Porcello scaber

Gestart door Floppy, maart 24, 2007, 23:35:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Vanmiddag zag ik deze wat oranje gekleurde exemplaren. Als ik het goed heb, gaat het toch om 2 van de soort Porcello scaber.
Wie kan dit bevestigen?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

#1
CiteerAls ik het goed heb, gaat het toch om 2 van de soort Porcello scaber. Wie kan dit bevestigen?
Voor wat het waard is: Ik zou ook op Ruwe pissebed (Porcellio scaber) inzetten, al moet ik zeggen dat ik nog steeds wat met al die P.scaber-achtigen worstel en ook nog niet alle mogelijke verwisselaars zelf een keer gezien heb.

Voor P. scaber spreekt in elk geval de zeer onregelmatige vlektekening/marmering (dus geen Trachelipus rathkii) en het oranje tweede lid van de antenne. Voor een Porcellio spinicornis zijn kop en staart nmbm niet donker genoeg en mis ik ook de gele vlekjes (al hoeven die niet per se aanwezig te zijn). Maar of het nog één van de andere Porcellio's zou kunnen zijn ... ? Ik vermoed van niet, maar heb die gewoon nog nooit gezien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppy

Hallo Arp,

Vooralsnog denken we beiden dus aan de Porcello scaber.
Ik heb, voorzover ik weet, tot nu toe maar 4 soorten "life" gezien (de Mos-, de Ruwe, de Kelder- en de Gewone Oprolpissebed), dus als er plotseling een nieuwe soort opduikt, moet 'ie wel duidelijk anders ogen, wil ik dat in eerste instantie zien. -_-
Ik ga binnenkort even naar de havenhoofden om te kijken of ik misschien de Zeepissebed kan verschalken.
Ik heb sinds kort trouwens "A key to the Woodlice of Britain and Ireland"(Stephen Hopkin). Ken je dat?

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

#3
Hoi Floris, leuk dat je ook probeert er meer (soorten) te pakken te krijgen :P

CiteerIk heb, voorzover ik weet, tot nu toe maar 4 soorten "life" gezien
. Dat dacht ik ook heel lang (nou ja, 3 dan), maar nadat ik wijzer geworden was dankzij de WM221 van Berg & Wijnhoven en enkele dieren hier kwam ik opeens op oude foto's nog twee soorten tegen - kleintjes, waarvan ik eerst dacht dat het kindjes waren :gap:

Verkijk je ook niet op bijvoorbeeld Trachelipus rathkii nadat ik er ééntje gevonden had die qua kleur nogal erg duidelijk afweek van P. scaber en de uitleg van Matty daarover kwam ik er tussen m'n P. scaber-kiekjes minimaal nog één tegen. Een Duitse "collega" van ons heeft jarenlang P. spinicornis voor een mospissebed aangezien (donkere kop etc), en anderen zien er een Oniscus asellus of P. scaber in.

Ik heb inmiddels ook wat oprolpissebedden gevonden en vind de verschillen tussen de diverse soorten nogal subtiel - moet me daar nog beter op "inwerken" voordat ik er een naam op durf te plakken.

CiteerIk ga binnenkort even naar de havenhoofden om te kijken of ik misschien de Zeepissebed kan verschalken.
Ja, allerlei van dat soort plannen heb ik ook :)

Citeer"A key to the Woodlice of Britain and Ireland"(Stephen Hopkin). Ken je dat?
Soort van. In elk geval "van horen-zeggen", maar bovebdien heeft "Cloporteweb" (zie bij de determinatielinks) een Franse vertaling van de tekst online, en verspreid hier en daar enkele van de afbeeldingen. Staat wel op m'n verlanglijstje, maar ik moet nog een keer weer wat aktiever achteraan. Wat vind jij - Is het wat?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Inderdaad twee exemplaren van Porcellio scaber. Uitleg Arp is prima.

De tabel van Steve is goed. Helaas is hij te vroeg overleden (kende hem goed). Achterin staan een aantal goede kleurenfoto's. We zijn nu bezig om een nieuwe veldgids te schrijven waarin van alle soorten foto's worden opgenomen. Van (bijna) alle vrijlevende Nederlandse soorten hebben we nu goede foto's (gemaakt door Theodoor Heijerman, Roy Kleukers en een enkele van Bert Peijs). Nog even geduld hebben!

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

Hoi Matty, bedankt voor je bevestiging  :P  Sneu om te horen van Steve Hopkin - ik had geen idee dat hij het aardse al had ingeruild voor wat anders.

Uiteraard kijken we (nou ja, in elk geval ik dan) reikhalzend uit naar jullie nieuwe boek, maar dat maakt de oudere werken niet per se minder interessant - tot nu toe haal ik uit elke publicatie die ik in de vingers krijg toch telkens weer een paar dingen die ik elders niet vind ... soms ook wat tegenstrijdigheden, maar altijd leuk en leerzaam  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

marcel123

Ik zag in de EIS nieuwsbrief dec 2006 dat er binnenkort ook een atlas van bodemdieren uitkomt?
Is dat de uitgave waar je het over hebt?

Floppy

CiteerInderdaad twee exemplaren van Porcellio scaber. Uitleg Arp is prima.

We zijn nu bezig om een nieuwe veldgids te schrijven waarin van alle soorten foto's worden opgenomen. Van (bijna) alle vrijlevende Nederlandse soorten hebben we nu goede foto's (gemaakt door Theodoor Heijerman, Roy Kleukers en een enkele van Bert Peijs). Nog even geduld hebben!
Dank voor de bevestiging, Matty!  :)
Ik wacht de publicatie met grote belangstelling af.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

A_kroon56

De aankondiging in de EIS-nieuwsbrief heeft inderdaad betrekking op de nieuwe atlas (auteurs Hay Wijnhoven, David Tempelman, Martin Soesbergen en ondergetekende). We zitten in de finale ronde.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna