Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterlindenburg

iedereen neemt z'n zweep mee en dan met z'n allen de bosjes in!

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 22:50:16 PM
Wat moet ik me voorstellen bij een "gecontroleerde sweep?" http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49063&page=1

Hoeveel mensen zijn er dan ongeveer?


Bij het geluidsfragment staat de determinatie op zeker, is dit nu ook zo op basis van dit geluid?

migratorius

Opname van Lars klinkt behoorlijk als het tweede deel van het eerste geluid van Petsjora op "Calls of Eastern Vagrants". Jammer dat ik het niet kan downloaden van de DB-site: een sonogram is zo gemaakt...
Zou wel willen weten hoe de alarmroep van Siberische Boompieper klinkt...

JanHein

Theovanv

Citaat van: peterlindenburg op oktober 20, 2012, 22:59:26 PM
iedereen neemt z'n zweep mee en dan met z'n allen de bosjes in!

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 22:50:16 PM
Wat moet ik me voorstellen bij een "gecontroleerde sweep?" http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49063&page=1

Hoeveel mensen zijn er dan ongeveer?


Bij het geluidsfragment staat de determinatie op zeker, is dit nu ook zo op basis van dit geluid?
Sweep ;) Jij hebt zeker teveel Indiana Jones gekeken :P
Theo van Veenendaal

Thijs Fijen

Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)
Thijs Fijen

Theovanv

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 23:06:17 PM
Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)
Wat zijn andere soorten die (eventueel kunnen) overlappen met deze variatie van Petsjorapieper en die door de minpuntjes misschien prominenter in beeld komen?
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 23:06:17 PM
Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)

Zo op het gehoor komt het inderdaad ook prima overeen met Out Of The Blue.
Ik denk dat de jongens best gefeliciteerd mogen worden.

Het zou wel erg leuk zijn als we zelf spectrogrammen zouden kunnen vergelijken.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 23:08:49 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 23:06:17 PM
Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)
Wat zijn andere soorten die (eventueel kunnen) overlappen met deze variatie van Petsjorapieper en die door de minpuntjes misschien prominenter in beeld komen?

Zoals Frank eerder als schreef is er geen andere pieper inh de Wp die er op lijkt.
Herman van der Meer

theomuusse

Ik ben ook wel benieuwd naar de eliminatie van sibopie....
Theo

HPM

Ik heb net het geluid binnen kunnen halen zodat ik direct kon vergelijken en ik zie waar het probleem zit.  Voor de roep die er qua vorm op lijkt is hij wel erg laag.

Herman van der Meer

Theovanv

Herman, je zei net dat geen enkele roep van piepers in de wp erop lijkr maar kennelijk is de (alarm)roep van sibopie dus wel een andere goede optie?
Theo van Veenendaal

gerdwichers8

Vandaag is het exact 4 jaren geleden en ik ben erg positief over het geluid wat deze jongens presenteren ; zoiets als dit http://www.birdforum.net/showthread.php?t=242631 hoort er ook bij.


De foto laat echter zien hoe betrekkelijk het allemaal is: Vertrouw niet op s'mensens oordeel alleen!

HPM

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 00:22:42 AM
Herman, je zei net dat geen enkele roep van piepers in de wp erop lijkr maar kennelijk is de (alarm)roep van sibopie dus wel een andere goede optie?

Wat ik van Siberische Boompieper heb gehoord lijkt er niet op.
Herman van der Meer

Theovanv

van mensen op t eiland gehoord dat er al twee watertaxi's gearriveerd zijn en dat er zich meer dan 100 mensen verzameld hebben om te zoeken. Er gaan geruchten dat ie vanmorgen al gehoord is.
Theo van Veenendaal

Certhia

CiteerEr gaan geruchten dat ie vanmorgen al gehoord is.

Nota Bene:

This is going to have " melkpak" written al over it. Desalniettemin heel veel succes.

maartenwielstra

Siberische boompieper klinkt heel fijn en hoog 'tiep'. Lijkt me overigens HET roepje om van gewone Boom te onderscheiden i.p.v. de standaard trekvlucht. Boom heeft meer een Heggemusachtig TUU. De opname klinkt wel goed van die Petjora (dat bedoel ik met het Grote Bonte roepje); gewoon ernaar toe dus!

Theovanv

dat melkpak snap ik niet maar op dba staat dat ie met zekerheid gehoord is vanochtend, uit het veld hoor ik dat sommigen zeggen dat het een grote gele kwikstaart was.
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 10:25:21 AM
dat melkpak snap ik niet maar op dba staat dat ie met zekerheid gehoord is vanochtend, uit het veld hoor ik dat sommigen zeggen dat het een grote gele kwikstaart was.

Theo,

Voldoende leesplezier ;)

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93521.0
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 10:25:21 AM
dat melkpak snap ik niet maar op dba staat dat ie met zekerheid gehoord is vanochtend, uit het veld hoor ik dat sommigen zeggen dat het een grote gele kwikstaart was.


Als ze iets vinden zullen het wel fraaie geluidsopnames worden, met veel oh's en ah's van honderden mensen en knetterende camera's en misschien ook nog wat verstaanbaar geluid van de vogel.
Herman van der Meer

HPM

Voor de liefhebbers hierbij een wat troebele blik op de door Lars Buckx opgenomen Petsjorapieper.
Herman van der Meer

August

#49
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 23:08:49 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 23:06:17 PM
Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)
Wat zijn andere soorten die (eventueel kunnen) overlappen met deze variatie van Petsjorapieper en die door de minpuntjes misschien prominenter in beeld komen?
beste Theo jij bent tot nu toe de enige die deze vogel heeft ingevoerd http://waarneming.nl/waarneming/view/71775732 tot gisteren had je nog nooit naar dit geluid gehoord en nu verklaar je onmiskenbaar? Vind dat wel behoorlijk knap van je op basis van 1 geluidsfragment. Zelf de ontdekkers wachten nog het oordeel af van de deskundige maar maar in ieder geval gefeliciteerd  ;)
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op oktober 21, 2012, 13:51:41 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 23:08:49 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 23:06:17 PM
Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)
Wat zijn andere soorten die (eventueel kunnen) overlappen met deze variatie van Petsjorapieper en die door de minpuntjes misschien prominenter in beeld komen?
beste Theo jij bent tot nu toe de enige die deze vogel heeft ingevoerd http://waarneming.nl/waarneming/view/71775732 tot gisteren had je nog nooit naar dit geluid gehoord en nu verklaar je onmiskenbaar? Vind dat wel behoorlijk knap van je op basis van 1 geluidsfragment. Zelf de ontdekkers wachten nog het oordeel af van de deskundige maar maar in ieder geval gefeliciteerd  ;)

Opmerkelijk dat bij de waarneming staat dat Folkert-Jan gisteren een opname heeft gemaakt. Dat heeft hij dan goed geheim gehouden. Zelfs geen andere waarnemingen daar uit de buurt.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op oktober 21, 2012, 14:18:16 PM
Citaat van: August op oktober 21, 2012, 13:51:41 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 23:08:49 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 23:06:17 PM
Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)
Wat zijn andere soorten die (eventueel kunnen) overlappen met deze variatie van Petsjorapieper en die door de minpuntjes misschien prominenter in beeld komen?
beste Theo jij bent tot nu toe de enige die deze vogel heeft ingevoerd http://waarneming.nl/waarneming/view/71775732 tot gisteren had je nog nooit naar dit geluid gehoord en nu verklaar je onmiskenbaar? Vind dat wel behoorlijk knap van je op basis van 1 geluidsfragment. Zelf de ontdekkers wachten nog het oordeel af van de deskundige maar maar in ieder geval gefeliciteerd  ;)

Opmerkelijk dat bij de waarneming staat dat Folkert-Jan gisteren een opname heeft gemaakt. Dat heeft hij dan goed geheim gehouden. Zelfs geen andere waarnemingen daar uit de buurt.
Volgens mij bedoelt Theo gisteren gehoord vandaag opgenomen?
August van Rijn

Folkert Jan

Beste Herman,

De meeste mensen op het eiland weten al dat ik een opname heb. Ik had gister geen bereik en kon niks invoeren. Er waren rumoeren dat het mogelijk een amerikaanse zanger was dus was er eigenlijk ook niks in te voeren. Leo Heemskerk heeft mij gevraagd of ik het geluid online kon zetten, maar daarvoor heb ik een laptop nodig en die heb ik niet bij me. Toen hebben we geprobeerd met zijn telefoon het geluid van de recorder op te nemen maar dat lukte niet. Aub dus niet voorbarig reageren als je niet op het eiland bent. Ik zal het geluid vanavond of morgen bij de waarneming zetten.

En August: waarom moet je iemand nu weer aanvallen op het feit dat er iets opvallends staat in een waarneming die met haast is ingevoerd, omdat ik niet via dba kon doorgeven vanwege wederom geen bereik (vandaar ook de piep van Martin wie ik gebeld had). Wat bedoeld wordt is dat het een heel herkenbaar geluid is wat nergens op lijkt en het was bij het eerste roepje al duidelijk dat het de bewuste vogel betrof.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: August op oktober 21, 2012, 14:23:48 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2012, 14:18:16 PM
Citaat van: August op oktober 21, 2012, 13:51:41 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 23:08:49 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 23:06:17 PM
Er zijn ongelofelijk weinig opnames beschikbaar van Petsjora.. we hebben het geluid van Out of the blue vergeleken en dat past opzich heel goed, er zijn alleen wat minpuntjes (ietts te laag en wat modulatie (zaagtandjes) op het eind). Maar mijns insziens zou het binnen de variatie moeten kunnen passen (maar dat is een gevoel op basis van pieper-geuiden in het algemeen)
Wat zijn andere soorten die (eventueel kunnen) overlappen met deze variatie van Petsjorapieper en die door de minpuntjes misschien prominenter in beeld komen?
beste Theo jij bent tot nu toe de enige die deze vogel heeft ingevoerd http://waarneming.nl/waarneming/view/71775732 tot gisteren had je nog nooit naar dit geluid gehoord en nu verklaar je onmiskenbaar? Vind dat wel behoorlijk knap van je op basis van 1 geluidsfragment. Zelf de ontdekkers wachten nog het oordeel af van de deskundige maar maar in ieder geval gefeliciteerd  ;)

Opmerkelijk dat bij de waarneming staat dat Folkert-Jan gisteren een opname heeft gemaakt. Dat heeft hij dan goed geheim gehouden. Zelfs geen andere waarnemingen daar uit de buurt.
Volgens mij bedoelt Theo gisteren gehoord vandaag opgenomen?

"Folkert Jan heeft het geluid gister ook al gehoord en opgenomen"
Ik kan er niets anders in lezen dat dat hij gisteren geluid gehoord en heeft opgenomen.
Niets voor FJ om dat niet te vermelden.
Herman van der Meer

HPM

#54
Citaat van: rnbflavour op oktober 21, 2012, 14:27:33 PM
...
Aub dus niet voorbarig reageren als je niet op het eiland bent. Ik zal het geluid vanavond of morgen bij de waarneming zetten.
...

Je hoeft niet op een eiland te zitten om iets opmerkelijk te vinden.
Er zijn honderden waarnemingen ingevoerd dus de 'radiostilte' over juist dit beest is opmerkelijk.

Ook opmerkelijk is dat er nu een eerste melding is ingevoerd maar dan wel zonder enige vorm van bewijs of beschrijving.
Herman van der Meer

Norman

Mag ik vragen wat er bedoeld en gedaan word als men spreekt over een sweep met ruim 100 man door het bos?

HPM

Citaat van: Norman op oktober 21, 2012, 14:37:30 PM
Mag ik vragen wat er bedoeld en gedaan word als men spreekt over een sweep met ruim 100 man door het bos?

Dat is georganiseerde verstoring van al wat in het bos leeft en groeit en ons altijd weer boeit.
Herman van der Meer

August

#57
Citaat van: rnbflavour op oktober 21, 2012, 14:27:33 PM
Beste Herman,

De meeste mensen op het eiland weten al dat ik een opname heb. Ik had gister geen bereik en kon niks invoeren. Er waren rumoeren dat het mogelijk een amerikaanse zanger was dus was er eigenlijk ook niks in te voeren. Leo Heemskerk heeft mij gevraagd of ik het geluid online kon zetten, maar daarvoor heb ik een laptop nodig en die heb ik niet bij me. Toen hebben we geprobeerd met zijn telefoon het geluid van de recorder op te nemen maar dat lukte niet. Aub dus niet voorbarig reageren als je niet op het eiland bent. Ik zal het geluid vanavond of morgen bij de waarneming zetten.

En August: waarom moet je iemand nu weer aanvallen op het feit dat er iets opvallends staat in een waarneming die met haast is ingevoerd, omdat ik niet via dba kon doorgeven vanwege wederom geen bereik (vandaar ook de piep van Martin wie ik gebeld had). Wat bedoeld wordt is dat het een heel herkenbaar geluid is wat nergens op lijkt en het was bij het eerste roepje al duidelijk dat het de bewuste vogel betrof.
ik val niemand aan ik constateer alleen iets wat ik opvallend vind. En het onzeker knopje was makkelijker geweest om in te drukken dan het verhaal wat hij had geschreven, maar nogmaals gefeliciteerd
August van Rijn

Theovanv

zo, na een middag druk vogelen weer op de boot dus tijd om te reageren.

altijd fijn, zo'n kritische achterwacht die binnen van achter t beeldscherm menen overzicht te hebben over wat er op het eilajd gebeurd en daar dan ook lukraak allerlei conclusies en oordelen aan verbindt. maar van sommigen is t bekend dat ze graag een stok zoeken om de hond mee te slaan, ieder zn hobby.

uiteraard bedoelde ik onmiskenbaar de vogel die op opnamen van oa lars buckx te horen is, dus de vogel die gister en vandaag op meerdere momenten door verschillende vogelaars is waargenomen en waarvan nu wordt aangenomen dat t een Petsjorapieper zou zijn. het ging erom dat wij die vogel weer hadden en dat wilden we, bij gebrek aan goed bereik en communicatiemiddelen, zsm aan de andere vogelaars doorgeven. dat was mijn waarneming en die heb ik later aangevuld. wij zijn constant bezig geweest de omgeving te doorzoeken naar deze vogel en ondertuzsen anderen over onze waarneming in te lichten. natuurlijk zal ik nooit durven beweren dat het een zekere Petsjora is, dat laat ik aan experts over.
Theo van Veenendaal

Certhia

Citaat van: Theovanv op oktober 21, 2012, 16:43:05 PM
zo, na een middag druk vogelen weer op de boot dus tijd om te reageren.

altijd fijn, zo'n kritische achterwacht die binnen van achter t beeldscherm menen overzicht te hebben over wat er op het eilajd gebeurd en daar dan ook lukraak allerlei conclusies en oordelen aan verbindt. maar van sommigen is t bekend dat ze graag een stok zoeken om de hond mee te slaan, ieder zn hobby.

uiteraard bedoelde ik onmiskenbaar de vogel die op opnamen van oa lars buckx te horen is, dus de vogel die gister en vandaag op meerdere momenten door verschillende vogelaars is waargenomen en waarvan nu wordt aangenomen dat t een Petsjorapieper zou zijn. het ging erom dat wij die vogel weer hadden en dat wilden we, bij gebrek aan goed bereik en communicatiemiddelen, zsm aan de andere vogelaars doorgeven. dat was mijn waarneming en die heb ik later aangevuld. wij zijn constant bezig geweest de omgeving te doorzoeken naar deze vogel en ondertuzsen anderen over onze waarneming in te lichten. natuurlijk zal ik nooit durven beweren dat het een zekere Petsjora is, dat laat ik aan experts over.

Na een lange dag hard vogelen van achter de telefoon ook maar een reactie. We waren hier met een aantal vogelaars verrast van je melding roep onmiskenbaar en de soort op zeker. Dat je bedoelde dat het onmiskenbaar het geluid van de betreffende vogel was was hieruit helemaal niet op te maken en dus niet zo natuurlijk als dat je ons nu wilt doen geloven. Juist omdat wij niet op het eiland zijn maar wel nieuwsgierig alles volgen, is het noodzakelijk dat je helder bent. Dat was je voor ons hier op Schier in ieder geval niet. De meest voor de hand liggende interpretatie hier was dezelfde als die van August.
Bedankt in ieder geval voor je uitleg.

Groet van een met vogels beladen Schier. Nu onze klapper nog.