Hoofdmenu

kevertje met vliesje

Gestart door lily, maart 24, 2007, 22:46:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Hoi,

Deze foto had ik al geruime tijd op mijn pc staan.
Het lijkt mij een o.l.b. maar waarom heeft deze een "gel-achtig" vliesje over zich heen?
Weet iemand dit?

Groetjes Lily

Jeroen Nagtegaal

Dit is een Lieveheersbeestje en als ik met het goed herineren een meeldauwlieveheersbeest,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jan cuppen

Dag Lily,

Dit is zeker het meeldauwlieveheersbeestje Halyzia sedecimguttata. Hij/zij komt  net uit de pop en is aan de randen nog niet helemaal uitgekleurd. Het lijkt of er een vliesje aanwezig is, maar dat is schijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#3
CiteerDit is een Lieveheersbeestje en als ik met het goed herineren een meeldauwlieveheersbeest
Dat lijkt me idd ook wel, maar dat verklaart het "vliesje" nog niet  ;) Zou het kunnen zijn dat het diertje net uitgeslopen is? Ik ken een ietwat vergelijkbaar week/transparant voorkomen van net uitgeslopen Harmonia axyridis - maar die hebben dan nog geen vlekken. Op het ogenblik dat de vlekken zijn nagekleurd is het "weke" ook verdwenen. Gaat dat bij deze soort anders? Komen die bijvoorbeeld gevlekt en al uit de pop? In elk geval een foto die wat interessante vragen opwerpt  :P

Edit: Ah - heb weer eens te lang getreuzeld  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily

Dank jullie voor het antwoord.
Zelf vond ik het vreemd en apart dat het een volledig kevertje is met stippen, maar toch nog met "vliesje".
Heb wel meerdere foto's van een meeldauw-beestje, doch dit was ik nog niet tegen gekomen.

Gr. Lily

jan cuppen

Hangt ook af van de dikte (en kleur) van het chitine van het dekschild en halsschild. Bij Halyzia is het langs de rand dun. Kijk maar eens op de foto's van deze soort, daar zie je bij deze meer foto's van exemplaren met een bleek randje.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Jan, mag ik dat als een bevestigend antwoord lezen op mijn vraag of deze dieren volledig gekleurd/gestippeld uitsluipen? Zou ik interessant vinden om te weten  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Dag Arp,

Kevers komen (vrijwel) kleurloos uit de pop. Het uitkleuren duurt (meestal) veel minder dan een dag, denk aan uren. Het volledig uitkleuren kan dagen, weken tot zelfs maanden duren, maar dan gaat het om de laatste finesses, bv van lichtrood naar donkerrrood ed. Je kunt dus bij LHB'tjes soms aan de kleur zien (bij volledig uitgeharde beesten) dat het een nieuw adult is of een oud.

Het antwoord is dus eigenlijk nee, maar patronen zijn natuurlijk in aanleg al aanwezig en komen ook heel snel te voorschijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

CiteerKevers komen (vrijwel) kleurloos uit de pop. Het uitkleuren duurt (meestal) veel minder dan een dag, denk aan uren.
Okay, dank je wel Jan :duim: , dat was ook mijn "ervaring" *kuch* met die 2-3 soorten waarbij ik het heb mogen gadeslaan.

Wel grappig/leerzaam om te zien hoe dat er bij deze uitziet - met die transparantie.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#9
CiteerHij/zij komtĀ  net uit de pop en is aan de randen nog niet helemaal uitgekleurd. Het lijkt of er een vliesje aanwezig is, maar dat is schijn.
Het schild van Halyzia sedecimguttata blijft tot op oude dag gedeeltelijk transparant.
Je kunt, ook wanneer het diertje zijn kop onder het halsschild teruggetrokken heeft, ook in de winter als de dieren helemaal volwassen zijn, de ogen nog door het schild heen zien.

Het dier op de foto van Lily is wel pas uitgeslopen, vandaar dat het schild wat 'mistig' oogt, later wordt het transparant geel langs de randen zoals hier onder duidelijk te zien is.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

Bedankt voor de extra uitleg Kees! Nu begrijp ik het allemaal weer wat beter. Toffe foto ook ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily


Dank jullie voor de les over het raadsel o.l.b. met vlies.
Ben er weer een stuk wijzer door geworden.

Gr. Lily