Colletes cunicularius

Gestart door Jan Zwaaneveld, maart 27, 2007, 22:09:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Van deze bijen wemelde het vandaag in een klein open, zanderig gebiedje in Leerdam. Ze vlogen kriskras door elkaar, laag boven de grond en slechts af en toe ging er eentje zitten. Grootte ca. 10-12 mm (? ben niet goed in schatten).
Weet iemand welke bij dit is? Alvast bedankt!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

foto 2
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

wilde

#2
Zou een Grasbij (Andrena flavipes) kunnen zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Jan Zwaaneveld

Hoi Albert, kunnen die zo dik zijn? Mijn Andrena flavipes uit de topic hier ergens vlak onder is toch een veel slanker tiepje. Deze was sowieso wat forser gebouwd.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

wilde

#4
Ik dacht even aan het vrouwtje, die zijn wat forser. Het was slechts een veronderstelling. Je kunt veel details niet zien. Het vrouwtje A. flavipes heeft echter aan de schenen een flink bosje rossig haar. Dat was ik even vergeten. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, dus die is het dan niet. Er zijn soorten die er veel op lijken. Ook de grootte is belangrijk en die kun je op de foto niet zien. Hoe groot was de bij?
Als het een grote bij was, iets groter dan een honingbij, maar wel veel breder, dan zou ik denken aan Andrena carantonica, maar die vertonen dat rusteloze vlieggedrag bij mijn weten niet zo. Dat doet wel nadrukkelijk de A. flavipes, ook de A. bicolor, maar die zijn een flinke slag kleiner.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Jan Zwaaneveld

Ik schatte 'm ongeveer even groot als een Honingbij. En inderdaad een stuk platter. Maar de foto's zijn natuurlijk niet geweldig. Ik ga eerdaags wel terug om te proberen betere te maken (er waren tientallen van deze bijen actief in het gebiedje).

Bedankt voor je hulp, Albert.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Mark van Veen

Vliegen Zijdebijen (Colletes) al? Ik vind haar daar ook wel iets van weghebben. De foto komt uit de duinen, daar komen ze voor. Maar mijn bijenkennis is niet zo groot dat ik van foto's durf te determineren.
groet,

Mark van Veen

wilde

#7
Op deze foto's lijkt de bij toch nog redelijk veel op de andere: de A. flavipes (man), ook de afmeting (10-12 mm) klopt , maar als je ze in het echt beide gezien hebt, kan ik me voorstellen dat je er een ander beeld van hebt, zodat je concludeert tot een andere soort. Ik (imker) vergelijk alles met honingbijen. Die zijn ongeveer 13-14 mm lang.
Zijdebijen hebben een slanker uiterlijk en zijn iets minder woest behaard. Ik denk niet dat het een zijdebij is. Ook de viltbandjes op het achterlijf zijn bij zijdebijen nadrukkelijker, meer in het gelid.
Het blijft heel moeilijk om van een foto een naam te geven, maar het blijft leuk proberen. Soms kom je tot een familie en dan ga je wegstrepen wat het beslist niet is. Dan houd je wel eens wat goeds over. Experts zullen bijna nooit vanaf een foto determineren. Je mist gewoon veel te veel kleine kenmerken. Alleen heel kenmerkende soorten, met biotoop en gedrag erbij zijn duidelijk, bijv. een pluimvoetbij en sommige koekoeksbijen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Mark van Veen

CiteerHet blijft heel moeilijk om van een foto een naam te geven, maar het blijft leuk proberen. Soms kom je tot een familie en dan ga je wegstrepen wat het beslist niet is. Dan houd je wel eens wat goeds over. Experts zullen bijna nooit vanaf een foto determineren. Je mist gewoon veel te veel kleine kenmerken. Alleen heel kenmerkende soorten, met biotoop en gedrag erbij zijn duidelijk, bijv. een pluimvoetbij en sommige koekoeksbijen.
Helemaal mee eens Albert, ik zit zelf met bijen nog in het stadium van 40x vergroten en 2 tabellen erbij. Vooral Andrena's vind ik erg lastig: veel soorten en piel-kenmerken (bij de mannetjes moet je dat letterlijk nemen). Als ik zie hoe makkelijk hier soortnamen van Andrena's geroepen worden slaat de schrik mij om het hart.
groet,

Mark van Veen

blerf

zijdebijen vliegen inderdaad al. in elk geval Colletes cunicularius en ik vermoed dat dat deze wel eens zou kunnen zijn. Ze zijn toch wel opvallend veel forser en wat groter dan bijvoorbeeld Andrena flavipes. Ongeveer formaat honingbij. Heb je misschien een foto waar de aders van haar voorvleugel duidelijk op staan?

maar ik denk dus C.cunicularius vrouwke.

-blerf-
Groet,
Jeroen

Jan Zwaaneveld

Hoi blerf, dit zijn helaas de enige foto's die ik heb. Maar het gebiedje waar ze zitten is vlakbij huis, dus ik ga eerdaags proberen betere foto's te maken.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jelle

Yep, C. cunicularius zonder twijfel. Alleen al de verhoudingen kop-borststuk-achterlijf en het zijdebijachterlijf wijzen op een zijdebij

Jan Zwaaneveld

Dank voor  de bevestiging, Grusgrus!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)