Hoofdmenu

loopkever

Gestart door MACRO, maart 26, 2007, 15:45:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

MACRO

Even voorstellen, mijn naam is Willem Domhof 47 jaar oud en ben woonachtig in Winterswijk.
Hier terecht gekomen via een tip van Hans(Gardensafari)
Ben begonnen met het inventariseren van loopkevers in het Korenburger veen.
Geen gemakkelijke opgave, daar mijn laatste loopkever determinatie bij de CJN is geweest een kleine 35 jaar geleden.
De grotere soorten zijn ook niet het probleem het gaat voornamelijk om de kleinere.
Op dit gebied kan ik nog wel wat leren en van jullie wel enige tips gebruiken B.V. welke gereedschappen zijn geschikt(ikzelf gebruik een loupe(inslag) met een vergroting van 20x.
En hoe leg je het diertje vast op de gevoelige(digitale) plaat.(dit is mijn eerste poging)
Kortom elke bruikbare tip is er een.
Deze kever ving ik in het Korenburger veen.
weet iemand welke het is of bij welke familie ik het zoeken moet?

Tim Faasen

#1
familie: Carabidae (loopkevers)
genus: Agonum
soort: durf ik vanaf foto niet te zeggen

grtz,
Tim

P.s. Leuke foto! De gebruikte methodiek werkt blijkbaar heel aardig!  :duim:
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Th.Heijerman

Kan niet anders dan A. muelleri zijn...

Wenters, daar liep ik vroeger jaar geleden ook veel rond en heb nog kevervallen gehad in het Vragenderveen ...

Theodoor

MACRO

Bedankt Tim en Theodoor voor jullie reactie´s. :duim:
Voor Theodoor heb ik nog een vraag, jij bent aktief geweest in het Vragender veen.
Daar dit grenst aan het Korenburger veen, heb jij hier nog vangst gegevens van
Het is voor mij wat makkelijker als ik al wat gegevens heb van kevers die jij daar aantrof.(referentie materiaal)
Wij hebben helaas geen enkele gegevens van loopkevers of wie er ooit iets aan gedaan heeft.
Vriendelijke groeten,
Willem.

Th.Heijerman

Beste Willem,

Hieronder een lijstje loopkevers. Stelt eigenlijk helemaal niks voor, dit soort habitats is erg arm aan soorten., en bovendien zijn het hier geen bijzondere soorten. Ze zijn gevangen in bodemvallen van 28/04/1985tm19/05/1985, AC: 241.5-444.3 (circa). Dr zitten overigens wel zeldzame snuitkevers!

Theodoor

       Cychrus caraboides
   Notiophilus palustris
   Notiophilus rufipes
   Notiophilus biguttatus
   Loricera pilicornis
   Poecilus versicolor
   Pterostichus diligens
   Pterostichus nigrita
   Pterostichus minor
   Amara lunicollis



MACRO

Bedankt Theodoor, heb ik in ieder geval een richtlijn en vergelijkings materiaal.
Kan ik in ieder geval A.meulleri toevoegen aan de lijst.
Ik heb nog een paar lastige klanten in de koeling staan voor een fotosessie.
Hierbij kan ik jullie hulp wel gebruiken(als ik de familie maar weet, dan kom ik al een aardig stukje verder.)
Aanschaf van een binoculair lijkt mij in dit geval handig.
Mischien wat sugestie's?
Groeten,

Willem.