Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

jelmerpoelstra

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 13:14:33 PM
Goh wat een geleuter weer zeg (mijn persoonlijke mening)! Heb nu 2 keer geprobeerd dit topic terug te leiden naar het determinatievraagstuk, want het is best rete-interessante materie (zeker met die ondersoorten enzo), maar ik ga er nu maar mee stoppen denk ik, succes verder.......
Inderdaad. En oprecht bedankt voor je pogingen, interessante bijdrages. Admins: graag verstoringsdiscussie afsplitsen!

Marcel van kammen

@Bas: hoewel misschien niet helemaal gelukt,was het van mij ook een poging om het topic weer te laten gaan over de determinatie van die petsjora. Ik ben niet zo thuis in de piepers,dus dat gedeelte vond ik wel zo interessant eigenlijk, beter dan het geneuzel dr omheen.

HPM

#182
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 13:14:33 PM
Heb nu 2 keer geprobeerd dit topic terug te leiden naar het determinatievraagstuk, want het is best rete-interessante materie (zeker met die ondersoorten enzo), maar ik ga er nu maar mee stoppen denk ik, succes verder.......

Zonder geluid van de Siberische ondersoort zullen we daarmee  niet verder komen, Bas.
Je zit natuurlijk ook nog met het probleem dat het hier om een opgestoten vogel gaat, waardoor het geluid misschien niet goed vergelijkbaar is met dat van overvliegende of spontaan opvliegende vogels.

Van mij mag alles wat te maken heeft met sweeps naar een eigen topic 'Poterslidse Petsjorasaweepperikelen' verplaatst worden.)
Herman van der Meer

Bas vd Burg

@Jelmer, Herman, Joost: thnxs voor de reactie. Dan ga ik toch maar verder.
Wat ik vooral interessant is, is dat er een verschil in piek zit tussen roepjes op Out of the Blue en de vlieland-vogel (1 kHz). Als nu inderdaad zou blijken dat menzbieri zowel op gehoor als in sonagram zou afwijken van gustavi, dan zouden we al een hele stap verder zijn denk ik. Overigens ga ik er vanuit, als vogelgeluidenleek, dat als een roep op gehoor anders is je dit in een sonagram zou moeten terugzien. De auteurs van Pipits & Wagtails zeggen dat ze geen verschil zien, maar op birdskorea.org wordt wel gesproken over een verschil op gehoor. Max geeft dit ook ergens aan in dit topic. Het lijkt me dus zaak om te proberen de vlieland-vogel zoveel mogelijk te vergelijken met opnamen van een bewezen gustavi. En daar zit nu net het grote probleem want er zijn zo weinig opnames te vinden.
@Herman, misschien heb je gelijk en hebben we hier te maken met een iets ander geluid omdat de vogel is opgestoten. Is wellicht een idee om dan het geluid van de vlielandvogel te vergelijken met het geluid op Calls Eastern Vagrants en dan sectie 0:13-0:48? Die opname betreft namelijk alarm call. En wellicht is de opname van de vlielandvogel ook een soort van alarm call?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 13:34:39 PM
Je zit natuurlijk ook nog met het probleem dat het hier om een opgestoten vogel gaat, waardoor het geluid misschien niet goed vergelijkbaar is met dat van overvliegende of spontaan opvliegende vogels.
Is dat wel zo? Deze opname is toch niet gemaakt bij het opstoten van de vogel bij de ontdekking, want daar was FJ toch niet bij?

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op oktober 24, 2012, 13:47:49 PM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 13:34:39 PM
Je zit natuurlijk ook nog met het probleem dat het hier om een opgestoten vogel gaat, waardoor het geluid misschien niet goed vergelijkbaar is met dat van overvliegende of spontaan opvliegende vogels.
Is dat wel zo? Deze opname is toch niet gemaakt bij het opstoten van de vogel bij de ontdekking, want daar was FJ toch niet bij?

De opnamen van Lars en FJ zijn van dezelfde serie die niet van bij de ontdekking is.
Ik zou alles na moeten lezen om precies te weten hoe het in elkaar zat maar als ik mij goed herinner kan je wel van opstoten spreken, misschi9en zelfs wel bij de ontdekkingt, maar het heeft niets te maken met de massaacties de volgende dag.
Herman van der Meer

peterlindenburg

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 13:14:33 PM
Goh wat een geleuter weer zeg (mijn persoonlijke mening)! Heb nu 2 keer geprobeerd dit topic terug te leiden naar het determinatievraagstuk, want het is best rete-interessante materie (zeker met die ondersoorten enzo), maar ik ga er nu maar mee stoppen denk ik, succes verder.......


Ha Bas, ga alsjeblieft door! Ik wist helemaal niet dat er twee ondersoorten zijn van de petsjorapieper. Ik leer weer wat bij!

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 13:55:57 PM
[size=78%]De opnamen van Lars en FJ zijn van dezelfde serie die niet van bij de ontdekking is.[/size]
Ik zou alles na moeten lezen om precies te weten hoe het in elkaar zat maar als ik mij goed herinner kan je wel van opstoten spreken, misschi9en zelfs wel bij de ontdekkingt, maar het heeft niets te maken met de massaacties de volgende dag.


Ja, juist bij de ontdekking kun je van opstoten spreken, en volgens mij zelfs alleen daar. Ondanks de massa-acties van de volgende dag is de vogel alleen maar rondvliegend gehoord, waarbij het dus goed mogelijk is dat de vogel dat spontaan deed. Zo niet dan heb je nog een heel sterk contra-Petsjora argument. Die soort zou nl. erg moeilijk te flushen moeten zijn en als ie meerdere malen opgestoten is zonder dat iemand dat gemerkt heeft (door de vogel vlak voor zich op te zien vliegen) zit het helemaal fout.

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 13:45:44 PM
@Jelmer, Herman, Joost: thnxs voor de reactie. Dan ga ik toch maar verder.
Wat ik vooral interessant is, is dat er een verschil in piek zit tussen roepjes op Out of the Blue en de vlieland-vogel (1 kHz). Als nu inderdaad zou blijken dat menzbieri zowel op gehoor als in sonagram zou afwijken van gustavi, dan zouden we al een hele stap verder zijn denk ik. Overigens ga ik er vanuit, als vogelgeluidenleek, dat als een roep op gehoor anders is je dit in een sonagram zou moeten terugzien. De auteurs van Pipits & Wagtails zeggen dat ze geen verschil zien, maar op birdskorea.org wordt wel gesproken over een verschil op gehoor. Max geeft dit ook ergens aan in dit topic. Het lijkt me dus zaak om te proberen de vlieland-vogel zoveel mogelijk te vergelijken met opnamen van een bewezen gustavi. En daar zit nu net het grote probleem want er zijn zo weinig opnames te vinden.
@Herman, misschien heb je gelijk en hebben we hier te maken met een iets ander geluid omdat de vogel is opgestoten. Is wellicht een idee om dan het geluid van de vlielandvogel te vergelijken met het geluid op Calls Eastern Vagrants en dan sectie 0:13-0:48? Die opname betreft namelijk alarm call. En wellicht is de opname van de vlielandvogel ook een soort van alarm call?

Bas, ik heb vergeleken met de best passende op OotB. Dwz met die met een min of meer vergeloijkbare piekfrequentie.
De eerste roepen op mijn spectrogrammen van OotB en die van FJ komen sterk overeen. In ieder geval in grote lijnen. De fijnere details zijn inn beide gevallen moeilijk goed in beeld te krijgen.
Ik heb gisteren al geprobeerd om die twee roepen over elkaar heen te leggen maar ze lijken zo op elkaar dat dat moeilijk kan en ze dan ook nog eens beide zichtbaar te houden. Ik zal het nog wel een keer proberen.
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: rnbflavour op oktober 24, 2012, 07:59:42 AM
Door al dit gezeur de hele tijd is dit forum helemaal naar de tyfus geholpen.


Ik lees graag meer over die pieper en het lijkt me niet zo nuttig om hier nu verder te praten over eventuele verstoring, maar het lijkt me dat bovengenoemd citaat (en verdere bericht) niet helemaal in lijn is met de forumregels. Ik vind het nogal ongepast, zowel qua taalgebruik als voor wat betreft het afdoen van de serieuze discussies die gevoerd zijn over verstoring als gezeur. Waarom wordt dit toegelaten? Goed, even een reprimande van een admin en daarna verder over de determinatie van die pieper. Als daar nog wat over te zeggen valt.
Groeten,

Bram ter Keurs

RasManen

#190
Citaat van: Marcel van kammen op oktober 24, 2012, 13:13:39 PM
Hoewel het best wel topic vervuiling is,ben ik het wel eens met Herman. Als het om fotografen zou gaan wordt er overal op het forum schande over gesproken dat iemand een vogel opjaagt voor zn eigen kiekjesdrang, maar als mensen voor hun eigen lijstjes drang op zo'n manier met zijn allen door het bos gaan lopen met als doel om een vogel te verjagen en te laten vliegen....dan mogen we het er niet over hebben en viel het allemaal wel mee. Fout is fout en goed is goed....kortom,hier is het fout gedaan,jammer maar helaas en volgende keer braaf doen :-) Zo...kunnen we die discussie in dit topic ook weer afluisten en weer gezellig doen.

Als je toch weet dat dat kreng daar in het bos zit kun je beter gaan wachten en hopen dat ie tevoorschijn komt....dan kun je dat beest tenminste ook goed bekijken i.p.v. de paar seconden dat ie wegvliegt. Met 100 man wachten....uiteindelijk zal dan toch iemand dat ding wel zien skulken of niet?

@Wim: als ik een stethoscoop om mn nek doe,ben ik dan ook meteen een arts of dokter? Dat is handig!
Nee, ik probeerde, wellicht enigszins onbeholpen, duidelijk te maken dat de inschatting of deze actie kan of kon situatie-specifiek is, en niet specifiek voor het 'soort' mensen dat het doet. _Als_ dit dus fotografen geweest waren dan was het resultaat hetzelfde geweest, qua schade en verstoring. 
Wim Nap

Bas vd Burg

Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 14:06:33 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 13:45:44 PM
@Jelmer, Herman, Joost: thnxs voor de reactie. Dan ga ik toch maar verder.
Wat ik vooral interessant is, is dat er een verschil in piek zit tussen roepjes op Out of the Blue en de vlieland-vogel (1 kHz). Als nu inderdaad zou blijken dat menzbieri zowel op gehoor als in sonagram zou afwijken van gustavi, dan zouden we al een hele stap verder zijn denk ik. Overigens ga ik er vanuit, als vogelgeluidenleek, dat als een roep op gehoor anders is je dit in een sonagram zou moeten terugzien. De auteurs van Pipits & Wagtails zeggen dat ze geen verschil zien, maar op birdskorea.org wordt wel gesproken over een verschil op gehoor. Max geeft dit ook ergens aan in dit topic. Het lijkt me dus zaak om te proberen de vlieland-vogel zoveel mogelijk te vergelijken met opnamen van een bewezen gustavi. En daar zit nu net het grote probleem want er zijn zo weinig opnames te vinden.
@Herman, misschien heb je gelijk en hebben we hier te maken met een iets ander geluid omdat de vogel is opgestoten. Is wellicht een idee om dan het geluid van de vlielandvogel te vergelijken met het geluid op Calls Eastern Vagrants en dan sectie 0:13-0:48? Die opname betreft namelijk alarm call. En wellicht is de opname van de vlielandvogel ook een soort van alarm call?

Bas, ik heb vergeleken met de best passende op OotB. Dwz met die met een min of meer vergeloijkbare piekfrequentie.
De eerste roepen op mijn spectrogrammen van OotB en die van FJ komen sterk overeen. In ieder geval in grote lijnen. De fijnere details zijn inn beide gevallen moeilijk goed in beeld te krijgen.
Ik heb gisteren al geprobeerd om die twee roepen over elkaar heen te leggen maar ze lijken zo op elkaar dat dat moeilijk kan en ze dan ook nog eens beide zichtbaar te houden. Ik zal het nog wel een keer proberen.

Hoi Herman, dit is op zich wel nuttige info! Leo Heemskerk had het roepje van de vlielandvogel gephotoshopt naast sonagram 12 uit Pipits & Wagtails. Kwam ook in zeer grote lijnen met elkaar overeen, ware het niet dat de vlielandvogel een zaagtandstructuur heeft oid (ik praat het nu even na). FJ meldde op facebook dat het eerste roepje op CoEV dit ook heeft
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jelmerpoelstra


We vallen wel deels in herhaling zo -- Bas, het was volgens mij al eerder helder dat enkele van de roepjes van OotB vrijwel perfect matchen met de Vlieland vogel (zie aangehechte sonogram die ik ook al eerder had aangehecht).

Die van OotB is dus overigens geen bewezen gustavi en daarnaast uit het eerste deel van de opname van OotB, terwijl jij juist had gesuggereerd met het latere deel te vergeleken o.b.v. beschrijving van verschillen tussen de ondersoorten.

Mij lijkt het echter wel een beetje ver voeren om bepaalde opnames (min of meer) uit te sluiten van vergelijking omdat ze mogelijk van een ondersoort zijn die mogelijk een andere roep heeft.

Ik vind de match van de Vlielandvogel met de opnames van Petsjora flink overtuigend en zie bij gebrek aan het verschijnen van nieuwe opnames niet heel veel aanleiding om dieper in de vergelijking van de sonogrammen te duiken. Het enige is dat de roep zo "simpel" is, dus als het gedrag van de vogel totaal niet klopt (maar daar is meer input nodig van mensen met ervaring met deze soort) dan is mijn gevoel dat de opnames alsnog niet genoeg zijn.

HPM

Even een technische opmerking, Jelmer. Een afbeelding die je al eerder naar het forum hebt geupload hoef je dat een tweede keer niet weer te doen. Dan kan je het met behulp van de link direct in de tekst zetten.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Jelmer, dat ik in herhaling treedt vind ik niet zo verwonderlijk met al dat topicvervuiling enzo, maar ik herinner me het weer.
Het is niet zo dat ik niet geloof in de determinatie, in tegendeel. Ik zou eigenlijk niet weten wat het anders zou moeten zijn. Ik heb zelf nog even gespeeld met de gedachte aan Ovenvogel (een pieperachtige vogel, fijne snavel, qua grootte ongeveer gelijk aan Petsjora, biotoop klopt ook wel aardig geloof ik, maar die roepjes die ik kon vinden kloppen niet met de vlielandvogel ;D )

Wat ik vooral interessant is, zijn de verschillen die zijn geconstateerd tussen de vlielandvogel en die enkele opnames die beschikbaar zijn. Daarom ben ik verder gaan zoeken naar opnamen op het www. En toen kwam ik dus bij koreabirds.org uit en las ik over een verschil in roepjes tussen ondersoorten, waarna bij mij de gedachte opborrelde of we vlielandvogel mogelijk vergeleken met de roep van menzbieri, en wat dus een verklaring zou kunnen zijn voor de geconstateerde verschillen thats all........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jelmerpoelstra

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 16:45:14 PM
Jelmer, dat ik in herhaling treedt vind ik niet zo verwonderlijk met al dat topicvervuiling enzo, maar ik herinner me het weer.
Goed punt...

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 16:45:14 PM
Wat ik vooral interessant is, zijn de verschillen die zijn geconstateerd tussen de vlielandvogel en die enkele opnames die beschikbaar zijn. Daarom ben ik verder gaan zoeken naar opnamen op het www. En toen kwam ik dus bij koreabirds.org uit en las ik over een verschil in roepjes tussen ondersoorten, waarna bij mij de gedachte opborrelde of we vlielandvogel mogelijk vergeleken met de roep van menzbieri, en wat dus een verklaring zou kunnen zijn voor de geconstateerde verschillen thats all........
Ja zeker ook waardevol dat je dat opbracht en idd iets om in het achterhoofd te houden!

HPM

Ik heb net gehoord en gezien wat er op 'Birdsounds of Northern Siberia' van Christoph Zöckler staat. Het roeptype van de Vlielandvogel staat er niet op maar wel een type wat ook op 'Calls of Eastern Vagrants' staat.

Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 18:09:28 PM
Ik heb net gehoord en gezien wat er op 'Birdsounds of Northern Siberia' van Christoph Zöckler staat. Het roeptype van de Vlielandvogel staat er niet op maar wel een type wat ook op 'Calls of Eastern Vagrants' staat.

Da's best interessant toch? Welk type van Calls of Eastern Vagrants bedoel je dan eigenlijk?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 19:02:29 PM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2012, 18:09:28 PM
Ik heb net gehoord en gezien wat er op 'Birdsounds of Northern Siberia' van Christoph Zöckler staat. Het roeptype van de Vlielandvogel staat er niet op maar wel een type wat ook op 'Calls of Eastern Vagrants' staat.

Da's best interessant toch? Welk type van Calls of Eastern Vagrants bedoel je dan eigenlijk?

Die van de derde clip, tussen 13 en 47 sec
Herman van der Meer

HPM

Op 'Birds of Russia' staat weer een andere roep. Ook niet lijkend op die van Vlieland.

Herman van der Meer

Bas vd Burg

Hey Herman, best interessant allemaal. Je bedoelt denk ik trouwens de tweede clip op de Cd Calls of Eastern Vagrants?

Wel apart dat een opname uit gustavi-gebied (Birdsounds of Northern Siberia) niet overeenkomt met de roep van de vlieland-vogel, maar wel weer overeenkomt het een roepje (tweede clip 0:13-0:47) van Calls of Eastern Vagrants, waarvan in het boekje staat dat het om een alarmcall van gustavi gaat :rolleye:

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

#201
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 20:09:11 PM
Hey Herman, best interessant allemaal. Je bedoelt denk ik trouwens de tweede clip op de Cd Calls of Eastern Vagrants?

Ja, ik noemde het de derde omdat er een pauze in de eerste zit. Dat zijn dus twee clips uit dezelfde opname.

Citeer
Wel apart dat een opname uit gustavi-gebied (Birdsounds of Northern Siberia) niet overeenkomt met de roep van de vlieland-vogel, maar wel weer overeenkomt het een roepje (tweede clip 0:13-0:47) van Calls of Eastern Vagrants, waarvan in het boekje staat dat het om een alarmcall van gustavi gaat :rolleye:



Op BNS wordt het ook alarmroep genoemd.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 20:09:11 PM
Hey Herman, best interessant allemaal. Je bedoelt denk ik trouwens de tweede clip op de Cd Calls of Eastern Vagrants?

Wel apart dat een opname uit gustavi-gebied (Birdsounds of Northern Siberia) niet overeenkomt met de roep van de vlieland-vogel, maar wel weer overeenkomt het een roepje (tweede clip 0:13-0:47) van Calls of Eastern Vagrants, waarvan in het boekje staat dat het om een alarmcall van gustavi gaat :rolleye:

Ik lees jou tekst nu een paar keer, maar snap niet wat er nu appart is.
Het is toch logisch dat alarmroep van dezelfde ondersoort op 2 cd's op elkaar lijken?
Dat het niet overeenkomt met die van vlieland zou alleen apart zijn als was bewezen dat dat alarmroep moest zijn, maar ik kreeg meer het idee van vluchtroep van die vogel
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

#203
Citaat van: rnbflavour op oktober 24, 2012, 20:59:28 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 24, 2012, 20:09:11 PM
Hey Herman, best interessant allemaal. Je bedoelt denk ik trouwens de tweede clip op de Cd Calls of Eastern Vagrants?

Wel apart dat een opname uit gustavi-gebied (Birdsounds of Northern Siberia) niet overeenkomt met de roep van de vlieland-vogel, maar wel weer overeenkomt het een roepje (tweede clip 0:13-0:47) van Calls of Eastern Vagrants, waarvan in het boekje staat dat het om een alarmcall van gustavi gaat :rolleye:

Ik lees jou tekst nu een paar keer, maar snap niet wat er nu appart is.
Het is toch logisch dat alarmroep van dezelfde ondersoort op 2 cd's op elkaar lijken?
Dat het niet overeenkomt met die van vlieland zou alleen apart zijn als was bewezen dat dat alarmroep moest zijn, maar ik kreeg meer het idee van vluchtroep van die vogel

Dat is gemakkelijk praten Folkert Jan..........  Op het moment dat ik mijn berichtje plaatse wist ik niet dat het roepje op Birdsounds of northern Siberia een alarmcall betrof, jij wel dan? Het staat ook niet in het bericht van Herman (reactie 197) en ook niet bij de info mbt de betreffende CD op birdsounds.nl. Dus had ik het kunnen weten, nee niet echt 8) . En dan is het inderdaad logisch dat beide roepjes niet passen op de vlieland-vogel ja
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Justin Jansen

Overigens is gustavi vernoemd naar een Nederlander en wel Gustaaf Schlegel zoon van de beroemde Leidse directeur van - nu Naturalis - Herman Schlegel. Zijn tripgenoot in Taiwan Robert Swinhoe Anthus gustavi noemde deze naar Gustaaf een van de grootste sinologen ooit in Nederland. Beide verzamelde hier en in Leiden liggen nog diverse gustavi's.
M.v.g., Justin Jansen


Leo Heemskerk

#205
Al jaren zoek ik en ook andere DT vogelaars  de Petsjorapieper in de bossen en kooien van Vlieland. In P&W wordt genoemd dat ze in de wintergebieden ook in de bossen zitten. Er wordt vaak op Vlieland gezegd: de Petsjora zit net als de SiboPi in het bos!
In de tekst van P&W staat dat de vluchtroep gegeven wordt als de vogel opvliegt en hoogte wind om een stuk verder te vliegen. Beide keren dat ik het geluid op Vlieland gehoord heb was dit het beeld wat ik had van de vogel. De opnames is de vluchtroep van de vogel.  Hieronder de fotoshop vergelijking met Sonogram 12 (Call in flight) of pechora Pipit of unknown subspecies, Japan, early October. (Per Alström) met het sonogram van de Vlieland vogel.


Mijn conclusie is dat het opgenomen geluid overtuigend past op Petsjorapieper! Zeker in combinatie met de magere beschrijving.

De nieuwe Recente CDNA-besluiten deel 1 is duidelijk over aanvaarding van een diagnostische roep. http://www.dutchavifauna.nl/news/5

Ik zeg "hasta la vista baby!" PLUS 1
Groet,

Leo Heemskerk

theomuusse

Zoo, Leo, dat gaat makkelijk!
Vraagje; als je de vogel niet hebt gezien, hoe weet je dan dat hij hoogte aan het winnen was?
Weet je wel of het een pieper was? Laat staan meer dan dat!

Succes met je lijst!

Theo

August

#207
Citaat van: theomuusse op oktober 25, 2012, 10:36:22 AM
Zoo, Leo, dat gaat makkelijk!
Vraagje; als je de vogel niet hebt gezien, hoe weet je dan dat hij hoogte aan het winnen was?
Weet je wel of het een pieper was? Laat staan meer dan dat!

Succes met je lijst!

Theo
Doet me aan een uitspraak van Leo denken over de Kalander van hoek van Holland . Wat ik gezien hebt doet me niet aan Kalander denken, maar als die aanvaard zou worden heb ik de juiste vogel gezien ;D . Ps denk zelf dat die Pieper ook een Petsjora is zou niet weten wat anders? Dus als Leo vind dat hij deze moet tellen heb ik daar geen moeite mee trouwens zou hem feliciteren
August van Rijn

HPM

#208
Ik denk dat degenen die het beest  hebben gehoord tijdens de opnames van Lars en FolkertJan voor die datum wel wat vertrouwen in de uitkomst mogen hebben. Wat op andere tijdstippen is gehoord valt niet te bepalen en dat lijkt me voor zo'n soort toch wel noodzakelijk.
Herman van der Meer

g.j.p.gelderblom

Weet niet of het al genoemd is, maar bij het indienen zou ik in elk geval de langgerekte indruk en de lange staart (zie Marijns beschrijving) proberen een beetje weg te moffelen...
Groeten,

PieterGeert