Oorwurmachtig kevertje?

Gestart door Arp, maart 23, 2007, 15:06:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Het diertje op het kiekje van vorige week had ik aanvankelijk ingeschaald als "zal wel een jonge oorwurm wezen" - totdat iemand mij erop attent maakte dat het beestje helemaal geen tangen/cerci heeft en deze zelfs bij veel jongere oorwurmpies al wel duidelijk aanwezig zijn. Heb me nog niet genoeg met kevers beziggehouden om zelfs maar bij benadering een idee te hebben wat het dan wel zou kunnen zijn :huh:  Kan iemand een suggestie doen ?

Hengelo Ov, maart 2007, circa 8mm?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Toch gewoon een loopkever: Dromius linearis ...

Theodoor

Arp

#2
CiteerToch gewoon een loopkever: Dromius linearis ...
Fijn dat het beestje nu een naam heeft - harstikke bedankt Theodoor!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Theodoor, ik moet toch nog even terugkoppelen. Bij nederlandsesoorten.nl en faunaeur hebben ze hem niet, maar ik kom wel via google enkele tegen (o.a. in een lijst met bedreigde soorten in Noord- Brabantse hoogvenen - hetgeen natuurlijk niks zegt over de rest van NL).

nlsrt en faunaeur hebben wel een Paradromius linearis maar zonder synoniem voor Dromius linearis - de paar foto's die ik via google vind lijken echter wel een beetje ....

Zijn dit nu toch twee verschillende beestjes, of is het okay om hem in te voeren als Paradromius linearis ??

Alvast bedankt voor enige opheldering  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Tim Faasen

Paradromius wordt door sommigen als ondergenus van Dromius gepositioneerd en door anderen als zelfstandig genus...
Dromius linearis verwijst dus naar hetzelfde beest als Paradromius linearis.
grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Arp

CiteerDromius linearis verwijst dus naar hetzelfde beest als Paradromius linearis.
Okay, alles duidelijk dan - dank je wel Tim  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)