Hoofdmenu

Raar insekt

Gestart door BartB, maart 21, 2007, 10:38:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

BartB

Ik zou graag eens willen weten welk insekt dit eigenlijk is... ik zie het de laatste tijd meer en meer...





alle nuttige info is welkom  :rolleyes:  

han.endt

Een soldaatje, Cantharis, maar welke?

jan cuppen

#2
Dit is geen raar insect noch een Cantharis. Cantharis heeft vijf tarsleedjes, dit boktorretje heeft er slechts vier. Het betreft hier de de boktor Phymatodes testaceus, in het Nederlands de veranderlijke boktor of brandhoutbokter. Onder de eerste naam is de soort opgenomen in de bestanden van waarneming.nl. met nul waarnemingen. Daarnaast is de soort opgenomen als Phymatodes testaceus met drie waarnemingen, waarvan de eerste (foto), zoals al eerder opgemerkt door Theodoor Heijerman, een Cantharis-soort betreft. Het is echter slechts een en dezelfde soort, een naam kan dus geschrapt worden. Overigens zijn er nog meer Nederlandse namen in omloop voor deze soort.

Merkwaardig is dat wanneer ik bij Google Veranderlijke boktor intik wel een verwijzing krijg naar waarneming.nl; wanneer ik deze naam intik in de soortenlijst van de geleedpotigen krijg ik niks. Hoe kan dat?

De Nederlandse naam veranderlijke boktor heeft betrekking op het variabele kleurpatroon van de kever. De kever wordt vaak als larf of pop met haardhout binnenshuis gebracht waar ze zich verder ontwikkelen tot volwassen dier. Ze worden dan na het uitvliegen in huis aangetroffen, vandaar de naam brandhoutboktor.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen


marcel123

CiteerMerkwaardig is dat wanneer ik bij Google Veranderlijke boktor intik wel een verwijzing krijg naar waarneming.nl; wanneer ik deze naam intik in de soortenlijst van de geleedpotigen krijg ik niks. Hoe kan dat?
Zie FAQ http://www.waarneming.nl/help.php?id=23 vraag 14.

jan cuppen

Beste Marcel,

Mag ik zeggen dat het heel verwarrend is wanneer je in de soortenlijst van de geleedpotigen bij waarneming.nl veranderlijke boktor intikt je niks krijgt, maar wel in het genoemde soortenoverzicht.

Het is ook merkwaardig dat de verandelijke boktor geen waarneming kent, maar als Phymatodes testaceus drie. Er worden dus twee databestanden opgebouwd voor een en dezelfde soort.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

marcel123

#6
Ad a. Mee eens, het is ook niet mijn keuze en eenvoudig te verhelpen met een stukje tekst in soortenlijst.php.

Ad b. In het verleden konden mensen zelf soorten toevoegen terwijl deze al in de db stond.

Aanvulling:
-Soorten zijn samengevoegd.
-Tekst van Jan is ook verwerkt.

BartB

#7
Beste mensen allemaal... bedankt voor de reatie.
Het zal indd wel een  " veranderlijke boktor" zijn, of Phymatodes testaceus L.

En idd... het brandhout staat hier in een hoek... en met de zachte winter die we gehad hebben is het er eigenlijk beetje onaangeroerd blijven staan...

Dan de slotvragen natuurlijk  :rolleyes:

- zou die kever kwaad kunnen voor het hout (dan bedoel ik uiteraard de houten planchetten (zijn zware plancheten van 18 mm dikte en 130 mm breed) dat vooraf werd behandeld met cuprinol.

- en als de kever toch nefast zou zijn voor de houten planchetten... hoe kan ik die kever dan te lijf gaan  :wacko:  .... want als ik moet kiezen tussen mijn planchetten en dat beestje geef ik er toch de voorkeur aan om dat ding te verdelgen

greetzzzzz
Bart

marcel123

CiteerDit is geen raar insect noch een Cantharis. Cantharis heeft Merkwaardig is dat wanneer ik bij Google Veranderlijke boktor intik wel een verwijzing krijg naar waarneming.nl; wanneer ik deze naam intik in de soortenlijst van de geleedpotigen krijg ik niks. Hoe kan dat
Misschien zou het overzicht in deze vorm: 'Waarnemingen per soort' moeten heten en het andere 'Waarnemingen gesorteerd op tijd'