Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Citaat van: Certhia op oktober 22, 2012, 16:43:09 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 22, 2012, 16:02:53 PM
Citaat van: HPM op oktober 22, 2012, 15:40:47 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 22, 2012, 15:08:13 PM
...
blijkbaar zijn er toch ook waarnemers die wel wat gezien hebben en die een andere mening zijn toegedaan: http://waarneming.nl/waarneming/view/71801613
...

"Ik zag in een waas een pieper met streping op borst"
De gewenste streping hoort aan de andere kant te zitten   ;)
Weet ik, de zogenoemde witte tramrails ;) Maar het geeft aan dat er wel degelijk zichtwaarnemingen zijn, die daarnaast ook het skulkgedrag deels bechrijven.

Citaat van: frankcoenjaerts op oktober 22, 2012, 15:41:32 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 22, 2012, 15:08:13 PM
Juist het feit dat we zo weinig vergelijksmateriaal hebben geeft toch ruimte voor een grote mogelijke variatie in gedrag en roep? We weten immers niet precies wat wel en niet "past" bij de soort.

 



Ik denk dat je hier oorzaak en gevolg omdraait Theo.

Heersende opvatting is dat Petsjora (in ieder geval buiten de broedgebieden) een zeer teruggetrokken leefwijze heeft en bijpassend skulkgedrag vertoont (oorzaak).
Feit is vervolgens dat we van de soort inderdaad weinig vergelijkingsmateriaal hebben (gevolg).

Citaat: "Juist het feit dat we zo weinig vergelijksmateriaal hebben geeft toch ruimte voor een grote mogelijke variatie in gedrag en roep"

Jij zegt dus feitelijk: "we hebben van de soort weinig vergelijkingsmateriaal" (oorzaak); gevolg: "er is mogelijk grote variatie in gedrag en roep"

Variatie in gedrag kunnen we uitsluiten: als er Petsjora's zouden zijn die op de voedertafel komen (of zomaar boven de bomen uit door het bos vliegen) zouden we dat wel weten.
Hier hebben we te maken met een vogel die het skulkgedrag niet vertoond (als alle waarnemingen dezelfde vogel  betreffen, is deze minstens 5, 6 keer opgevlogen op 10+ meter van de dichtsbijzijnde waarnemer - verspreid over 2 dagen). Om dan juist zo'n exemplaar "ook nog maar wat ruimte te geven" m.b.t. een niet geheel passend sonogram lijkt mij wat veel gevraagd.
Skulkgedrag is tussen de regels door wel iets naar voren gekomen maar mss niet overtuigend. Lastige van skulkgedrag is juist dat de vogel daardoor niet (makkelijk) te vinden is, en het is moeilijk aan te tonen dat de vogel moeilijk vindbaar is wat ook meteen als bewijs dient van skulkgedrag. Je kan hoogsten zeggen dat het niet vinden van de vogel na 3 sweeps en veelvuldig zoeken van 100+ vogelaars op 2 dagen op meerdere momenten van de dag in het gebiedje waar de vogel steeds is waargenomen aangeeft dat het beest zich skulky gedraagd. Maar je kan dan ook zeggen, dat was gewoon toeval, of misschien zat ie niet in dat gebied. Het is dus geen bewijs, maar als het omgekeerde was gebeurd, dat de bewuste mysterieuze vogel zich steeds (roepend) had laten opjagen, had je wel kunnen zeggen dat het iig totaal geen Petsjora gedrag was. Is daardoor het omgekeerde ook waar? Niet per se, maar je kan het als circumstantial bewijs zijn, of in ieder geval een feit dat Petsjora niet onomstotelijk tegenspreekt of uitsluit. Het is nogal moeilijk te bewijzen dat de vogel iets niet doet (namelijk zich laten opjagen, roepen of laten zien).

Over het gebrek aan geluidsopnamen, dat komt oa doordat de vogel weinig roept en moeilijk te vinden is. Daardoor hebben we geen volledig beeld van de mogelijkheden en variatie in geluid van de vogel. Dat maakt het lastig om te zeggen dat een iets afwijkend geluid nooit een Petsjora kan zijn. Ik zeg niet dat het daarom wel een Petsjora is, maar je kan het ook niet helemaal uitsluiten alleen omdat het geluid niet helemaal past, wetende dat de bandbreedte van Petsjorageluiden niet volledig is afgedekt.

BTW: Leuke topic titel, lijkt wel een Suske en Wiske titel :D

Wauw, een heus apologetisch epistel. Het is echter nog niet eens circumstantial te noemen. Val van de ene in de andere verbazing hier.
Dit heeft niks met apologetiek te maken.....Ga eens in op argumenten of redeneringen of kom er zelf mee. Hier en daar wordt er bij Petsjorapieper uitgegaan van abductie, de best mogelijke/ meest waarschijnlijke theorie/verklaring, op basis van (te) weinig (empirische) informatie is juist, bij gebrek aan beter/vollediger info. Ik schets enkel het gebrekkige van deze redenering en het belang van de hiaten die in deze methode bestaan. Bij abductie is te weinig grond voor een 100% afwijzing van de Petsjora. Niets meer en niets minder. Ik zeg niet dat het het gebrek van deze methode om Petsjora uit te sluiten logischerwijs en automatisch tot het tegenovergestelde leidt, dus dat het een 100% zeker Petsjora zou zijn. Het is het in sommige gevallen onmogelijk een negatief feit te bewijzen (De vogel roept niet, laat zich niet zien). Dat dat bewijs er dus niet is daarom dus geen bewijs van het tegenovergestelde. Dit is een bekend verschijnsel in de (rechts)wetenschap.

Los daarvan is inductie ook toe te passen maar dan wordt het wel erg (wetenschaps)filosofisch. Dat alle zwanen wit zijn (vroegere waarheid) als conclusie uit de waarneming van enkel witte zwanen is waar totdat er een zwarte zwaan ontdekt wordt. De stelling wordt echt niet meer waar bij elke nieuwe witte zwaan en is nog steeds dmv 1 zwarte zwaan (die om allerlei redenen nog niet aan empirische waarneming is blootgesteld) genoeg om de hele stelling te ontkrachten.
Theo van Veenendaal

joostheeremans

Citaat van: HPM op oktober 22, 2012, 17:23:56 PM
Citaat van: joostheeremans op oktober 22, 2012, 17:07:17 PM
Ik kan me niet voorstellen dat 100 vogelaars in een horizontale lijn door een bos banjeren om een vogel op te jagen, er is vast sprake van een misverstand.


Folkert-Jan:

"Er wordt gezocht door zon 50 man tot ongeveer 18.30 wanneer het donker wordt"

"Rond 11.00 rond het tijdstip van de tweede waarneming van dag 2 gaan er weer zon 70 man het bos in. Ook wordt tijdens deze sweep het westerveld meegenomen.
Rond 14.00 volgt een derde sweep met zon 50 tot 70 man. Weer op 1 lijn door het bos."

Ergens las ik ook nog iets van een paar mensen die kriskrass door het bos gaan.


Hmm, het staat er inderdaad. Zouden die mensen in het veld nog op hun gedrag zijn aangesproken?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Theovanv

Citaat van: Norman op oktober 22, 2012, 16:49:17 PM
Citaat van: Norman op oktober 21, 2012, 17:38:31 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2012, 14:45:38 PM
Citaat van: Norman op oktober 21, 2012, 14:37:30 PM
Mag ik vragen wat er bedoeld en gedaan word als men spreekt over een sweep met ruim 100 man door het bos?

Dat is georganiseerde verstoring van al wat in het bos leeft en groeit en ons altijd weer boeit.

Ik zou het graag vernemen van één van de deelnemers aan deze sweep(s).

Inmiddels heb ik vernomen c.q. bevestigd gekregen wat een sweep is. En de conclusie is eenvoudig. Deelnemers aan een sweep zouden zich in een hoekje moeten schamen.
Wat ik helemaal schokkend vind is de hoeveelheid deelnemers die zonder blikken of blozen deelnemen aan zoiets achterlijks. Hoe haal je het in je botte hersens om in een cordon een perceel te doorkruisen, dwars door alles dat groeit en bloeit.

Ik heb een filmpje gekregen van een sweep en het jeukt om deze openbaar te maken, maar omdat ik het verzoek van de filmer respecteer zal ik deze niet openbaar maken, maar ik vind het schokkend.

Een ieder die heeft meegedaan aan de sweeps moet zich eens ernstig afvragen of dit nu normaal is om een vogeltje te mogen afkruizen van een lijstje.
Volgens mij zijn ze allen geschuffeld.
Nogal vreemd om zulke stellige en veroordelende meningen te uiten en je "bewijs" daarvoor niet openbaar te maken zodat er geen tegenspraak mogelijk is. Daarnaast ook vreemd dat je "een" sweep hebt gezien, niet echt vastomlijnd fenomeen en daarop andere sweeps beoordeeld. Je was er niet bij en weet niet hoe het gegaan is. Ik wil er best op in gaan, maar dan moet je eerst dat filmpje maar eens laten zien. Anders raad ik je aan je wat diplomatieker te uiten als je belangstelt in het serieus nemen van je meningen en oordelen.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: joostheeremans op oktober 22, 2012, 17:28:01 PM
Citaat van: HPM op oktober 22, 2012, 17:23:56 PM
Citaat van: joostheeremans op oktober 22, 2012, 17:07:17 PM
Ik kan me niet voorstellen dat 100 vogelaars in een horizontale lijn door een bos banjeren om een vogel op te jagen, er is vast sprake van een misverstand.


Folkert-Jan:

"Er wordt gezocht door zon 50 man tot ongeveer 18.30 wanneer het donker wordt"

"Rond 11.00 rond het tijdstip van de tweede waarneming van dag 2 gaan er weer zon 70 man het bos in. Ook wordt tijdens deze sweep het westerveld meegenomen.
Rond 14.00 volgt een derde sweep met zon 50 tot 70 man. Weer op 1 lijn door het bos."

Ergens las ik ook nog iets van een paar mensen die kriskrass door het bos gaan.


Hmm, het staat er inderdaad. Zouden die mensen in het veld nog op hun gedrag zijn aangesproken?

Door de andere 50 - 70 in de lijn, of door de geweren die hem buiten het bos stonden op te wachten?

Herman van der Meer

joostheeremans

Theo, ik heb niet het filmpje van Norman gezien, dus voor mij gaat die vlieger niet op. Kan je mij misschien uitleggen hoe de 'sweep' eruit zag?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Edwin Russer

Citaat van: joostheeremans op oktober 22, 2012, 17:07:17 PM
Ik kan me niet voorstellen dat 100 vogelaars in een horizontale lijn door een bos banjeren om een vogel op te jagen, er is vast sprake van een misverstand.

Het zou mij niet verbazen als zo´n sweep wel heeft plaatsgevonden. Tijdens een DBA-week, oktober 1996, hebben we ook een keer zo´n soort vergelijkbare sweep, in een ruderaal terrein achter de Horstmeerjes, georganiseerd, waar ik mij overigens ook aan heb gezondigd, om een Poelsnip min of meer op te pesten zodat we de vogel nog in de vlucht konden bekijken. Dus eerlijk gezegd is zo´n actie niet iets nieuws, maar komt mijn inziens zelden voor. Vandaag zullen er ook heel wat dagjestoeristen, met dit mooie weer ook min of meer hebben ´gesweepd´ in terreinen waar dit eigelijk niet is toegestaan 8)






Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Theovanv

#126
Citaat van: joostheeremans op oktober 22, 2012, 17:34:55 PM
Theo, ik heb niet het filmpje van Norman gezien, dus voor mij gaat die vlieger niet op. Kan je mij misschien uitleggen hoe de 'sweep' eruit zag?
Ik was bij de derde sweep. We hadden de mogelijke Petsjora weer gehoord en probeerden het vermoedelijke stukje bos waar hij was geland te doorzoeken met een grote groep om de vogel te vinden. Ik denk dat er 50+ man was. De bedoeling is dat je allemaal een andere route neemt door het bos om een zo groot mogelijk gebied af te dekken. In de praktijk lopen veel mensen in groepjes of achter elkaar aan waardoor je geen 50 maar bijvoorbeeld 20-30 routes door het bos hebt. bijna de helft liep eerst een groot stuk over het brede hoofdpad door het bos om daarna te splitsen. Je loopt dan door het gebied, zo veel mogelijk over paden of paadjes (die er door het door staatsbosbeheer opengestelde bos veelvuldig zijn, een bos overigens dat een kleine eeuw geleden is aangeplant tegen verstuiving van het duinzand) en ja, ook wel eens stukjes van het pad af tussen de bomen door, vogels houden zich helaas niet aan paden dus moet je ook daarlangs zoeken. Ik denk overigens dat er weinig Nederlanders/natuurliefhebbers zijn die niet eens van de paden afstruinen.  Al gauw wanneer je eigen pad kiest en behoedzaam door het bos gaat ben je 95% van de andere vogelaars kwijt, die totaal ergens anders lopen. Af en toe kom je nog een eenzame vogelaar of klein groepje tegen en dat is het. Het is niet zoals in een film waarbij fbi of politie schouder aan schouder over een breedte van een paar honderd meter en een lengte van kilometers elke vierkante meter afspeurt.

Natuurlijk is het niet iets wat je dagelijks 3x met een grote groep moet gaan doen, maar je moet de impact ook niet overdrijven. Het is een behoorlijk stil naaldbos met weinig vogels of andere (grotere) dieren. De vogels die er zijn zijn zangvogeltjes vaak hoog in de kruinen en die worden ook wel eens verjaagd als je over de paden loopt. Daarnaast zijn luidkeelse fietsers, wandelaars, ruiters met hun paarden en honden ook toegestaan en die zullen ook hun verstorende effect hebben. Maar het is niet zo dat dit een blijvende of significante schade aanricht of iets dergelijks. In mijn studie Sociale Geografie en Planologie krijg je ook al snel door dat er vaak een afweging wordt gemaakt tussen natuurwaarden en recreatie en dat het ene soms het andere belemmert maar dat het vaak ook prima samen kan gaan, en dat het samenbrengen van beiden vaak ook het belang van beiden bevorderd en verduidelijkt en dat het draagvlak voor natuur wordt vergroot wanneer je recreatie in die natuur toelaat en mensen dichtbij die natuur brengt. Het is dus vaak geen kwestie van of het een of het ander, maar een kwestie van balans, zeker in een overvol Nederland.

Je moet het belang afwegen. Het documenteren van een zeldzame dwaalgast is wetenschappelijk interessant en hobbymatig leuk. Zo doen we in Nederland veel vaker kleine offers ten opzichte van natuur ten goede van hobby of ander vermaak, om nog maar niet te spreken van de veel grotere schendingen der natuur in de zin van autogebruik, bioindustrie en alle andere bekende thema's. Dat is niet om het goed te praten, je moet het altijd goed overwegen en afwegen, maar je moet je het wel in het juiste licht en perspectief zien. We zijn als mens ook snel geneigd om van het ene te zeggen "ah, wat zielig" (bijvoorbeeld het slachten van een kikkertje op tv voor een gerechtje dat eenmalig in Nederland wordt gemaakt) terwijl we het andere, vaak veel grotere leed (bijvoorbeeld de slachthuizen, bioindustrie) negeren en goedkeuren. En kijk bijvoorbeeld naar het ringen van vogels. Ook niet echt bevordelijk voor de gezondheid en de geestelijke gesteldheid van vogels, maar wel wetenschappelijk belangrijk.

Dus het is niet zo zwart/wit als sommigen het graag afschilderen.
Theo van Veenendaal

maartenwielstra


adriaens

Citaat van: MarcelHaas op oktober 22, 2012, 12:24:08 PM
Citaat van: Max Berlijn op oktober 22, 2012, 12:14:35 PM
(...) HPM geeft al aan dat het geluid niet geheel een op een klopt, het gedrag van de misteriezanger van Vlie klopt geheel niet met wat verwacht wordt van de geclaimde soort.....

Sterker nog, ik geloof dat er in Noordwest Europa nog nooit met zekerheid een Petsjora is gehoord... Het zijn enorme skulkers die altijd in open terrein worden ontdekt. Het gedrag doet mij het meest denken aan een Siberische Boompieper (opgestoten vanaf de grond en gelijk een den induikend...), hetgeen natuurlijk niet heel verwonderlijk is gezien de influx dit jaar. Maar die roep... Zal het gehele repertoire van Siberische Boompieper al bekend zijn?

Om een en ander te relativeren, hoewel het precies al behoorlijk off-topic aan het worden is...:

Er zijn behoorlijk wat waarnemingen van roepende Petsjorapiepers in NW Europa.
Citaat 1, Shetland, Fair Isle 2009:
"After around 10 minutes it flushed out of the crop and headed over towards the East Cliffs after muttering a couple of quiet Tsep calls in doing so." (http://punkbirder.webs.com/autumnofrick.htm)
Citaat 2, Shetland, Unst 2009:
"It did however tend to be rather flighty. The bird also called a couple of times, which was useful to hear." (http://joshrjones.blogspot.be/2009_10_01_archive.html)
Citaat 3, Flamborough 2006:
"I took two steps on the other side of the stream and straightaway flushed a pipit nearly from under my feet. It perched in a tree about fifty feet ahead of me and eight feet or so off the ground. The bird had its back to me and when I lifted my binoculars, I was amazed to see a dark back with two striking pale tramlines running down it. I knew immediately that this meant I was looking at either a Pechora Pipit or a Red-throated Pipit. After watching it for a minute or two, the bird gave a double call and flew to the top of a tree virtually above me and then to another in the centre of the wood." (http://flamboroughbirdobs.org/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=64)

Het zijn inderdaad skulkers maar ze worden lang niet allemaal in open terrein gevonden. In de overwinteringsgebieden (bv. op de Filipijnen en Borneo) zitten ze vaak ook in regenwoud.
De vogel die in november 2009 in Wales werd gevonden (en dus nu eens niet op een kaal eiland), zat in een bos. Foto van de habitat:
http://www.birdforum.net/attachment.php?attachmentid=114613&d=1195726877
Een exemplaar op Ouessant (FR) in 2009 beperkte zich ook tot het enige stuk bos op het eiland. Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=UxiUQPbL2wc

De roep op de opnames van de Nederlandse vogel lijkt me die van Petsjorapieper. Het is eigenlijk één van de gemakkelijkste piepers om op geluid te doen, met dat roepje dat bijna even explosief klinkt als een verre Kruisbek of een Oostelijke Bergfluiter. Grote Pieper <> Duinpieper is bijvoorbeeld al veel moeilijker!


joostheeremans

Theo, bedankt voor de opheldering. Persoonlijk vind ik het niet kunnen (ook niet wanneer je het in een breder kader van natuurverstoring plaatst) om zo door een bos te gaan, maar dat is mijn mening. Zoals je zelf zegt, Staatsbosbeheer heeft het opengesteld, al kan ik niet opmaken uit je woorden of daarmee 'van de paden afgaan' ook is toegestaan.


Overigens is het creëren van draagkracht voor natuur, door bepaalde delen open te stellen voor recreatie, inderdaad een bekend fenomeen in het natuurbeheer. Maar in deze kwestie is dat natuurlijk onzin, er was hier geen draagkracht te winnen, maar een soort. Prima, als dat je motivatie is, maar het lijkt me toch zaak om je alsnog aan de regels te houden. In een overvolle randstad is het inderdaad goed om bepaalde delen groen open te stellen voor recreatie en dat zal ook zeker bijdragen aan de waardering van natuur en de draagkracht ervoor. Maar we hebben het hier over Vlieland, als ik het me goed herinner de dunstbevolkte gemeente van heel Nederland, ik wil me niet in rechtstermen uiten (daar ben jij beter in  ;)  ) maar ik vind dat argument er een beetje 'met de haren bijgesleept' en weinig steekhoudend.


Wat ik me ten slotte afvraag, waren er mensen in het veld die bezwaar maakte tegen deze 'sweep'? En als dat was gebeurd, wat was dan de reactie geweest ? (Objection! speculative!  ;) )
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jelmerpoelstra

Kunnen we het in dit topic wellicht bij de determinatie houden?

Theovanv

Citaat van: joostheeremans op oktober 22, 2012, 18:12:13 PM
Theo, bedankt voor de opheldering. Persoonlijk vind ik het niet kunnen (ook niet wanneer je het in een breder kader van natuurverstoring plaatst) om zo door een bos te gaan, maar dat is mijn mening. Zoals je zelf zegt, Staatsbosbeheer heeft het opengesteld, al kan ik niet opmaken uit je woorden of daarmee 'van de paden afgaan' ook is toegestaan.


Overigens is het creëren van draagkracht voor natuur, door bepaalde delen open te stellen voor recreatie, inderdaad een bekend fenomeen in het natuurbeheer. Maar in deze kwestie is dat natuurlijk onzin, er was hier geen draagkracht te winnen, maar een soort. Prima, als dat je motivatie is, maar het lijkt me toch zaak om je alsnog aan de regels te houden. In een overvolle randstad is het inderdaad goed om bepaalde delen groen open te stellen voor recreatie en dat zal ook zeker bijdragen aan de waardering van natuur en de draagkracht ervoor. Maar we hebben het hier over Vlieland, als ik het me goed herinner de dunstbevolkte gemeente van heel Nederland, ik wil me niet in rechtstermen uiten (daar ben jij beter in  ;)  ) maar ik vind dat argument er een beetje 'met de haren bijgesleept' en weinig steekhoudend.


Wat ik me ten slotte afvraag, waren er mensen in het veld die bezwaar maakte tegen deze 'sweep'? En als dat was gebeurd, wat was dan de reactie geweest ? (Objection! speculative!  ;) )
Ik zeg niet dat dat allemaal onze argumenten op dat moment zijn geweest (ik plaats dat bewuste stukje waar je het over hebt ook achter het stukje over andere verstorende natuurgebruikers), ik probeer het enkel in een ruimer perspectief te plaatsen en te relativeren. Er was niemand bij die protesteerde. Ik was zelf van tevoren ook sceptisch en heb voordat ik naar Vlieland ging ook op het forum gevraagd wat zo'n sweep inhoud maar ik vond het allemaal bijzonder meevallen (voor wat betreft sweep 3, de anderen ben ik niet bijgeweest) en vond het niet schadelijk of kwalijk en denk dat als je erbij was geweest ook die mening was toegedaan.

En op verzoek nu weer ontopic naar de determinatie ;)
Theo van Veenendaal

KorHaan

Citaat van: jelmerpoelstra op oktober 22, 2012, 18:14:26 PM
Kunnen we het in dit topic wellicht bij de determinatie houden?


Waarom is er dan niet allang een mistnetje gespannen? Dan ben je toch in één keer klaar?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

HPM

Citaat van: KorHaan op oktober 22, 2012, 18:20:02 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op oktober 22, 2012, 18:14:26 PM
Kunnen we het in dit topic wellicht bij de determinatie houden?


Waarom is er dan niet allang een mistnetje gespannen? Dan ben je toch in één keer klaar?


Omdat dat niet mag.
Herman van der Meer

KorHaan

Oh neeee... Dat mag natuurlijk niet. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht!  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

HPM

Citaat van: frankcoenjaerts op oktober 22, 2012, 15:41:32 PM
...
Hier hebben we te maken met een vogel die het skulkgedrag niet vertoond (als alle waarnemingen dezelfde vogel  betreffen, is deze minstens 5, 6 keer opgevlogen op 10+ meter van de dichtsbijzijnde waarnemer - verspreid over 2 dagen).
...

Hier ga je denk ik toch ook zelf een beetje in de fout, want hoe vaak zal het zijn voorgekomen dat een Petsjorapieper twee dagen lang door honderd man werd opgejaagd?


(Deze reactie van vanmiddag 15:55 was niet herheen verplaatst van 'Zeldzaamheden in Nederland')
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 22, 2012, 17:09:27 PM
Citaat van: Norman op oktober 22, 2012, 16:49:17 PM
Citaat van: Norman op oktober 21, 2012, 17:38:31 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2012, 14:45:38 PM
Citaat van: Norman op oktober 21, 2012, 14:37:30 PM
Mag ik vragen wat er bedoeld en gedaan word als men spreekt over een sweep met ruim 100 man door het bos?

Dat is georganiseerde verstoring van al wat in het bos leeft en groeit en ons altijd weer boeit.

Ik zou het graag vernemen van één van de deelnemers aan deze sweep(s).

Inmiddels heb ik vernomen c.q. bevestigd gekregen wat een sweep is. En de conclusie is eenvoudig. Deelnemers aan een sweep zouden zich in een hoekje moeten schamen.
Wat ik helemaal schokkend vind is de hoeveelheid deelnemers die zonder blikken of blozen deelnemen aan zoiets achterlijks. Hoe haal je het in je botte hersens om in een cordon een perceel te doorkruisen, dwars door alles dat groeit en bloeit.

Ik heb een filmpje gekregen van een sweep en het jeukt om deze openbaar te maken, maar omdat ik het verzoek van de filmer respecteer zal ik deze niet openbaar maken, maar ik vind het schokkend.

Een ieder die heeft meegedaan aan de sweeps moet zich eens ernstig afvragen of dit nu normaal is om een vogeltje te mogen afkruizen van een lijstje.
Volgens mij zijn ze allen geschuffeld.

Ik zou zeggen: "start een on-topic topic op de daarvoor bestemde plek" (zoals Simon).

Het is een fenomeen dat in dit geval onlosmakelijk verbonden is aan dit topic. Het is een duidelijk Petsjora perikel.

Timo Roeke

Ik verwacht in ieder geval dat we het weer inhoudelijk over de mogelijke Petsjora gaan hebben. Beide partijen hebben inmiddels hun zegje gedaan over de zoekmethode. Een apart topic hierover behoort tot de opties maar laten we hier verder gaan over de roep, het gedrag, etc. Alvorens het té persoonlijk wordt.

Certhia

Citaat van: Theovanv op oktober 22, 2012, 22:34:34 PM
Citaat van: Norman op oktober 22, 2012, 22:30:40 PM
Citaat van: JandJ op oktober 22, 2012, 22:27:35 PM
Theo 'gewoon' een triest figuur? Richt je nijd niet alleen tot Theo asjeblieft.

Ik wil me beslist niet alleen tot Theo richten. Ik wil alle deelnemers benoemen tot triest figuur die hebben deelgenomen aan deze sweeps.

En ach, de sweepers zullen mij wel weer triest vinden omdat ik hierover zeur.
Nee, niet omdat je erover zeurt, maar om je beperkte en simpele houding. Jij ziet alles zwart/wit, zonder grijs, gaat nergens op in, komt met 1 zin na een heel verhaal, je komt met zware en beledigende oordelen, ja, daarom ben JIJ hier het trieste figuur. Ga je mond spoelen met zeep en kom terug als je normaal kan doen (ja, zoals je tegen een klein kind praat ja, want je kan ook gewoon te ver gaan! Je bent respectloos en voor mij is de maat nu vol! Dan ben ik ook even klaar met genuanceerd zijn. De basis voor een normaal gesprek op een forum is respect en dat moet wederzijds zijn, zoals jij je uit is belachelijk.) :police:

Citaat van: Norman op oktober 22, 2012, 22:32:19 PM
Wat verwacht je nu? Dat ik zeg dat ik mijzelf niet serieus neem?


Nee zoveel zelfkennis bezit jij blijkbaar niet, kijk eens in een spiegel!!
Zelfrechtvaardiging gaat wel heel ver. Het is een glijdende schaal en voor je t weet is alle respect verloren. Dat is denk ik nog wel het trieste.

Norman

Je hebt het over respectloos!! Hoe noem je het sweepen dan? Getuigd dat van enig respect voor de natuur?
Sorry bij mij heb je alle respect verloren door deelnemer te zijn aan een sweep. En dat is niet exclusief voor jou, maar voor alle sweepers. Ik kan daar geen respect voor opbrengen. Er moet wel enige aanleiding zijn om iemand te respecteren. Die aanleiding is door het sweepen volledig weggenomen.

Ik heb het filmpje even bewerkt om herkenning te voorkomen:

http://youtu.be/Imwaho_gGXw

Ik zie een cordon mensen dwars door de struiken raggen om een vogeltje op te stoten die toevallig wat minder algemeen is.

Kan iemand mij overtuigen dat dit wel normaal is om een vogeltje te zien en dat er geen reden is om ongelofelijk pissig te zijn op mensen die zoiets uitvoeren?

garryb

CiteerEn ach, de sweepers zullen mij wel weer triest vinden omdat ik hierover zeur
:duim:


NB Tip: maak er ook eens een boswandeling, het staat er nog!

Norman

Citaat van: Timo Roeke op oktober 22, 2012, 22:38:58 PM
Ik verwacht in ieder geval dat we het weer inhoudelijk over de mogelijke Petsjora gaan hebben. Beide partijen hebben inmiddels hun zegje gedaan over de zoekmethode. Een apart topic hierover behoort tot de opties maar laten we hier verder gaan over de roep, het gedrag, etc. Alvorens het té persoonlijk wordt.

Vooruit.

Eventuele reacties n.a.v. het filmpje hier dan maar.

Theovanv

Citaat van: Norman op oktober 22, 2012, 22:55:24 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 22, 2012, 22:46:14 PM
@Norman: Je denkt toch niet dat ik na jouw beledigende en respectloze uitingen nog met jou in gesprek ga? Bekijk het ff. Graag weer on topic, ben hier klaar mee!

Je dicht jezelf te veel eer toe. Ik voel ook helemaal niet de behoefte om met jouw in gesprek te gaan.
Ik kreeg al de indruk dat je niet uit bent op een inhoudelijke discussie, maar puur het spelen op de man en mensen beledigen en zwart maken, chique!

Gelukkig zijn er mensen die wel fatsoen hebben, bedankt Michel!
Theo van Veenendaal

Bas vd Burg

#143
@Theo, misschien moet je nu effe tot tien tellen, door je neus inademen en door de mond weer uit. Goed, bloeddruk weer wat gezakt? Mooi, kunnen we het dan gewoon weer hebben over Petsjorapieper en de determinatie hiervan, zoals jij dat ergens op pagina 4,5 (ben even kwijt waar het staat door de snelheid van dit topic :rolleye: )ook heb gevraagd :duim: ?

Ik zoek me ondertussen suf op het internet naar geluiden maar kom eigenlijk gewoon niks tegen. Thuis heb ik het geluid maar op een paar CD's staan (Out of the blue, Calls Eastern Vagrants, vogelstimmen en dan alleen de zang). Had nog de hoop dat het op de CD "Birds of the southern taiga of western siberia - songs and habitat arround Tomsk" zou staan maar helaas....... Kent iemand trouwens deze CD? http://www.wildsounds.com/products/2351-Birdsounds-of-Northern-Siberia.shtml Ben benieuwd wat voor een opname van Petsjora hier op staat
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

redmar_woudstra

Jaaa Bas, dit hebben we nodig! Wat is er overigens gebeurd met de petsjora van ik meen magnus robb himself? Was die opname te slecht of was het te weinig voor n nieuwe soort voor de Nederlandse lijst?


Vergeef me de vraag als die al gesteld is. Ik voel er weinig voor me door die oeverloze discussie te n wroeten.
groet,
Redmar

Theovanv

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 22, 2012, 23:31:39 PM
@Theo, misschien moet je nu effe tot tien tellen, door je neus inademen en door de mond weer uit. Goed, bloeddruk weer wat gezakt? Mooi, kunnen we het dan gewoon weer hebben over Petsjorapieper en de determinatie hiervan, zoals jij dat ergens op pagina 4,5 (ben even kwijt waar het staat door de snelheid van dit topic :rolleye: )ook heb gevraagd :duim: ?

Ik zoek me ondertussen suf op het internet naar geluiden maar kom eigenlijk gewoon niks tegen. Thuis heb ik het geluid maar op een paar CD's staan (Out of the blue, Calls Eastern Vagrants, vogelstimmen en dan alleen de zang). Had nog de hoop dat het op de CD "Birds of the southern taiga of western siberia - songs and habitat arround Tomsk" zou staan maar helaas....... Kent iemand trouwens deze CD? http://www.wildsounds.com/products/2351-Birdsounds-of-Northern-Siberia.shtml Ben benieuwd wat voor een opname van Petsjora hier op staat
Het kan toch niet zo zijn dat er maar 1-2 opnames van een roep van een Petsjora beschikbaar is? Heb ook zitten zoeken, ook op Youtube, maar kan verder niks bruikbaars vinden.
Theo van Veenendaal

theomuusse

Als ik zo de reactie van peter lees dan voel ik hem al aankomen.
Theo

Bas vd Burg

Op de deceptiontours-facebook-pagina begreep ik dat ene "Brian S" het geluid ook wel goed vind klinken voor petsjora ;D
http://www.surfbirds.com/forum/showthread.php?11502-Pechora-Pipit-on-Vlieland-Holland-20-10-2012

Ik heb, hoe dom, nog niet in pipits & wagtails gekeken, maar ik neem aan dat daar wel wat sonagrammen in staan. Die zijn ergens op gebaseerd. Dus wellicht een idee om 1 van auteurs eens een mail te sturen?

O ja, nog een leuke link die ik tegenkwam. Gaat meer in op verschil tussen ondersoorten van Petsjorapiepers en er wordt heel kort iets gezegd over het verschil in geluid tussen de 2 ondersoorten: http://www.birdskorea.org/Birds/Identification/ID_Notes/BK-ID-Pechora-Pipit.shtml
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 22, 2012, 23:56:12 PM
Op de deceptiontours-facebook-pagina begreep ik dat ene "Brian S" het geluid ook wel goed vind klinken voor petsjora ;D
http://www.surfbirds.com/forum/showthread.php?11502-Pechora-Pipit-on-Vlieland-Holland-20-10-2012

...

Maar dat baseert hij op 'Calls of Eastern Vagrants'. Dat is minder dan waar wij het mee doen.


Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 22, 2012, 23:56:12 PM
Op de deceptiontours-facebook-pagina begreep ik dat ene "Brian S" het geluid ook wel goed vind klinken voor petsjora ;D
http://www.surfbirds.com/forum/showthread.php?11502-Pechora-Pipit-on-Vlieland-Holland-20-10-2012

Ik heb, hoe dom, nog niet in pipits & wagtails gekeken, maar ik neem aan dat daar wel wat sonagrammen in staan. Die zijn ergens op gebaseerd. Dus wellicht een idee om 1 van auteurs eens een mail te sturen?

O ja, nog een leuke link die ik tegenkwam. Gaat meer in op verschil tussen ondersoorten van Petsjorapiepers en er wordt heel kort iets gezegd over het verschil in geluid tussen de 2 ondersoorten: http://www.birdskorea.org/Birds/Identification/ID_Notes/BK-ID-Pechora-Pipit.shtml

* Ik neem aan dat Brian Small wordt bedoeld...
* Heb van Marijn vanochtend begrepen dat ook hij (en andere direct betrokkenen) gaat proberen contact te leggen met de auteurs van P & W.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'