Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Ik zou er zeker ook voor gaan, de roep van de vogel van Vlieland en die op bijvoorbeeld Out of the Blue lijken zo sterk op elkaar. Het enige probleem is dat ik niet weet of er pitfalls zijn. De vraag is of iemand die pitfalls kan uitsluiten.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bas vd Burg

Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 25, 2012, 11:24:04 AM
Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D 
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 25, 2012, 11:24:04 AM

Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert

Een van de claimers van de 21e heeft het dan ook heel slim over  een 'relatief gemiddelde staart'.  :)
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik me bij zoiets moet voorstellen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 11:54:06 AM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 25, 2012, 11:24:04 AM

Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert

Een van de claimers van de 21e heeft het dan ook heel slim over  een 'relatief gemiddelde staart'.  :)
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik me bij zoiets moet voorstellen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613

Deze waarneming noemde ik in mijn overzicht als de waarneming rond 11.00. ik had met Ernst gesproken in het veld toen hij mij hetzelfde vertelde, maar dacht dat het later was. Ik stond boven in het bos en iemand naast mij werd gebeld dat de vogel mogelijk rond de fietsen zou zijn gezien. Ik neem aan dat dat deze waarneming was. Ik heb toen door het bos geroepen: "Mogelijk bij de fietsen" waardoor iedereen naar beneden rende. Daar werdt iets gezien, maar er was onduidelijkheid.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot


HPM

Citaat van: Martijn Bot op oktober 25, 2012, 12:45:52 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 25, 2012, 12:14:31 PM
Daar werdt iets gezien
Als nagels over een schoolbord.

Als dat iets zulk geluid maakte was het geen Petsjora.
Herman van der Meer

cursorius

Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 11:54:06 AM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 25, 2012, 11:24:04 AM

Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert

Een van de claimers van de 21e heeft het dan ook heel slim over  een 'relatief gemiddelde staart'.  :)
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik me bij zoiets moet voorstellen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613

Hij heeft t over geen enkel kenmerk waarom het een Petsjora zou zijn...... Er zitten daar wel meer piepers in het gras....

Theovanv

Citaat van: jelmerpoelstra op oktober 24, 2012, 14:00:59 PM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 13:55:57 PM
[size=78%]De opnamen van Lars en FJ zijn van dezelfde serie die niet van bij de ontdekking is.[/size]
Ik zou alles na moeten lezen om precies te weten hoe het in elkaar zat maar als ik mij goed herinner kan je wel van opstoten spreken, misschi9en zelfs wel bij de ontdekkingt, maar het heeft niets te maken met de massaacties de volgende dag.


Ja, juist bij de ontdekking kun je van opstoten spreken, en volgens mij zelfs alleen daar. Ondanks de massa-acties van de volgende dag is de vogel alleen maar rondvliegend gehoord, waarbij het dus goed mogelijk is dat de vogel dat spontaan deed. Zo niet dan heb je nog een heel sterk contra-Petsjora argument. Die soort zou nl. erg moeilijk te flushen moeten zijn en als ie meerdere malen opgestoten is zonder dat iemand dat gemerkt heeft (door de vogel vlak voor zich op te zien vliegen) zit het helemaal fout.
Volgens mij is de vogel ook niet of nauwelijks opgestoten maar vooral overvliegend gehoord, iig wel door ons, dat was echt vrij hoog en strak over, niet ergens uit het bos opvliegend. Ook bij die sweeps is hij nergens opgevlogen.

Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 11:00:39 AM
Ik denk dat degenen die het beest  hebben gehoord tijdens de opnames van Lars en FolkertJan voor die datum wel wat vertrouwen in de uitkomst mogen hebben. Wat op andere tijdstippen is gehoord valt niet te bepalen en dat lijkt me voor zo'n soort toch wel noodzakelijk.

Dat valt prima te bepalen, de roep kwam exact overeen met de opnames van FJ en Lars, wat door velen bevestigd is, en lijkt net zoveel op de roepen op cd's als die opnames dat doen. Daarnaast heeft FJ en anderen de vogel beide dagen gehoord en bevestigd dat het dezelfde is. Als het op dag 1 een Petsjorapieper was dan is het op dag 2 niet ineens een Grote Gele Kwikstaart die heel erg op een Petsjorapieper lijkt.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 15:11:12 PM
...
Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 11:00:39 AM
Ik denk dat degenen die het beest  hebben gehoord tijdens de opnames van Lars en FolkertJan voor die datum wel wat vertrouwen in de uitkomst mogen hebben. Wat op andere tijdstippen is gehoord valt niet te bepalen en dat lijkt me voor zo'n soort toch wel noodzakelijk.

Dat valt prima te bepalen, de roep kwam exact overeen met de opnames van FJ en Lars, wat door velen bevestigd is, en lijkt net zoveel op de roepen op cd's als die opnames dat doen. Daarnaast heeft FJ en anderen de vogel beide dagen gehoord en bevestigd dat het dezelfde is. Als het op dag 1 een Petsjorapieper was dan is het op dag 2 niet ineens een Grote Gele Kwikstaart die heel erg op een Petsjorapieper lijkt.

Ik heb een paar dagen geleden nog verteld hoe ik bij het zoeken naar wat die gors-/ortolaanachtige van Thijs Fijen zou kunnen zijn een paar keer dacht dat ik het misschien had gevonden maar dat bij bekijken het spectrogram toch heel anders bleek te zijn. Dat gebeurde dus terwijl ik het bewuste geluid bij de hand had en het al talloze malen had gehoord. Hoe betrouwbaar denk je dan dat het is als iemand in het veld hoort wat lijkt op wat hij de vorige dag voor het eerst heeft gehoord? En hoe betrouwbaar denk je dat het is als iemand zegt iets gehoord te hebben omdat iemand anders heeft gezegd dat het hetzelfde is als die de vorige dag heeft gehoord?
Vergeet ook niet dat er goed naar het geluid gekeken is voordat de conclusie werd getrokken kon worden dat het waarschijnlijk om Petsjorapieper ging.
Voor de 21e is er geen spatje bewijs. Voor zo'n soort en zo'n type geluid lijkt mij dat toch wel wat magertjes.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: cursorius op oktober 25, 2012, 14:37:53 PM
Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 11:54:06 AM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 25, 2012, 11:24:04 AM

Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert

Een van de claimers van de 21e heeft het dan ook heel slim over  een 'relatief gemiddelde staart'.  :)
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik me bij zoiets moet voorstellen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613

Hij heeft t over geen enkel kenmerk waarom het een Petsjora zou zijn...... Er zitten daar wel meer piepers in het gras....

Door zijn geroep en geren (of was het nou door het geroep en geren van FJ?)  zouden anderen iets gezien en/of gehoord hebben wat volgens FJ hetzelfde was als de dag ervoor.

Herman van der Meer

Steven Wytema

Maar van die "anderen" geen spoor te bekennen.
Klinkt allemaal heel goed onderbouwd... (not)
Steven Wytema


Theovanv

Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 16:08:07 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 15:11:12 PM
...
Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 11:00:39 AM
Ik denk dat degenen die het beest  hebben gehoord tijdens de opnames van Lars en FolkertJan voor die datum wel wat vertrouwen in de uitkomst mogen hebben. Wat op andere tijdstippen is gehoord valt niet te bepalen en dat lijkt me voor zo'n soort toch wel noodzakelijk.

Dat valt prima te bepalen, de roep kwam exact overeen met de opnames van FJ en Lars, wat door velen bevestigd is, en lijkt net zoveel op de roepen op cd's als die opnames dat doen. Daarnaast heeft FJ en anderen de vogel beide dagen gehoord en bevestigd dat het dezelfde is. Als het op dag 1 een Petsjorapieper was dan is het op dag 2 niet ineens een Grote Gele Kwikstaart die heel erg op een Petsjorapieper lijkt.

Ik heb een paar dagen geleden nog verteld hoe ik bij het zoeken naar wat die gors-/ortolaanachtige van Thijs Fijen zou kunnen zijn een paar keer dacht dat ik het misschien had gevonden maar dat bij bekijken het spectrogram toch heel anders bleek te zijn. Dat gebeurde dus terwijl ik het bewuste geluid bij de hand had en het al talloze malen had gehoord. Hoe betrouwbaar denk je dan dat het is als iemand in het veld hoort wat lijkt op wat hij de vorige dag voor het eerst heeft gehoord? En hoe betrouwbaar denk je dat het is als iemand zegt iets gehoord te hebben omdat iemand anders heeft gezegd dat het hetzelfde is als die de vorige dag heeft gehoord?
Vergeet ook niet dat er goed naar het geluid gekeken is voordat de conclusie werd getrokken kon worden dat het waarschijnlijk om Petsjorapieper ging.
Voor de 21e is er geen spatje bewijs. Voor zo'n soort en zo'n type geluid lijkt mij dat toch wel wat magertjes.
Tja, dan kan iedereen die de 20e niet zelf een opname heeft gemaakt ook wel inpakken. Het is gewoon door velen vastgesteld dat het om exact dezelfde vogel ging. Wat zou er anders de 21 gehoord zijn? Het geluid was duidelijk te horen en precies gelijk. Dat is een manier van waarnemen die veel meer gebeurd, ook bij zeldzame soorten, dus waarom moet er nu dan ineens van elke losse waarneming weer een bewijs zijn? Als er de 21 ineens een ander beest tussenzit die exact hetzelfde geluid maakt, wat natuurlijk totaal niet waarschijnlijk is, dan zal die er de 20e wss ook gezeten hebben en zijn al die waarnemingen ook te verwaarlozen voor zover er geen sonogram bij is, want ja, dat kan dan ook wel dat rare beestje zijn wat er ineens de 21 zat, de dag na de Petsjora, en wat exact hetzelfde klinkt als die Petsjora (mocht het er 1 zijn) dat is toch totaal ongeloofwaardig.

Die anderen zijn er genoeg te vinden, kijk maar bij de waarneming van de 21e en nog lang niet iedereen heeft daar zijn mogelijke waarneming vermeld. Fj heeft nota bene zaterdag de vogel gehoord opgenomen, en samen horen we hem zondag weer, luisteren de opname de hele dag af en stellen beiden vast dat het dezelfde vogel is, net als mensen dat s ochtens dat s ochtends en s middags doen.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Steven Wytema op oktober 25, 2012, 16:21:09 PM
Maar van die "anderen" geen spoor te bekennen.
Klinkt allemaal heel goed onderbouwd... (not)

Acht mensen claimen een Petjorapieper voor de 21e. Ik neem aan dat ze dat ergens op baseren.
Herman van der Meer

JandJ

We moeten niet op de zaken vooruitlopen. Hij is nog amper ingediend, laat staan in roulatie, laat staan (niet) aanvaard.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jvdlaan

Citaat van: JandJ op oktober 25, 2012, 16:32:01 PM
We moeten niet op de zaken vooruitlopen. Hij is nog amper ingediend, laat staan in roulatie, laat staan (niet) aanvaard.

En meest belangrijk wat nog niet gebeurd is: met zekerheid gedetermineerd!

JandJ

Voor een deel wel, maar is dat ook niet het oordeel van de CDNA?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Have

Ik krijg de indruk, dat sommige lijstjesfanaten tot het uiterste gaan om de in hun handtekening vermelde scores zo snel mogelijk tot grote hoogten op te "zwiepen".
Aan deze jacht lijken gedegen en overtuigende documentatie en/of het zelf verifiëren en valideren van diagnostische kenmerken ondergeschikt gemaakt te worden.
Max Berlijn heeft hier een fraaie alinea over geschreven op dutchbirding.nl http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=7&fid=8343&page=zoek waar hij de "schaal van Lethaby" vermeldt.

Groet,
Helena

JandJ

Als je mij bedoelt: ik was 'toen' niet op vlie
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jvdlaan

En mij kan je ook niet bedoelen, zie mijn reactie op dezelfde DB-site: aan mijn lijst geen polonaise! :P

Have

uiteraard bedoel ik niet de twee echte jannen

groet,
Helena

RasManen

Ik hoorde afgelopen weekend dat daar een betrekkelijk nieuwe 'tel'filosofie achterzit (blijkbaar in zwang sinds een akkefietje met een melkpak en een Winterkoning). Die filosofie is gebaseerd op het principe 'ik tel hem alvast' :)
Wim Nap

Theovanv

Je zult mij wel bedoelen, ik ga me niet verdedigen, ik weet voor mezelf hoe ik vogel en hoe kritisch ik ben, daar hoef ik anderen niet mee lastig te vallen. Daar duikt dat melkpak ook weer op, nog steeds geen idee waar dat over gaat ;)

Ben wel benieuwd naar de "officiele" reactie van Magnus Robb, is die nog met dit geval bezig, of hoe werkt dat precies?
Theo van Veenendaal

HPM

#232
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 16:26:35 PM
...

Theo, ik probeer nou juist duidelijk te maken dat geheugen in dit soort gevallen niet betrouwbaar is. Dat is normaal al niet zo en al helemaal niet als het ook nog eens gekleurd wordt door een sterke drang om te scoren.
Iets horen en het even later thuis uit het geheugen op naam proberen te brengen is al riskant.

Dat iemand die het geluid niet zelf heeft opgenomen die vogel niet zou mogen noteren is natuurlijk onzin. Als ik iets raars hoor en uit de gelijktijdige opname van mijn buurman blijkt later dat het een konijn is dan noteer ik wat ik heb gehoord met een gerust hart als konijn maar als ik iets raars hoor en iemand vertelt me dat hij gisteren zoeiets heeft gehoord wat een konijn bleek te zijn wil ik hem best geloven maar dan zal ik wat ik hoorde niet als konijn noteren.
Herman van der Meer

RasManen

Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 16:48:28 PM
Je zult mij wel bedoelen
Ik bedoel niemand in het bijzonder. Zoals altijd geldt in dit soort gevallen, you know who you are!
Wim Nap

BramtK

#234
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 16:26:35 PMTja, dan kan iedereen die de 20e niet zelf een opname heeft gemaakt ook wel inpakken. Het is gewoon door velen vastgesteld dat het om exact dezelfde vogel ging. Wat zou er anders de 21 gehoord zijn? Het geluid was duidelijk te horen en precies gelijk. Dat is een manier van waarnemen die veel meer gebeurd, ook bij zeldzame soorten, dus waarom moet er nu dan ineens van elke losse waarneming weer een bewijs zijn? Als er de 21 ineens een ander beest tussenzit die exact hetzelfde geluid maakt, wat natuurlijk totaal niet waarschijnlijk is, dan zal die er de 20e wss ook gezeten hebben en zijn al die waarnemingen ook te verwaarlozen voor zover er geen sonogram bij is, want ja, dat kan dan ook wel dat rare beestje zijn wat er ineens de 21 zat, de dag na de Petsjora, en wat exact hetzelfde klinkt als die Petsjora (mocht het er 1 zijn) dat is toch totaal ongeloofwaardig.
Dit is natuurlijk geen manier van redeneren. Je kan wel bijvoeglijk naamwoorden tovoegen tot je een ons weegt, maar dat zijn holle termen die het risico van foutieve determinatie niet wegnemen. Zeker niet omdat ik me een zekere masshysterie kan voorstellen en er nu eenmaal mensen zij die bij de eerste flits al de desbetreffende zeldzaamheid hebben herkend.
Eens met Herman, als je een opname hebt gemaakt of je stond naast iemand die een opname heeft gemaakt, akkoord. Maar als je alleen maar "gewoon" zeker weet dat je "precies" hetzelfde heb gehoord, dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Dit is nieuw voor me:
Via de hier eerder gegeven link naar DB

"Dat waren voornamelijk ramptoeristen afgelopen zondag en geen echte vogelaars. Liepen de bosjes plat en speelden van alle kanten tegelijk zang en roep af om de vogel weg te jagen. en.... de Roodborst is ook olijfbruin van boven." (Jelle Scharringa)

Als er geluid werd afgespeeld, wat hebben de claimers dan gehoord?
De 21e lijkt me nu helemaal een zeepbel.
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: BramtK op oktober 25, 2012, 16:52:28 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 16:26:35 PMTja, dan kan iedereen die de 20e niet zelf een opname heeft gemaakt ook wel inpakken. Het is gewoon door velen vastgesteld dat het om exact dezelfde vogel ging. Wat zou er anders de 21 gehoord zijn? Het geluid was duidelijk te horen en precies gelijk. Dat is een manier van waarnemen die veel meer gebeurd, ook bij zeldzame soorten, dus waarom moet er nu dan ineens van elke losse waarneming weer een bewijs zijn? Als er de 21 ineens een ander beest tussenzit die exact hetzelfde geluid maakt, wat natuurlijk totaal niet waarschijnlijk is, dan zal die er de 20e wss ook gezeten hebben en zijn al die waarnemingen ook te verwaarlozen voor zover er geen sonogram bij is, want ja, dat kan dan ook wel dat rare beestje zijn wat er ineens de 21 zat, de dag na de Petsjora, en wat exact hetzelfde klinkt als die Petsjora (mocht het er 1 zijn) dat is toch totaal ongeloofwaardig.

Dit is natuurlijk geen manier van redeneren. Je kan wel bijvoeglijk naamwoorden toevoegen tot je een ons weegt, "gewoon vastgesteld", "duidelijk te horen", "precies gelijk", maar dat zijn holle termen die het risico van foutieve determinaties niet wegnemen. Zeker niet omdat ik me een zekere massahysterie kan voorstellen en omdat je nu eenmaal in veld mensen tegenkomt die bij de eerste flits zonder dat ze echt iets gezien hebben al menen dat ze de desbetreffende zeldzaamheid hebben herkend.


[/font]

Ik heb al meerdere keren uitgelegd dat dat nu niet het geval was en dat het geen feit was van een flits en dan maar afstrepen, maar het uitgebreid luisteren naar opnames van de Vlielandvogel en van Petsjoraopnames en na het horen van de roep het vergelijk daarmee. Dat was voor betreft mijzelf, dan stond nog Folkert Jan naast mij, die de vogel de dag ervoor al gehoord had en opgenomen had waardoor we ook weer direct vergelijkingsmateriaal haddenen hij hoorde zondag hetzelfde als ik en bevestigde dat het dezelfde soort was. Dan is er het feit dat dit principe voor meerdere mensen op meedere plaatsen op meerdere momenten van de dag geldt en dat daarbij door meerderen onafhankelijk van elkaar normale soorten (los van abcessen of andere mogelijke afwijkingen) zijn uitgesloten voor zover dat ook mogelijk was voor de zaterdagvogel. Daarmee is toch duidelijk dat het om dezelfde vogel gaat als de zaterdag, wat dat dan ook moge zijn. Ik ben heel kritisch op mijn waarneming en (be)twijfel mijn eigen waarnemingen (te) veel, heb ik het wel echt gezien? Kan het niks anders zijn? Heb ik me niet vergist? Vaak genoeg voer ik iets niet in terwijl ik er eigenlijk wel zeker van was, maar er toch nog ergens een twijfeltje zit. Maar ik ben in dit geval 100% zeker dat ik dezelfde vogel heb waargenomen als die van zaterdag en die bewering krijgt voor mij extra gewicht door de bevestiging van andere vogelaars met dezelfde ervaring, juist vogelaars die dezelfde waarneming deden als ik en mensen die dat op een ander moment en op een andere plaats deden. Wat het dan voor vogel is, daar durf ik geen uitspraak over te doen. Maar als iemand een andere logische verklaring heeft voor wat wij dan zondag voor anders hebben gehoord wat wel (nagenoeg) hetzelfde geluid maakte dan de vogel van zaterdag hoor ik dat graag.

@Herman: Even snel scoren heeft bij mij geen invloed, een waarneming waar ik niet 110% zeker over ben heeft voor mij geen waarde, dus je oordelen mag je bij je houden, praat maar gewoon vanuit jezelf, dat is prettiger. En het heeft niks met geheugen te maken. Wij hadden opnames van de zaterdagvogel en van Petsjora van cd's bij de hand op het moment van onze waarneming. Direct vergelijk was mogelijk. Ik denk niet dat er een betrouwbaarder manier is van welke geluidswaarneming dan ook, los van een sonagram, en zulke geluidswaarneming worden over een breed scala van situaties als betrouwbaar en valide beschouwd.

@Rasmanen: Ik had het tegen Have ;) Jouw bericht met dat melkpak zegt mij niks, ik ken dat verhaal niet.
Theo van Veenendaal

JandJ

Citaat van: HPM op oktober 25, 2012, 17:06:04 PM
Dit is nieuw voor me:
Via de hier eerder gegeven link naar DB

"Dat waren voornamelijk ramptoeristen afgelopen zondag en geen echte vogelaars. Liepen de bosjes plat en speelden van alle kanten tegelijk zang en roep af om de vogel weg te jagen. en.... de Roodborst is ook olijfbruin van boven." (Jelle Scharringa)

Als er geluid werd afgespeeld, wat hebben de claimers dan gehoord?
De 21e lijkt me nu helemaal een zeepbel.
Jouw citaat van de DB-site gaat over de Raddes, het is wat onduidelijk, maar zo vat ik het iig op.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

#238
Citaat van: Theovanv op oktober 25, 2012, 17:06:54 PM
...
@Herman: Even snel scoren heeft bij mij geen invloed, een waarneming waar ik niet 110% zeker over ben heeft voor mij geen waarde, dus je oordelen mag je bij je houden, praat maar gewoon vanuit jezelf, dat is prettiger. ...

Ik ben blij dat ik alleen maar vanuit mezelf kan praten, hoewel optreden als buikspreker misschien best leuk zou kunnen zijn.
Als er bij jou geen sprake was van een drang om te scoren kan mijn opmerking niet op jou slaan. Maar je wil toch niet beweren dat je alleen maar naar Vlieland bent gegaan om gezellig een dagje op het strand door te brengen en toen per ongeluk met een heleboel anderen in het bos verzeilde?
Overigens: Als je wél een drang tot scoren had zou je waarschijnlijk niet kunnen beoordelen of dat je kritisch vermogen aantastte of niet.
Herman van der Meer

Theovanv

Wat wij hoorden was niet getaped, of die taper moet over het bos zijn gevlogen. Vreemd hoe al die verschillende verhalen de wereld inkomen, maar voor zover ik erbij was klopt dit van kant noch wal. Er wordt claimers dan wel verweten dat ze gewoon koste wat koste een Petsjora willen scoren en dus maar gewoon zeggen dat ze er een gehoord hebben terwijl dat niet zo is, nogal een bewering vindt ik, maar ik vind veel meer waarheid schuilen in het vermoeden dat er nogal wat wrok zit bij mensen die of helemaal niet op het eiland waren, of de mensen die er wel waren maar de vogel zelf niet hebben kunnen waarnemen. Ik en anderen die ik gesproken heb hebben nogal wat gesprekken van anderen gehoord, zowel in het veld als op de boot, waar die achterdocht en andere insinuaties duidelijk werden uitgesproken. Ik zal daar geen namen in noemen. Ik denk wel dat iedereen voor zichzelf eens moet kijken hoe objectief hij eigenlijk is en wat voor bijbedoelingen of gevoelens er meespelen in de geschreven of gesproken uitingen. Ik voel nu al voor de zoveelste keer in deze Petsjora-zaak een bepaalde houding bij sommigen die mij niet zint en niet zuiver is en die voor mij het hele plezier van deze waarneming ook wegnemen. Ik laat dit topic maar links liggen en wacht oordeel van experts en CDNA af en dan zien we wel verder, want dit gekeuvel los van zuivere determinatie-posts en die 80% inneemt van alle posts over de mogelijke Petsjora leidt tot niks dan een hoop moddergegooi en andere vervelende trekjes en daar beleef ik in ieder geval geen plezier aan, dan besteed ik mn energie liever aan leukere en nuttigere dingen.

Terwijl ik dit bericht schrijf komt er een bericht van Jan bij en dat plaatst wel een iets ander licht. Bij de enige Raddes van zondag werd idd veelvuldig getaped. Ik schrok toen het beest begon te zingen tot ik me realiseerde dat er iemand aan de andere kant moest staan met een recoder. Tapes van de Petsjora heb ik niet gehoord. Gelukkig was mijn Raddes een zichtwaarneming, en of dat moet een vogel aan een touwtje of met een afstandsbediening zijn geweest, maar anders wat het een echte. Er werd idd ook om de bosjes heen gelopen, maar die discussie is NIET voor dit topic.

Verder blijf ik bij wat ik gezegd heb, dit topic levert op dit moment weinig op, behalve vervelende insinuaties en andere wrok, zonde dus.
Theo van Veenendaal