Hoofdmenu

Loopkever

Gestart door arnoldwijker, maart 24, 2007, 17:25:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoldwijker

Deze kever vandaag in duinbos aangetroffen. Wellicht Pterostichus?

Groet,
Arnold

NB Ik heb hem nog in een potje (en heb een binoculair), dus als ik aanvullende kenmerken moet bekijken, dan gaat dat lukken.

Th.Heijerman

Dit is Nebria brevicollis of N. salina. De verschillen zitten (o.a.) in de kleur van de kaaktasters, daarvan is het eerste lid bij salina donkerder, en de achtertarsen zijn bij deze soort aan de bovenzijde kaal. Maar de beharing bij brevicollis is heel subtiel, dus erg goed kijken...

Theodoor

arnoldwijker

Ik zie inderdaad haartjes op de achtertarsen. Als het kaaktaster kenmerk is: donkerder dan de overige leden, dan klopt dat ook met brevicollis. Als het is donkerder dan bij brevicollis, dan heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

In ieder geval bedankt voor de kenmerken!

Groet,
Arnold

jan cuppen

Hoi Arnold,

Wanneer je de haartjes op de bovenzijde van de achtertarsen op je (bovenstaande) foto kunt zien, dan zijn het de verkeerde haren. De bedoelde haartjes zie je alleen met een goede vergroting. Of heb je het dier zelf bekeken? Overigens is N. brevicollis veel algemener dan N. salina.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

arnoldwijker

Hallo Jan,

Nee, ik heb de kever onder de binoculair bij 25x vergroting bekeken. Ik heb op dunne haartjes gelet, niet op stekels.

Groet,
Arnold

jan cuppen

Hoi Arnold,

Bedankt voor je antwoord. Dan is de determinatie zeker.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen