Raadselachtige glazenmaker

Gestart door marliehuskens, oktober 26, 2012, 22:13:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

marliehuskens

Weliswaar een slechte foto, maar goed genoeg om op naam te brengen hoop ik. De felblauwe ogen en grote groene schouderstrepen doen denken aan groene glazenmaker.
Groeten, Marlie

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me ook een Groene, toch niet in Limburg?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Marlie, leuk je nu ook op het forum te zien.....welkom en veel plezier!

Tekening S1 en 2 wijzen ook richting Groene.
Ben ook wel benieuwd, waar je die gezien hebt.

marliehuskens

Tja, zowel plaats als tijdstip zijn uitzonderlijk!!! Daarom hou ik dit ook nog even voor me  ;). Eerst wil ik zeker weten of het een groene is.

Groeten, Marlie


marliehuskens

Hoi Johan,

nee jammer genoeg niet, anders zette ik niet deze slechte foto op het forum,

Groeten Marlie.

Weia

Als het geen groene is is het een blauwe. Groene heeft wat betere papieren, maar erg duidelijk is anders.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

gko

met vr gr gkoopman

Ed Colijn

7 mei 2011 om 10.01. had jij toch moeten zien Gerrit ;)
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

JohanvantBosch

Citaat van: colijn op oktober 27, 2012, 09:19:25 AM
7 mei 2011 om 10.01. had jij toch moeten zien Gerrit ;)

Als dat de datum is, dringt Glassnijder zich wat meer op als optie.

Ed Colijn

yip. Als Marlie de klok van haar camera goed ingesteld heeft is dat het geval.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Anne Hueber †

Ik heb Marlie gevraagd, om mij de originele foto te sturen.
Met een beetje bewerken komt er dan misschien meer duidelijkheid.

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op oktober 27, 2012, 10:27:59 AM
Ik heb Marlie gevraagd, om mij de originele foto te sturen.
Met een beetje bewerken komt er dan misschien meer duidelijkheid.


Tja.... dat vind ik een nobel streven, maar bij een foto als deze heb ik daar niet zo veel vertrouwen in. Hij is licht genoeg, maar gewoon te onscherp. Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad.  :-\


Het handigste is als Marlie in ieder geval helderheid geeft over de waarnemingsdatum. Marlie?


Bij een onscherpe foto als dit wordt het inschatten van exacte tekening op borststuk en achterlijf een stuk lastiger omdat kleuren uitwaaieren en in elkaar overlopen.
De vorm van het achterlijf, een beetje toelopend naar het einde, lijkt niet slecht voor Glassnijder. Maar goed... eerst maar eens de datum




Taka

Citaat van: Anne Hueber op oktober 27, 2012, 10:27:59 AM
Ik heb Marlie gevraagd, om mij de originele foto te sturen.
Met een beetje bewerken komt er dan misschien meer duidelijkheid.

Andersom is ook een optie: kies een foto van een soort in ongeveer dezelfde houding en ga die in photoshop blurren. Na wat proberen is het mij overigens nog niet gelukt om iets te krijgen wat er op lijkt.
(Sybe)

nick w

zelf heb ik een hele vage van een blauwe die hier erg op lijkt, en ik heb geen enkele glassnijderfoto waar de schouder zoveel groen vertoont. Maar de hamvraag blijft: Marlie, wanneer nam je deze foto?

Groet,
Nick W

grunsven

Is nog best lastig. In hoeverre lijkt die groene vlek op de schouder groter door de onscherpte?
Als dat echt is wijst het wel richting viridis.
Aan de andere kant, als de datum klopt is Brachytron het meest waarschijnlijk.

Er lijkt groen aan het begin van het achterlijf te zitten en dat heeft affinis niet, dus die zou daarmee afvallen.

Bij cyanea zou ik een lantaarntje verwachten, ook bij deze foto.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

e.walstra

Wat een lastige, kleuren lijken groene, maar tekening zeer slecht te zien.  Wat mij opvalt is dat de neus erg groen is. Bij mannetje Groene glazenmaker is deze meestal wat lichter tot licht-blauw en meestal niet groen. Dit zou dan weer meer richting Glassnijder wijzen(gezien de datum).
Bedacht me dat ik wel zo iets eens heb gefotografeerd.

Maar zou groene niet durven uitsluiten.


Erwin

Weia

Goed dat de glassnijder genoemd wordt, had ik eerst niet aan gedacht. Bij die datum is het de enige kandidaat. Ik hoopte in het archief ergens een lekker onscherp bewijsplaatje te vinden, maar nee hoor, men fotografeert te goed. De breedte van de schoudertrepen blijkt trouwens best variabel, wist ik niet.
Groene heeft heel grote ogen, glassnijder kleinere. Glassnijder heeft ook het blauw vooral aan de buitenkant, met in het midden van de ogen donker en dat is precies wat je op de onderhavige foto ziet. In photoshop krijg ik die schouderstrepen nog niet voor elkaar, de rest wel.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

marliehuskens

Hoi allemaal,

Ik heb de datum gecontroleerd, maar deze klopt. Dat weet ik zeker: 7-5-2011. Overige foto's laten zien dat ik in de Millingerwaard was en dat het in het voorjaar was. Kim heeft ook bevestigd dat ik inderdaad die datum bij haar was.

Een glassnijder is het (volgens ons) niet. Het lijfje is lang en smal, niet dik en kort zoals bij de glassnijder. Bovendien kloppen de kleuren blauw niet. De ogen zijn te felblauw voor een glassnijder en ook voor een blauwe glazenmaker.
Grappig dat iedereen eerst denkt dat het een groene is en met datum erbij dat het toch niet kan ;-). Wij houden het nog steeds op een groene: felblauwe ogen, blauw achterlijf, grote ovale groene schouderstrepen en S1 en een deel van S2 groen. Misschien van een larve die binnen is opgekweekt?

Groeten,
Marlie

arjan.kop

Dat mensen aan viridis denken komt vooral door de huidige datum, plus het feit dat je die expliciet noemt. Brachytron kan heel blauwe ogen hebben, zoals een paar berichten eerder te zien is. Occam vindt dat het een Brachytron is, en geen Aeshna.

Sticht

#20
Eens met glassnijder, gezien het tijdstip van waarneming zowat de enige mogelijke soort. Ondanks de slechte foto lukt het mij niet om deze soort uit te sluiten.

e.walstra

De datum is niet normaal voor een Groen, deze kruipen op z`n vroegst begin Juni uit. Maar goed het zou een uitzondering kunnen zijn. Dus als ik de datum buiten beschouwing laat, vind ik de vind plaats ook veel vraagtekens doen opwaaien. Lijkt een mooi gebied, maar is er een leuke populatie Krabbenscheer in de buurt?
De kleuren zijn redelijk vel voor een glassnijder(mischien verkeerde iso instelling), maar een jong exeplaar glassnijder kan best erg Blauw zijn.



Als 1ding bij libellen wel geld(volgens mij) is dat kleur eigenlijk niets zegt. Het gaat meer om de tekening, maar die is slecht te zien. Te slecht wat mij betrefd. Ik denk dat deze waarneming geen naam gaat krijgen, omdat de gelijkenis met Groene wel te zien is maar niet bevestigd kan worden. Daarnaast is de plaats en de datum hoogst ongewoon voor groene.

Erwin

Anne Hueber †

Citaat van: MartinBorsboom op oktober 27, 2012, 22:06:20 PM
Eens met glassnijder, gezien het tijdstip van waarneming zowat de enige mogelijke soort. Ondanks de slechte foto lukt het mij niet om deze soort uit te sluiten.

Ook op de originele foto en met wat bewerken, lijkt Glassnijder toch de beste optie.

Weia

De foto is natuurlijk wel interessant: 'goh, dat een onscherpe glassnijder zo aan een groene glazenmaker kan doen denken'. Foto-opdracht: maak volgend jaar een onscherpe foto van een venwitsnuit die aan een gevlekte witsnuit doet denken. Lijkt me mogelijk.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

theomuusse

Versmalling aan begin achterlijf is bij groene erg opvallend >> hier niet
ogen tonen donkere tekening >> glassnijder
Ogen donker aan de binnenzijde >> glassnijder
Ogen donkerblauw >> geen groene

Theo

e.walstra

Mee eens! Dit test wel weer al je skills in het determineren  :duim:

Sticht

Citaat van: e.walstra op oktober 27, 2012, 22:29:13 PM
Mee eens! Dit test wel weer al je skills in het determineren  :duim:

Nou..... het blijft een hele vage foto....ben benieuwd hoe de reacties zouden zijn geweest als deze libel in augustus in bijv. de Weerribben was waargenomen. ;D :rolleye:

e.walstra

Mee eens, dan had het nog langer geduurd deze discussie. Al zijn ze in de
Weerribben nog niet eens zoveel als in sommige kleinere plasjes en sloten
in nog iets noordelijker Friesland. Ken plekken waar niemand aan groene zou
twijfelen als deze foto daar was ingevoerd. Maar goed hij blijft eigenlijk niet te
benoemen wat mij betreft.
Maar ik ben nog wel benieuwd naar een beschrijving van het gebied
waar deze foto is genomen. Welke vegetatie er aanwezig is?

Erwin

Platbuik

Citaat van: theomuusse op oktober 27, 2012, 22:24:19 PM
Versmalling aan begin achterlijf is bij groene erg opvallend >> hier niet
ogen tonen donkere tekening >> glassnijder
Ogen donker aan de binnenzijde >> glassnijder
Ogen donkerblauw >> geen groene

Theo
Hoeken van de achtervleugels zijn m.i. ook zichtbaar >>glassnijder
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

Citaat van: theomuusse op oktober 27, 2012, 22:24:19 PM
Versmalling aan begin achterlijf is bij groene erg opvallend >> hier niet

Dit vind ik ook wel eens sterk argument.