Oude duinduikelaars

Gestart door HPM, maart 07, 2015, 20:48:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Onlangs kwam ik in het archief van het Hoogheemraadschap van Rijnland een leuke kaart uit 1555 tegen waarvan ik jullie een fragment niet wil onthouden. (Zie onder. Klik om te vergroten). Het toont een boerderij aan de rand van een strandwal, rond de grens van Wassenaar met Den Haag. (Voor degenen die er een beetje bekend zijn: het zal nabij de kruising Rijksstraatweg/Landscheidingsweg zijn.)
Maar het gaat mij hier om de konijnen. Duinen vol grappige konijnen, ook elders op de kaart. Het is een visueel bewijs dat konijnen daar 460 jaar geleden al wild voorkwamen. Niet zo gek als je bedenkt dat ze daar in de omgeving zo'n 250 jaar eerder waren geïntroduceerd. Om op te eten. Dat hou je niet binnen de perken.
Tegenwoordig komen daar veel minder konijnen voor. De strandwallen zijn nauwelijks meer als duinen herkenbaar omdat ze bijna helemaal zijn afgegraven en verdwenen onder landgoedbossen en dure villawijken.

Herman van der Meer

Rob Koelman

Voer je deze konijnen ook nog even in?    ;)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op maart 07, 2015, 22:18:17 PM
Voer je deze konijnen ook nog even in?    ;)

Zou nog behoorlijk nauwkeurig kunnen ook.
Maar na hoeveel jaar gelden ze eigenlijk  niet meer als exoot of escape?

Herman van der Meer

tekenaar

ze blijven gewoojn exoot want dat hang af van hoe ze op ene plek terecht zijn gekomen (transport door de mens, al dan niet met opzet) en niet hoe lang ze ergens voorkomen. eventueel kunnen ze het predikaat "ingeburgerd" krijgen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op maart 07, 2015, 22:18:17 PM
Voer je deze konijnen ook nog even in?    ;)

Die knipoog lijkt mij overbodig! Invoeren die handel! :-)
Vraag wel even aan om er als waarnemer "externe bron" van te maken, zodat het niet lijkt dat je 450 jaar oud bent ...  ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op maart 10, 2015, 09:42:13 AM
Citaat van: Rob Koelman op maart 07, 2015, 22:18:17 PM
Voer je deze konijnen ook nog even in?    ;)

Die knipoog lijkt mij overbodig! Invoeren die handel! :-)
Vraag wel even aan om er als waarnemer "externe bron" van te maken, zodat het niet lijkt dat je 450 jaar oud bent ...  ;)

De eerste konijnenwaarneming in Waarneming is van 1904, uit externe bron. Daarna vanaf 1960 eigen waarnemingen.
Wat betreft het invoeren vanaf deze kaart: In de eerste plaats weet ik niet of de landmeter (Coenraet Oelensz) de konijnen daar daadwerkelijk heeft gezien. In de tweede plaats staat op de kaart ook een stuk van de zeeduinen en daar zijn geen konijnen getekend. Dat geeft te denken. Volgens mij zaten ze er toen al wel en werden ze er bestreden om verstuiving tegen te gaan. Misschien zijn ze alleen op de strandwallen (oude duinen) aangegeven omdat die door de hoge heren gebruikt werden als jachtgebied (konijnenwarande). Zoals je op de uitsnede hierboven kan zien waren ze omringd door sloten en de doorgangen afgesloten met hekken. Om konijnen binnen en onbevoegden buiten te houden. Die konijnen waren dus even wild als die in bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen.
Herman van der Meer