Nikon EDG vs Swarovision EL vs Zeiss/Leica/Kowa en de rest

Gestart door M. Hoogteijling, oktober 25, 2012, 11:24:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

Het lijkt er op, gezien de aantallen in het veld, dat vrijwel iedereen blind voor de SW SV kiest. Toch worden Nikon EDG's als beste getest, komt eindelijk de nieuwe Zeiss HT eraan, zal Leica niet lang meer op zich laten wachten en is er nog een bulk aan overige merken (Kowa, Meopta, Bynolyt, Eden XP etc etc).

Inmiddels heb ik een Nikon EDG 8x42 en een SW SV EL 8,5x42 tot mijn beschikking. De Nikon gebruik ik dagelijks, de SW zit nog zo nieuw mogelijk in de doos maar gebruik ik voor vergelijkingen en voor het geval dat.... Bij het andere Nikon-topic staat al veel maar nu nog even in vergelijking tot SW na 7 maanden gebruik:
- Nikon stelt veel sneller, preciezer en smeuiiger scherp (mijn SW draait naar beide kanten even goed, zonder krakjes). Van dichtbij tot oneindig bij Nikon 1,25 x draaien, bij SW 2,5 x draaien.
- Beeldveld Nikon iets groter
- dioptrie van Nikon vertoont geen kruipsporen (SW had dit al niet)
- Scherptediepte van Nikon lijkt iets groter
- SW geeft in donkere stukken net iets meer contrast en is iets lichtsterker
- SW heeft "rollingball"-effect (voor mij niet hinderlijk), Nikon niet
- SW heeft meer "glare": in het donker kijkend naar een lantaarnpaal zie ik door de SW meer "lichtflitsjes" in beeld dan bij de Nikon.
- Ergonomisch voor mij geen verschillen maar de accessoires van SW zijn net wat beter (objectiefdoppen blijven bijv. beter zitten)
- Eventuele restwaarde SW is hoger
- Nikon kan veel voordeliger worden aangeschaft
- Nikon hoogst gewaardeerd bij Allbinos.com (10x)
- kortom: SW mooiste beeld, Nikon makkelijkste in gebruik en daarom blijft dat mijn 1e kijker.

Nikon heeft nog zeer goede en betaalbaardere alternatieven (denk aan Monarch 7 voor minder dan € 500, HGL-serie voor < €1000)

SW heeft de nieuwe SV 8 of 10x 32 in de aanbieding: voordeliger dan de x42 (maar duurder dan de Nikon EDG) en die vond ik in de winkel ook fantastisch. Ik moest even van het idee af dat het "maar" een x32 was ("size does matter  ;)" ) maar volgens mij voldoet die kijker gewoon prima.

HT's: zijn nog niet leverbaar maar schijnen vooral een fantastische centrumscherpte te hebben (kan het nog scherper dan bij Nikon of SW?) maar niet bij de randen, gecombineerd met extra lichtopbrengst. Biedt voor mij geen voordelen tov huidige kijkers, vond de Victory FL al iets te fel/hel wit licht doorgeven.

Leica: moeten ook nodig met een nieuwe serie Ultravids komen

Kowa: moeten met een nieuwe serie komen, niet onderscheidend genoeg in dat prijssegment. Denk bijv ook aan de nieuwe Meopta HD's die uitstekende reviews krijgen

Ben benieuwd naar andere praktijkervaringen. Ik kijk zelf meestal met bril en dat gaat bij alle genoemde kijkers prima, zonder bril eveneens geen blackouts oid.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Ha Marijn,


Ik heb niet de luxe dat ik 7 maanden lang twee topkijkers met elkaar heb kunnen vergelijken, dus ik waardeer je bevindingen die je beschrijft zeer.
Wat je schrijft over 'rolling ball' in de Swarovski SV 8,5x42 heb ik op de Dutch Bird Fair ook gezien. Het was de enige van de SV serie waarin ik dit meteen opmerkte.
Dat de SV 8,5x42 meer 'glare' heeft in het donker kijkend naar een lantaarnpaal ( meer 'lichtflitsjes' in beeld dan de Nikon) sluit naadloos aan op de reviews van Allbinos.com, voor de Swarovision 10x42 en de Nikon EDG 10x42. De SV scoort 2,8 uit 5 voor 'internal reflections' ( lichte plekjes rondom de uittreepupillen) en de Nikon EDG scoort 4,4 uit 5, een veel beter resultaat! De achtergrond van de uittreepupil van de Nikon is zwart, zoals dat hoort te zijn. Zie de plaatjes van de uittreepupillen in de reviews, bij 'internal reflections'. Heel goed dat jij dat ook ziet in de 8x/8,5x vergelijking van de SV en de EDG! Goede observatie! In feite is dat ook de enige zwakheid van de SV 10x42 bij de eindconclusie van Allbinos.com: teveel interne reflecties die zichtbaar zijn rond de uittreepupillen en in het donker naast een felle lichtbron kijkend hinderlijk zichtbaar worden in het beeld.

(Overigens is het verschil in de eindscore tussen de SV 10x42 en de EDG 10x42 maar 0,2 punten: 153,6 om 153,8. Dat de EDG 1,6 punt beter scoort op 'internal reflections' betekent wel dat de Swarovision op 1,4 punten op andere gebieden beter is dan de EDG... ;) )


Maar er is meer. Bij zulke topkwaliteit is het totale plaatje eigenlijk belangrijker dan alleen de uitnemende optiek. Als je de Zeiss/Leica/Swarovski/Nikon top bekijkt, krijg je bij de eerste blik meteen een "WOW" sensatie. Je verwacht dat ook, omdat je weet dat je door het beste van het beste staat te kijken. Niettemin - en dat verschilt van waarnemer tot waarnemer - zijn er verschillen zichtbaar. Er zijn kijkers waarbij je verwacht dat je "WOW" zegt, en die je met stomheid slaan. Dat is een stap verder; je mond zakt open omdat je iets ervaart dat onmogelijk lijkt. Dat had ik dus bij de Swarovision 8x32. Van het moment waarop ik dit dingetje oppakte en voor ogen zette, was voor mij duidelijk dat alles wat ik voordien had bekeken, in de tweede categorie kon worden gezet. De SV 8x32 is voor mij de meest perfecte kijker waardoor ik ooit heb gekeken. Wat FC Barcelona is in de Champions League, dat is de SV 8x32 in de verrekijkertop. ;D


Heb je trouwens al door de Nikon Monarch 7  10x42 gekeken? Die is voor € 499  ook een heel goede kijker.  ;)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Ha Ronald,

Het is inderdaad best een rare luxe met 2 van die kijkers maar ik kon 'm voor het gevraagde bedrag niet laten liggen. Oorspronkelijk kon ik er 2 aanschaffen en wilde er dan 1 doorverkopen. De 2e was net weg (een fotozaak stopte min of meer met kijkers) en nu heb ik er dus 1. Ook die wilde ik verkopen maar hij houdt z'n waarde voorlopig wel dus hou ik 'm nog want het voelt wel erg lekker (en zo praat ik iedere aankoop weer goed  ;)).

Allbinos rate de EDG 8x42 iets lager dan de 10x42 maar zelf zie ik dat in de praktijk niet. Vwb de"echte "wow"-factor: ik vind de SW SV die net nog meer hebben (of doet het logootje psychische wonderen??) dan de EDG maar.... het praktische gebruik van de EDG slaat alles.

Ik heb ook al eens door de Monarch 7 gekeken: prima centrumscherpte, focus kan er goed mee door, dioptrie zit als vanouds bij het rechteroculair maar de randscherpte vond ik onder de maat, zeker bij het belachelijk grote beeldveld van de 8x (die is werkelijk enorm) en ik kon dit exemplaar te gemakkelijk uit elkaar bewegen. Hoe zeg je dat eigenlijk: de afstand tussen de 2 oculairs (of kijkerhelften) was te gemakkelijk in te stellen en zat niet lekker stevig. Op Birdforum zag ik daar overigens oplossingen voor.

Ook door de Bushnell Elite en Legend gekeken: de Legend won: heerlijk scherp, randonscherpte goed zichtbaar en goedkoop. De Elite was een fractie beter maar daar had ik last van zwarte vlekken, zowel met als zonder bril. en dus blijkt dat zelf voelen en testen erg belangrijk is. Mijn Bynolyt Tern 10x45 doet het overigens na 7 jaar ook nog uitstekend en iedere leek die hier doorheen kijkt roept al "oh" en "ah" .

Zijn er eigenlijk al enthousiastelingen die een Zeiss HT hebben besteld of gezien? Maar ach welke vogelaar wil zich nu associeren met zo'n jagersmerk (kan het niet laten  ;D)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Norman

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 25, 2012, 21:29:20 PM
Maar ach welke vogelaar wil zich nu associeren met zo'n jagersmerk (kan het niet laten  ;D )

Alle gangbare in Nederland verkrijgbare kijkermerken adverteren met enige regelmaat in 'De Nederlandse Jager' het lijfblad van de KNJV. De afgelopen maanden staat er steeds een Nikon advertentie in het bewuste blad. Dus helaas ook Nikon is een jagersmerk. 

Corné Timmers

[size=78%]Alle gangbare in Nederland verkrijgbare kijkermerken adverteren met enige regelmaat in 'De Nederlandse Jager' het lijfblad van de KNJV. De afgelopen maanden staat er steeds een Nikon advertentie in het bewuste blad. Dus helaas ook Nikon is een jagersmerk. [/size]




Geldt dat ook voor Kite en Bynolyt? (Ben misschien wat naïef) Overigens: elk merk dat zich op de Amerikaanse markt begeeft, wordt wel jachtmerk; als het dat niet al was.


Groet Corné
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

KorHaan

#5
Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 25, 2012, 21:29:20 PM
Ha Ronald,

Het is inderdaad best een rare luxe met 2 van die kijkers maar ik kon 'm voor het gevraagde bedrag niet laten liggen. Oorspronkelijk kon ik er 2 aanschaffen en wilde er dan 1 doorverkopen. De 2e was net weg (een fotozaak stopte min of meer met kijkers) en nu heb ik er dus 1. Ook die wilde ik verkopen maar hij houdt z'n waarde voorlopig wel dus hou ik 'm nog want het voelt wel erg lekker (en zo praat ik iedere aankoop weer goed  ;) ).

Allbinos rate de EDG 8x42 iets lager dan de 10x42 maar zelf zie ik dat in de praktijk niet. Vwb de"echte "wow"-factor: ik vind de SW SV die net nog meer hebben (of doet het logootje psychische wonderen??) dan de EDG maar.... het praktische gebruik van de EDG slaat alles.

Ik heb ook al eens door de Monarch 7 gekeken: prima centrumscherpte, focus kan er goed mee door, dioptrie zit als vanouds bij het rechteroculair maar de randscherpte vond ik onder de maat, zeker bij het belachelijk grote beeldveld van de 8x (die is werkelijk enorm) en ik kon dit exemplaar te gemakkelijk uit elkaar bewegen. Hoe zeg je dat eigenlijk: de afstand tussen de 2 oculairs (of kijkerhelften) was te gemakkelijk in te stellen en zat niet lekker stevig. Op Birdforum zag ik daar overigens oplossingen voor.

Ook door de Bushnell Elite en Legend gekeken: de Legend won: heerlijk scherp, randonscherpte goed zichtbaar en goedkoop. De Elite was een fractie beter maar daar had ik last van zwarte vlekken, zowel met als zonder bril. en dus blijkt dat zelf voelen en testen erg belangrijk is. Mijn Bynolyt Tern 10x45 doet het overigens na 7 jaar ook nog uitstekend en iedere leek die hier doorheen kijkt roept al "oh" en "ah" .

Zijn er eigenlijk al enthousiastelingen die een Zeiss HT hebben besteld of gezien? Maar ach welke vogelaar wil zich nu associeren met zo'n jagersmerk (kan het niet laten  ;D )


Ik moet mezelf dwingen om geen fotozaken meer binnen te lopen, wat niet meevalt als er een smakelijke collectie kijkers uitnodigend staat te wenken. ;D
Maar het lukt aardig.  :-\  Ik wist me zelfs vorig jaar bij de Verrekieker op Texel te bedwingen, terwijl daar toch héél bekende logootjes stonden te pronken in de vitrines...

Tsja... en dan ga je op zo'n Dutch Bird Fair toch weer voor de bijl. Dat is een nadeel; alles is er, en je hebt zeeën van tijd, dus sta je weer uren door de mooiste optiek te kijken. Achteraf ben ik wel tevreden, want het is een goede update van de kijkerkennis, plus het feit dat ik er het geld niet voor heb om impulsief iets aan te schaffen. Maar de verleiding, ooooh, de verleiding.... :o ::) ::) ::) ::)


Wat ik bij Nikon heb gemerkt, de afgelopen jaren, is dat het middenscharnier wel erg vaak slap aanvoelt; mijn eigen ervaringen, maar ik lees er ook over op Birdforum. Je schijnt het zelf eenvoudig te kunnen verhelpen door het dopje van de "statiefaansluiting" te draaien en met een schroevendraaiertje (of tangetje) de schroef die verscholen zit in het gat, aan te draaien. Wat bij mij dan de vraag oproept, waarom ze dat bij Nikon zelf niet doen in de fabriek. Nou ja.


Die Zeiss HT's hoef ik niet; de ergonomie valt me tegen, nu ik de 10x42 op de Dutch Bird Fair heb kunnen proberen. Het voelt niet lekker, de scherpstelknop zit net niet ver genoeg van het oculair af op het middenscharnier, het draait veel te stroef. Als ik dat vergelijk met de Swarovski 12x50, die had meteen een handligging om nooit meer los te laten, zo heerlijk. De HT weegt 835 gram, ook al geen lichtgewicht. Voor hetzelfde geld (nou ja, iets meer...) schaf je een Swarovski 12x50 aan met een verrekijkerharnas, daar word je volgens mij veel gelukkiger van... In ieder geval zie je er meer mee.


Over wat jagers willen, daar maak ik me niet druk om. Jagers hebben ook messen, en ik schil ook wel eens een appeltje.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Norman

Citaat van: Corné op oktober 26, 2012, 14:50:20 PM
[size=78%]Alle gangbare in Nederland verkrijgbare kijkermerken adverteren met enige regelmaat in 'De Nederlandse Jager' het lijfblad van de KNJV. De afgelopen maanden staat er steeds een Nikon advertentie in het bewuste blad. Dus helaas ook Nikon is een jagersmerk. [/size]




Geldt dat ook voor Kite en Bynolyt? (Ben misschien wat naïef) Overigens: elk merk dat zich op de Amerikaanse markt begeeft, wordt wel jachtmerk; als het dat niet al was.


Groet Corné

Bynolyt kom ik wel tegen in verschillende jachtwinkels. Voorts sluit ik mij aan bij Ronald, mij maakt het niet uit of het product uit een jachtwinkel komt of niet. Veel kleding haal ik bij een jachtwinkel, mijn kijker is van Swarovski en gekocht bij een winkel die verre van anti-jacht is.

Neemt niet weg dat ik jacht nog steeds de meest achterhaalde hobby vind die we nu nog kennen.