aan de hand van deze informatie geen reden om te wachten tot morgen.
Ik kan me voorstellen dat een waarneming op zeker word gezet om deze de aandacht te geven die deze wellicht nodig heeft. Ook als de determinatie niet zeker is. Maar dan zou er op zijn minst een opmerking bij gezet moeten worden bij de waarneming dat de determinatie nog niet rond is.

We wachten het af. 

MarcelHaas

#16
@FJ: Zo zie je maar weer: ook als je mensen erg goed kent, is het toch verraderlijk om dingen aan te nemen... Ik was er van overtuigd dat Eric en Marc voldoende aan de vogel hadden gezien en daarom de vogel als zekere Kleine Klapekster door hadden geven.

Goed dat je hebt doorgezet, ondanks dat ik in eerste instantie dacht dat het overbodig zou zijn... Jouw doortastendheid is me al vaker opgevallen en is alleen maar te waarderen!

En nu maar hopen dat de vogel er morgen nog zit en we naar een fraaie Steppeklapekster kunnen kijken!

theomuusse

Juist!

De vorige is door de neus geboord door de foutieve determinatie als kleine klap.
Toen was het Ruud van Dongen die de boel herstelde, zij het niet voor mij.
Aan wie nu de eer?

Dus gaarne een niet al te lange hpp en een middellange staart!

Theo

August

Citaat van: theomuusse op oktober 27, 2012, 23:41:29 PM
Juist!

De vorige is door de neus geboord door de foutieve determinatie als kleine klap.
Toen was het Ruud van Dongen die de boel herstelde, zij het niet voor mij.
Aan wie nu de eer?

Dus gaarne een niet al te lange hpp en een middellange staart!

Theo
vogel is nog aanwezig
August van Rijn

frankmeer

en zojuist gemeld als STEPPEklapekster
Frank van der Meer

hiskodevries

Foto Foto van @texelbird http://t.co/d9qJ5eHT(https://twitter.com/natuurdigitaal/status/262448756849520640)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

slechtvalk07

Kan vandaag niet naar Texel, ben nu plaatjes aan het kijken. In de Gids Europese vogels, speciale editie VBN (1996/2001), staat de Steppeklapekster op p. 316 met de Latijnse naam Lanius meriodonalis (ssp pallidirostris). Op waarneming.nl staat-ie als pallidirostris. Wordt de naam meriodonalis nu niet meer gebruikt?
De gids kan na vandaag weer worden bijgewerkt, want er staat ook: "ook eenmaal in Nederland, september 1994."
Goeds,
Anne Sytske Keijser

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Bart van Hoogstraten

#24
Heeft iemand een link voor me met uitgebreide informatie over de soort (juveniel/eerste winter <-> adult. man <-> vrouw). Ik heb er geen informatie over en kan niets vinden op internet. Bedankt!

edit -> ik heb wat gevonden: http://www.birds.kz/species.php?species=433&l=en
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

petermeer

Vogel liet zich prachtig zien. Ving 2 muizen en een hommel.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Bart van Hoogstraten

Citaat van: petermeer op oktober 28, 2012, 11:23:33 AM
Vogel liet zich prachtig zien. Ving 2 muizen en een hommel.

Some guys got all the luck! Ik neem aan dat het geslacht niet te bepalen valt bij een eerste winter?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohanvantBosch

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 28, 2012, 11:31:28 AM
Citaat van: petermeer op oktober 28, 2012, 11:23:33 AM
Vogel liet zich prachtig zien. Ving 2 muizen en een hommel.

Some guys got all the luck! Ik neem aan dat het geslacht niet te bepalen valt bij een eerste winter?


Is bij adulten ook lastig denk ik....